Snekkere, elektrikere - anbefaler du yrket ditt?

J

jj83

Gjest
Jeg jobber i dag i staten, men synes det er mye stress i hverdagen, mye papirflytting og lønna er lav utifra mine 8 år på skole etter 10. klasse.

Jeg vurderer å kikke på håndverksyrker som tømrer og elektriker da det kan se ut til at de tjener ganske bra og kan jobbe selvstendig med gode betingelser.

Er det noen her i de yrkene som kan si litt negativt/positivt om det å ha yrket?

Jeg har lest at noen uten fagbrev får seg det ved å jobbe i 4 år, er det en lur mulighet?

Og: Hva tjener du brutto pr måned før overtid i din jobb? (Nevn ansiennitet osv...)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kan du konkretisere litt? Staten er så mangt, men jeg forstår det sånn at du har en eller anna form for kontorjobb, kanskje byråkrat eller noe sånt? Hva legger du i "dårlig betalt"? Hvor mange års erfaring fra yrkeslivet har du etter fullført utdanning?

Jeg er hverken snekker, rørlegger, elektriker, murer eller noe anna håndverkmessig. Og jeg misunner disse yrkesgruppene si inntekt like lite som jeg misunner fiskerne sin. Mitt råd er at du a)finner ut hva du vil med livet ditt, b)hvis du virkelig vil bli f.eks. snekker - søk om permisjon og prøv det et år. Er du ufaglært, kommer du kanskje inn i byggebransjen som sjauer, rydder eller noe sånt. Du får neppe innpass i akkordlagene hvor de virkelig tjener penger - men de som er der, står også på for lønna si. Men for all del; sitt ikke å vansmektes på et kontor og føle deg unyttig. Realiser drømmene dine, men gjør det ikke bare for pengene si skyld. Lykke til!

;D

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
8 års utdanning etter ungdomsskole? Mastergrad?

Drastisk å gå til et yrke hvor du ikke bruker (ut)dannelsen din i det hele tatt.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.925
Torget vurderinger
3
Det er lett å annbefale tømrer yrke på en solskinnsdag på taket :)
ikke like greit når det regner og blåser, og ute arbeid er det eneste du har å gå på.
Lønna er bra den ,men hvis bare lønna skal telle så holder du ikke lenge.
Det viktigste er ønsket om å utføre håndtverket på en god måte altså yrkesstolthet.
Så når kunden kommer og er kjempe fornøyd med jobben som er utført ,da er det morro å være håndtverker :)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
lønna som elektriker ligger på rundt 185-210 kr timen, 210 i liten by i nordnorge med maks annsinitet,har selv jobbet i rundt 13 år før jeg hoppet av for 5-6 år siden.Jeg trivdes godt med yrket

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jakt! skrev:
Jeg jobber i dag i staten, men synes det er mye stress i hverdagen, mye papirflytting og lønna er lav utifra mine 8 år på skole etter 10. klasse.

Jeg vurderer å kikke på håndverksyrker som tømrer og elektriker da det kan se ut til at de tjener ganske bra og kan jobbe selvstendig med gode betingelser.
En av mine studiekamerater gjorde det det du tenker på. Tok sin sivilingeniørutdannelse, jobbet et års tid som "papirflytter", og fant ut at han ville bli tømrer. Og han ble tømrer. Det er godt over 30 år siden nå - og han har ikke angret et øyeblikk.

Følg hjertet - å gå til en jobb som man ikke trives med i lengden, er en sikker vei til et ulykkelig liv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jeg har gått andre veien, fra å være elektriker til å sitte på kontor.

Er helt greit å jobbe som håndverker men det er til dels fysisk hardt.

Hvis en jobber som håndverker på store bygg/anlegg blir det fort mye ensidig arbeid og på små jobber er det så gjennomsiktig at en må stå på.

J

jj83

Gjest
Ja, beklager utydelighet. Jeg jobber som lærer og elsker å jobber med barn og ungdom, men jeg er rett og slett lei planer og papirarbeid som jeg føler opptar mye av tiden, samt at jeg blir sittende nesten hver kveld med "et eller annet" som jeg ikke rakk på jobben. I tillegg synes jeg det er "stressende" hverdager der man aldri har 5 minutter en gang til å slappe av. Og så kommer foreldrene som ringer kl 2145 og lurer på xxxx.

Jeg tenker også slik; Dumt å gå til yrke der jeg ikke bruker utdannelsen og jeg er klar over at yrker som tømrer og elektriker er krevende fysisk, men jeg tenker og "du verden så greit å kunne gå på jobb, gjøre det en skal, stemple ut kl xx og så ikke tenke mer på det."

Jeg trives med å undervise og elsker det, men jeg er lei av alt styret rundt som opptar 80% av hverdagen og gjør at timene en holder har man ikke energi til å gjøre så gode som man har lyst til.

Wergeland: Ja, Adjunkt med tilleggutdanning.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Du får vel litt energi tilbake i feriene..........

J

jj83

Gjest
Ja, massevis. Jeg har vært syk alle ferier utenom sommerferie frem til nå, eller hatt 70+ eksamener å rette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
De fleste yrkesfaglærere er pensjonerte håndverkere....

R

Rojoh

Gjest
Kort hva jeg tenker om jobben som elektriker (på større prosjekter/bygg):

+ Lite stress
+ Uformelt
+ "Det jeg ikke rekker i dag, gjør jeg i morgen"
+ Firmabil
+ Lavt konfliktnivå
+ Kan putte James Brown i ghettoblasteren og synge med mens man jobber - eller nynne til Vivaldi om det er mer ens stil

- Kan være litt monotont/lite inspirerende; dog muligheter til nye utfordringer om man ønsker.
- Ikke veldig godt lønnet, men nok?
- Kan bli eksponert for støy, støv o.l. Er dog blitt bedre med årene
- Kan bli litt sliten i skrotten etter endt arbeidsdag (Har dog litt med egen fysiske tilstand å gjøre)

Mvh. Johan

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jakt! skrev:
Ja, beklager utydelighet. Jeg jobber som lærer og elsker å jobber med barn og ungdom, men jeg er rett og slett lei planer og papirarbeid som jeg føler opptar mye av tiden, samt at jeg blir sittende nesten hver kveld med "et eller annet" som jeg ikke rakk på jobben. I tillegg synes jeg det er "stressende" hverdager der man aldri har 5 minutter en gang til å slappe av. Og så kommer foreldrene som ringer kl 2145 og lurer på xxxx.

Jeg tenker også slik; Dumt å gå til yrke der jeg ikke bruker utdannelsen og jeg er klar over at yrker som tømrer og elektriker er krevende fysisk, men jeg tenker og "du verden så greit å kunne gå på jobb, gjøre det en skal, stemple ut kl xx og så ikke tenke mer på det."

Jeg trives med å undervise og elsker det, men jeg er lei av alt styret rundt som opptar 80% av hverdagen og gjør at timene en holder har man ikke energi til å gjøre så gode som man har lyst til.

Wergeland: Ja, Adjunkt med tilleggutdanning.
Nå har jeg ingen erfaring som lærer, men det slår meg at motivasjonen for å skifte yrke i stor grad er det å slippe jobb utenom de avsatte arbeidstimene. Det er litt sånn gresset er grønnere på andre siden tankegang. De håndtverkerene jeg kjenner blir spurt av gud og hvermann om de kan hjelpe til på fritiden...

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jeg tror du først skal finne ut hva du savner, er lei av, osv. med nåværende jobb. Deretter hva du ønsker å få ut av en ny jobb. Videre hva det er som motiverer deg til å gjøre en god jobb, hvilken balanse du ønsker å ha mellom jobb og privatliv. (hvor viktig er privatliv og fritid opp mot jobb og arbeidstid. (Dette varierer selvsagt en del over tid ut fra trivsel og motivasjon på jobb, samt livssituasjon generelt sett.)) Skriv alt sammen ned på en liste. Ta vare på denne listen, og litt frem i tid tar du den frem igjen. Vurder da om noen av faktorene har endret prioritet for deg, skal bort fra listen, eller nye skal inn. Det blir da mer tydelig hva som er viktig for deg mtp jobb. (Godt mulig du allerede har en "prosess" på dette som fungerer bra for deg.)

Er du generell missfornøyd med arbeidssituasjonen, oppgaver og ansvar, eller er det enkelte faktorer som er negative og andre som er bra?
Har du prøvd å endre på de faktorene du ikke er fornøyd med i den jobben du har nå? Enten ved å få endret f.eks. arbeidsoppgaver innenfor samme jobb, eller hvordan/når arbeidsoppgavene gjennomføres. (Endring kan ta tid, og resultatene kommer ikke over natten.) Selv har jeg perioder der jeg har oppgaver på jobben jeg trives mindre med. Prøver da å prioritere få tatt disse unna raskt slik at de ikke ligger og "gnager" på samvittighet, motivasjon og trivsel.

Etter over 11 år som konsulent vurderer jeg selv om jeg skal bytte jobb. Dette ut fra endring i livssituasjon (to små barn). Jeg har i første omgang satt meg selv ett femårsperspektiv på å bli i nåværende jobb, og vurderer ut fra det. Går da regelmessig igjennom prioriteringene mine og hva jobb/privatliv gir meg. Det er mange yrker jeg ser jeg kunne trives i faglig sett, men som heller ikke passer like bra med livssituasjon, ønske om bosted osv. satt opp mot mulig arbeid. Tidligere trivdes jeg å med å reie Europa rundt i jobben, nå prioriterer jeg å ha arbeidsoppgaver som gjør at jeg kan dra hjem til familien hver kveld. Jobben krever forsatt at jeg må jobbe ut mer enn normal arbeidstid, men jeg balanserer dette opp mot "kjernetid" til familien og prioriterer å legge disse oppgavene utenfor den tiden. (På bekostning av tid til mine fritidsinteresser.)

Det var en kommentar her tidigere om du jobber med det du utdannet deg til. Jeg gjør ikke det. Jeg er utdannet innen elektronikk, telematikk, og data. Begynte å jobbe med dette, men etter at jeg fikk mer og mer erfaring med å jobbe i prosjekter, med kunder, og innen forskjellige næringsområder, jobber jeg nå hovedsaklig med prosjektledelse og prosessendringer. Jeg ser ingen ting negativt i dette for min del. Tvert i mot, samlet har det gitt meg mye større erfaringsgrunnlag til å gjøre vurderinger i hverdagslivet og jobben ut fra.

Selv trives jeg både med å være fysisk aktiv, snekre, holde på med elektronikk, data, "duppeditter" osv. Dette gjør jeg på fritiden når familiesituasjonen og jobben tillater det. Kanskje jeg en dag har en av disse interessene som Jobb.

Hmm... ble mye skriving dette her, sikkert fordi jeg har vært igjennom noen tankerunder med hva jegvil ha ut av min jobb. :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Elektriker er ett godt yrke og jeg har tenkt til og jobbe som det også i fremtiden.

Lønningen blir på ca 400-450 for en dyktig service elektriker i byen om man ikke jobber bare 7-15 hver dag.

Det er spennende og utfordrende. Ingen dager er like.

Man må ikke sove i timen her om man skal holde seg oppe i "eliten" men når man står skikkelig på blir man deretter belønnet på den ene eller andre måten.

Firmabil venner man seg så til at det egentlig ikke teller så mye etterhvert. det er din verktøykasse på hjul. Man bruker PDA hele tiden på jobb(HTC) og man har endel ansvar. man skal fylle ut all dokumentasjon, målerunder med eurotester, kursfortegnelser og masse andre skjemaer. Timelister har man selv ansvar for.
Sørg for og bli skikkelig elektriker med det samme og hopp over hjelpemøntør stadiet. Det ville jeg iallefall ha gjort.

McLaren

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Som tømrer selv kan jeg anbefale yrket, MEN. Det er som sagt før i tråden fysisk krevende men samtidig givende hvis man lærer seg teknikker når det gjelder og bruke kroppen riktig. Løfteteknikk og bruk av riktige hjelpemidler.
Man må se for seg flere år med læring både teoretisk og praktisk. Det er ikke til å legge under en stol at det er blitt utrolig mye produkter og forholde seg til og ikke minst en bransje som har fått en stor andel av papirflytting.
Når det er sagt, hvis du har en evne til og tillegge deg ny kunnskap fort så kan du etterhvert få bruk for den teoretiske delen av utdannelsen din, men som sagt må du være sulten på og lære.
Har jobbet i meget stort firma med fokus på produktivitet. Akkordlag har jeg også drevet med godt resultat. Når det gjelder akkordlag så er de ganske hardt og komme inn som novise, men det er heller ingen umulighet hvis man bare er litt ydmyk og har som sagt lærervillighet.
Det var det jeg kom på i farta.

Lykke til.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg skjønner godt at mnge blir dritlei av læreryrket. Jeg er gift med ei. Min fru er spesialpedagog, og jobber i barneskola. Du snakker om uriasjobber!! Det er ikke arbeidsmijø i det hele tatt. "Arbeidsplassen" hvor forberedelser og etterarbeid osv. skal foregå, er et åpent landskap med bittesmå båser. Er du skikkelig heldig, finner du en som er ledig. Så det blir mye heimearbeid på ho. Timelønna er mildt sagt elendig. Så jeg skjønner deg godt. Og til de av dere som fortsatt misunner lærerne de lange "feriene": Det meste er avspassering / kompensasjon for ekstra-arbeid utover normert timetall. Så har jo lærerne et visst antall lovbestemte ferieuker - akkurat som oss andre. Det er en utbredt misforståelse at lærerne har to måneder sommerferie, 14 dager jul- og påskeferie osv.

Nå er det jo sånn der også, at jo høyere opp på utdanningsstigen ( les videregående, høgskoole, universitet osv..), dess bedre forhold og dess bedre lønn. Jeg har et par kjenninger som er professorer på Høgskplesenteret. De ruger ut godt over 1 mill. i året...litt forelesning, mye eksterne foredrag og noe forskning - sånt blir det pæææng av! Og arbeidsplassene er verna. Jeg har iallefall ikke hørt om en eneste som har "blitt overflødig", permitert eller mista jobben. Sånt hører de meir konkurranseutsatte og konjukturavhengige bransjene til.
Så du får videreutdanne deg, og "klatre" litt..

Men en lærer kan jo brukes til så mangt. Du har jo pedagogisk erfaring - da er veien kort til f.eks. forskjellig konsulentvirksomhet. Eller salgsrelaterte jobber av ymse slag. Hadde jeg valget i dag, ville jeg satse på en direktørjobb i et av helseforetakene - de gutta tjener pæææng!! Og færre sjuke blir det neppe i åra som kommer..Lykke til med det nye yrkesvalget!

;D

J

jj83

Gjest
wotg skrev:
Nå har jeg ingen erfaring som lærer, men det slår meg at motivasjonen for å skifte yrke i stor grad er det å slippe jobb utenom de avsatte arbeidstimene. Det er litt sånn gresset er grønnere på andre siden tankegang. De håndtverkerene jeg kjenner blir spurt av gud og hvermann om de kan hjelpe til på fritiden...
Det er en del av det, og hvis du satt og jobbet fra 17 - 21 - 5 dager i uka uten ekstra betaling tror jeg du også hadde tenkt litt slik.

Det jeg synes er bra er å undervise og omgåes ungdom og jeg synes selv jeg er relativt god i jobben og kommer godt overens med de aller fleste elever.

Det jeg synes er dritt er alle møter, ekstratid, dokumentasjon, kontakt med Gud og hvermann og mye mer. Håndverkere blir mye spurt på fritiden, men kan jo si nei, samt ta 500,- timen svart for det.

Jeg synes lønna er dårlig, mine kamerater som har kun VGS tjener ca 150 - 450 tusen mer enn meg i året, og de har og tatt seg fri mye av de fleste ferier jeg har hatt fri. De har kun seg selv å tenke på hi hverdagen og trenger ikke drive kvegfrift av 30 søte små der 2 har ADHD, 2 er nye i klassen og kan hverken Norsk eller Engelsk og foreldre som er på tlf bare du har en stavefeil på ukeplanen.

Har akkurat vært og jobbet som "snekker" hos en kamerat som fikser opp og etter 6 timer arbeid er jeg mindre utslitt enn jeg er av 1 time undervisning. Dog litt kjenner jeg det litt i rygg/armer etter å ha snikret tak, men det kommer kanskje på sikt?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.925
Torget vurderinger
3
Skjønner godt at du vil bytte,men husk det er mange forskjellige kunder der ute ikke alle er like lette
å ha med å gjøre.
De har jo fri i helga å skal se på hytta klart du kan stille opp da å svare på spm de har ::)
Og det meste skal være 100% strøkent og selvfølgelig ferdig i går helst.
Jeg tror de aller fleste yrker har sine utfordringer som er greie å ha kartlagt før man begynner :)

slayer

Medlem
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
0
Du bør tenke deg godt om,selv om de yrkende kan virke spennende..Mye slit til tider.. men en ting du skal tenke på er om du syns selv at du er nevedyktig..
Det er liksom 1 bud at du ikke har 10 tommeltotter. :)

Begynte selv som murer etter endt yrkesskole.. La det på hylla,og tok bygg ing skolen.. gikk selvfølgelig ut da det ikke var jobber å oppdrive ,så i 16 år holdt jeg på med Epoxy(flyteplast) på gulv/vegger med en usansylig lav lønn.. men selvfølgelig ga jo murer/flis yrke og epoxy greiene mange jobber utenom arb tid.. så noen kroner ble det jo..

Så gadd jeg ikke det mer,og tenkte at en lager jobb måtte være tingen.. det holdt i 1 år og 1 mnd.. Fy F for en ensformig og uengasjerende jobb..PISKET RUNDT SOM EN ARBEIDER I MAUERTUE... Ikke noe for en som har stort sett drevet i byggebransjen hele livet..

Dro hjem til samboer og 4 unger og sa jeg hadde sagt opp og skulle begynne for meg selv.. Har ikke angret ett sekund,Heller ikke samboeren og ungene med tanke på inntekt.. og det er så deilig å være tilbake i miljøet..

, jobber du mye ,tjener du mye :)

SÅ JA:::ANBEFALER YRKET MITT

J

jj83

Gjest
Jeg forstår, jeg har langt fra 10 tommeltotter, når jeg er og jobber med mine håndverkende kamerater så pleier jeg som regel (i all beskjedenhet) å skjønne minst like mye som dem, men jeg vet jo ikke alle regler for bygging, men jeg vil tro at det å treffe med hammer og kunne bruke utstyret kommer relativt kjapt. Jeg har jobbet i yrker med 10 ganger fysisk belastning som snekker har på deltid så jeg tror ikke det er noe problem, eneste måtte være høydeskrekken min som kan være vanskelig å overkomme. :)

En annen faktor er at jeg sliter litt helsemessig med at kroppen ikke klarer stresset på jobb så godt og i ekstra hektiske perioder får jeg plager som gjøre at jeg er ekstra sliten, trett osv... noe jeg ikke får ved vanlig fysisk arbeide.

Jeg vurderer å søke om permisjon fra jul og høre om et snekkerfirma kunne ha bruk for no hjelp, så sant lønna holder til å dekke utgifter, og prøve hvordan yrket er et halvt års tid før jeg stuper uti, men tviler på at jeg får permisjon da jeg ikke har jobbet de 7 årene man må i kommunen for å fortjene permisjon.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Jakt! skrev:
Jeg forstår, jeg har langt fra 10 tommeltotter, når jeg er og jobber med mine håndverkende kamerater så pleier jeg som regel (i all beskjedenhet) å skjønne minst like mye som dem, men jeg vet jo ikke alle regler for bygging, men jeg vil tro at det å treffe med hammer og kunne bruke utstyret kommer relativt kjapt. Jeg har jobbet i yrker med 10 ganger fysisk belastning som snekker har på deltid så jeg tror ikke det er noe problem, eneste måtte være høydeskrekken min som kan være vanskelig å overkomme. :)

En annen faktor er at jeg sliter litt helsemessig med at kroppen ikke klarer stresset på jobb så godt og i ekstra hektiske perioder får jeg plager som gjøre at jeg er ekstra sliten, trett osv... noe jeg ikke får ved vanlig fysisk arbeide.

Jeg vurderer å søke om permisjon fra jul og høre om et snekkerfirma kunne ha bruk for no hjelp, så sant lønna holder til å dekke utgifter, og prøve hvordan yrket er et halvt års tid før jeg stuper uti, men tviler på at jeg får permisjon da jeg ikke har jobbet de 7 årene man må i kommunen for å fortjene permisjon.
Permisjon høres ut som ett fornuftig forsøk.jeg jobbet i 13 år som elektriker og trivdes godt med det, er i en beslektet bransje nå tjener en liten halv mill, trivdes godt men fikk lyst til å prøve noe nytt, og tro at psykisk stress ikke finnes i håndverkyrker er en smule naivt, har hatt mer en en våkenatt i forbindelse med jobben, blir kortere tidsfrister og høyere krav til lønnsomhet.Er i tenkeboksen nå for å bytte jobb

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld fornøgde kundar, trur eg ikkje det er eit argument for å få Jakt til å halde seg ved sitt kateter. Og når det gjeld stress og tidsbruk, er det etter det eg har høyrt få yrke der du må stå på så mykje. (Sjølv driv eg rettingsarbeide no...)

Men det er svært stor skilnad på å jobbe på ein grendaskule med aldersblanda 5 -7.kl og på ein byungdomsskule med tre parallellar.
Jobbrotasjon er kanskje eit alternativ? Eg har skifta arbeidsplass 7 gonger (6 av dei var innan skuleverket), og det har hjulpe på når det gjeld motivasjon og nytenking. Lærarkompetansen kan brukast i mange samanhengar.

Handverkarjobbane er attraktive så lenge det er høgkonjunktur. Når det vert lite nybygg, er det ikkje så greitt.

J

jj83

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Når det gjeld fornøgde kundar, trur eg ikkje det er eit argument for å få Jakt til å halde seg ved sitt kateter. Og når det gjeld stress og tidsbruk, er det etter det eg har høyrt få yrke der du må stå på så mykje. (Sjølv driv eg rettingsarbeide no...)

Men det er svært stor skilnad på å jobbe på ein grendaskule med aldersblanda 5 -7.kl og på ein byungdomsskule med tre parallellar.
Jobbrotasjon er kanskje eit alternativ? Eg har skifta arbeidsplass 7 gonger (6 av dei var innan skuleverket), og det har hjulpe på når det gjeld motivasjon og nytenking. Lærarkompetansen kan brukast i mange samanhengar.

Handverkarjobbane er attraktive så lenge det er høgkonjunktur. Når det vert lite nybygg, er det ikkje så greitt.
Hehe, skal selv til å lage til noe greier jeg ikke rakk før helga, og dette er blant annet noe av det jeg er litt lei av, den følelsen av å være på hæla hele tiden.

Jeg har prøvd ut forskjellige skoler, men siden jeg er mann får jeg ofte de "ville" klassene i håp om å snu dem rundt til det bedre og jeg er rett og slett lei av å hele tiden måtte kjøre "jern-disiplin". Jeg er også litt lei av skolens oppbygning, krav til å dokumentere omtrent hver gang du er på do, svak ledelse på skolene, lav lønn osv...

Jeg er klar over at jobben min er mye sikrere enn mange andres, men jeg er lei av å ha en jobb der jeg synes det er slitsomt å motivere seg til å gå på jobb, og er lei av å ha "go-go" fra 8 - 14 hver dag uten 5 minutter pustepause.

Det som er verst opp i alt er alt man taper på å jobbe som lærer økonomisk. Jeg har lengst utdannelse av alle i min omgangskrets, men tjener allikevel dårligst og de med langt lavere utdannelse tjener gjerne 2.5 ganger min lønn og jeg føler selv at jeg ikke blir belønnet for slit og kompentanse jeg besitter. I tillegg har de dekket kostnader til og fra jobb, gratis tlf, alt som skjer i regi av jobb blir dekket osv... Jaja...

Men men, nå har jeg klaget mye her, men setter pris på håndverkere som har noe lurt å komme med.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Alltid like fornøyelig og lese om lærernes grufulle arbeidsdager. Stress og arbeid uten ende. Sammen med sykepleierne tilhører dere sannelig Riks-syternes 1.divisjon.
Vi andre duster sitter jo bare stille og soper inn penger.......

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Liten avsporing:

Syter nå sykepleierne så ille da? Synes ikke det jeg !

J

jj83

Gjest
Gubra skrev:
Alltid like fornøyelig og lese om lærernes grufulle arbeidsdager. Stress og arbeid uten ende. Sammen med sykepleierne tilhører dere sannelig Riks-syternes 1.divisjon.
Har du jobbet som lærer noensinne? Jeg synes det er frekt å komme med det innlegget her. Jeg har jobbet som mye annet så jeg vet ganske bra hva jeg snakker om.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Også blir lærere veldig sinte når man pirker i de.
Ingen kan da være så frekke å mene at andre yrkesgrupper har det like forferdelig som lærerne.....

J

jj83

Gjest
Gubra skrev:
Også blir lærere veldig sinte når man pirker i de.
Ingen kan da være så frekke å mene at andre yrkesgrupper har det like forferdelig som lærerne.....
Jeg har da aldri sagt jeg har det forferdelig, ei heller er jeg sint, jeg blir bare litt oppgitt, men jeg skjønner jo at jeg har valgt med tidenes Uriaspost yrkesmessig. Gubra, ta litt vikartimer og kom tilbake her etter 40-50 så tar vi heller en diskusjon, ok?

U

utgatt60135

Gjest
En lærervikar (som ikke trenger full utdannelse) har 48,- mer i timen enn mine 15 års erfaring som fotograf i NRK. 38 % ned i lønn. Jeg har foreløpig sluttet og lever av dagpenger med omtrent samme lønn eller mer. Når man i tillegg får bare oppdag av å ta bilder på kontorer, folk som går og toskudd med reporter så prøver jeg å finne en ny vei. Fjernsynsfotografyrket er gått fra "statusyrke" til en lavtlønnsgruppe. Kynismen rår. Journalister driter i lønnen bare de får seg karriere som utnyttes til fulle av bedriften. Anbefales ikke.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
911
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Lyngen skrev:
Fjernsynsfotografyrket er gått fra "statusyrke" til en lavtlønnsgruppe. Kynismen rår. Journalister driter i lønnen bare de får seg karriere som utnyttes til fulle.
Korrekt observert Lyngen, dette gjelder også en annen herværende kanal. Journalister har alltid havnet i lederposisjonene i mediaproduksjon, uten at jeg helt forstår hvorfor, og har sørget for seg og sine lønnsmessig. Andres bidrag til produktet har etterhvert blitt så nedvurdert at det er verdt å slutte - helt enig.
Men vi kan vel ikke bli snekkere alle sammen??

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Lærerne har gjennom sine evige sukk og stønn selv gjort læreryrket til "tidenes Uriaspost yrkesmessig".
Vi jobber vi andre også......

U

utgatt60135

Gjest
TV2 folkene ble nektet å jobbe mer enn 70%. Har jobbet der også. Men fotballen kan de betale enormt mye for. For ikke å snakke om enorme beløp for sportsrettigheter i NRK. De som kan presser ut så mye penger de kan. Noen får aldri nok. Denne konkurranse mentaliteten i yrkeslivet er noe dritt egentlig. Aksjonnærer skal ha mer og mer, mens arbeidere (særlig i østen) uten rettigheter tynes mest mulig. Vi trener en åndelig revolusjon nå! Fokus på andre verdier enn å konkurrere om mest mulig materialsime hvor de sterkeste rår.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gubra skrev:
Ja, vi lærere sitter verken stille eller soper inn penger :p

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
I feriene sitter vel dere stille og soper inn penger?

J

jj83

Gjest
Gubra skrev:
I feriene sitter vel dere stille?
Hehe, jeg må bare le. At det går an, Gubra. Jeg har jobbet i industrien og jobbet mye hardere enn du noensinne har gjort så jeg vet godt hva arbeid er, men poenget mitt er ikke at det er så fysisk tungt, men mengden er stor og blir bare større og større. Før var kanskje læreryrket laidback og greit, men idag er det blitt en stor papirmølle med arbeid nok til 2 stk på 1 stilling.

Som nevnt har mine ferier så langt enten innebåret retting i 4 av 7 dager, mine 2 første år ble jeg syk av overarbeid i både høst, vinter og påskeferie og jeg pleier å ha stålhelse.

Fint hvis dere holder dere til topic.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
814
Hvis du blir overarbeidet i feriene bør du be Helga foreslå mindre ferie.... ;D

J

jj83

Gjest
Gubra skrev:
Hvis du blir overarbeidet i feriene bør du be Helga foreslå mindre ferie.... ;D
Min drømmeendring i jobben måtte være en gjennomgåelse av oppgaver og tidsbruk. Fast arbeidstid 8 - 16 og overtid for arbeid utover det, høst og vinterferie kunne være fjernet for min del hvis bare arbeidsmengden kom ned på et folkelig nivå så hvorfor ikke?

Men takk for at du bidrar konstruktivt.

Topp Bunn