Snow Leopard..........

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.158
Antall liker
10.088
Sted
Trondheim
FLAC er ikke en ISO-standard. Hadde det vært det, vil jeg tro at Apple ville støttet det.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.787
Antall liker
7.793
nb skrev:
otare skrev:
Men akkurat innen lyd bruker jo Apple nettopp åpne, ISO-sertifiserte standarder.
Støtter de FLAC nå? Var snakk om at det skulle komme så vidt jeg fikk med meg.
Det var naturligvis FLAC jeg først og fremst hadde i tankene. Hvis Apple nå har åpnet for FLAC er jo det særdeles gledelig! Kan jo ikke skjønne annet enn at det også burde vært et smart trekk vis-a-vis deres konkurrenter.

Edit: ser nå at du skriver at Apple muligens hadde støttet FLAC om det hadde vært en ISO standard
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Det er ikke støtte for FLAC ut av esken i 10.6 dessverre. Mulig jeg husker dårlig, men ser at jeg får opp valget til å eksportere i OGG i quicktime. Var den der tidligere?
 

Vedlegg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.158
Antall liker
10.088
Sted
Trondheim
Tror ikke det var der før, nei.
Jeg synes også det hadde vært fint om Apple støttet FLAC, men Apple har vært ganske klare på at de vil støtte "offisielle" standarder som er standardisert gjennom fora som ISO, noe FLAC jo ikke er.
På WWDC i år (ja, jeg var der :D ) ble det uttalt ganske klart at de ikke var interessert i å støtte "uoffisielle" (som FLAC må regnes som) og proprietære løsninger.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei,
jeg har fått en "Upgrade DVD" Snow Leopard for en MB Pro, installert der med suksess. Noen som vet om jeg teknisk sett kan bruke samme DVD til å oppgradere fra Leopard på en annen MB jeg har? Eller om jeg løper noen risiko med registrering e.l.?

Er klar over at jeg ikke har lisens for mer enn en maskin.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hei Vidar P!

Kom DVDen med deres nye Macbook Pro eller er dette noe som du fikk tilsendt i etterkant?
Original DVDer til Macene fungerer «egentlig» bare på den hardwaren den tilhører.

Men jeg kan gi deg et lite tips. Ta en Google søk på Firewire target mode.

Men som du nevner bryter du jo lisens vilkår på Macbook Pro DVD med dette. (Er paranoid, så måtte ta med den setningen ;D)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker. Dette er en DVD som er kjøpt og tilsendt i etterkant. En "Upgrade DVD".

Snow Leopard kjører installasjon i øyeblikket på Leopard alu MB kjøpt i våres, så jeg krysser fingre :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det gikk da bra, men den pokkers Norton antivirus fra Telenor kræsjer med SL. Hvordan i alle dager avinstallerer man skiten? :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det i det hele tatt noen særlig vits å kjøre antivirus med mac?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ingen grunn til å kjøre som jeg vet; dette er konas MB og hun har gratis Norton fra Telenor, så det ble nå engang bare lastet ned... men er det noen som vet hvordan man avinstallerer?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Ingen grunn til å kjøre som jeg vet; dette er konas MB og hun har gratis Norton fra Telenor, så det ble nå engang bare lastet ned... men er det noen som vet hvordan man avinstallerer?
Eneste grunn jeg vet om er om du ønsker å huke ut e-post osv. som inneholder virus. Kan jo være greit om man skulle videresende mye e-post til Windows brukere. For min egen del holder jeg mine macer langt unna antivirus software. Håper det blir sånn for alltid.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvis Norton ligger som i program-mappen er det vel bare å dra skiten ned i søppelbøtten. Selv bruker jeg et lite program som heter Appdelete som gjør en litt grundigere jobb med programslettingen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ser forresten at prisingen av Snow Leopard følger "honour code"-prinsippet. Om man ikke har en lisensiert utgave av Leopard har man ikke rett til denne billige oppgraderingen, men det er likevel ingen ting som hindrer installasjon på en hvilken som helst Intel-Mac. Og jeg har blitt fortalt at Apple er pengegriske...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Grøss... å legge Norton i papirkurva var ingen god ide (no offense, gjorde det før du foreslo det Bachman); Norton error-meldinger dukker opp for hver kommando i SL; nå får jeg heller se om jeg finner appledelete..
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Bach_Man skrev:
Ser forresten at prisingen av Snow Leopard følger "honour code"-prinsippet. Om man ikke har en lisensiert utgave av Leopard har man ikke rett til denne billige oppgraderingen, men det er likevel ingen ting som hindrer installasjon på en hvilken som helst Intel-Mac. Og jeg har blitt fortalt at Apple er pengegriske...
Den holdningnen har Apple omtrent alltid hatt når det gjelder deres software. Fikk vite i et Apple møte engang at de hadde solgt X antall Final Cut Pro pakker, men de regnet med at det var nok over det dobelte instalert rundt om i verden. Det hadde de ingen problemer med. Se f.eks på volum skolelisens prisene deres på Final Cut Studio. Vi dødelige kan kjøpe denne for ca 10k. 500 elever og 100 lærere kan installere det på deres skole macer for 35k + mva. Prøv og kjøp en sånn lisens fra Adobe :p Da kan du minst legge på en 0. Apple er hissige på og få deres software og hardware ut til masene.

For min egen del synes jeg aldri Apple har vært dyrt eller dyere en annet. I hværtfall ikke når jeg tenker på det jeg får igjen i glede av å bruke deres produkter i hverdagen og i jobb.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Grøss... å legge Norton i papirkurva var ingen god ide (no offense, gjorde det før du foreslo det Bachman); Norton error-meldinger dukker opp for hver kommando i SL; nå får jeg heller se om jeg finner appledelete..
Normalt er det nok, men det forutsetter at installeringen også er dra/slipp.
Et antivirus-program er noe mer avansert og må legge til bakgrunnsprosesser og lignende og har nok derfor et eget installeringsprogram. Normalt (eller ihvertfall noen ganger) kan man kjøre installeringsprogrammet på nytt og velge uninstall.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg takker alle så mye for god hjelp og uvurderlige linker; jeg hadde jo slettet banene/ikoner osv til Norton ved naivt å legge de i papirkurva (som ellers oftest funker med Mac), så selv Finder fant ikke restfilene som gav meg error-meldinger, derav umulig å bruke Nortons egen "uninstall" fra disken; men det løste seg til slutt med dette Symantec avinstalleringsverktøyet som jeg lastet ned fra link over her (takker!), selv om jeg måtte opprette et administratorpassord. Så nå går Snow Leopard helt uten hikke. Ypperlig! Beklager om det evt var for mye OT.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Etter at jeg oppgraderte til Snow Leopard har jeg hatt flere tilfeller av at MacBooken min låser seg, skjermen blir svart og eneste løsning er å restarte med hovedbryter. Har prøvd reinstallering flere ganger.. Aldri opplevd dette med Mac før.. Noen ideer?

Mvh Tom
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.250
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
13
Opplevde noe av det samme ved flytting av noen Rar filer over i en bestemt mappe, hele maskinen låste seg, jeg prøvde flere ganger men det samme skjedde måtte restarte med on/off knappen.
Når maskinen var oppe igjen var Bluetooth ved maskinen nede.Etter litt googling gjorde jeg noen tastekombinasjoner og alt var på plass igjen.
Som alt annet er ikke Mac feilfritt men jeg vet det jobbes med en oppgrafering så det er nok ikke lenge før vi ser en fix på dette.
Jeg vurderte faktisk å ikke installere SL før Apple hadde gitt ut en oppgradering på systemet da det har en tendens til å fixe de verste barnefeilene men siden jeg har ett fullt backup Image fra den gamle Leoparden valgte jeg å prøve.Uansett virker SL raskere å mere "snappy" når en utfører kommandoer så alt i alt er jeg godt fornøyd enda.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takk for svar, fant feilen: maskinen starter skjermsparer og så er det umulig å få den ut av det igjen. Har slått av skjermsparer og nå funker det. Puh :)

mvh Tom
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Vanlig skjermsparer funker, brukte en tredjeparts skjermsparer ( noen fisker som svømte rundt ). aMSN funker heller ikke hos meg men ikke noen big deal..
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Sting skrev:
Vanlig skjermsparer funker, brukte en tredjeparts skjermsparer ( noen fisker som svømte rundt ). aMSN funker heller ikke hos meg men ikke noen big deal..
Det er dessverre sånn verden er når mindre 3 parts utviklere ikke henger med i svingene. Nå har det jo vært beta versjoner tilgjengelig for utviklere lenge, men samtidig har jeg forståelse at det hele dreier som om ressurser, tid og penger til og gjøre de nødvendig endringene i programvaren. Snow Leopard har ganske store forandringer under the hood, som vi som brukere vil få glede av over tid. Fikk vite på utvikler konferansen til Apple at en av hoved tankene bak hele oppdateringen er et OS, som rent teknisk kan bedre utnytte den nye teknologien som har kommet og kommer fra hardware leverandørene. Flere kjerne CPU, grafikkort etc.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var utsolgt på Humac Ullevål i dag og etter det jeg nå leser her, så bare drøyer jeg det hele.
Kjøpte med meg en TimeCapsule 2 TB (i stedet) :D
Mvh.KW
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.235
Antall liker
1.399
Hei

Er det noen av dere Time Capsul brukere som kan bekrefte at den kan ta backup av nas over nettverk (kablet)? Har all musikk på en Qnap server som jeg skulle hatt en backup av....
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Noko nytt er det nok under skallet på Core Audio. Core Audio AU'ene SER ivertfall bedre ut.


Har dog problemer med Apogee Maestro. Det fungerer ikke lengre. Men får lyd. Kommer nok en oppdatering (jepp, har installert den siste).
 
Topp Bunn