Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.457
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Til å være Sonus ER O3 relativt lette å drive Det er Cremona også.. Men så mye som de har av potensiale og krav til partnere er det MASSE å hente på forsterkeri i topp klasse til dem. Forsterkeri hvor det ALDRI spares på strømmen. 300 velfunderte, ultra presise transistorwatt pr side, sier nå jeg. Minst!! Det er iallefall mitt tips. Og også som jeg løser den størrelsesorden/kvalitetsklasse. Rør til Sonus? Bruk dem gjerne i forforsterkere/kilder..
    Litt forvirret her ang beskrivelser på hva event O3 krever av amper, her nevner du minst 300 ultra presise transistor watt, tidligere sier du at de krever en stor AR forsterker, hvor jeg mener at de fleste av dagens modeller er basert på rør i utgangen??
    Jeg tror O3 vil fungere bra med både transistor eller røramp, det er nok mer hva lytter vil oppnå av lydsignatur som avgjør det;);)

gismo

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Til å være Sonus ER O3 relativt lette å drive Det er Cremona også.. Men så mye som de har av potensiale og krav til partnere er det MASSE å hente på forsterkeri i topp klasse til dem. Forsterkeri hvor det ALDRI spares på strømmen. 300 velfunderte, ultra presise transistorwatt pr side, sier nå jeg. Minst!! Det er iallefall mitt tips. Og også som jeg løser den størrelsesorden/kvalitetsklasse. Rør til Sonus? Bruk dem gjerne i forforsterkere/kilder..
    Litt forvirret her ang beskrivelser på hva event O3 krever av amper, her nevner du minst 300 ultra presise transistor watt, tidligere sier du at de krever en stor AR forsterker, hvor jeg mener at de fleste av dagens modeller er basert på rør i utgangen??
    Jeg tror O3 vil fungere bra med både transistor eller røramp, det er nok mer hva lytter vil oppnå av lydsignatur som avgjør det;);)

gismo
    Ikke bare du :)
    Først er de så tungdrevene at det ikke funker,så er de lettdrevene men krever 2X 300 watt transistor ???.
    På Amatiene har jeg brukt følgende!
    Luxman 2X 30 watt klasse A
    Conrad-Johnson ET 250 S. 2X 250 Watt hybrid.
    Conrad-Johnson Premier 11. 2X 70 watt rør
    Conrad-Johnson premier 140 2X 140 watt rør.
    Det som har funket best er rørforsterkererene,og jeg tviler på om olympica 3 er værre og drive enn Amatiene.

O

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.734
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker en C-J CAV50 (2*40 W) på mine Cremona, og jeg kan omtrent ikke røre volumknappen før det blir for høyt i mitt rom (ca 20 m2).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.734
    Sted
    Trondheim
    Jepp. Conrad-Johnson har virkelig imponert meg. Jeg bruker det på mine Guarneri Memento også.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Det blir kanskje litt feil å legge dette inn her i en tråd om SF, men gjør det likevel. så om noen er forrykende uenig så skal jeg ta det bort igjen :)

Jeg har bestilt meg nye HT, nemlig disse skjønnhetene (Franco Serblin Accordo) :cool::

accordo1.jpg
    accordo2.jpg

Bildene er tatt av demo-høytalerne hos importør, men jeg har bestilt i denne finnishen og fargen.

Jeg gleder meg som en unge til å få disse inn i stua!!! ;D

Det er litt leveringstid, men det må jo bare gå. I følge importøren kan det (heldigvis for meg) se ut som at den for tiden er noe mindre enn de vanlige 6-8 ukene.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.348
    Torget vurderinger
    4
    Ektefødte barn av Franco Serblin blir aldri feil i denne tråden, Kjetil.
    Gratulerer med en av verdens vakreste høyttalere.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg må selvfølgelig benytte anledningen til å være "forrykende uenig". Slike utskudd som dette skal ikke få forpeste en ellers "ren Sf-tråd". :D

- forresten hvordan låter de "utskuddene"?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jeg må selvfølgelig benytte anledningen til å være "forrykende uenig". Slike utskudd som dette skal ikke få forpeste en ellers "ren Sf-tråd". :D

Måtte jo komme i fra deg det ;)
    Jeg hadde de her i en ukes tid,og de låter fantastisk. Måtte kjøpe amatiene for å komme over sorgen :)

O

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4

:p

Disse "utskuddene" synes jeg låter helt fantastisk :D

Det første jeg la merke til er vokal og mellomtone. Veldig klar og luftig! Når jeg satte på en av låtene på det siste albumet til Bjørn Riis så var det veldig lett å plassere vokalen foran meg. Den lå ikke i midten mellom begge høyttalerne, men veldig klart mellom midten og venstre høyttaler. Jeg har ikke vært borti en så god plassering i lydbildet på høyttalere jeg har lyttet på til nå. Også på låter hvor jeg tidligere har syntes at vokalen har vært litt "tilbakelent" og ullen kom veldig klart frem. Eksempelvis synes jeg at flere av låtene i Snowy Whites siste album har vært dunkle og grøtete i vokalen, og har tenkt at dette må være en svært dårlig innspilling av vokal til tross for at instrumentene er veldig klare. Men på disse høyttalerne kommer vokalen bra frem og jeg synes ikke lenger at den var grøtete og dunkel. Jeg fikk mer på følelsen at vokalen faktisk er spilt inn slik med vilje.

Sist redigert:

Spursfan11

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    18
    Sted
    Egersund
    Hei. Har et par med Sonus faber Conserto Domus. bruker disse sammen med Midgard Oberon 4.1 monoblokker + Wyred4sound Mpre forforsterker. Dette brukes daglig. Har også en Jolida JD202 rørforsterker. Tror den er på 2*40 Watt i 8 ohm. Lurer derfor på om denne blir for liten til å drive Sonus faber høytelerene mine, da di er oppgitt til å være 4Ohms høytelere. Kommer Sonus feberene til å spise opp Jolida forsterkeren min????

Hilsen Frank

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sikkert noen som mener den blir for svak,men det beste er jo og prøve;)
    Drev mine amati med 2x70 watt rør og det gikk fint.

O

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde de her i en ukes tid,og de låter fantastisk.
    Jeg mener jeg lese her ett sted at du testet dem med en REL sub (correct me if I'm wrong), hvilken REL testet du dem med?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Takk for svaret. Er bare litt engstelig om den vil bli ødelagt.
    Det blir den ikke,mulig den klipper men det hører du fort. Testet en røramp som gjorde det på Cremona M, høyttalerene låt bra opp til et vist volum så var det stopp :)

O

Spursfan11

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    18
    Sted
    Egersund
    IMG_5261.jpg
    IMG_5258.jpg
    IMG_5259.jpg
    IMG_5260.jpg
    Jolida + Sonus Faber Concerto Domus funker. Har nå spillt musikk i flere timer og der er ingen antydning til clipping. Jeg spillte masse variert musikk på normal volum og allt blir litt annerledes med rør. Litt sånn silkemyk diskant og mellomtone.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ser jo flott ut :)
    Siden det funker er det jo bare og spille da ;)

O

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Spursfan11: Concerto Domus er fine, de...:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jolida + Sonus Faber Concerto Domus funker. Har nå spillt musikk i flere timer og der er ingen antydning til clipping. Jeg spillte masse variert musikk på normal volum og allt blir litt annerledes med rør. Litt sånn silkemyk diskant og mellomtone.
    Silkemykt er en ting, en annen sak er at rør gir mer av det som kalles shimmer rundt instrumentene. I alle fall før vi kommer opp i absolutt high end. Shimmer er det jeg heller kaller vakker ferniss, det som gjør at musikerne framstår som mennesker av kjøtt og blod og ikke en sampler. :)

Gratulerer og lykke til! Skulle du finne på å spille metall så taket letter har du jo en transe i bakhånd som kan levere de ekstra varene, men hvor ofte gjør man egentlig det? Jeg gjør det så og si aldri, selv om jeg har høyttalere og forsterker som matcher 100%.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    De som blander Sonus Faber og transistor er amatører;)

O

Spursfan11

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    18
    Sted
    Egersund
    Bruker Midgard Transene når jeg ser film og TV. Det står også en SVS 12" sub i ene hjørnet som brukes på film. Men når jeg koser meg med Vinyl så er Rør absolutt best.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.348
    Torget vurderinger
    4

O
    Franco Serblin og Dan D'Agostino hadde vist god kjemi og var gode venner. Mulig det var medvirkende til at Serblin ofte brukte Krell forsterkeri (blant annet) til tuning av sine Sonus Faber kreasjoner. Men, det klart han har jo en skikkelig amatør også da.....

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Franco Serblin og Dan D'Agostino hadde vist god kjemi og var gode venner. Mulig det var medvirkende til at Serblin ofte brukte Krell forsterkeri (blant annet) til tuning av sine Sonus Faber kreasjoner. Men, det klart han har jo en skikkelig amatør også da.....
    Ironi skjønner du ikke eller??? Derav;)

O

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.348
    Torget vurderinger
    4

O

O
    Joda, men man kan likevel synes utsagnet er dårlig og misvisende, og velge kommentere selv om avsender har slengt på aldri så mange glade ironiske tryner.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O

O
    Joda, men man kan likevel synes utsagnet er dårlig og misvisende, og velge kommentere selv om avsender har slengt på aldri så mange glade ironiske tryner.
    Jadaså!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ironi skal brukes svært forsiktig...Det er det enkelte her inne som langt fra enda har skjønt.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    I dag ankom de nye Franco Serblin kreasjonene (accordo) heimen her. Jeg har fått satt dem opp og plassert dem sånn tåelig, og fra første lyd låter de himmelsk bra! Det blir utrolig spennende å høre hvordan de låter etter noen hundre timer innspilling. Nesten synd å kaste bort tiden med å sove... ;-D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn