Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.801
    Sted
    Endor
    Paolo Tezzon selger sine personlige Sonus Faber Olympica Nova III i pianosvart finish til €8000
    Jeg kan vel ikke poste linker her, men send meg gjerne en PM hvis interessert

sonus_faber-10.jpg

sonus_faber-3-768x695.jpg
    sonus_faber-7.jpg
    sonus_faber-8-768x764.jpg

Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    378
    To uker samboerskap med Maxima i disse dager. Fortsatt i innspillingsperioden. Dette er endgame for meg og jeg ser kun pdd for meg å bytte hvis lytterommet i neste bolig blir veldig stort. Nåværende stue er 35 kvm. Beste høyttalerne jeg har eid, men langt fra de dyreste. Det som har overrasket meg mest, og som jeg trodde ble ett akseptert kompromiss, er den fantastiske bassen. Det er noe naturstridig med det som serveres av bass/trøkk ift størrelse. Skal jeg pirke på noe så må det være de ordinære føttene/spikes som er på disse og flere tilsvarende. Høyttalere i denne prisklassen fortjener føtter av høy klasse slik som feks Martens har på flere av sine modeller. Jeg har derfor gått til innkjøp av nye føtter som vil bidra til enda bedre lyd på papiret så får jeg høre om det også gjelder praksis 🙂🎶

Sist redigert:

Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    378
    Foretrekker Maxima ja uten at jeg skal påstå at det er en bedre høyttaler for alle som står overfor tilsvarende valg. For meg, 100% riktig. Jakten er over for min del, men kunne levd fint med både Accordo Essence og QLN P3(evt P5 med større rom). Det beste er alltid å høre de forskjellige høytalerne selv. Jeg er ikke plassert nær Oslo til å kunne lytte på flere av kandidatene jeg er og har vært interessert i. Dyr, men spennende reise kan man si. 🙂🎶

Franco Serblin Ktema har ett enormt potensiale, men krever etter min erfaring ett stort rom og mye mye kraft. Disse ble solgt til fordel for noe mindre fysisk, rimeligere og mer tilpasningsdyktig ift rom/elektronikk. Stod ikke på min shortlist, men jeg vil alltid lure på hva maks rammebetingelser vil gi av godlyd på disse.

Franco Serblin Accordo Essence er en nydelig høyttaler både lydmessig og visuelt. Jeg hadde en shortlist på 4 høyttalere i denne prosessen hvor Accordo Essence var den siste som utfordret mitt valg på Maxima. At jeg vurderte gjenkjøp av Accordo Essence sier mye om hvor høyt jeg respekterer/liker dem.

QLN Prestige 3 var også en av de 4 som stod på shortlisten min. 5eren, som Ktema, krever rom og luft rundt seg. Har eid 5'eren som jeg likte godt. De ble først strøket av min shortlist, men en høyttaler jeg likte godt, men dessverre ikke fikk testet nok med forskjellig elektronikk. Kan nok låte litt kjedelig med feil elektronikk. Vurderte kjøp av 3eren som jeg tror ville passet bedre til mitt rom.

Den siste høyttaleren som var til vurdering var norske Ø Audio, Frigg 02. Her måtte jeg bare erkjenne at jeg ikke hadde tilstrekkelig grunnlag for å kunne trykke på knappen. Magefølelsen min sier at den ikke er veldig ulik P3/P5 i presentasjon, men det blir kun spekulering.

Når alt kommer til alt så er jeg utrolig glad for at jeg fulgte det jeg innerst inne følte var riktig. Tror alle mine 4 kandidater vil vært gode valg, men kanskje bare ett helt riktig. Sonus Faber sin Heritage serie tiltaler meg på alle punkter. Jeg har stor respekt for Franco Serblin og det han stod for i Sonus Faber eraen og som konstruktør av merket FS. Sonus Faber sin Heritage serie virker å beholde Serblin magien og samtidig tilføye den noe nytt gjennom Sonus Faber sin "nye" profil. Mer ønsker jeg meg rett og slett ikke.

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sammenlignet dem mot Olympica Nova?

Oj, ja! Gratulerer :D...
    Jeg har hørt Electa Amator III imot Olympica Nova, i samme rom med samme komponenter. Jeg synes Electa er bedre i diskant og mellomtone enn Olympica, men at Olympica har forståelig mere bass.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Jeg har hørt Electa Amator III imot Olympica Nova, i samme rom med samme komponenter. Jeg synes Electa er bedre i diskant og mellomtone enn Olympica, men at Olympica har forståelig mere bass.
    Har de samme lydsignatur?

Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    378
    Gratulerer med nye høyttalere. Låter nok fortreffelig som den gulvstående og det skader ikke at de ser fantastisk ut i tillegg. 🎶

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye høyttalere. Låter nok fortreffelig som den gulvstående og det skader ikke at de ser fantastisk ut i tillegg. 🎶
    Takk! De låter fortreffelig! Bruker en integrert 300 watts McIntosh MA9500 med intern DAC (DA2). Men var litt overasket over at det fungerte dårlig med Mola Mola Tambaqui, da den er litt for mørk i lydbilde. Hva bruker du i oppsettet ditt av DAC?

Corison

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Antall liker
    378
    Benytter Lumin P1 streamer/dac nå. Planen er å anskaffe en ekstern dac til Lumin streameren iløpet av året. Skal teste noen kandidater til våren, men først må jeg få innspilt Maxima.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn