Alt til hus og bolig Snekkerspørsmål ang rekkverk utendørs - lime eller ikke lime skjøtene

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.769
Jeg skal bytte toppbordene på et rekkverk utendørs. Det er tre rette sider, så det vil bli to skjøter med 90 graders vinkel. Lurer på å frese inn plugger (har Domino-fres) og så lime skjøtene slik at den skal holde seg pene og ikke sprekke opp. Er dette smart eller dumt? Bordene er impregnerte og skal males, de har ligget i garasjen i et par-tre måneder nå og bør være godt tørket, skal bruke 28x145 terrassebord.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.916
Torget vurderinger
1
Limet vil sprekke. Har også en del dominoplugger i utendørs gjerding og min erfaring er at det er lurt med litt bevegelse. Domino holder det allikevel fint på plass.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.769
Limet vil sprekke. Har også en del dominoplugger i utendørs gjerding og min erfaring er at det er lurt med litt bevegelse. Domino holder det allikevel fint på plass.
Altså bruke pluggene men ikke lime?

• Liker
Reaksjoner: MML

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.951
Tja. Du kunne jo alltids lime de med tec7 i tillegg til pluggene. Den er fleksibel. Fås kanskje i en farge som ligner på treverket og.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.769
Skal uansett male så farge ikke så nøye sånn sett. Men basert på de andre 45 graders skjøtene jeg har laget ute så sprekker det opp en del

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.119
Sted
Ytterst i havgapet...
Impregnert material trekker fukt som en svamp, også fra luft, så bevegelse med fuktighetsvariasjoner slipper du nok ikke unna.... kjør på med T7 - det varer så lenge det varer..... :cool:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.769
Impregnert material trekker fukt som en svamp, også fra luft, så bevegelse med fuktighetsvariasjoner slipper du nok ikke unna.... kjør på med T7 - det varer så lenge det varer..... :cool:
Så jeg burde altså ikke bruke impregnert? Siden det skal males er det jo ikke så nøye hva jeg bruker rent estetisk. Jeg tenkte det holdt lengre om treverket var impregnert siden et slikt toppbord får rimelig mye vann.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg limte skjøtene med polyuretanlim og skrudde. Like helt etter nesten 20 år.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ekspanderende trelim. Dette er i slekt med byggskum, og reagerer med fuktigheten i treverket. Bruk engangshanskene som følger med. Får du på fingrene blir de svarte, og det må slites bort. Funker knall, men kan grise litt. Ikke prøv å tørke bort limsøl. La det herde, og skjær bort med brytebladkniv.
738BF244-2251-43E1-9620-F82D4F2BE209.jpeg
Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.769
brukte du impregnert materiale?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.119
Sted
Ytterst i havgapet...
Stort sett brukes det vel impregnert i dag, men også det har sine problemer....... et sår i malinga gir vanninntrenging og malingsslipp etter hvert...
Sist jeg rensa og beisa selve plattingen, brukte jeg Jotuns terassebeis... den holder merkelig bra....

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.347
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Stort sett brukes det vel impregnert i dag, men også det har sine problemer....... et sår i malinga gir vanninntrenging og malingsslipp etter hvert...
Sist jeg rensa og beisa selve plattingen, brukte jeg Jotuns terassebeis... den holder merkelig bra....

Bruker helst ikke impregnert, men det er meg da...
Furubord, settes godt inn med linolje/terpentin i 50/50 blanding, og males med linoljemaling. Holder i årevis, og er ikke utsatt for punktering i malingsfilm...
Terassegulv, samme femgangsmåte, men males ikke, kun ren linolje som sluttprodukt. Holder mye lenger enn med "terassebeis" "Ulempen" er at du ikke får noen farge tilsetning i det, og treverket gråner sjarmerende med tiden. Ikke alle steder det passer da. Men treverket hverken sprekker eller råtner med den behandlingen.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.951
Det limet der er knall ja. Svinsterkt, og skummer opp og fyller evt sprekker. Litt fuktig treverk er bare en fordel, da det reagerer med fukt. Er dog avhengig av at du får satt emnene under litt press mens det herder. Litt ala byggskum, men blir knallhardt etter herding. Overskudd pusses bort med sandpapir etterpå.

Topp Bunn