Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Beklager - det var ikke Memento jeg mente. Det er Evolution som lyder litt skarpt når jeg skrur opp. Det har helt sikkert med forsterkeren og rommet å gjøre. De står som sagt i et lite dempet rom og det hjelper ikke. Bare gipsvegger og store vindusflater er ikke det beste når det gjelder demping.
    Mementoene i kjelleren har aldri vært skarpe, men rommet og forsterkeren er bedre.
    Nå spiller jeg på et mer behagelig nivå (for meg) - mellom 70 og 80 dB i lytteposisjon, og da er de overhode ikke skarpe. Lyden er veldig naturlig.
    Det kommer også an på innspillingen - den jeg hører nå er en ny innspilling av Tchaikovsky og Mendelssohn klaverkonserter med Lang Lang. Her er det naturlig klaverklang og flott strykerklang. Flott dybde i lydbildet selv om platen er mikset med klaveret ganske langt framme i lydbildet, slik konsertplate ofte er.
    Begge de platene der jeg reagerte på litt spiss klang, var eldre innspillinger - en klassisk plate fra tidlig 80-tall (tidlige digitale innspillinger låt jo litt spisst) der fiolinene ble litt slitsomme, og en blues-plate fra 70-tallet (Stevie Ray Vaughan) der gitarklangen ble ganske skarp. I begge tilfellene spilte jeg ganske høyt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    OK. Jeg har heller ikke hørt Memento låte skarpt, men kan jo ikke utelukke at de kan gjøre det under gitte omstendigheter. Det som avgjort kan låte skarpt, er Futura når jeg kobler ut basselementene - kun for å prøve hvordan det låter. Det kan nok være lurt å pare evolution med et passende forsterkeri. CJ høres veldig bra ut.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Har hørt mer nå. Det er fantastisk som høyttaleren forsvinner og det blir fokus på musikken og musikerne. Det høres ikke ut som et stereoanlegg - lyden står live i rommet. Lyden kommer skikkelig ut av høyttalerne. Jeg har tidligere vært Quad-elsker og har hatt både ESL-63 og 2905 og har alltid vært imponert over hvor akustisk usynlige de har vært, men disse Guarneriene står ikke tilbake for dem. Og noe vakrere på høyttalerfronten kan jeg vanskelig tenke meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er heldig som har råd til slikt. Vi opplever verden med alle sanser og synsinntrykket spiller også en rolle når man hører musikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Dere etterlyste et bilde. Som sagt - rot. En enkel IKEA benk med masse CDer på. En Rega Saturn på toppen, og en Krell KAV-400xi nede. Bare vegger og parkettgulv. Ikke noe kabelrot i hvert fall :)
    Bildet er tatt med en gammel iPhone 5, så kvaliteten er vel så som så.

    SFbilde.jpg
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    582
    Antall liker
    199
    Sted
    Ved Mjøsa
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
    Det kan være. Nå har jeg hørt på en del innspillinger på Evolution, og det som slår meg er at nye innspillinger låter lyst, mens eldre lyder mørkere og mykere. Jeg hører på Oistrakh spille Tchaikovskys fiolinkonsert nå. Opptaket er fra 1958, og det låter utrolig bra. I går kveld hørte jeg Mutter/Karajan spille Brahms fiolinkonsert, og der var lydbildet var lyst og rotete (opptak fra 1982 - tidlig digitalt?). Hørte også nettopp på en plate med Netrebko. Også der var lyden litt lys. Lydidealet har tydeligvis endret seg. Personlig liker jeg den lyden som er på Oistrakh-plata mye bedre.
    Høyttalerne gjengir tydeligvis det som er på innspillingen og er svært nøytrale. Fantastisk fiolinlyd på Oistrakhs fiolin.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nettopp - GJELDA! :)
    Det er nok ikke Stereofil som selger unna, men importøren Mono. Det hadde et liknende, men vesentlig mer omfattende stunt på Black Friday i fjor da de "ryddet plass" for sin nye "kolleksjon" av Sf-produkter. Dumping av såpass dyre produkter er en sjeldenhet, og ble av mange tolket slik at høyttalerne var overpriset i utgangspunktet, og ikke holder mål hva kvalitet angår. Bare tull spør du meg, men resultatet er i alle fall blitt slik at bruktmarkedet for disse høyttalerne er mer eller mindre ødelagt. Mono erkjente dette, og lovet høytidelig at de aldri skulle gjenta stuntet. Løftet varte helt til neste Black Friday. Gratulerer!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.800
    Antall liker
    2.014
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hehe... får handle på Hifi-klubben da... der skjer det nok aldri ;).

    Syns sånne stunt er friskt jeg... og gjelder jo bare spesielle dager... bruktprisene følger som oftest veiledende priser uansett. Kjøpte f.eks min H300kr til 16000kr... den hadde kjøper da kjøpt for 20.000kr ifra SG kampanje. Ikke meg imot, da jeg viste veiledende prisen var 30.000kr (viste også at modellen var nede i 20.000kr en periode på slutten).

    Venter spent på resten av BlackFriday tilbudene.. ikke at jeg har noe kjøpsplaner... :p.
     
    H

    Heipådeg

    Gjest
    Nettopp - GJELDA! :)
    Det er nok ikke Stereofil som selger unna, men importøren Mono. Det hadde et liknende, men vesentlig mer omfattende stunt på Black Friday i fjor da de "ryddet plass" for sin nye "kolleksjon" av Sf-produkter. Dumping av såpass dyre produkter er en sjeldenhet, og ble av mange tolket slik at høyttalerne var overpriset i utgangspunktet, og ikke holder mål hva kvalitet angår. Bare tull spør du meg, men resultatet er i alle fall blitt slik at bruktmarkedet for disse høyttalerne er mer eller mindre ødelagt. Mono erkjente dette, og lovet høytidelig at de aldri skulle gjenta stuntet. Løftet varte helt til neste Black Friday. Gratulerer!
    Kjære vene folkens , at utgåtte modeller blir dumpa ut er vel ikke noen overraskelse ?? At SF er blitt solgt med gode marginer er ikke noe nytt , og er I godt selskap med andre merker. SF lyder "flott" , men personlig synes jeg at lakken er for dyr :cool::cool: ......
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    823
    Torget vurderinger
    8
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
    Har hørt flere av de nye store modellene, og for meg er Amati Futura den siste "ekte" Sonus Faber med lydsignaturen de har vert så kjent for. De nye modellene har en klart slankere lydsignatur. For meg er magien borte dessverre.... Blir nok et sett Amati Futura i stua en gang kontoen er full....
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.889
    Antall liker
    55.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
    Har hørt flere av de nye store modellene, og for meg er Amati Futura den siste "ekte" Sonus Faber med lydsignaturen de har vert så kjent for. De nye modellene har en klart slankere lydsignatur. For meg er magien borte dessverre.... Blir nok et sett Amati Futura i stua en gang kontoen er full....
    Amatiene låter bra de ja,du får spare så det monner :)

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
    Har hørt flere av de nye store modellene, og for meg er Amati Futura den siste "ekte" Sonus Faber med lydsignaturen de har vert så kjent for. De nye modellene har en klart slankere lydsignatur. For meg er magien borte dessverre.... Blir nok et sett Amati Futura i stua en gang kontoen er full....
    Amatiene låter bra de ja,du får spare så det monner :)

    O
    Det var noen som klaget da Futura kom også, men etter å ha sammenliknet med enkelte av de eldre modellene, er jeg ikke tvil om at de var et steg i riktig retning. De er ikke helt ulike de vesentlig dyrere AIDA, men AIDA har naturlig nok mer trøkk nedover i bassen. Da jeg hørte AIDA hos Stereofil for noen år siden, virket da på en måte litt "slankere" oppover i registeret. Men dette er sikkert bare "hørselsbedrag" pga basstyngden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Guarneri Evolution lyder slankere enn Memento, men jeg tror det er rom og forsterker mismatch som gjør det. Evolution har dyp og fin bass ved lavt volum, men når jeg skrur opp blir de spissere. Jeg tror rett og slett at forsterkeren jeg bruker på dem ikke klarer å drive dem skikkelig. Jeg skal flytte opp C-J settet mitt fra kjelleren og se hvordan det blir da.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes Guarneri Evolution lyder slankere enn Memento, men jeg tror det er rom og forsterker mismatch som gjør det. Evolution har dyp og fin bass ved lavt volum, men når jeg skrur opp blir de spissere. Jeg tror rett og slett at forsterkeren jeg bruker på dem ikke klarer å drive dem skikkelig. Jeg skal flytte opp C-J settet mitt fra kjelleren og se hvordan det blir da.
    Fort deg litt da! Du har jo snakket om dette leeenge. Gjør det nå i kveld. Du får frist til kl 20.00 med å gjøre det. Første innlegg om resultatet senes kl 21. :cool:
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    823
    Torget vurderinger
    8
    SF etter Serblin låter vesentlig skarpere enn mens han styrte roret. Er nok en litt annen og "moderne" lydfilosofi som ligger bak...

    Funbunny
    Har hørt flere av de nye store modellene, og for meg er Amati Futura den siste "ekte" Sonus Faber med lydsignaturen de har vert så kjent for. De nye modellene har en klart slankere lydsignatur. For meg er magien borte dessverre.... Blir nok et sett Amati Futura i stua en gang kontoen er full....
    Amatiene låter bra de ja,du får spare så det monner :)

    O
    Det var noen som klaget da Futura kom også, men etter å ha sammenliknet med enkelte av de eldre modellene, er jeg ikke tvil om at de var et steg i riktig retning. De er ikke helt ulike de vesentlig dyrere AIDA, men AIDA har naturlig nok mer trøkk nedover i bassen. Da jeg hørte AIDA hos Stereofil for noen år siden, virket da på en måte litt "slankere" oppover i registeret. Men dette er sikkert bare "hørselsbedrag" pga basstyngden.
    Har hørt Lilium, Cremonese og nye Amati i tillegg til Amati Futura i samme lokale og med mye samme forsterkeroppsett (ARC), og i mine ører er alle de nye modellene tunet et stykke unna den klangstrukturen Sonus Faber var så elsket for, og som fortsatt var i Amati Futura, om enn i en utviklet utgave som jeg likte veldig godt og gjør at pr. i dag er eneste høyttaleren som jeg har på listen min, "vil ha";). Ikke dermed sagt at de nye modellene er dårlige. De er fortsatt noen smykker og noen fantastiske musikkformidlere, og det er nok mange som mener utviklingen er av det gode:cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Guarneri Evolution lyder slankere enn Memento, men jeg tror det er rom og forsterker mismatch som gjør det. Evolution har dyp og fin bass ved lavt volum, men når jeg skrur opp blir de spissere. Jeg tror rett og slett at forsterkeren jeg bruker på dem ikke klarer å drive dem skikkelig. Jeg skal flytte opp C-J settet mitt fra kjelleren og se hvordan det blir da.
    Fort deg litt da! Du har jo snakket om dette leeenge. Gjør det nå i kveld. Du får frist til kl 20.00 med å gjøre det. Første innlegg om resultatet senes kl 21. :cool:
    Hehe. Forsterkeren veier 35 kg, trappen er bratt, jeg er alene og snart pensjonist. Ting tar tid.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes Guarneri Evolution lyder slankere enn Memento, men jeg tror det er rom og forsterker mismatch som gjør det. Evolution har dyp og fin bass ved lavt volum, men når jeg skrur opp blir de spissere. Jeg tror rett og slett at forsterkeren jeg bruker på dem ikke klarer å drive dem skikkelig. Jeg skal flytte opp C-J settet mitt fra kjelleren og se hvordan det blir da.
    Fort deg litt da! Du har jo snakket om dette leeenge. Gjør det nå i kveld. Du får frist til kl 20.00 med å gjøre det. Første innlegg om resultatet senes kl 21. :cool:
    Hehe. Forsterkeren veier 35 kg, trappen er bratt, jeg er alene og snart pensjonist. Ting tar tid.
    Har du fått ordnet med flyttebyrå nå? Jeg får nesten ikke sove om nettene på grunn av indre spenninger - nevrotisk som jeg er. :rolleyes:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.235
    Antall liker
    7.106
    Torget vurderinger
    4
    Er de lavere, dvs. mer normalt høye stativer, enn tidligere Guarneri ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Litt. Total høyde gulv - topp høyttaler:

    Memento: 122 cm
    Evolution: 120 cm

    :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Lekkert,med kønrad jønson og greier :)

    O
    Ja. Tror nok jeg har funnet mitt forsterkernirvana. C-J all the way!

    Spiller Suzana Růžičkovas innspilling av alle Bachs cembaloverker nå, og for en naturlig klang på cembaloet. Selv Beecham ville vært fornøyd. Han sa jo i sin tid: "A harpsichord sounds like 2 skeletons copulating on a tin roof!", men det høres ikke slik ut her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Takk for det. Alt kjøpt brukt her på børsen. Jeg var heldig som fant matchende effekt og pre.

    Jeg har aldri vært så nærme på å ha en strykekvartett live på stua. Utrolig homogen og flott lyd. Det høres ikke ut til å komme fra et stereoanlegg i hvert fall.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Enig med de siste talerne. Dette ser ryddig og pent ut.
    - og det samme gjelder lyden så vidt vi forstår.

    Til tross for den enorme høydeforskjellen på gamle og nye høyttalere - går det an å gi en sammenliknende beskrivelse av lyden på de nye og de gamle høyttalerne? Jeg holder en knapp på de eldre, men det er først og fremst fordi jeg er så gammel selv. 8)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Han sa jo i sin tid: "A harpsichord sounds like 2 skeletons copulating on a tin roof!", men det høres ikke slik ut her.
    Da må det jo være noe klin gæærnt med anlegget. Enten er det Conrad eller så er det Sonusene. Skjønt det er lite som får folk så eitrande forbanna som skjelettpuling nattestid. Så kanskje like greit at anlegget ikke låter som det egentlig skulle ha gjort. :rolleyes:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Mementoene lyder mykere enn Evolution med samme forsterker, men rommene der de står er så forskjellige at det er egentlig umulig å si noe generelt. Mementoene står i en relativt godt dempet kjellerstue på ca 25 m2 med 2,10m takhøyde, mens Evolution står i en stor, åpen og lite dempet stue på ca 80 m2. Veldig forskjellige omgivelser.

    OT: Beecham hadde jo flere meldinger. Han skal angivelig ha sagt til en kvinnelig cellist som spilt surt: "Between your legs you have the most wonderful instrument known to man, and all you can do is scratch it!" (apropos #Metoo)

    Edit: Nå har jeg hørt litt mer på anlegget. Lagt et teppe foran for å dempe refleksjoner fra gulvet, ordnet litt med kabling, brukt dem litt mer. Anlegget er ikke noe bassmonster (som man vel kan tenke seg), men oppløsningen i mellomtone og diskantområdet er supert. Anlegget forsvinner fullstendig - flott 3D-perspektiv. Det er mer bass i Mementoene, men det er jeg helt sikker på skyldes rommet.
    Til den typen musikk jeg hører på passer det perfekt. Klassisk musikk med små ensembler, sang, renessansemusikk gjengis i mine ører helt perfekt. Ikke noe anlegg for heavy-rock på høye volum (selv om det klarer det også). Hører på Pink Floyd nå og det lyder utmerket (for å si det sånn).
    Hvis noen er innom Trondheim og har lyst på en lytt er det bare å sende meg en melding.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å gå seg til. De er fremdeles ikke noen bassmonstre, men de er ganske analytiske (mer enn Mementoene) - jeg hører ting nå som jeg ikke har hørt før. Det kan selvfølgelig skyldes innspillingene - jeg hørte nettopp på Jochums gamle monoinnspilling av Mozarts symfoni nr. 39, og hørte detaljer i klarinettene som jeg aldri har hørt før.
    De er ganske analytiske og skiller veldig på kvaliteten på opptaket. Dette gamle monoopptaket fra 1954 lyder f.eks. aldeles fremragende, mens stemmen til Josef Greindl i Schuberts Winterreise tatt opp på omtrent samme tid ble veldig skarp og påtrengende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn