jferk skrev:
Ken10 skrev:
Elipsa'ene fungerer veldig godt i mitt rom på ca. 35kvm. "Problemet" mitt er faktisk det at jeg er såpass fornøyd med Sonus Faber kombinert med min elektronikk at jeg ønsker å ha det beste oppnåelige der. Har i flere år slitt med å finne "min lyd". Etter å ha selv gått gjennom mange faser så brukte jeg for noen år siden mye penger på ett anlegg jeg trodde jeg likte. Det spilte veldig rett på alle måter men manglet noe vesentlig som det tok litt tid å finne ut av....spillegleden og det musikalske. Det ble for analytisk og for mange cd'er som jeg likte falt igjennom. Men nå er jeg gjennfødt og troen er tilbake på at en god slump penger på high end er verdt det. Sonus Faber er en av årsakene til det og nå er jeg villig til å ligge noen ekstra kroner på bordet for å få det best mulige til min stue. Stradivari høyttalerene vil jo være logisk å gå etter da men de er veldig vriene å få til i forhold til elektronikk og ikke minst rom så den veien gidder jeg ikke å gå da man med stor sannsynlighet gå på trynet der.
Som du sier så skal Elipsa(125k) være en mer vellykket høyttaler enn Stravidari. Ved optimale betingelser er nok Stravi'ene bedre men til den doble prisen (280k) + det at man skal være svært dyktig/heldig for å finne den rette kombien(elestronikk+rom) så blir det fort ett feilsteg.
Kjenner ikke Elipsa, men hadde Amati (forrige versjon) før kjøp av Stradivari. De sistnevnte er ikke ferdig innspilt enda men de har ihvertfall åpnet seg en god del. Stradivari har BETYDELIG mere bass en Amatiene hadde, men jeg har ingen problem med å anbefale Amati. Ellers så betaler man nok en del for treverket også på homage serien, slik er det bare
Mvh Jostein
Hei!
Regner da med at du har "mer" treverk i tankene.
Eller er det forskjell utover det på hvordan de er bygd (opp).
Kan f.eks. ta Elipsa mot Stradivari, og da regner jeg med at treverket og måten de er bygd/sammensatt på er lik, mens fargene jo som kjent er forskjellig.
Jeg like rødtonen på Homageserien ganske godt mye mer
enn min egen Cremona.
Jeg lurer dog på om lakken ellers er lik og om det er grunnen til at Homage virker å være mye blankere.
Jeg oppfatter lakken på Cremona som langt mindre blank og akkurat det liker jeg, så rødtonen på Homage med litt mindre glossy/blankhet hadde vel nok vært det beste for meg.
Nydelige høyttalere uansett, og for meg ville nok Anniversero være det naturlige valget/ønsket om jeg skulle gå for en annen SF enn min egen Cremona.
Mvh.KW