Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg har lenge drømt om å eie et par Sonus Faber en dag. Når jeg så Olympica Nova 1 i wenge i et butikkvindu så falt jeg pladask for utseende. For noen vakre høyttalere! 2 uker senere står et par hjemme :D. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å gå for stativhøyttalere, men kombinasjonen av lekkerhet, minimalisme, pris og nabofred gjorde at det ble slik. Jeg tenkte at Nova 2 spiller uansett såpass lite dypbass at de faller mellom to stoler og Nova 3 blir ganske så dyre og tar bra mye plass (selv om det hadde gått). Kanskje angrer jeg?

    Jeg var rimelig nervøs da jeg spilte musikk for første gang. Jeg var bekymret for at jeg ikke følte de var oppløste nok og at de var slanke i lyden. Det stemte heldigvis ikke :). Dette er et detaljnivå som for meg er absolutt bra nok. Jeg savner ingenting der. Når jeg leste testen i Lyd & Bilde av Nova 5 sto det at testeren ble dradd inn i musikken i stedet for å tenke HiFi og det var akkurat det som skjedde for meg også. Jeg ble bare sittende å smile og nyte musikken.

    Sonus Faber´s styrke er så klart den deilige mellomtonen som er delikat, bra fyldig og varm. Men heldigvis ikke for varm! Akkurat dette som jeg var på jakt etter nå etter å ha eid analytiske høyttalere i endel år. Diskanten er veldig luftig, men drar ikke oppmerksomhet mot seg. Den bare er der. Homogent! Og de er engasjerende å lytte til! Overraskende allround. Rock spiller også bra. Ikke slankt.

    Men jeg har kanskje en liten utfordring? Har ikke testet helt ferdig, men det høres ut som de har en liten pukkel i bassen. Noen ganger kan er det litt "boomy". Bassen blir renere når bassrefleksenes retning er utadgående så de får mye rom bak seg. Jeg bruker en Devialet forsterker og med SAM blir for det litt for mye bass. Hadde det vært verre med Nova 3 eller hadde de hatt flatere frekvenskurve slik at det hadde blitt mindre boominess?

    Jeg tror nå at det beste er å spille uten SAM og kjøpe en subwoofer i tillegg.

    Vis vedlegget 962915 Vis vedlegget 962916 Vis vedlegget 962917 Vis vedlegget 962919 Vis vedlegget 962921
    Grattis, nyyyydelig 🤩
    Jeg tror spill høyt og gi dem ”bank” lenge så åpner de opp
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Antoine , kule HT . Men jeg ble og litt intressert i SAM som benyttes ,
    Er det en custom SAM set up spec " i Devalieten for akkurat din HT i dette tilfelle ?
    Det er SAM for akkurat disse høyttalerne. Det er litt rart, fordi ved alle andre høyttalere jeg har prøvd SAM på så har de fått dem til å gå dypere i bassen men ikke mer bass.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er SAM for akkurat disse høyttalerne. Det er litt rart, fordi ved alle andre høyttalere jeg har prøvd SAM på så har de fått dem til å gå dypere i bassen men ikke mer bass.
    Jeg prøvde SAM med Sonus Faber Guarneri Evolution, de spilte helt klart bedre med SAM slått av IMHO.
    Dynamikk, åpenhet, magi forsvant litt her.....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er SAM for akkurat disse høyttalerne. Det er litt rart, fordi ved alle andre høyttalere jeg har prøvd SAM på så har de fått dem til å gå dypere i bassen men ikke mer bass.
    Antoine,,
    Ja her måtte jeg google meg opp" . )

    Devaliet s SAM skal jo gi optimal respons for aktuelle HT ,,, men de har i tillegg lagt inn" en safe working area "spesifikt,,,
    som sikrer trygge arbeids betingelser for elemntene" som i og seg er bra . Der ligger begrensningen i systemet som kansje dynamikk
    kan gå tapt ,,,men samtidig vil SAM vil tillate deg å spille sikkert på høyere volum , via en D amp med current control

    Kansje det er en ide å kjøre SAm når du virkelig skal dra på litt,,,Selv har jeg noen spor som jeg bare ,,, må det . )
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forsterker til Guarneri Tradition.
    Jeg har lett i lengre tid etter forsterkeri men har tankt å gå for Accuphase. En 3 år gammel E 480 med dac kort eller legge til ekstra 35k i en nærmest ny E 4000? Da får jeg med siste riia kort. Noen som har hørt disse? Evnt andre forslag mottaes med takk.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Dette var veldig annerledes av hva de har pleid å komme med.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    7 delefrekvenser :unsure:
    Front emission: 360, 430, 1700, 6700 Hz
    Back emission: 500, 2300 Hz
    Subwoofer 16 to 30/80 Hz

    jeg har sett prisantydninger på €725.000 med aktiv filtermodul, €600.000 med passivt filter

    Paolo Tezzon hadde som prinsipp at alle høytalere skulle være store 2 veis til hovedområde, med hjelp i bassen. Dette gjaldt jo helt opp til Aida, som i prinsipp er en svær 2 veis høyttaler med påbygget mellombassmodul (fra 200 Hz og ned) og subwoofer, dette gjør jo at Aida er ekstremt homogen ….. jeg lurer på på hvordan Suprema er i så måte 🤔

    Helt nye retninger fra Sonus Faber nå, er gutta ute etter å gå inn i ”super-ekstrem-kampen” etter at Audio Physic lanserte 5 veis Medeos.

    Det skinner vel gjennom …. Jeg liker Aida ekstremt, ekstremt, ekstremt mye 😍
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ohh, bare syvhundreogtjuefemtusen euro. Da blir det hjemmekino med dette oppsettet.
    Franco Serblin vrir seg i graven.

    Aida er en 3 and 2/3 way ifølge SF.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Aida er en 3 and 2/3 way ifølge SF.
    Ja, jeg er klar over det, men prinsipielt veldig forskjellig, mellomtonen deles så lavt som 200Hz, så det er 2 elementer som dekker de viktigste områdene!
    Jeg hevder ikke at det ene eller det andre er bedre, det har jeg overhode ikke grunnlag for .... bare at de er veldig forskjellige prinsipielt :)
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    WOW, Sonus Faber får Magico til å virke billig o_O :eek:
    Magico M9 koster 750 tusen dollar i hjemlandet og det er uten eget basskabinett. Som Magico sine samtlige høyttalere er også Suprema i lukket kabinett. Spennende at de har valgt den løsningen og også gått for eksternt aktivt delefilter. Det siste har jo flere fordeler men er jo nokså fordyrende. For oligark hifi så spiller jo det ingen rolle. Har lest påstander om både 20 og 40 solgte M9.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo et marked for dette. Flust av folk som driter i hva det koster.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg lurer felt på hvorfor Sonus Faber kun tilbyr 100% analoge delefilter .... for folk som har digital pre, som Trinnov e.l. så synes jeg dette er noe merrkelige vurderinger, og det analoge delefilteret koster en million+ .... Kunne ikke Sonus Faber laget sin egen appliance basert på en av de ledende DSP engines på markedet, som et alternativ til den full analoge løsningen?:unsure:
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det nye designet der er et steg bort fra den klassiske Sonus faber.
    Dette er mer futuristisk.
    Av en eller annen grunn tenkte jeg McIntosh da jeg så de, selv om McIntosh ikke er spesielt futuristisk av utseende.

    Låter sikkert bra
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommentar til delefilteret: Linkwitz’ ultimate siste delefilterkonstruksjon til LX521 var analogt. Og så er det slik at Analog har blitt et like hett buzzword i 2024 som Digital var det i 1984.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Kommentar til delefilteret: Linkwitz’ ultimate siste delefilterkonstruksjon til LX521 var analogt. Og så er det slik at Analog har blitt et like hett buzzword i 2024 som Digital var det i 1984.
    Jeg er ikke spesielt tilhenger av jøyere ordens analoge delefilter ... jeg mener det har en del negative artifakter ved seg som er klart hørbare, 360 graders fasedreining, overtoner og grunntoner er både ute av fase og kommer til forskjellige tidspunkt..... dette kan rote til anslaget på et flygel og kanskje det er en av grunnene til at det ikke høres naturlig ut .... Well,1. ordens analoge delefilter har en del ulemper

    Digitale delefiltre kan jo gjøres skarpere og fremdeles holde kontroll på tid og fase, ref Audiovero og Audiolense
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Fin sak om de nye Stradivari.
    Adrian som driver Audio Excellence I Canada har en fin you tube kanal synes jeg.
    Liker mye av det han legger ut.




    Mvh: Espen L
    De gutta skryter jo veldig mye også av nye Amati G5 og Serafino G5, spesielt førstnevnte
    Men Amati begynner jo nå å nærme seg Il Cremonese i pris...
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Skien
    De gutta skryter jo veldig mye også av nye Amati G5 og Serafino G5, spesielt førstnevnte
    Men Amati begynner jo nå å nærme seg Il Cremonese i pris...
    Ja det er riktig!
    Har ikke hørt siste versjon av Amati ,men har hørt de tidligere modellene.
    Hadde tatt Cremonese "any day" før Amati ;) Men det er nå mine ører da.

    Mvh: Espen L
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Ja det er riktig!
    Har ikke hørt siste versjon av Amati ,men har hørt de tidligere modellene.
    Hadde tatt Cremonese "any day" før Amati ;) Men det er nå mine ører da.

    Mvh: Espen L
    Jeg har aldri hørt Il Cremonese men en hærværende hi-fi jedi i Bergen sier det er de mest musikalske høyttalere han vet om .... og han har Aida i butikken
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Skien
    Jeg har aldri hørt Il Cremonese men en hærværende hi-fi jedi i Bergen sier det er de mest musikalske høyttalere han vet om .... og han har Aida i butikken
    Da hører nok denne figuren i Bergen å undertegnede noe av det samme :)
    Il cremonese er noe knall bra saker.
    Gleder meg stort til å få lyttet på de nye Stradivari, det skjer noe når man han har den brede front baffelen !
    Har hatt den "gamle" modellen av Stradivari og den gjorde seg slett ikke bort i stuen min.


    Mvh: Espen L
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Da hører nok denne figuren i Bergen å undertegnede noe av det samme :)
    Il cremonese er noe knall bra saker.
    Gleder meg stort til å få lyttet på de nye Stradivari, det skjer noe når man han har den brede front baffelen !
    Har hatt den "gamle" modellen av Stradivari og den gjorde seg slett ikke bort i stuen min.


    Mvh: Espen L
    Jeg har hørt en del på de originale Stradivari ..... sinnsykt er ikke engang dekkende for de høyttalerne, var til salgs for 150.000, tror det er svært vanskelig å finne bedre høyttalere for den prisen, WOW :love: :cool:
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Skien
    Jeg har hørt en del på de originale Stradivari ..... sinnsykt er ikke engang dekkende for de høyttalerne, var til salgs for 150.000, tror det er svært vanskelig å finne bedre høyttalere for den prisen, WOW :love: :cool:
    Kjenner godt til de forrige Stradivari da de har stått i stuen min.
    De var flotte musikk formidlere 👍

    Mvh: Espen L
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Noen som har lyttet til/inntrykk av nye Serafino G2?? Har idag Nova V
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Er vel ennå litt med i denne fan-tråden selv om Guarneri røyk ut så har jeg fortsatt mine 2 Gravis III i drift👍🏼
    Meget godt fornøyd med disse og ikke minst de muligheter som app og software gir😊🎶

    IMG_6612.jpeg
    IMG_5518.jpeg


    gismo
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er vel ennå litt med i denne fan-tråden selv om Guarneri røyk ut så har jeg fortsatt mine 2 Gravis III i drift👍🏼
    Meget godt fornøyd med disse og ikke minst de muligheter som app og software gir😊🎶

    Vis vedlegget 988917 Vis vedlegget 988918

    gismo
    Jeg mener: langt innenfor, det er vel lov å være med her også hvis man ikke har Sonus Faber, men du har jo ....
    jeg tror entusiast er godt nok til å være med her!

    Rimelig flotte subwoofere dette ... :cool:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg mener: langt innenfor, det er vel lov å være med her også hvis man ikke har Sonus Faber, men du har jo ....
    jeg tror entusiast er godt nok til å være med her!

    Rimelig flotte subwoofere dette ... :cool:
    Tusen takk haraldo👍🏼 I dag må disse Gravis III jobbe med Diptyque i stede for Guarneri som ble hos meg i 8 år!

    IMG_1724.jpeg
    IMG_1725.jpeg


    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn