Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Jeg lånte et par Snell Type IV for noen år siden, de spiller helt fantastisk i forhold til pris og størrelse, bassen går så dypt at du ikke vil tro det. En kjempehøyttaler. Jeg er ute etter Snell EIV som bakhøyttaler, den ligner mye på Snell J IV men er noe bedre/nyere og går faktisk enda dypere.

    Du kan se specs på Snell Type J på www.zt.no/snell.html
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....skulle gjerne hatt klørne i et par Snell B minor jeg...men det flommer ikke av de heller for tiden... 8)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Har sett noen på eBay siste året, ved å bruke magnum.no slipper du billig unna frakt og de går stort sett mye billigere enn de ville gjort i norge, så du kan faktisk tjene på det selv inkludert frakt. Og det er betydelig flere Snell til salgs der enn på finn =)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    658
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor i all verden solgte jeg mine B Minor tro...... :'(
    Men det er jo litt sent å angre nå.....
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snell B minor er en av de mest rocka høytaleren jeg har hørt, men samtidlig brukbare på mer sarte rytmer...I det hele tatt en av de beste Snell har lagd om ikke den aller beste ? :)
     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    HCS skrev:
    Snell B minor er en av de mest rocka høytaleren jeg har hørt, men samtidlig brukbare på mer sarte rytmer...I det hele tatt en av de beste Snell har lagd om ikke den aller beste ? :)
    Ikke helt uenig i det nei ;D ;D
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    tja.. jeg vil holde en liten finger på disse:






    Er det forresten noen som kjenner til hva Snell A/five er? Retail på $19 000 i 1993, 17Hz-20kHz, 18" woofer osv...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa....tenkte mer av de gamle klassiske Snellene jeg.... XA Reference og dets like er jo en annen og nyere klasse... :)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Er det forresten noen som vet hva som er nærmeste snell distributør? Er det fortsatt noen i danmark? Hvis ikke, hvilke andre alternativer? Linker evt?
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    jones skrev:
    Er det forresten noen som kjenner til hva Snell A/five er? Retail på $19 000 i 1993, 17Hz-20kHz, 18" woofer osv...
    JO, man vet jo hva man har...........

     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Matches forøvrig med dette utstyret:


     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Låter ikke så aller værst............
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....ingen smerte det der nei dac ;D

    Hørte jeg musikalsk nirvana.... :D
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Michell spilleren har dessverre reist nordover :-\, men vinylavspilling er pr dags dato ikke pri, men har 3-4 snurrere stående med bla Denon DL304 pu og Kenwood KD-650, så vi får se hva tiden bringer........ :-\
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt E3 før og har tilgang på et meget pent eksemplar med de originale "føttene".

    Når jeg hadde E3 spilte jeg med en Cayin A50T 2x35 watt integrert rørforsterker. Alt var perfekt unntatt bassen, den ble litt uryddig "på en måte".

    Nå har jeg dobbelt opp av ustyr. Dynaudio Focus 140 / Klipsch RF52 / ECI4 / AW60 / Nordic Ming DA MC3 rørpre med Golden Dragon / PS Audio DAC / EC DAC / SONOS.

    Jeg kommer ikke i mål, alt er liksom motsatt enn da jeg spilte på Klipsch.

    Noen av dere som vet hva som skal til på et lite kvadratisk rom på 11m2 for å få litt mer presisjon i bassen på E3 (for da er jeg nemlig i mål) 8)
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Er det noen som har noen gamle/ødelagte/e.l snell som har snell logo de ikke trenger? Den nålen som viser at dette er en snell? De mangler på mine.... :'( Skulle veldig gjerne fått tak i 2 slike...
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    hel skrev:
    Har hatt E3 før og har tilgang på et meget pent eksemplar med de originale "føttene".

    Når jeg hadde E3 spilte jeg med en Cayin A50T 2x35 watt integrert rørforsterker. Alt var perfekt unntatt bassen, den ble litt uryddig "på en måte".

    Nå har jeg dobbelt opp av ustyr. Dynaudio Focus 140 / Klipsch RF52 / ECI4 / AW60 / Nordic Ming DA MC3 rørpre med Golden Dragon / PS Audio DAC / EC DAC / SONOS.

    Jeg kommer ikke i mål, alt er liksom motsatt enn da jeg spilte på Klipsch.

    Noen av dere som vet hva som skal til på et lite kvadratisk rom på 11m2 for å få litt mer presisjon i bassen på E3 (for da er jeg nemlig i mål) 8)
    Det er mange som sliter med "uryddig" bass på gamle Snell, samme har jeg opplevd med flere forsterkere, spillere og Snell modeller, den værste var kanskje Snell type-D som også var "uryddig" i toppen i tillegg..
    Jeg har alltid hatt Snell høyttalerene mine i stua eller normale oppholdsrom, det kan hende at de trenger et lytterom for å komme til rette, har aldri prøvd meg på dette så jeg kan ikke gi deg et svar på akkurat den der, men Snell er langt fra alene om å spille "dårlig" i normale stuer og oppholdsrom..

    Med 4 "glasserte" vegger i et kvadratisk rom, så har du enorme problemer med det meste, men har du litt av hvert i det rommet, så kan det være nok til å hindre for mye stående bølger..
    Klapper du i hendene så får du ekko eller er det temmelig tyst.?
    Litt høye planter rundt og bak høyttalere hjelper en del, samme med gardiner fra gulv til tak, eller hvertfall nesten en slik høyde..
    Prøve deg frem med litt akustiske tiltak og se om du klarer å komme nærmere mål, egg kartonger på begge sidevegger på første refleksjon (midt mellom høyttaler og lytteposisjon), slettes ikke pent der på veggen, men du vil få noen svar og kanskje lage deg noe som ser litt bedre ut..
    Aqustilux matter får du kjøpt på www.dynabel.no og det er samme som blir brukt i en del høyttalere..
    Slenge ut noen bilder av hele rommet og utdype dette problemet ditt, så vil det bli lettere å hjelpe deg, nå blir det bare å gjette seg frem til hva som kan hjelpe..
    Kanskje starte en egen tråd om dette, litt flere som leser der enn på Snell tråden også..

    En annen ting er at dette er en 8" i et 11 kvadrat rom, den går temmelig dypt og har et meget bra skyv, noe som gjør at de bør ha minimum 20 kvadrat for å ikke "komprimere" luften i det rommet..
    Kanskje du får et svar om du lukker opp et vindu eller en dør når du spiller musikk.?
    Eller kanskje prøve begge deler, om det hjelper en god del, så er det rett å slett en høyttaler som trenger større rom..
    Jeg har ikke prøvd E3 i mindre rom enn 24 kvadrat, så jeg har ikke svaret..
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Uryddig bass i E3? Fant ut at det kun var masse power som skulle til, Kjørte på med Thule PA200 monoblokker, 2x200w, da ble det fast fisk.
     

    jones

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.06.2005
    Innlegg
    190
    Antall liker
    0
    Da var Snell K.5 innkjøpt som bakhøyttalere ;D Veldig fornøyd så langt, Snell CC1 kommer også på i slutten av november, da mangler jeg bare en effektforsterker og en Snell aktiv sub... gleder meg til alt er på plass 8)

    Eneste som må gjøres er å lakke K.5 svarte....
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    har et sett snell e2 som jeg kjøpte for en liten stund siden, som jeg har nå har tenkt til å koble opp. Men, hvilke av terminalene er høyfrekvens og lavfrekvens? De er jo delt inn i høyre og venstre, og ikke ovenfor hverandre som vanlig..
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    montesi skrev:
    har et sett snell e2 som jeg kjøpte for en liten stund siden, som jeg har nå har tenkt til å koble opp. Men, hvilke av terminalene er høyfrekvens og lavfrekvens? De er jo delt inn i høyre og venstre, og ikke ovenfor hverandre som vanlig..
    Jeg har også e2 og tror den til venstre er lav. Men betyr det egentlig noe så lenge du kjører likt på begge sider? For egen del har jeg kuttet ut bi-wiring. Bi-amping har nok noe for seg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bi amp er tingen.... Brukte det selv på mine tidligre A3 og likte det godt ! :)
     
    S

    smog

    Gjest
    Hei. Kjøpte noen Snell KII på finn.no sammen med noe Nad utstyr. Har koblet opp dette hos min mor og ble veldig overrasket over hvor bra disse høyttalerne spiller. Noen som har kjennskap til de? Nesten så jeg fikk lyst til å ta de tilbake for å prøve de sammen med Naim forsterkerne mine. De var helt strøkne og elementene så ut som de var nye.
    Mvh
    Smog
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen som kjenner til forskjell i lydsignatur på E2 og E3 ? :)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    MPT skrev:
    Jeg har hatt Snell C/V, ganske lik B Minor, grunnen for at jeg solgte de, var størrelsen, hadde alt for lite rom, i dag hadde de passet utmerket.
    Et forhold til en højttaler? Før var rummet for lille nu passer det, er noget krympet? ;D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har peiling på hva jeg kan bytte ut 8" på mine EII med? Begge har tatt kvelden, og jeg trur ikke det er noen god løsning å bare bytte oppheng.

    Elementene heter Vifa m21wn-07, og er ikke lenger i produksjon..:(
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    montesi skrev:
    Noen som har peiling på hva jeg kan bytte ut 8" på mine EII med? Begge har tatt kvelden, og jeg trur ikke det er noen god løsning å bare bytte oppheng.

    Elementene heter Vifa m21wn-07, og er ikke lenger i produksjon..:(
    Det der er ikke bare bare å få "100%" igjen, men sånn noen lunde skal være greit å få til..
    Snell handlet inn en god del slike elementer, de som ikke hadde gode nok måldata gikk til type-J..
    Begge elementene i de E2 du har, de er også matchet til hverandre, så uansett ville det lønt seg å bytte begge elementer..

    De som virkelig har peil på slikt, det er gutta på Eltek.!
    Spurte for ca 3 år siden om de kunne skaffe meg nye elementer til E4, det var slettes ikke noe problem å få til, men det var bare kantopphenget som hadde løsnet i limet, så jeg kjøpte en flaske med slikt lim og limte dem ;)

    To muligheter til, rekoning av elementer slik at du har originale elementer med nytt oppheng..
    Legge ut en annonse på ønskes kjøpt, det er slettes ikke umulig at det er noen som besitter slike elementer i god stand i dag, kanskje det også er noen som sitter med helt nye "backup" elementer ;)

    Lykke til, Morten..

    -Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Litt moro med bilder og speccer. Har akkurat gjort avtale om et slikt par med en "kollega" her på sentralen. Alltid litt slit med å finne info.

    Type: J/III (1989-1995)

    Oak cabinets
    Size 30X15X12
    Recc. Amp Watts 15-150
    Frequency range 48hz-20kHz
    Sens.91
    Two way design (8" woofer/1" tweeter with rear port)
    Bi-wire/Bi-amp capable
    adjustable tweeter output

    Refoaming kit USD 18,50: http://cgi.ebay.com/Snell-Type-JIII...ihZ020QQcategoryZ3276QQtcZphotoQQcmdZViewItem
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennede høytalere. Hva slags forsterker skal du bruke på disse ? Hvor gamle er de ?`

    ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Bildet er fra nettet. De jeg kjøpte i dag var meget pene (bilder kommer).

    På "Dynaudio Focus 140...."-tråden kan dere lese om mitt vanskelig rom og veien til match.

    Når jeg fikk inn Snell J/III så var lyden faktiskt ikke så forferdelig ulik: litt feitere bass, litt mindre dypbass, bra diskant, bra perspektiv og litt mer tilbaketrukket kvinnevokal som har vært mitt problem

    Bruker SONOS med lossless som kilde

    Kjørte dem først på Electrocompaniet ECI4 + EC DAC

    Deretter på DOXA 70 SE med/uten DAC (PS AUDIO), synes det var veldig bra

    Hentet så dattern på 16 med gullører (hun hører forskjell på signalkabler). Etter det første subjektive inntrykket så likte vi lyden bedre på Snell/Doxa

    Jo, det er lettere å avsløre forskjell på DACer etc på Dynaudio Focus 140 og dyr elektronikk, men med Snell (kr 2000) og Doxa (kr 3000) så låter det ikke så ulikt, litt feitere og mer behagelig med Snell/Doxa

    Ja hva skal jeg gjøre nå???
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    65
    Rotekroken skrev:
    montesi skrev:
    Noen som har peiling på hva jeg kan bytte ut 8" på mine EII med? Begge har tatt kvelden, og jeg trur ikke det er noen god løsning å bare bytte oppheng.

    Elementene heter Vifa m21wn-07, og er ikke lenger i produksjon..:(
    Det der er ikke bare bare å få "100%" igjen, men sånn noen lunde skal være greit å få til..
    Snell handlet inn en god del slike elementer, de som ikke hadde gode nok måldata gikk til type-J..
    Begge elementene i de E2 du har, de er også matchet til hverandre, så uansett ville det lønt seg å bytte begge elementer..

    De som virkelig har peil på slikt, det er gutta på Eltek.!
    Spurte for ca 3 år siden om de kunne skaffe meg nye elementer til E4, det var slettes ikke noe problem å få til, men det var bare kantopphenget som hadde løsnet i limet, så jeg kjøpte en flaske med slikt lim og limte dem ;)

    To muligheter til, rekoning av elementer slik at du har originale elementer med nytt oppheng..
    Legge ut en annonse på ønskes kjøpt, det er slettes ikke umulig at det er noen som besitter slike elementer i god stand i dag, kanskje det også er noen som sitter med helt nye "backup" elementer ;)

    Lykke til, Morten..

    -Kjell
    Snell leverer elementer til disse, sjekk hjemmesidene deres ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøpte meg Snell B minor jeg...er spennt på disse....Noen som har hørt de ifra før ? :D
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Trodde det var en kompis av deg, som vurderte disse ;D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Så sannelig. 149 dollar pr. stk men..

    Lav dollarkurs da 8)

    På bestillingsformularet står det at det skal faxes til 978-538-6266, men må vel ha med landskoden eller? Noen som veit?

    Trond Kjetil skrev:
    Rotekroken skrev:
    montesi skrev:
    Noen som har peiling på hva jeg kan bytte ut 8" på mine EII med? Begge har tatt kvelden, og jeg trur ikke det er noen god løsning å bare bytte oppheng.

    Elementene heter Vifa m21wn-07, og er ikke lenger i produksjon..:(
    Det der er ikke bare bare å få "100%" igjen, men sånn noen lunde skal være greit å få til..
    Snell handlet inn en god del slike elementer, de som ikke hadde gode nok måldata gikk til type-J..
    Begge elementene i de E2 du har, de er også matchet til hverandre, så uansett ville det lønt seg å bytte begge elementer..

    De som virkelig har peil på slikt, det er gutta på Eltek.!
    Spurte for ca 3 år siden om de kunne skaffe meg nye elementer til E4, det var slettes ikke noe problem å få til, men det var bare kantopphenget som hadde løsnet i limet, så jeg kjøpte en flaske med slikt lim og limte dem ;)

    To muligheter til, rekoning av elementer slik at du har originale elementer med nytt oppheng..
    Legge ut en annonse på ønskes kjøpt, det er slettes ikke umulig at det er noen som besitter slike elementer i god stand i dag, kanskje det også er noen som sitter med helt nye "backup" elementer ;)

    Lykke til, Morten..

    -Kjell
    Snell leverer elementer til disse, sjekk hjemmesidene deres ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    montesi skrev:
    Så sannelig. 149 dollar pr. stk men..

    Lav dollarkurs da 8)

    På bestillingsformularet står det at det skal faxes til 978-538-6266, men må vel ha med landskoden eller? Noen som veit?

    ,

    USA er enten 01 eller 1 tror jeg...
     

    Jørgen

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hei alle fornuftige Snell interesserte ;)
    Satt og fikkla litt på sentralen og kom over denne tråden. Leste at det var noen som lurte på hvordan de nyere Snell høyttalerene låter. Og jeg må si at jeg ikke er helt enig i at de nye ikke kommer helt opp på nivå med de gamle. Har en kammerat som introduserte meg for Snell med sine E3. Hørte på et par XA60 i 2000 og ble frelst men hadde ikke penger. Fikk derimot muligheten til og kjøpe et demo par av K5 mk2 på Klubben på Grensen i Oslo. Til min store lykke fant jeg et par med XA60 til salgs i fjor på FINN.no og kjøpte de ASAP. Satte da K5 som bak høyttalere. Skal nå selge mine Snell XA60 da jeg har vært så grise heldig å få slått kloa i store bror XA90ps. De spiller bare så helt inn i natta bra. Jeg tror det må være det nærmeste man kommer elektrostat med en vanlig høyttaler. Og en fantastisk bass! Varm god og dyp. Kjører en Snell CC1 som senter men er på utkikk etter Snell XA55 senter. Noen som har til salgs??? ;D (noen som vet om den i det hele tatt har blitt solgt i Norge?)
     

    JRA

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2007
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Kjøpte meg Snell B minor jeg...er spennt på disse....Noen som har hørt de ifra før ? :D
    Ja jeg faldt over dem, da jeg var inde i hifi klubben omkring et andet emne, og stod og pratet ved disken, da noget musik fra et tilstødende lokale fangede min opmærksomhed, så jeg afbrød samtalen, måtte lige sjekke hvad der foregik der inde, ## og der stod de##, brugte en lille time på at høre igennem lidt musik, og koste mig gevaldig.
    resten a opsættet husker jeg ikke, men snell b minor glemmer jeg aldrig, javla bra høytaler, spør du mig.

    Vis dem du har fundet er iorden, kan du glæde dig og kose dig over at have gjort et genial inverstering, og så gå igang med at lytte igennem plate samlingen.

    Mvh. Johnny Rasmussen / bransjeaktør i fritiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn