Jeg tror du først skal finne ut hva du savner, er lei av, osv. med nåværende jobb. Deretter hva du ønsker å få ut av en ny jobb. Videre hva det er som motiverer deg til å gjøre en god jobb, hvilken balanse du ønsker å ha mellom jobb og privatliv. (hvor viktig er privatliv og fritid opp mot jobb og arbeidstid. (Dette varierer selvsagt en del over tid ut fra trivsel og motivasjon på jobb, samt livssituasjon generelt sett.)) Skriv alt sammen ned på en liste. Ta vare på denne listen, og litt frem i tid tar du den frem igjen. Vurder da om noen av faktorene har endret prioritet for deg, skal bort fra listen, eller nye skal inn. Det blir da mer tydelig hva som er viktig for deg mtp jobb. (Godt mulig du allerede har en "prosess" på dette som fungerer bra for deg.)
Er du generell missfornøyd med arbeidssituasjonen, oppgaver og ansvar, eller er det enkelte faktorer som er negative og andre som er bra?
Har du prøvd å endre på de faktorene du ikke er fornøyd med i den jobben du har nå? Enten ved å få endret f.eks. arbeidsoppgaver innenfor samme jobb, eller hvordan/når arbeidsoppgavene gjennomføres. (Endring kan ta tid, og resultatene kommer ikke over natten.) Selv har jeg perioder der jeg har oppgaver på jobben jeg trives mindre med. Prøver da å prioritere få tatt disse unna raskt slik at de ikke ligger og "gnager" på samvittighet, motivasjon og trivsel.
Etter over 11 år som konsulent vurderer jeg selv om jeg skal bytte jobb. Dette ut fra endring i livssituasjon (to små barn). Jeg har i første omgang satt meg selv ett femårsperspektiv på å bli i nåværende jobb, og vurderer ut fra det. Går da regelmessig igjennom prioriteringene mine og hva jobb/privatliv gir meg. Det er mange yrker jeg ser jeg kunne trives i faglig sett, men som heller ikke passer like bra med livssituasjon, ønske om bosted osv. satt opp mot mulig arbeid. Tidligere trivdes jeg å med å reie Europa rundt i jobben, nå prioriterer jeg å ha arbeidsoppgaver som gjør at jeg kan dra hjem til familien hver kveld. Jobben krever forsatt at jeg må jobbe ut mer enn normal arbeidstid, men jeg balanserer dette opp mot "kjernetid" til familien og prioriterer å legge disse oppgavene utenfor den tiden. (På bekostning av tid til mine fritidsinteresser.)
Det var en kommentar her tidigere om du jobber med det du utdannet deg til. Jeg gjør ikke det. Jeg er utdannet innen elektronikk, telematikk, og data. Begynte å jobbe med dette, men etter at jeg fikk mer og mer erfaring med å jobbe i prosjekter, med kunder, og innen forskjellige næringsområder, jobber jeg nå hovedsaklig med prosjektledelse og prosessendringer. Jeg ser ingen ting negativt i dette for min del. Tvert i mot, samlet har det gitt meg mye større erfaringsgrunnlag til å gjøre vurderinger i hverdagslivet og jobben ut fra.
Selv trives jeg både med å være fysisk aktiv, snekre, holde på med elektronikk, data, "duppeditter" osv. Dette gjør jeg på fritiden når familiesituasjonen og jobben tillater det. Kanskje jeg en dag har en av disse interessene som Jobb.
Hmm... ble mye skriving dette her, sikkert fordi jeg har vært igjennom noen tankerunder med hva
jegvil ha ut av
min jobb.
