Snekkere, elektrikere - anbefaler du yrket ditt?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Det må da være lov til å være missfornøyd med stilling og arbeidsoppgaver uten at man er en sytekopp?!
All ære til Jakt! for at han prøver å gjøre noe med det! Jeg vil heller ha en motivert lærer for mine barn, en motivert snekker til å bygge mitt hus, motivert elektriker, osv..

Han nevner dessuten ikke at han er lærer før han blir spurt om hva han jobber med, så han er ikke ute etter å klage på læreryrket!

Synes innleggene til de som "klager" i denne tråden sier mer om dem selv... Jakt! ønsker å gjøre noe med en situasjon han ikke er fornøyd med, det bør respekteres og heller gis gode (og ærlige) tilbakemeldinger på det han spør om, enten de er positive eller negative for andre yrker han spør om.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Gubra skrev:
Ja unnskyld da Terka.
Hehe, hvis du føler for å unskylde deg så er det ikke meg den bør gå til. ;)
Kanskje du har noe erfaring å dele rundt de yrkene han etterspør erfaing fra?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Jakt! skrev:
Gubra skrev:
I feriene sitter vel dere stille?
Hehe, jeg må bare le. At det går an, Gubra. Jeg har jobbet i industrien og jobbet mye hardere enn du noensinne har gjort så jeg vet godt hva arbeid er, men poenget mitt er ikke at det er så fysisk tungt, men mengden er stor og blir bare større og større. Før var kanskje læreryrket laidback og greit, men idag er det blitt en stor papirmølle med arbeid nok til 2 stk på 1 stilling.

Som nevnt har mine ferier så langt enten innebåret retting i 4 av 7 dager, mine 2 første år ble jeg syk av overarbeid i både høst, vinter og påskeferie og jeg pleier å ha stålhelse.

Fint hvis dere holder dere til topic.
Bare ett innspill til, papirmølla er ikke liten i feks elektrikeryrke og en ting kan jeg love deg du får vite hva stress er når du jobber som serviceelektriker hos privatpersoner(jeg gjorde det i 7 år)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jakt! skrev:
Ja, beklager utydelighet. Jeg jobber som lærer og elsker å jobber med barn og ungdom, men jeg er rett og slett lei planer og papirarbeid som jeg føler opptar mye av tiden, samt at jeg blir sittende nesten hver kveld med "et eller annet" som jeg ikke rakk på jobben. I tillegg synes jeg det er "stressende" hverdager der man aldri har 5 minutter en gang til å slappe av. Og så kommer foreldrene som ringer kl 2145 og lurer på xxxx.

Jeg tenker også slik; Dumt å gå til yrke der jeg ikke bruker utdannelsen og jeg er klar over at yrker som tømrer og elektriker er krevende fysisk, men jeg tenker og "du verden så greit å kunne gå på jobb, gjøre det en skal, stemple ut kl xx og så ikke tenke mer på det."

Jeg trives med å undervise og elsker det, men jeg er lei av alt styret rundt som opptar 80% av hverdagen og gjør at timene en holder har man ikke energi til å gjøre så gode som man har lyst til.

Wergeland: Ja, Adjunkt med tilleggutdanning.
Synd at skolen er blitt så reformert og byråkratisk og skjemastyrt at lærere ikke lengre får tid eller lyst til å være lærere...

Du får ikke gjøre som de enkelte lærene jeg kjenner.De begynte i NAV, ikke et blivende sted det heller...
Begynn som lærer i fengselet istedet. Ingen foreldremøter, lite byråkreti og dill. Små klasser med folk som ikke stiller store krav..

Jobb en sommer på anlegg og se om du har fysikk til det. Da kan du simulere 3 uker sommerferie i samme slengen. Harsjøl vekslet mellom kontor og anlegg i noen år og det nytter ikke med litt dårlig rygg og svake knær der ute i regnet.. .....

J

jj83

Gjest
Lite fengsel rundt her. :)

Ja, jeg er klar over at helsa skal være god, men jeg tror den er god nok. Kjenner det i knær og rygg etter en lang dag fysisk arbeid, men det tror jeg kan være pga utrent kropp også. (Er trent, men ikke i slik jobb)

Jeg er enig med deg Sleiven, men det er engang blitt slik. Jeg simpelthen elsker å undervise en god mattetime, men får nesten ikke tid til å planlegge dem, langt mindre overskudd til å gjennomføre og det synes jeg er kjipt. samt min 360 000 brutto kan du tjene i nesten hva som helst av jobber utifra hva jeg ser på nett. Selv naboen på elkjøp uten utdannelse drar jo 330 000+... Og nei, det er ikke bare penger, men det handler om å føle seg verdsatt som arbeidskraft. Hvorfor skal jeg som har mer matte enn de fleste ingeniører jobbe for halve dems lønn og føle at jeg kaver mot strømmen hver dag.

Jeg har hatt en del "mentorer" på jobb som har jobbet mye i skolen, de sitter i gode stillinger og tjener nok mer enn meg og da snakker vi "kremen" av norske lærere som har rommet i sin hule hånd og er skamflinke på det de gjør - rådet de har gitt meg er:

"Første sjanse på en greit betalt jobb utenfor skolen - ta den, for dette orker du ikke i 40 år til og dette blir bare verre. Og får jeg tilbudet skal jeg og ta det."

Men jeg ser jo med Arve her at det går an å finne et sted en kan ha det som plommen i egget også.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jakt! skrev:
Ja, beklager utydelighet. Jeg jobber som lærer og elsker å jobber med barn og ungdom, men jeg er rett og slett lei planer og papirarbeid som jeg føler opptar mye av tiden, samt at jeg blir sittende nesten hver kveld med "et eller annet" som jeg ikke rakk på jobben. I tillegg synes jeg det er "stressende" hverdager der man aldri har 5 minutter en gang til å slappe av. Og så kommer foreldrene som ringer kl 2145 og lurer på xxxx.

Jeg tenker også slik; Dumt å gå til yrke der jeg ikke bruker utdannelsen og jeg er klar over at yrker som tømrer og elektriker er krevende fysisk, men jeg tenker og "du verden så greit å kunne gå på jobb, gjøre det en skal, stemple ut kl xx og så ikke tenke mer på det."

Jeg trives med å undervise og elsker det, men jeg er lei av alt styret rundt som opptar 80% av hverdagen og gjør at timene en holder har man ikke energi til å gjøre så gode som man har lyst til.

Wergeland: Ja, Adjunkt med tilleggutdanning.

Hei Jakt!
Det du skriver her kunne godt vært et resymè over min situasjon for 2 år siden.
Jeg sluttet i jobben som faglærer på videregående etter 10 år i jobben og gikk over til det private. Har ikke angret et sekund.
Min stilling var faglærer i trearbeid (møbelsnekker). Det siste året var jeg klassekontakt for 23 elever, 22 av dem skulle bli frisører! Den siste skulle "kanskje" bli snekker. Dette var ikke veldig motiverende for meg som faglærer for et yrke. Etter at regjeringen bestemte å slå sammen 52 fag til noe de kalte "Design og håndtverk" ble det desverre sånn.
Har bakgrunn både som bilmekaniker og møbelsnekker, og å se de talentløse kommentarene til Gubra gjør meg kvalm. Han veit ikke hva han snakker om, så det er bare å drite i sånne teite innlegg. Det beste er i grunn bare å ignorere dem.

Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen din, og støtter deg i å teste ut andre yrker hvis du har mulighet til det. Alle vi som er, eller har vært lærere, vet at det ikke er en dans på roser. De aller fleste av oss er det vel mest fordi vi ønsker å formidle kunnskap videre til den yngre garde, uansett trinn eller fagområde.

Stå på og god Jakt!

mvh
Lars

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Vokst opp i en lærerfamilie. Både far, farfar, mor og mormor onkler og tanter var lærere / rektorer eller i andre pedagogiske jobber og jeg har da sett på nært hold den lønns og statusmessige "glideflukt" dette viktige yrket har gjennomgått de siste 30-40 år. Familietradisjonene stoppet for vår del med foreldregenerasjonen. Har gjennom livet vært belemret med noen dårlige lærere og velsignet med noen utgaver av arten som har hatt sjelsettende inflytelse på sine elever. Heldigvis er det de riktig gode lærerne man husker best. Men det skal også sies at de stakkars idealistene man møter i foreldresamtaler i dagens skole har en traurig oppgave i motbakke. De får dessverre ikke noen mulighet til å bli de sjelsettende rollemodeller de gjerne skulle ha vært, systemet gir dem ingen mulighet til det! Dessverre!

Jeg forstår godt, veldig godt ønsket til trådstarter om å bryte av og begyne med noe annet der man "ser" resultater av den innsats man gjør på en annen måte enn i dagens lærergjerning.

Ser også at jeg hadde utrolig flaks som valgte bort filmfotografyrket. Hadde muligheten til å begynne på kurs hos NRK for å bli filmfotograf der. Så selvom jeg til tider har vært jævlig frustrert over min arbeidsgiver gjennom mer enn 30 år har det uansett gitt en hyggelig lønn. Frustrasjoner er lettere å bære når man får godt betalt, ingen tvil om det!

Jfr en annen tråd så skulle man tro at min Skyttsengel har passet godt på meg ! :D

J

jj83

Gjest
Takker for innleggene dere 3 siste. Godt å lese at jeg ikke er helt på viddene. Jeg er vel i grunn en idealist på mange måter, og jeg jobber for å formidle glede over kunnskap og gi gode verdier videre til den oppvoksende garde, men mye kjepper i hjulene, og det jeg skrev i starten gjør at jeg søker nytt beite.

Jeg er dog veldig usikker på om jeg skal finne meg noe annet papirflyttingsarbeide, eller om jeg skal ta en annen utdannelse. Problemet er at jeg har familie som trenger inntekt og da er det vanskelig å ta skole eller annen utdannelse med lærlingelønn, men jeg får se rundt litt.

Jeg er enig i at det ikke er en dans på roser å stå i regnet å snekre, men du står alene, har bare deg selv og jobben å tenke på, kan klatre ned og ta litt kaffe i ny og ne, ha litt musikk til jobben, osv... og når da lønna er bedre så virker det jo litt fristende. Jeg liker å være ute i regn så akkurat det stopper meg ikke, men nu får vi se.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Jakt! skrev:
Jeg jobber i dag i staten, men synes det er mye stress i hverdagen, mye papirflytting og lønna er lav utifra mine 8 år på skole etter 10. klasse.

Jeg vurderer å kikke på håndverksyrker som tømrer og elektriker da det kan se ut til at de tjener ganske bra og kan jobbe selvstendig med gode betingelser.

Er det noen her i de yrkene som kan si litt negativt/positivt om det å ha yrket?

Jeg har lest at noen uten fagbrev får seg det ved å jobbe i 4 år, er det en lur mulighet?

Og: Hva tjener du brutto pr måned før overtid i din jobb? (Nevn ansiennitet osv...)
Ettersom du spør etter yrker som tømrer og elektriker, så vil jeg tipse deg til å prøve hos ett e-verk. Dette er i all hovedsak sikre og gode jobber. Har selv jobbet som energimontør i 5 år nå, finnest ikke ett mer variert yrke, vi er like mye elektrikere som vi er tømrere og rørleggere, en jobber ilag med mange andre yrkesgrupper, og snapper opp ett og annet hele tiden. Vi er for det meste ute, men noe arbeid fåregår jo inne også, men i all hovedsak utendørs. Energimontører er for tiden veldig etterspurte, så flere nettselskap annsetter ufaglærte folk, som de legger opp ett utdanningsløp for, tror som regel att selskapet dekker full lønn under utdanningen, men dette varierer sikkert fra plass til plass. Brutto månedslønn ca. 28.000-30.000 + overtid, vaktgodtgjørsle og dietter+++
Bare å spørre om du lurer på noe.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
Audiophile-Arve skrev:
Gubra skrev:
Også blir lærere veldig sinte når man pirker i de.
Ingen kan da være så frekke å mene at andre yrkesgrupper har det like forferdelig som lærerne.....
Han derre Gubra er sikkert profesjonell trygde- og alkoholmisbrukar.
Skål Arve! ;D

N

nb

Gjest
"Skal du noensinne bytte jobb, så må du i alle fall ikke finne på å bli snekker"

Det var det en av gutta som jobbet hos meg sa i det han bar ut utstyret klokka seks fredag ettermiddag. Han skulle videre for å snekre litt på en baderomsoppussing der hans del måtte være ferdig til mandag, for da kom neste håndtverker i prosessen inn. Han regnet med å være ferdig rundt midnatt fredag, samt jobbe lørdag og søndag.

Så hektisk kan det være i alle bransjer og man er ikke nødvendigvis herre over egen tid som håndverker heller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gubra skrev:
Også blir lærere veldig sinte når man pirker i de.
Ingen kan da være så frekke å mene at andre yrkesgrupper har det like forferdelig som lærerne.....
Han derre Gubra er sikkert profesjonell trygde- og alkoholmisbrukar.
Skål Arve! ;D
Så no er altså trygda koma?
:D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
813
Nå prøver du å gi inntrykk av du ikke vet at trygda kommer den 15.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Jeg er også adjunkt (dog uten tilleggsutdanning), men byttet beite etter kun drøye to år i skoleverket. Da jeg jobbet som lærer kom jeg til et punkt der jeg gledet meg til arbeidsdagen var slutt, til helga, til feriene etc.

Nå gleder jeg meg også til det, men i tillegg gleder jeg meg til å gå på jobb. Så godt som hver eneste dag. Da jeg sluttet i skoleverket og begynte som journalist gikk jeg ned mer enn 50.000 i lønn i året, men det var verdt hver eneste krone, og lønnsoppgjørene jeg har vært gjennom siden jeg sluttet i 2000 har utlignet det jeg tapte den gang.

Min manglende motivasjon gikk ikke så mye på papirarbeid og kveldsarbeid som på selve arbeidet i klassene. For i stedet for å drive undervisning gikk 70 prosent av tiden (i hvert fall føltes det sånn) til å sørge for at det var ro nok i klassen til å undervise.

Til deg som klager over to med ADHD. Det første året jeg underviste hadde jeg 12 elever. Fire av dem var oppmeldt til PPT. I klassen til kona var halvparten under utredning. Det andre året jeg jobbet var det nesten like ille, og det sentrale PPT-kontoret i kommunen jeg jobbet i sa rett ut at de sendte gjerne ADHD-unger til skolen jeg jobbet på, fordi vi var en liten skole og kunne vise gode resultater...

PS. Et alternativ hvis du liker å jobbe med unger, men er lei av umotiverte elever, kan jo være å se etter jobb på en folkehøyskole eller leirskole.

Roy

J

jj83

Gjest
Litt der og, men det varierer fra år til år. I år har jeg tatt over en gjeng som virkelig er noen harde negler og for å sitere en kollega har det vært et "mareritt" å undervise og jeg er kjempesliten og jeg stod i dag i klassen og tenkte: Dette gidder jeg ikke mer - og jeg har jobbet utrolig mye med oppførsel sammen med forelde osv osv... men det hjelper ingenting. Man blir fysisk og psykisk sliten av det her gitt...

Får se meg om etter en grei jobb i det private heller, så får idealistene ta jobben i skolen. :)

Takker for innlegg dog, har også kommet til at håndverker nok ikke er veien, men det finnes masse selskaper som trenger folk fremover.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Det kan også være en ide å ta en prat med rektor og forklare situasjonen. For alt jeg vet, så kan det jo tenkes at rektor mener du er en ressurs han eller hun ikke har lyst til å miste, og dermed søker å finne en løsning der du kan bli avlastet litt med "verstingklassen" din.

Roy

J

jj83

Gjest
Ja, det har jeg og kommet til, vil ikke gjøre noe for raskt som jeg kan komme til å angre på, men en endring må nok til etter hvert uansett.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Viktige valg dette her og mange burde kanskje bruke mer tid på å planlegge en karriere enn det man ofte gjør.

Min erfaring er vel at lønn i relativt stor grad følger "ytelse" man gjør. Ytelsen avhenger blant annet av:
*Arbeidstid og mengde
*Utdanning
*Erfaring
*sikker jobb?
*Villighet til å ta ansvar
*Villighet til å være tilgjengelig utenfor arbeidstid
*osv osv

Lønn er jo selvsagt viktig for de fleste - så den optimale løsningen må være å finne den jobben du trives best i som har høyest/tisltrekkelig høy lønn.

Så mitt råd er vel å kartlegge din utdanning og erfaring. Finne ut hvor du vil være om 5-10 år, og legge en plan som gjør at du havner der. Det er også lurt å tenke på ulike erfaringer som gir litt synergi. Med lærerutdannning (og muligens litt teknsike fag), snekkererfaring og kanskje noe tilleggsutdanning på kveldstid så skulle man jo kunne kvalifisere seg for mer "byggeleder" realterte jobber hvis man er interessert i det.

Så:
*Finn ut hva og hvor du vil.
*Finn ut hva du er god på - som gjør at du kan få ekstra betalt for det.
*Legg en plan som gjør at du er der du vil om 10 år.

Det finnes forøvrig mange lignende jobber som snekker/elektriker som kan være mer eller mindre interessant - avhengig av dine interesser - ventilasjon, vinduer/glass/fasade, lås, gulv, kjøkkenmontasje, osv osv osv.

Lykke til, det viktigste er å ta en grep - man angrer som kjent bare på det man ikke gjorde!

Mvh
OMF

J

jj83

Gjest
Ja, jeg har kommet til at noe må gjøres, lønna er ikke alt, viktigst for meg er en jobb der jeg trives, får brukt mine sterke side og orker å gjøre noe når jeg kommer hjem.

Jeg får gå i tenkeboksen. :)

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
Dette var dyster lesning for en som vurderer læreryrket. Mangler dog pedagogisk bakgrunn, men dette kan visstnok tilbys gjennom praktikk http://www.aftenposten.no/jobb/article3214774.ece . Akkurat sett gjennom 5 episoder av dokumentarserien "lærerne" på nrk nett. Ble litt skeptisk av dette gitt. Har jobbet endel som vikar for noen år siden, og det var fint, men spørs bare når man får mer ansvar og flere skjemaer å fylle ut om det er like givende. Kan man undervise på ung.skolen uten å være klassekontakt?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.687
Hei!

Leste bare første side, så beklager om jeg kommer litt skeivt inn.

Jeg er automatiker og har altså en utdanning (fagbrev) innen elektrofag. Har vært lærling i vedlikehold i prosessindustri, jobbet på installasjonprosjekt i prosessindustri, jobbet som tavlemontør rettet mot offshore og til sist jobbet som "automatiker\småmek.\planlegger\" for en oppfinnerbedrift som utvikler maskiner hovedsaklig rettet mot industri.

Har hatt både elektronikkteknikere, elektrikere og mekanikere rundt meg hele tiden og føler jeg har vært veldig heldig som havna på automasjonslinja.

Fordeler:

1. jeg blir aldri spurt om kompistjenester mht elektrojobb eller annet. Jeg kan ikke og har ikke lov til å installere sikringsskap hos fettern min.

2. Jobben er mer variert og ofte mer utfordrende enn industrielektro eller "vanlig" elektro. Det krever mer systemforståelse, reguleringsteknikk, prosessforståelse etc. Jeg tror jeg hadde kjeda meg mer som elektriker, men det er selvsagt min preferanse.

3. Mulighetene er varierte; du kan jobbe i industri, på verksteder, offshore, engasjemang, kommunalt, privat, prosjekt.

4. Å spesialisere deg innen visse felt av faget gjennom kurser gir deg enkle fordeler. Står du litt på og får forståelse av faget kan du ofte styre selv din egen hverdag og betingelser.

Grunnlønna er også blandt de beste når det gjelder fagbrevsutdannelser. Mulig tømrergutta tjener mer i perioder, men av erfaring jobber disse også jævlig mye ;) Jeg jobber "aldri" overtid.

Normal lønn er 330-400000.

Poenget er at du lærer et "bredt" yrke og har dermed mange retninger og gå. Jeg har bare vært i faget i noen få år og har allerede jobbet i fire vidt forskjellige felt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Jobber du hos Artech Emo ?

J

jj83

Gjest
CNK skrev:
Dette var dyster lesning for en som vurderer læreryrket. Mangler dog pedagogisk bakgrunn, men dette kan visstnok tilbys gjennom praktikk http://www.aftenposten.no/jobb/article3214774.ece . Akkurat sett gjennom 5 episoder av dokumentarserien "lærerne" på nrk nett. Ble litt skeptisk av dette gitt. Har jobbet endel som vikar for noen år siden, og det var fint, men spørs bare når man får mer ansvar og flere skjemaer å fylle ut om det er like givende. Kan man undervise på ung.skolen uten å være klassekontakt?
Det kan man, men det blir fort en del bunker der også. Sitter nå i friminutt med en bunke pedagogiske rapporter, første gang i år av totalt 2 ganger. Ca 3 A4-sider ganger 35 elever.

Bli gjerne lærer, men vær forberedt på lang dager, mye dugnad på kveld og i helger. Mange meningsløse møter, mye barn og unge som ikke har oppdragelse hjemmefra osv...

Men du verden, mange goder dager også! :)

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
CNK skrev:

Muligens litt off topic , men siden noen er svært opptatte av livet i skolen får det stå til.
Jeg har vært i ungdomsskolen i mange år , stort sett går det på takle ungdommer og vise at du kan de
fagene du har. Jeg har undervist i noen år uten å være klasseforstyrrer , men måtte til pers i år.
Heldigvis er vi to og det letter arbeidsbyrden betraktelig.
Skjemaveldet er ikke presserende , jobber lite kvelder og samtaler/retting/forberedelse gjør jeg på dagtid.

Lykke til

Amund

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Torget vurderinger
0
CNK skrev:
Det er greitt nok å vere klassekontakt. Berre ikkje start med 30 stk.

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
4
Takk for de som tok seg tid til å svare, håper jeg ikke kuppet tråden din helt Jakt:).

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
CNK skrev:
Hvis det er kontaktlærer du mener, så ja det kan du. Det er imidlertid veldig opp til rektor og hvordan skolen er organisert. Jeg er selv lærer og trives utmerket med det, men det er ingen tvil om at det har blitt langt mer papirarbeid og meningsløse møter de senere årene. Det er dessverre lenge siden lærerens jobb besto av undervisning og for- og etterarbeid i forbindelse med det.

Når det er sagt, så er skolens organisering helt avgjørende her. Hvis du har gode kollegaer å samarbeide med så kan dere dele på mye av det utenomfaglige, men hvis du blir overlatt til deg selv kan det være tøft.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Fordelen med å være lærer er at en kan være helt inkompetent uten å risikere noen form for pes på jobb.

Selv har jeg vært utleid siden 05 og jeg kan sies opp med 14 dagers varsel uten grunn, jeg er altså ikke lærer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
1. Fordelen med å være lærer er at en kan være helt inkompetent uten å risikere noen form for pes på jobb.

2. Selv har jeg vært utleid siden 05 og jeg kan sies opp med 14 dagers varsel uten grunn,

3. jeg er altså ikke lærer.
1. Skal du unngå pes i lærarjobben, skal du leite litt....
2. Arbeid i utlandet?
3. Nei, det forstod eg ut frå utsegn nr 1....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
1. Fordelen med å være lærer er at en kan være helt inkompetent uten å risikere noen form for pes på jobb.

2. Selv har jeg vært utleid siden 05 og jeg kan sies opp med 14 dagers varsel uten grunn,

3. jeg er altså ikke lærer.
1. Skal du unngå pes i lærarjobben, skal du leite litt....
2. Arbeid i utlandet?
3. Nei, det forstod eg ut frå utsegn nr 1....
1. Jeg gikk på teknisk fagskole som er en del av videregående skole fra 2001 til 2003 og læreren jeg hadde i digitalteknikk visste ikke engang hvordan en SR-vippe fungerte (helt grunnleggende). Nivået på flere av de andre lærerne der var heller ikke spesielt høyt. På høyskolen som jeg begynte på etterpå holdt lærekreftene derimot et mye høyere nivå.
Har stort sett jobbet for vikarbyråer men nå er jeg fast ansatt i et stort firma som har leid meg ut til et annet firma. Men det stedet jeg ser på som min arbeidsplass er ikke så veldig fast, kan kastes ut i løpet av 14 dager uten grunn og så må jeg begynne i en helt annen jobb.

Så jeg ser en stor ferdel i tryggheten læreryrket gir.

Topp Bunn