Sonus Faber

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Man ser jo hele tida på nye ht, og jeg synes Sonus faber er et interessant merke, men hvem er best av Cremona Auditor og Grand Piano Domus? Disse har jo ca samme pris, men bortsett fra det er de jo ganske forskjellige. Bassen er ikke det viktigste, men 40-45 Hz bør gjengis ok!

Og bruktprisen er ogsåavgjørende.

Mvh

PK
 
K

kbwh

Gjest
Cremona auditor er nok best, men GP Domus spiller høyere og går dypere. GPD kan bli for bassete om rommet er for lite og forsterkeren mangler kontroll.
(Jeg hadde valgt CA, uten tvil).
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
TAkk for svar!
Har litt lyst til å prøve denne.
Hvor er den nærmeste butikken for en som bor i Hedmark?

Skal snart en tur til Trondheim, så har mulighet til å høre den der, vis det er noen butikk der?

PK
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Ton art i trondheim har SF, ihvertfall domus
 
U

utgatt60135

Gjest
Om jeg får lov å være kritisk her så synes jeg personlig at Sonus Faber PD spiller pent men mangler endel opp til de beste spesielt når det gjelder åpenhet og dynamikk. De låter litt mørkt også. Snill diskant.
 
I

ijustpop

Gjest
Ville absolutt gått for Cremona Auditor. Langt bedre enn Domus og Piano-seriene og en kommende klassikere.
Lett å like, ser bra ut og som man lett kan selge på bruktbørsen til en ok pris om man etterhvert skulle finne på å kvitte seg med den, noe jeg tviler på.

Lett å få hørt på i de store byene, Tonart i Trondheim og Stereofil og Kontrapunkt i Oslo har vel denne inne.
 
I

ijustpop

Gjest
Den tonale balansen til Concerto Domus er for eksempel helt forferdelig. ;D
Ser ut som om du har fått til Concerto Domus veldig bra i stua di Valentino!

Men Cremona Auditor er en klasse over mener nå jeg, og en høyttaler som kommer til å være populær og etterspurt lenge etter at den har gått ut av produksjon.
 
I

ijustpop

Gjest
Titta litt til..
Er kanskje ikke så mye rompåvirkning fra 220hz og opp, 1m fra høyttaler, men uansett så ser det jo bra ut.
 
K

kbwh

Gjest
CA er en bedre høyttaler enn Concerto D, det er jeg fullstendig enig i. La meg allikevel få lov å sitere theStig, som kastet seg rundt i lyttestolen hos meg og utbrøt: "-Den mellomtonen imponerer meg!"

Fra 200Hz og opp ser du ikke noe til rommet i målingen min. I rommet hos meg er det verre stilt fra 120Hz og ned. Jeg har valgt mellomtonepresisjon framfor bassrespons.

Et søk på nettet vil sikker kunne gi tester av Cremona Auditor med målinger. Jeg har en PDF av en tysk test av Concerto Domus med målinger. Jeg har til gode å se tester av GP Domus med målinger, men Sonus fabers amerikanske importør Sumiko har lagt ut noe som kan være verd å kikke på.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Cremonaene er jaffal YUMMI YUMMI mht utseende, selv om GPD slett ikke er direkte fæle de heller.............. ;D
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.143
Antall liker
1.139
Torget vurderinger
10
Jeg opplevde Cremona Auditor som litt for slank i min stue på rundt 30 - 35kvm, mens de fungerte vesentlig bedre i et rom på 10 - 12kvm. Rommets størrelse er vel derfor ganske avgjørende for resultatet.

mvh.
Ketil
 

kairob

Medlem
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
38
Antall liker
2
Jeg har Cremona Auditor i et rom på ca 15 kvm, og det låter absolutt ikke slankt her. Imponerende slam i bassen størrelsen tatt i betraktning. Er hvertfall kjempefornøyd med høyttaleren, og mener at den er bedre enn Domus på alle områder enn i de nedre frekvensene. Men som sagt, rommets størrelse er selvsagt av betydning i den vurderingen.
 

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
SF sine bassreflekser i disse lutformene fungerer fint og høres imponerende ut. Ofte en lite peak før de dør helt hen får dem til å høres ut som om de går dypere. SF CA evt med en av SF subbene blir meget bra. Må ha en del effekt for å få alt ut av disse uten subb - det gjelder begge modeller. SF CA er mer detaljert og ren i lyden. Holografien på disse små høyytalerne er imponerende og så "rask" som de er. Impedansen er ganske linær så rør går bra. Kan ikke si det samme om mine Amatier - "rørkillere" som de er.
 
K

kbwh

Gjest
Det er ikke tvil om at man velger vekk bass og makslydtrykk mot mellomtonepresisjon og kabinett ved å ta CA framfor GPD for de samme pengene.

En annen sak: En av Stereofils menn sa en gang til meg at han synes Concerto Domus var en mer vellykket konstruksjon enn Grand Piano Domus. Om det var reinspikka salgsprat eller hans oppriktige mening vet jeg ikke (har ikke hørt begge under like forutsetninger), men det kan jo være verd å ta med seg. Kanskje det virkelig er slik at Concertoen er en bedre høyttaler enn Grand Pianoen til 8-9 færre frognertiere? Verd å sjekke ut egentlig; Det er jo Concertinoen som er CAens ekvivalent i Domus-serien, mens GPDs hierarkiske ekvivalent i Cremona-linjen er den nye Elipsa (selv om den konsstruksjonsmessig er likere Cremona (3-veis)).

Nuvel. Jeg bekjenner meg til Sonus faber-religionen, og Franco Serblin er min frelser.
 
B

buster

Gjest
Står valget mellom disse to, så bør du helt klart velge Cremona Auditorene. Utrolig lekker både lydmessig og utssende er jo helt fantastisk. De vil sikkert passe ypperlig til AMP3`en din. ( men den skal du jo selge til meg!!)
Bjørn
 
Topp Bunn