Soundcare superspikes eller dempeputer

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
514
Torget vurderinger
2
Lexluthor skrev:
omholt skrev:
Har et par B&W 703 som står på parkett. Det fulgte med noen gummiknotter. Har jeg noe å hente på å kjøpe soundcare superspikes eller dempeputer? Hva er best på parkett?
Jeg bruker dempeputer (Tema Isolator) under høyttalerbe og har aldri savnet spikes etter dette. Du redder parketten og får en bedre avkobling mellom gulv og høyttaler samtidig som dempeføttende absorberer vibrasjoner slik at høyttaleren blir mer død. Anbefales.
Bruker Sonic Design sine myke vektanpassede føtter under høyttalere og cd,billigste tweaket æ har gjort,kan anbefales,blir ikkje meir spikes her,med spikes blei spes bassen meir sidrumpa :p Hele spekteret fra bunn til topp ble bedre med SD-føtter,kan ikkje merke noen dårlige bivikninger.Lyden blei mye meir lettpusta,e vel det mest beskrivende æ kan si ;D Og vi er 3 kompiser som har dette,alle med samme resultat. Eneste minus er at de ser billig ut,noe de også er ;) Får vel lage en kopp i messing som de kan stå inni,slik at det ser dyrere ut ;D Og det stemmer,kabinettene blir meir døde med disse føttene :eek: Er vel et resultatet av avkobling ;) Ps! Mitt anlegg står på betong og laminat,det andre på fliser og det tredje på tregulv ::)
mvh Filip

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
F.E. skrev:
Lexluthor skrev:
omholt skrev:
Har et par B&W 703 som står på parkett. Det fulgte med noen gummiknotter. Har jeg noe å hente på å kjøpe soundcare superspikes eller dempeputer? Hva er best på parkett?
Jeg bruker dempeputer (Tema Isolator) under høyttalerbe og har aldri savnet spikes etter dette. Du redder parketten og får en bedre avkobling mellom gulv og høyttaler samtidig som dempeføttende absorberer vibrasjoner slik at høyttaleren blir mer død. Anbefales.
Bruker Sonic Design sine myke vektanpassede føtter under høyttalere og cd,billigste tweaket æ har gjort,kan anbefales,blir ikkje meir spikes her,med spikes blei spes bassen meir sidrumpa :p Hele spekteret fra bunn til topp ble bedre med SD-føtter,kan ikkje merke noen dårlige bivikninger.Lyden blei mye meir lettpusta,e vel det mest beskrivende æ kan si ;D Og vi er 3 kompiser som har dette,alle med samme resultat. Eneste minus er at de ser billig ut,noe de også er ;) Får vel lage en kopp i messing som de kan stå inni,slik at det ser dyrere ut ;D Og det stemmer,kabinettene blir meir døde med disse føttene :eek: Er vel et resultatet av avkobling ;) Ps! Mitt anlegg står på betong og laminat,det andre på fliser og det tredje på tregulv ::)
mvh Filip
Snakker du da om spikes eller Soundcare.?
Spikes "funker ikke" om jeg kan si det sånn, men Soundcare gjør ganske mye med lyden..
Uten Soundcare så har bassen en tendens til å flyte utover, lage litt sånn romlebass som stjeler mye av oppmerksomheten til mellomtonen, slettes ikke noe fast fisk der i gården, syns også alt blir hissigere i toppen, dette kan være litt pga mellomtonen blir mer "borte".?
Med "normale" spikes nesten samma resultat..
Med Soundcare så fjerner jeg bassen som romler i rommet, den blir betydeligere strammere og borte vekk er det som kalles for "bass" og musikken kommer frem til deg som lytter, du klarer enkelt å skille mellom instrumentene selv i de lave oktavene, mer hurtighet og dynamikk til deg som lytter, mellomtonen trer frem slik den skal gjøre, stemmer får mer kropp og fylde, diskanten er mer "avrundet" men mer åpen og detaljert, sluttsummen med og uten Soundcare er 2D uten og 3D med, du får en mer jevn frekvenskurve som ikke stikker av noen steder, tilbake sitter du med kun musikken rett i fanget..

Har prøvd stort sett alt av gummi og plast, bortsett fra sykkelslanger, halve baller og kondomer, ikke noe av dette har hatt stor virkning, litt bedre enn spikes i enkelte tilfeller, men aldri i nærheten av Soundcare..

Grunnen til at jeg har brukt mye myk avkobling er for at det på noen måter låter litt "varmere" enn harde avkoblinger, men det grøter til musikken og det sitter ikke spikret som det skal gjøre, noe er bedre enn annet og det kan hende at det finnes høyttalere/gulv som har goder av dette, men jeg har ikke fått det til og opplever noe helt annet enn det som skrives her..

Vi som har brukt litt tid på rom, akkustikk, underlag og plassering vet at det ikke finnes noe fasit, det er alt for mange ukjente variabler til at noen kan påstå at; SÅNN ER DET.!

Noe av det viktigste for meg, det er å ikke miste hurtigheten og presisjon som harde underlag beholder, men som myke underlag gjør om til "puddinger" i forhold, men det er mine ønsker..
Test selv med mykt underlag på HT og se om du klarer å få like god 3D spikret fast der det skal være, som det er med harde underlag..
Prøve og feile er det eneste man lærer av, flytter du anlegget så kan alle tweaks du hadde perfekt før, gi deg motsatt effekt i det nye rommet..
Kjell

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Har prøvd stort sett alt av gummi og plast, bortsett fra sykkelslanger, halve baller og kondomer, ikke noe av dette har hatt stor virkning...
Tipper dette utsagnet ville fått øynene opp på folk dersom vi ikke tilfeldigvis var på et HiFi-forum... 8)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Valentino skrev:
Jeg bruker parkettskånere i porøs gummi under hovedhøyttalere og squashballer under subene. Det funker greit å parketten, og svært presist lydmessig.
Endelig en fornuftig røst i galehuset!

Tynne muslimske bedetepper (babystørrelse) virker også fint på parkett.

Spikes er oppfunnet for å få høyttalere til i det hele tatt å stå på ankeldype amerikanske vegg-til veggtepper, der har de en misjon. Når en må til med å legge under gullmynter og det som dyrere er for å skåne parketten er det egentlig litt morsomt, men tragikomisk. Spikes har ikke noe på parkett å gjøre, og det blir ikke bedre av å stable likt og ulikt oppå hverandre.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Grunnen til at jeg har brukt mye myk avkobling er for at det på noen måter låter litt "varmere" enn harde avkoblinger, men det grøter til musikken og det sitter ikke spikret som det skal gjøre, noe er bedre enn annet og det kan hende at det finnes høyttalere/gulv som har goder av dette, men jeg har ikke fått det til og opplever noe helt annet enn det som skrives her..
Noe av det viktigste for meg, det er å ikke miste hurtigheten og presisjon som harde underlag beholder, men som myke underlag gjør om til "puddinger" i forhold, men det er mine ønsker..
Test selv med mykt underlag på HT og se om du klarer å få like god 3D spikret fast der det skal være, som det er med harde underlag..
Jeg kunne godt tenkt å få servert en teknisk forklaring på hvorfor ikke myke puter fungerer (så bra som det gjør).

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
montesi skrev:
Rotekroken skrev:
montesi skrev:
Yeah! Må si jeg måtte børste støv av denne tråden:)

Lurer bare på om soundcare spike2, den som klistres på under, funker på audio note an-e med stativer, eller om dette blir for tungt? Er de ikke egentlig beregnet på elektronikk?
Hva er det du ønsker å oppnå med underlag under høyttalerene.?
Sjekke www.soundcare.no og lese om du finner ut hvor mange kilo dem tåler, jeg mener å huske at det var 400 kilo, men lat som jeg er akkurat nå så gidder jeg ikke å lete ;D
Kjell
HVA?? 400 kilo holder da ikke til delefilteret engang ;D

Helt til nå har stativene stått rett på gulvet, og høyttalerene rett på stativene igjen. Det har nok ikke vært noen god løsning.

Akkurat nå er jeg fornøyd med hvordan det låter, så jeg hadde ikke noe konkret ønske om forbedring. Det eneste jeg lurte på var om soundcare spike2, kunne fungere rent teknisk til mitt ht-oppsett.
Etter det jeg leste for leeeenge siden, så var vekt så ubetydelig mht Soundcare at det er et ikke-tema, de tåler mer enn jeg klarer å tilføre de med min villeste fantasi, og det er jaggu ikke rent lite skal jeg si deg ;D

Du har ikke prøvd å sette stativene oppå høyttalerene.?
Om den ene varianten ikke er så god løsning så prøv det motsatte, hender det funker..

Det som er vanskelig med AN/E er at de "henter" masse fra hjørner, de skal spille/synge med rommet på en helt annen måte enn konvesjonelle høyttalere, så du er rett å slett nødt til å prøve deg frem..

Harde underlag som Soundcare er min favoritt, de kobler av HT til rommet og du minsker den fysiske koblingen til rommet, om det er heldig med AN/E vet jeg rett å slett ikke..
Myke underlag har en tendens til å gi et "difust" lydbilde, men det finnes ingen fasit her..

Om jeg ikke tar heeelt feil, så vil AN/E spille best om du har treffpunktet på øret midt mellom diskant og bass.?
Kommer helt an på hvor høyt du sitter når du lytter, fritt etter hukommelsen er det 93cm opp til øret når jeg lytter, det samme måler jeg midt mellom øvre bass og diskanten på mine høyttalere..
Har et par Snell E-3 her, dette er jo originalene som Peter Qvortrup fikk lov til å bruke av gode gamle Peter Snell, funker ganske greit når jeg tilter dem slik at diskant og bass kommer i rett ørehøyde, under eller over så er det ikke så bra kan du si..
Regner med at det ikke er enorme forskjeller mellom originalen og "kopien" sånn sett.?
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Lexluthor skrev:
Rotekroken skrev:
Jeg kunne godt tenkt å få servert en teknisk forklaring på hvorfor ikke myke puter fungerer (så bra som det gjør).
Ser denne er adressert til meg, men jeg er ikke kunnskapsrik nok til å komme med teknisk forklaring på dette, jeg bruker bare ørene mine..
Men jeg sier ikke at myke puter ikke funker, jeg bruker selv myk kobling på komponentene, men det nytter ikke med høyttalere her..
Kjell

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Lexluthor skrev:
Rotekroken skrev:
Ser denne er adressert til meg, men jeg er ikke kunnskapsrik nok til å komme med teknisk forklaring på dette, jeg bruker bare ørene mine..
Men jeg sier ikke at myke puter ikke funker, jeg bruker selv myk kobling på komponentene, men det nytter ikke med høyttalere her..
Kjell
Myke puter fungerer utmerket på hodetelefoner - kunne ikke falle meg inn å prøve spikes..... ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Lexluthor skrev:
Rotekroken skrev:
Lexluthor skrev:
Rotekroken skrev:
Kjell
Myke puter fungerer utmerket på hodetelefoner - kunne ikke falle meg inn å prøve spikes..... ;)
Feiging.!

Vedlegg

Topp Bunn