Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Jørgen skrev:
    Hei alle fornuftige Snell interesserte ;)
    Satt og fikkla litt på sentralen og kom over denne tråden. Leste at det var noen som lurte på hvordan de nyere Snell høyttalerene låter. Og jeg må si at jeg ikke er helt enig i at de nye ikke kommer helt opp på nivå med de gamle. Har en kammerat som introduserte meg for Snell med sine E3. Hørte på et par XA60 i 2000 og ble frelst men hadde ikke penger. Fikk derimot muligheten til og kjøpe et demo par av K5 mk2 på Klubben på Grensen i Oslo. Til min store lykke fant jeg et par med XA60 til salgs i fjor på FINN.no og kjøpte de ASAP. Satte da K5 som bak høyttalere. Skal nå selge mine Snell XA60 da jeg har vært så grise heldig å få slått kloa i store bror XA90ps. De spiller bare så helt inn i natta bra. Jeg tror det må være det nærmeste man kommer elektrostat med en vanlig høyttaler. Og en fantastisk bass! Varm god og dyp. Kjører en Snell CC1 som senter men er på utkikk etter Snell XA55 senter. Noen som har til salgs??? ;D (noen som vet om den i det hele tatt har blitt solgt i Norge?)
    Du har mange fine musikkopplevelser i vente! Min onkel har XA90, og jeg må si dette er noe av det beste jeg har hørt. Han kjører de på et holfisystem, med Snell C som bakhøyttalere og som du Snell CC1, helt til i helgen når jeg fikk hans CC1 :) Bassen på XA90 er helt råååå, jeg elsker lyden til XA90, jeg er misunnelig på dere begge. Hvordan er XA60 i forhold til XA90? Av ren nyskjerrighet, hva skal du ha for dine XA60? Har nok ikke råd, men moro å vite hva de går for, hva må du ut med for XA90 og hvor fant du de?

    Min onkel leter også etter XA55, den kan faktisk fortsatt kjøpes ny, så de her en dag på en webside fra USA til $1.055 e.l.

    Mitt første Snell-system begynner også å ta form, selv om jeg er laaaaangt unna XA90 standar, Snell Ci front, CC1 center og K.5 bak.. :) Mangler bare en snell sub og mere forsterkermat til frontene så er Snell system 1 i boks.. Men jeg SKAL ha XA90 eller XA Reference en dag..... en vakker dag...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...og Snell B minor trives godt med 2x80 triode rør watt.... En meget bra bunn i disse høytalerene, selvom toppen er noe skarp...Bra med dybde perspektiv og glede i de...En sann rocke høytaler...Men også istand til å levere varene på akustisk.... De får nok leve en stund på stua mi disse.... ;D
     

    Jørgen

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Du har mange fine musikkopplevelser i vente! Min onkel har XA90, og jeg må si dette er noe av det beste jeg har hørt. Han kjører de på et holfisystem, med Snell C som bakhøyttalere og som du Snell CC1, helt til i helgen når jeg fikk hans CC1 Bassen på XA90 er helt råååå, jeg elsker lyden til XA90, jeg er misunnelig på dere begge. Hvordan er XA60 i forhold til XA90? Av ren nyskjerrighet, hva skal du ha for dine XA60? Har nok ikke råd, men moro å vite hva de går for, hva må du ut med for XA90 og hvor fant du de?

    Min onkel leter også etter XA55, den kan faktisk fortsatt kjøpes ny, så de her en dag på en webside fra USA til $1.055 e.l.

    Mitt første Snell-system begynner også å ta form, selv om jeg er laaaaangt unna XA90 standar, Snell Ci front, CC1 center og K.5 bak.. Mangler bare en snell sub og mere forsterkermat til frontene så er Snell system 1 i boks.. Men jeg SKAL ha XA90 eller XA Reference en dag..... en vakker dag...
    Har hatt mange fine musikk opplevelser allerde! Og mange flere skal det bli! :D Kan ikke helt se for meg at jeg kommer til og bytte høyttalere igjen. Kan ikke skjønne hva det skulle bli? Eventuelt XA Reference... (Men de er jeg ikke på utkikk etter!) Er veldig fornøyd med de jeg har nå!! ;D (Men det er jo med stereo som det er med båt,... noen fot her og noen fot der og vips så har man byttet ut alt sammen.....) Men det skal sies at jeg ikke var på utkikk etter XA 90ene heller :D Fant de tilfelldig på finn.no. Ringte selger og klinte til. Tømte de korta jeg hadde :-X Kjøpte onkelen dine de høyttalerene nye?? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke fikk med noen papirer som f.eks. owners manual. Tror du han kunne hjulpet meg med noen kopier??? Smisk smisk ::)
    Kjører forøvrig på to Denon POA-S10 monoblokker, NAD M5 cd spiller og en Denon AVR2807 som skal byttes ut etterhvert med NAD M15 (og kansje M25) Tara Labs AIR signal kabel og MIT Terminator 2 høyttalerkabel.

    Idag kontaktet jeg Snell i USA for og spørre om XA 55. Venter på mail med tilbake mld om hvor jeg kan få kjøpt. Blir spennende!! Var også i kontakt med et amerikansk nett firma, men de ville ikke selge den til meg med mindre jeg handlet for min. 10´$. Tullete!!!

    Ang. XA60 så kjøpte jeg de brukt for nesten akkurat 1 år side og ga 12´ for de, har tenkt meg det samme igjen. (de kostet 24´nye så vidt jeg vet) Skulle du få mulighet så er du hjertlig velkommen til og komme å få en lytt til XA60ene :) De spiller veldig bra! Veldig flott gjennomsiktig topp.

    Har også en Parasound HCA 2200 til salgs om noen er interessert.(nylig vært inne til sjekk og støvsuging. Funker som ei klokke!)
    http://www.parasound.com/vintage/hca2200.php

    NB!!! Det ligger en Snell PS-10 sub på finn.no nå!!! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11723447&sid=xz18rectsqnq059604&WT.svl=Link Løp og kjøp ;)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Jørgen skrev:
    Har hatt mange fine musikk opplevelser allerde! Og mange flere skal det bli! :D Kan ikke helt se for meg at jeg kommer til og bytte høyttalere igjen. Kan ikke skjønne hva det skulle bli? Eventuelt XA Reference... (Men de er jeg ikke på utkikk etter!) Er veldig fornøyd med de jeg har nå!! ;D (Men det er jo med stereo som det er med båt,... noen fot her og noen fot der og vips så har man byttet ut alt sammen.....) Men det skal sies at jeg ikke var på utkikk etter XA 90ene heller :D Fant de tilfelldig på finn.no. Ringte selger og klinte til. Tømte de korta jeg hadde :-X Kjøpte onkelen dine de høyttalerene nye?? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke fikk med noen papirer som f.eks. owners manual. Tror du han kunne hjulpet meg med noen kopier??? Smisk smisk ::)
    Kjører forøvrig på to Denon POA-S10 monoblokker, NAD M5 cd spiller og en Denon AVR2807 som skal byttes ut etterhvert med NAD M15 (og kansje M25) Tara Labs AIR signal kabel og MIT Terminator 2 høyttalerkabel.

    Idag kontaktet jeg Snell i USA for og spørre om XA 55. Venter på mail med tilbake mld om hvor jeg kan få kjøpt. Blir spennende!! Var også i kontakt med et amerikansk nett firma, men de ville ikke selge den til meg med mindre jeg handlet for min. 10´$. Tullete!!!

    Ang. XA60 så kjøpte jeg de brukt for nesten akkurat 1 år side og ga 12´ for de, har tenkt meg det samme igjen. (de kostet 24´nye så vidt jeg vet) Skulle du få mulighet så er du hjertlig velkommen til og komme å få en lytt til XA60ene :) De spiller veldig bra! Veldig flott gjennomsiktig topp.

    Har også en Parasound HCA 2200 til salgs om noen er interessert.(nylig vært inne til sjekk og støvsuging. Funker som ei klokke!)
    http://www.parasound.com/vintage/hca2200.php

    NB!!! Det ligger en Snell PS-10 sub på finn.no nå!!! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11723447&sid=xz18rectsqnq059604&WT.svl=Link Løp og kjøp ;)
    Jeg ser også for meg at XA90 eller XA Reference blir mine siste høyttalere. Men økonomisk sett er det desverre langt unna akkurat nå, fordelen med XA90 som egentlig gjør de litt billigere, er at de er aktive og krever ikke så mye og dyrt forsterkeri. Er vel 300 watt forsterker i hver høyttaler. Jeg håper du har fått med fjernkontrollen? Du svarte ikke på hvor mye du måtte gi for XA90? 30-35 000 ? Vil si du har litt å gå på når det gjelder elektronikken, XA90 fortjener bedre enn Nad og Denon 2807...... ::) Jeg ville satset på Thule eller Holfi. Lå ute et Thuleoppsett til 18 000 som hadde nypris på nesten 50 000 her en dag, du kan jo sjekke om det fortsatt er til salgs.

    Hvis du skal kjøpe XA55 fra USA må du bruke magnum.no (jetcarrier) til frakten. Da får du en postboks i New Jersey som de sender til, da slipper du unna de som har restriksjoner på "Only US shipping" og den type krav om minimums-kjøp som du har kommet borti. Jeg fant som sagt en side her en dag som selger splitter nye XA55 til $1035 ( http://www.absoluteaudiovideo.com/SNELL-XA-55CR-CENTER-CHANNEL-SPEAKER-P20941C0.aspx ) Jeg kom også over en brukt til $635 ( http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrfull&1198341933 ) uten at jeg vet om denne fortsatt er til salgs...

    XA60 frister VELDIG.. Men som sagt tillater desverre ikke økonomien slike kjøp akkurat nå.. 4 mnd på 1 lønning gjør sitt :-\ Men hvis du ikke skal selge de med en gang vil jeg garantert være interessert ved en senere anledning. Hva skal du forresten ha for Parasounden?

    Spurte onkelen min ang. manualer osv.. Det kunne han sikkert ordne, men han flyttet nå i helgen og vet knapt hvor høyttalerne er :p Så det blir ikke med det første, men jeg skal minne han på det når han kommer i orden.

    Hvor i landet holder du til forresten? Hadde vært spennende å høre XA60, har bare hørt XA90.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er tekniske data på XA60 ? Har liten peiling på nymotens greier jeg... :)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Hva er tekniske data på XA60 ? Har liten peiling på nymotens greier jeg... :)
    Dette var det jeg fant i farten:

    Frequency Response 36-22,000Hz (±3dB)
    Sensitivity [1 watt (2.83v) at 1m] 89dB
    Impedance Nominal 4 ohms
    Recommended Amplifier Power 100 watts minimum; 300 watts maximum
    Wiring Bi-wirable, Bi-ampable


    Ser nå at jeg har blanda litt sammen XA60 og XA75PS.. Som er mer lik XA90PS bare at den har kun 1 bass der XA90PS har 2.. XA60 PS har 2 basser men det er ikke de samme elementene som XA75 og XA90.

    Når det gjelder snell.no kommer det noe der etterhvert, men det har vært utrolig lite tid i det siste + at jeg har fått et weboppdrag som haster mer desverre.. Jeg har heller ikke fått noe bilder/info på snell@snell.no som jeg hadde håpet på......
     

    Jørgen

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Jeg ser også for meg at XA90 eller XA Reference blir mine siste høyttalere. Men økonomisk sett er det desverre langt unna akkurat nå, fordelen med XA90 som egentlig gjør de litt billigere, er at de er aktive og krever ikke så mye og dyrt forsterkeri. Er vel 300 watt forsterker i hver høyttaler. Jeg håper du har fått med fjernkontrollen? Du svarte ikke på hvor mye du måtte gi for XA90? 30-35 000 ? Vil si du har litt å gå på når det gjelder elektronikken, XA90 fortjener bedre enn Nad og Denon 2807...... Jeg ville satset på Thule eller Holfi. Lå ute et Thuleoppsett til 18 000 som hadde nypris på nesten 50 000 her en dag, du kan jo sjekke om det fortsatt er til salgs.

    Hvis du skal kjøpe XA55 fra USA må du bruke magnum.no (jetcarrier) til frakten. Da får du en postboks i New Jersey som de sender til, da slipper du unna de som har restriksjoner på "Only US shipping" og den type krav om minimums-kjøp som du har kommet borti. Jeg fant som sagt en side her en dag som selger splitter nye XA55 til $1035 ( http://www.absoluteaudiovideo.com/SNELL-XA-55CR-CENTER-CHANNEL-SPEAKER-P20941C0.aspx ) Jeg kom også over en brukt til $635 ( http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrfull&1198341933 ) uten at jeg vet om denne fortsatt er til salgs...

    XA60 frister VELDIG.. Men som sagt tillater desverre ikke økonomien slike kjøp akkurat nå.. 4 mnd på 1 lønning gjør sitt Men hvis du ikke skal selge de med en gang vil jeg garantert være interessert ved en senere anledning. Hva skal du forresten ha for Parasounden?

    Spurte onkelen min ang. manualer osv.. Det kunne han sikkert ordne, men han flyttet nå i helgen og vet knapt hvor høyttalerne er Så det blir ikke med det første, men jeg skal minne han på det når han kommer i orden.

    Hvor i landet holder du til forresten? Hadde vært spennende å høre XA60, har bare hørt XA90.
    Fikk XA 90ene til en veldig bra pris. Ga 25´for de. Da er det er jo liksom ikke så mye å lure på! Du skal ikke skue hunden på hårene. NADF M5 cd spiller er en cd spiller som passer mine ører og behov veldig bra. Dersom du ikke har hørt den så anbefaler jeg deg og dra til hifi klubben og høre på den. Varm, detaljert åpen og med en veldig bra mellomtone og ikke minst bass. Der andre spiller fra 20hz og oppover, spiller M5 fra 5hz og oppover. Prøvde en 6 - 7 forskjellige cd spillere før valget falt på M5en(koster 14´). Det står noen tester om den i Lyd og Bilde. Denon mono blokkene spiller også veldig bra. Veldig ryddig og detaljert med masse luft. Men de blir nok ikke stående i stua mi for evig og alltid. Høyttalerene derimot vil gjøre det!!! ;D Er som sagt helt enig i at Denon AVR2807 faller igjennom. Men har bare ikke økonomi til og gjøre noe med det nå. Er fryktelig glad i NAD lyden. Ogå har jo NAD endelig greid og få til en ganske så bra design syns jeg, på den nye Master serien sin.

    Har tenkt å selge Parasounden for høystbydende over 7500,- Vi får se. Har det ikke så travelt med og selge den. Får jeg ikke det jeg ønsker så er det mulig jeg beholder den selv.
    Ang. en lytt på XA60ene så bor jeg i Moss. Velkommen :D

    Hadde blitt utrolig glad dersom onkelen din kan få kopiert de manualene når han blir ferig med å flytte!!! :) Du får ha meg i tankene. Viss jeg ikke hører noe på en lang stund skal du ikke se bort ifra at jeg sender en mld ;)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Jørgen skrev:
    Fikk XA 90ene til en veldig bra pris. Ga 25´for de. Da er det er jo liksom ikke så mye å lure på! Du skal ikke skue hunden på hårene. NADF M5 cd spiller er en cd spiller som passer mine ører og behov veldig bra. Dersom du ikke har hørt den så anbefaler jeg deg og dra til hifi klubben og høre på den. Varm, detaljert åpen og med en veldig bra mellomtone og ikke minst bass. Der andre spiller fra 20hz og oppover, spiller M5 fra 5hz og oppover. Prøvde en 6 - 7 forskjellige cd spillere før valget falt på M5en(koster 14´). Det står noen tester om den i Lyd og Bilde. Denon mono blokkene spiller også veldig bra. Veldig ryddig og detaljert med masse luft. Men de blir nok ikke stående i stua mi for evig og alltid. Høyttalerene derimot vil gjøre det!!! ;D Er som sagt helt enig i at Denon AVR2807 faller igjennom. Men har bare ikke økonomi til og gjøre noe med det nå. Er fryktelig glad i NAD lyden. Ogå har jo NAD endelig greid og få til en ganske så bra design syns jeg, på den nye Master serien sin.

    Har tenkt å selge Parasounden for høystbydende over 7500,- Vi får se. Har det ikke så travelt med og selge den. Får jeg ikke det jeg ønsker så er det mulig jeg beholder den selv.
    Ang. en lytt på XA60ene så bor jeg i Moss. Velkommen :D

    Hadde blitt utrolig glad dersom onkelen din kan få kopiert de manualene når han blir ferig med å flytte!!! :) Du får ha meg i tankene. Viss jeg ikke hører noe på en lang stund skal du ikke se bort ifra at jeg sender en mld ;)
    jøss... 25 000 er jo en kjempepris! 1/3 av nypris hvis jeg ikke tar feil... Mulig jeg tar feil ang. nad`ene du har ;) Jeg har bare ikke hatt sansen for nad av det jeg har hørt tidligere. Men det gjelder forsåvidt mest forsterkere.Denonblokkene duger nok bra. Men pga. at høyttalerne er aktive ville jeg som sagt helelr satset på Thule eller Holfi, som ikke trenger å bli så veldig dyrt siden du ikke trenger så mye power. Den Parasounden kunne nok gjort underverker for mine Snell C, men det blir som sagt ikke med det første desverre..

    Hvordan syns du XA60 spiller i forhold til XA90? Jeg bor bare en halvtime unna deg, kanskje jeg tar meg en tur en dag :)

    Har du stereo eller surroundoppsett nå? Hvilke andre høyttalere bruker du? XA60 bak for øyeblikket? 8)
     

    Jørgen

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    jøss... 25 000 er jo en kjempepris! 1/3 av nypris hvis jeg ikke tar feil... Mulig jeg tar feil ang. nad`ene du har Jeg har bare ikke hatt sansen for nad av det jeg har hørt tidligere. Men det gjelder forsåvidt mest forsterkere.Denonblokkene duger nok bra. Men pga. at høyttalerne er aktive ville jeg som sagt helelr satset på Thule eller Holfi, som ikke trenger å bli så veldig dyrt siden du ikke trenger så mye power. Den Parasounden kunne nok gjort underverker for mine Snell C, men det blir som sagt ikke med det første desverre..

    Hvordan syns du XA60 spiller i forhold til XA90? Jeg bor bare en halvtime unna deg, kanskje jeg tar meg en tur en dag

    Har du stereo eller surroundoppsett nå? Hvilke andre høyttalere bruker du? XA60 bak for øyeblikket?
    Kjøpte Denon blokkene brukt også, så jeg har ikke betalt det hvite ut av øye for de heller. Hadde nok ikke kjøpt de nye... Men de spiller veldig bra. Veldig ryddige i lydbilde sitt. Har hatt Thule en gang men syns det ble for lyst. Mulig jeg hadde feil sammensettning av komponenter.

    Har du hørt på NAD Master serien? Må ikke forveksles med det vanlige som NAD lager. Dersom NAD kommer til og lage monoblokker i Master serien så skal du ikke se bort ifra at jeg løper og kjøper. Prøvde NAD M5 cd spilleren min og NAD M3 2 kanals forsterker på XA60ene mine, det spillte helt utrolig bra. Må bare høres!!! Anbefales på det varmeste. Du finner en test av de her: http://web3.custompublish.com/getfile.php/474328.919.uasqvxpxyc/L0207_s078_NAD_M3M5.pdf?return=www.lydogbilde.no

    XA60ene spiller også veldig bra. Men selvfølgelig er det mindre av alt. De har blandt annet ikke den autoriteten i bassen. Men hadde det ikke vært for at jeg kom over disse så ville jeg aldrig ha solgt de. Har hørt en del høyttalere men ingen som kan måle seg med toppen til disse i sin pris kategori og et godt stykke oppover.

    I dag kjører jeg både stereo og surround. Med hovedvekt på stereo. Det er der jeg lagt pengene. Det jeg bruker mest. Senter bruker jeg som sagt CC1 også bruker K5mk2 som bakhøyttalere.

    Du får sende meg en mld med knappen på siden så kan vi se om vi ikke kan finne tid litt lytting.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, dette var SAKER...Men jommen sto de nære bakvegg....Skulle tro det ble nok boom med en slik plassering.... ;D
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    Man trenger ikke til USA for å finne A-ref. Det ble solgt mange sett til ansatte i Hi Fi Klubben gjennom en latterlig billig personalkjøps ordning. Syns å huske at vi måtte ut med 25000 for ett komplett sett ;)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Sonus skrev:
    Man trenger ikke til USA for å finne A-ref. Det ble solgt mange sett til ansatte i Hi Fi Klubben gjennom en latterlig billig personalkjøps ordning. Syns å huske at vi måtte ut med 25000 for ett komplett sett ;)
    Interessant... Men jeg har enda ikke sett disse på bruktbørsen, og dette er de første jeg ser i svart (veldig viktig for fruen, har alt lakket 2 par med snell). Nypris på 25 000.. Da burde vel halv pris etter så mange år være en ok pris? ;D
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    Jeg mener å huske at utsalgsprisen var 75000?, men ansatte fikk altså kjøpe til SNELLs kostpris+frakt. Den samme avtale hadde vi på Tara Labs og Mondial Designs (Acurus og Aragon). Tror det kan drei seg om 8-10par alle i cherry tror jeg. Det ble solgt to sett i Trondheim, ett til en ansatt og ett demosett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er neppe enkle å finne brukt anyway disse...Har ennå ikke sett et par til salgs her..men det er jo lov å håpe.... ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....kom til å tenke på en ting....Skal bassene på Snell B Minor stå utover i rommet eller setter imot hverandre ? Noen som vet dette ? :)
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    HCS skrev:
    ....kom til å tenke på en ting....Skal bassene på Snell B Minor stå utover i rommet eller setter imot hverandre ? Noen som vet dette ? :)
    Bassene på Snellene dine skal peke mot hverandre. Har sett noen som har snudd de utover, men det er ikke riktig plassering. Noen erfaringer med B Minor så langt?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    REX1 skrev:
    HCS skrev:
    ....kom til å tenke på en ting....Skal bassene på Snell B Minor stå utover i rommet eller setter imot hverandre ? Noen som vet dette ? :)
    Bassene på Snellene dine skal peke mot hverandre. Har sett noen som har snudd de utover, men det er ikke riktig plassering. Noen erfaringer med B Minor så langt?
    Godt å få tips av mer drevne B minor - brukere ;D. Jeg har foreløpig satt de utover og synes dette har fungert bra med bra trøkk. Hvordan endrer lydbilde seg ved å sette bassene innover ?

    Inntrykket er så langt bra. De spiller musikalsk og stramt og med sjarme uten å være pløsete. Diskanten synes jeg er litt spiss, men dette kan kanskje avhjelpes med kabler... :). Til å være "gamle" travere så er de meget bra. Og sett ifht mine tidligre høytalere som var Vienna Strauss, så synes jeg så absolutt de lar seg høre... :)
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    HCS skrev:
    REX1 skrev:
    HCS skrev:
    ....kom til å tenke på en ting....Skal bassene på Snell B Minor stå utover i rommet eller setter imot hverandre ? Noen som vet dette ? :)
    Bassene på Snellene dine skal peke mot hverandre. Har sett noen som har snudd de utover, men det er ikke riktig plassering. Noen erfaringer med B Minor så langt?
    Godt å få tips av mer drevne B minor - brukere ;D. Jeg har foreløpig satt de utover og synes dette har fungert bra med bra trøkk. Hvordan endrer lydbilde seg ved å sette bassene innover ?

    Inntrykket er så langt bra. De spiller musikalsk og stramt og med sjarme uten å være pløsete. Diskanten synes jeg er litt spiss, men dette kan kanskje avhjelpes med kabler... :). Til å være "gamle" travere så er de meget bra. Og sett ifht mine tidligre høytalere som var Vienna Strauss, så synes jeg så absolutt de lar seg høre... :)
    Husker jeg gikk og sikla etter disse høyttalerne i 95 eller 96 men hadde ikke råd. Endte opp med Dali 850. Kom over et par i 2001, som viste seg å være utstillingsmodellene fra Oslohifisenter. Kjøpte disse for 9k. Et Røverkjøp på den tiden. Har disse fortsatt. Vært borti B&W, Dali og endel andre merker i samme prisklasse, men disse oldtimerne imponerer stadig. Gi de ordentlig elektronikk og de leverer.
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    På Snell B Minor er diskant og mellomtoner montert inn mot midten. Dette for å gi bedre stereoperspektiv. Det samme er gjort på de fleste Dali-høyttalere. Ser for meg at bassrefleksjon mot sidevegg blir voldsom ved å plassere bassene utover. Du får nesten prøve deg fram.

    Mvh
    Rune
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    HCS skrev:
    ...og Snell B minor trives godt med 2x80 triode rør watt.... En meget bra bunn i disse høytalerene, selvom toppen er noe skarp...Bra med dybde perspektiv og glede i de...En sann rocke høytaler...Men også istand til å levere varene på akustisk.... De får nok leve en stund på stua mi disse.... ;D
    Ser du synes B minor har en noe skarp diskant. Dette er nok riktig, men synes det er rart ditt røroppsett ikke demper dette. Er ikke uten grunn jeg har valgt EC og McInTosh. Har du prøvd å justere potmeterne for diskantene. Disse har mye demping.

    Mvh
    Rune
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for mange gode råd Rune :)

    Ang bass plassering har jeg ikke testa dette. Med Vienna Strauss ble det voldsom boom innover, men skal teste det. De fleste jeg har snakka med sier at bassen innover øker bassen og faren for stående bølger er større. Kan jo legge ut en tråd på generellt å høre hva ekspertisen sier...Rommet har jo mye å si, har 1,5 som nærmeste sidevegg.


    Ang diskant tror jeg det bare er pga at det er en metall diskant. Ikke noe jeg liker så godt, bedre med papir, silke og dets like. Tror kablene kan ha noe av skylden for min del.Det er vel kun bakdiskanten en får justert noe?

    Artig at så gamle ting spiller så bra og så musikalsk. Lite hifi, bare masse trkk og glede... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...da snudde jeg bassene i Minorene... Bedre perspektiv. mer dybde og mer riktig bass...Så vet vi det ;D


    Fant et sett E2 som jeg fikk for 800 kroner...Artig bare å ha slike ting...Så får vi se hva jeg kan bruke de til. Såvidt jeg vet er dette forløperen til noen av AN -modellene. Noen som vet hvilke ? ;D
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    HCS skrev:
    Fant et sett E2 som jeg fikk for 800 kroner...Artig bare å ha slike ting...Så får vi se hva jeg kan bruke de til. Såvidt jeg vet er dette forløperen til noen av AN -modellene. Noen som vet hvilke ? ;D
    Du har funnet gull min venn. Jeg ga mer enn tre ganger så mye for mine, og er veldig fornøyd. De er forløperen til AN-E høyttalerne. Prøv dem, jeg anbefaler virkelig det. Disse er av de siste som Peter Snell designet selv, altså et rent Peter Snell design.

    mvh Trond Kjetil
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    HCS skrev:
    Takk for mange gode råd Rune :)

    Ang bass plassering har jeg ikke testa dette. Med Vienna Strauss ble det voldsom boom innover, men skal teste det. De fleste jeg har snakka med sier at bassen innover øker bassen og faren for stående bølger er større. Kan jo legge ut en tråd på generellt å høre hva ekspertisen sier...Rommet har jo mye å si, har 1,5 som nærmeste sidevegg.


    Ang diskant tror jeg det bare er pga at det er en metall diskant. Ikke noe jeg liker så godt, bedre med papir, silke og dets like. Tror kablene kan ha noe av skylden for min del.Det er vel kun bakdiskanten en får justert noe?

    Artig at så gamle ting spiller så bra og så musikalsk. Lite hifi, bare masse trkk og glede... :)
    Når det gjelder potmeterene på B Minor så er det diskantene i front du regulerer. Dette er et potmeter som er koblet i serie med diskantelementet. Det er faktisk på hele 18 Ohm, noe som gir mye demping. Prøv, så finner du ut.

    Mvh Rune
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Mener bestemt at på alle Sneller med potmeter brukes dette kun på diskanten i front. Bakdiskanten har kun av/på bryter.
     

    foo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.06.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    17
    Jeg har Snell a3i spillende i bakgrunnen, og de skal aldri skiftes ut.

    Det høres kanskje litt konservativt ut, men har man funnet sin lyd, så er det gjort.

    Nå er det bare å finne resten av anlegget....

    Foreløpig: Planar 3, Tandberg 3002, 3003.

    Låter fantastisk, men kan kanskje bli bedre med mer strøm.


    Foo.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flere som har det problemet... ;D. At de aldri gir opp A3i. Har hatt de selv, og store beist med en helt egen aura... :)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    I forhold til mitt tidligere nevnte problem med mangel av bass, da spesielt i "mellom-bass" området med mine Snell Ci har jeg gjort en ny oppdagelse, som sagt før har jeg inntrykk av at min onkel sine Snell C orginal har et bassrør foran, kan dette være forklaringen på hvorfor jeg føler det mangler så mye bass på mine høyttalere i forhold til hans? Jeg vet ikke hvordan eller hvor mye utslag et slikt bassrør kan utgjøre??
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Min erfaring med Snellhøyttalere er at forankoblet forsterker
    er veldig viktig for hvordan høyttaleren presenterer bass-
    frekvensene.
    Snellhøyttalere krever godt forsterkeri for å prestere optimalt.
    Rommets karakter har også stor innflytelse i så måte.

    Ting som plassering av bassrefleksport og tweaks er selvfølgelig
    ikke uten betydning det heller, men ikke det viktigste imo.
     

    JEJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    511
    Antall liker
    42
    Fatter ikke at det ikke finnes importør for Snell, her på berget!

    Noen som vet hvorfor hifi klubben sluttet å selge Snell?

    mvh

    Forhenværende eier av Snell C
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    JEJ skrev:
    Fatter ikke at det ikke finnes importør for Snell, her på berget!

    Noen som vet hvorfor hifi klubben sluttet å selge Snell?

    mvh

    Forhenværende eier av Snell C
    Snell har hatt en skikkelig downperiode, håper de tar seg opp til gamle høyder med de nye modellene. Er det noen som vet hvor i Norge man kan få hørt noen av disse?
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    JEJ skrev:
    Fatter ikke at det ikke finnes importør for Snell, her på berget!

    Noen som vet hvorfor hifi klubben sluttet å selge Snell?

    mvh

    Forhenværende eier av Snell C
    Snell Acoustics var en periode eid av Audionord (mor selskapet til Hi Fi Klubben), men så solgte Audionord selskapet til Boston Acoustics (dette var i tiden da Snell XA-serien kom). Når så HFK sluttet med bilstereo og heller ikke solgte noe av deres hjemmehøyttalere mer, sluttet samarbeidet mellom Audionord og Boston og dermed også Snell - Dessverre.
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Etter XA serien har det bare gått nedover spør du meg.... Jeg digger XA serien og syns de hadde noe VELDIG bra på gang der, hadde vært spennende å se hva som hadde kommet etter XA hvis de ikke hadde blitt solgt.... Selvsagt også veldig trist at HFK avsluttet samarbeidet
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Da har jeg startet med design til www.snell.no og samler sammen det jeg har av bilder og info til databasen. Kommer nok til å mangle en hel masse i første utgaven som blir lagt ut. Alt folk har av bilder og info om snell høyttalere mottas med takk snell@snell.no. Et dedikert internasjonalt snell forum er også opprettet, men da jeg pr nå er den eneste som vet om det er det ikke direkte mye action der enda.. www.snell.no/forum

    Håper at jeg over tid får på plass alt av info og bilder på samtlige modeller og at dette kan bli en hyggelig møteplass for snell fans verden over.
     

    JEJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    511
    Antall liker
    42
    Ett flott prosjekt Du har der, Jones!

    Jeg kommer til å følge med :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn