Hi-Fi forretninger Soundgarden & Spaceworld slår seg sammen

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.023
Antall liker
405
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Så lenge dette blir effektivisering av lager, distribusjon osv, sammen med fortsatt atskilte butikker, blir det bra. .................
Desverre

"Målet for det nye selskapet er en bedre handleopplevelse for kundene ved at bestselgere fra begge kjeder går inn i sortimentet for alle butikker. Samtidig betyr sammenslåingen kostnadsbesparelser gjennom felles lokalisering."

Var redd for dette, ja. Ser for meg at Soundgarden i Sandnes muligens forsvinner. Soundgarden Forus er jo en oppegående butikk men skal varesortimentet fra Spaceworld komprimeres inn her ser jeg mørkt på fremtiden.
Eller kansje det blir motsatt og Soundgarden i Sandnes blir beholdt sammen med Spaceworld på Kvadrat. Da er det i alle fall en mulighet for å holde Soundgarden/Spaceworld separat.
Soundgarden Stavanger ble jo lagt ned ned for noen år siden når de startet butikk på Forus. Det er jo et tankekors at en by som Stavanger ikke har Soundgardenbutikk i dag, men slik er vel tendensen i dag at alt skal samles i kjøpesentre. Soundgarden Forus ligger jo bare et steinkast fra Kvadrat, så den kan jo allerede lokalisert tett ved et kjøpesenter.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Er spent på hva som skjer i Drammen også. På Gulskogen senter har Soundgarden og Spaceworld hver sin forretning i dag. Er spent på om dette fortsetter eller om disse slås sammen. Har meget god erfaring med servicen hos Soundgarden her.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Er spent på hva som skjer i Drammen også. På Gulskogen senter har Soundgarden og Spaceworld hver sin forretning i dag. Er spent på om dette fortsetter eller om disse slås sammen. Har meget god erfaring med servicen hos Soundgarden her.
Plus en Spaceworld i byen.. Hvis man er optimist blir Soundgarden udvidet på Gullskogen på bekostning af Spaceworld, lidt små lokaler pt.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.714
Antall liker
1.523
Torget vurderinger
2
Da ender vi opp med "Gardenworld"...en butikk-kjede med totalt uinterressante produkter.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Var en tur innom spaceworld soundgarden på Strømmen i dag. Innholdet i butikken må sies å være 80% spaceworld og 20% soundgarden.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Syns ikke det var de beste nyhetene!! Har aldri vært noe fan av Spaceworld så dette lover ikke godt. Og de skal ta over Monitor Audio.. Tar en tur innom Ski senteret imorgen så får vi se:)
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Så lenge dette blir effektivisering av lager, distribusjon osv, sammen med fortsatt atskilte butikker, blir det bra. .................
Desverre

"Målet for det nye selskapet er en bedre handleopplevelse for kundene ved at bestselgere fra begge kjeder går inn i sortimentet for alle butikker. Samtidig betyr sammenslåingen kostnadsbesparelser gjennom felles lokalisering."

Var redd for dette, ja. Ser for meg at Soundgarden i Sandnes muligens forsvinner. Soundgarden Forus er jo en oppegående butikk men skal varesortimentet fra Spaceworld komprimeres inn her ser jeg mørkt på fremtiden.
Eller kansje det blir motsatt og Soundgarden i Sandnes blir beholdt sammen med Spaceworld på Kvadrat. Da er det i alle fall en mulighet for å holde Soundgarden/Spaceworld separat.
Soundgarden Stavanger ble jo lagt ned ned for noen år siden når de startet butikk på Forus. Det er jo et tankekors at en by som Stavanger ikke har Soundgardenbutikk i dag, men slik er vel tendensen i dag at alt skal samles i kjøpesentre. Soundgarden Forus ligger jo bare et steinkast fra Kvadrat, så den kan jo allerede lokalisert tett ved et kjøpesenter.

Du fikk rett der, Sandnes avdeling nedlakt og Forus bygges vel om da ?

Ikke et tap for min del da dette har vært den hi-fi butikken med desidert dårligst service. Veldig ovenfra og ned holdninger på enkelte personene der inne. Det er såpass at de har skremt meg vekk for godt.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Kan i alle fall bekrefte at ingen komponenter mht denne hobbyen er noen gang kjøpt på Spaceworld...
 
X

X186841

Gjest
Var på Strømmen på Torsdag og det var bare sorgen, Spaceworld med en Hegel H80 innerst til høyre.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.137
Antall liker
8.765
Torget vurderinger
1
Kan i alle fall bekrefte at ingen komponenter mht denne hobbyen er noen gang kjøpt på Spaceworld...
Jeg har kjøpt noe elektronikk på Spaceworld, bare ikke stereokomponenter.

Kikket etter det nye relokaliserte Soundworld/Spacegarden i Tromsø i helga, men fant ikke ut annet enn at det var en Spaceworld butikk på Jekta kjøpesenter. Så langt jeg vet, åpner Soundgarden sin nye butikk i Tromsø i løpet av november 2015.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Var på Ski storsenteret som nevnt og det var mager utvalg. De hadde ett demo rom som så greit ut. H360 stod fremme i det rommet så det var jo hyggelig. Samt noe Monitor Audio opp til Bronze serien. Men som forventet var det mer preg av SPaceworld en Soundgarden men sikkert en konkurrent til HIFIklubben som ligger over gata. Ganske trist den også men det kommer vel litt an på hva slags forventninger man har. Noen HI END avdelingen vil det aldri bli og er garantert aldri meningen heller!
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Det vil vel gå i Sonos og enklere Hifi som passer med Spaceworlds profil. Og en Hegel stuet inn i et hjørne, omtrent slik som Elkjøp gjør med Abrahamsen.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Det tviler jeg på at Hegel finner seg i, ville ikke overaske meg om Hegel byttet salgskanal etter Soundgarden/Spaceworld fusjonen.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.714
Antall liker
1.523
Torget vurderinger
2
And let's present to you all, the new store (and the new concept for everybody out there with absolutely no interest (whatsoever) in quality appliances for reproduction of sound or music):


G A R D E N W O R L D

:confused:
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.953
Antall liker
767
Kikket etter det nye relokaliserte Soundworld/Spacegarden i Tromsø i helga, men fant ikke ut annet enn at det var en Spaceworld butikk på Jekta kjøpesenter. Så langt jeg vet, åpner Soundgarden sin nye butikk i Tromsø i løpet av november 2015.
Får håpe de ikke ødelegger hifi-delen av butikken da. Soundgarden i Tromsø har vel alltid vært litt hifi-fokusert?

Jeg følger ikke så godt med i Trondheim hvor jeg bor, men skal ikke overraske meg om det blir en samlokalisering av Soundgarden og Spaceworld her også. Det er en Spaceworld i et kjøpesenter også her (Trondheim Torg), så situasjonen ligner forsåvidt litt på den i Tromsø.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva er problemet? Har Soundgarden lagt ned ALLE sine butikker? NEI! Har det blitt mulig å bestille deres produkter gjennom SpaceWorld? JA og NEI
Bortsett fra at noen Soundgarden butikker legges ned, så vil totaltilbudet vel bli bedre? Vil vel faktisk tro at om Spaceworld selger f,eks gode USB dacer, så vil faktisk noen av dagens MP3 generasjon hoppe over til "oss", når de oppdager at det faktisk finnes god lyd også. Stay positive:cool:
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Små lokaler, lite lagerplass, dårlig utvalg i hyllene. Ikke så mye å være positiv til når en lydbutikk flytter i et kjøpesenter. For et knippe mennesker med hifi-interesse over gjennomsnittet er det ikke et problem, men for Ola Dunk er det nok ingen fordel.

Hvis Ola Dunk kjører fra Rognan til Bodø for å kjøpe anlegg så er han ikke interessert i og kjøre tilbake til byen 2-3 uker senere for at de ikke har anlegget på lager. HFK i Bodø har mye lagerplass, så når Hr. Dunk kjører dit får han lyttet til et større vareutvalg, han får stereoen med seg hjem samme dagen og Soundgarden har mistet nok en kunde.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.953
Antall liker
767
Hva er problemet? Har Soundgarden lagt ned ALLE sine butikker? NEI! Har det blitt mulig å bestille deres produkter gjennom SpaceWorld? JA og NEI
Bortsett fra at noen Soundgarden butikker legges ned, så vil totaltilbudet vel bli bedre?
Foreløpig har det vel ikke skjedd stort, men hvis tanken er at butikkene skal om-profileres, eller hva det heter på butikkspråket, så er dette litt over snittet interessant i byer som Trondheim og Tromsø siden Soundgarden for tida i praksis langt på vei er alene om å selge det man kan kalle high-end, hvis en ser bort fra Klubben og Elkjøp. Hvis "nye" Soundgarden betyr mindre fokus på hifi, kan det betyr på kort sikt enda dårligere tilbud på gateplan nord for Dovre i alle fall. Men på lang sikt kan en kanskje håpe på at det kan åpne seg muligheter for at andre bransjeaktører kan prøve seg i disse byene. Time will show.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hjemme i Grenland ble Soundgarden lagt ned i fjor, det var da snakk om åpning av ny avdeling på Herkules kjøpesenter i Skien men lite har skjedd. Det finnes en Spaceworld der fra før mulig de har fått litt hifi i krokene. Lokale Strandberg forsøkte seg med Sony-shop i samme senter med lite suksess. Duppeditter og mindre streamingsystemer selger sikkert på senter men skal man ha demo av litt mer seriøse saker er det vrient da det fort blir for mye støy for nabobutikker etc. Glad vi har separat butikk i Porsgrunn :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.953
Antall liker
767
Spaceword/Soundgarden åpner ny butikk på Trondheim Torg torsdag 22 oktober.

Vil det si at Soundgarden i Fjordgata blir nedlagt, eller vil den bestå?

Åpningfest - Vi åpner ny butikk på Trondheim Torg
Jeg har ikke spurt dem, men jeg håper inderlig ikke at de stenger butikken i Fjordgata. Jeg oppfatter ikke butikken på Trondheim Torg som noe hifi-butikk i alle fall. Og lokalene er vel uansett for små til å stille ut mye hifi der.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Det er gått noen måneder nå siden denne nyheten kom, det tar tydeligvis noe tid å sy konseptet sammen med varemerke, butikkstruktur, profilering osv..

Inntil det motsatte er bevist ser jeg negativt på dette mht tidligere/nåværende Soundgarden som spesialbutikk innen HiFi og lydprodukter. Jeg er redd det nye konseptet blir en elektronisk dill-dall butikk, med mulighet til å kjøpe "skikkelige" produkter fra kataloger.... Håper jeg tar feil... !
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
De butikkene jeg har sett så langt virker å ha beholdt mest av det de var før. Soundgarden Ålesund er fortsatt Soundgarden. Også Soundgarden Horistont (Bergen) virket fortsatt bra. Soundgarden Bergen Storsenter er en sann katastrofe, med èn seriøs stereo-pakke innimellom mobiler, deksler og grønne tastatur.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
F.eks. Soundgarden Ålesund er den samme gamle enda ja. Men fusjonen er enda ikke gjennomført over alt på butikknivå. Det gjenstår å se hvordan ting ser ut når hele den nye butikkstrukturen er på plass.......
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.613
Antall liker
9.441
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har liten tro på konseptet hvis de skal ligge inne i et kjøpesenter, kvm. prisen er for høy til å kunne forsvare et bra utvalg av høyttalere, forsterkere og annet snadder.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Enig med Terje-A

Tror folk er villig til å kjøre 5 min ekstra for å kjøpe / høre på hifi om prisen er bedre pga lavere leie. Du tar uansett ikke med deg En Hegel H300 og ett par gulvstående høyttalere på impuls i ett kjøpesenter. HiFi kjøp handler mer om gode lytterom og levelige priser.

Synes jeg.
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Da er fusjonen rullet ut, med Åpningsfest for Spaceworld Soundgarden. Katalogen i anledning festen er spekket med "småting og dilldall" innen data, underholdning og telefoni mv. - selvsagt med noen skikkelige lydprodukter innimellom.

Tipper at de gliser BREDT borte hos Hi-Fi Klubben, de er nå den eneste rendyrkede, landsdekkene HiFi-sjappa i gamlelandet.

Som før sagt: det er sikkert gode grunner for fusjonen, men som kunde og lydentusiast er jeg ikke spesielt positiv til dette.
 
N

nysjerrigper

Gjest
var flere hifiklubben enn jeg trodde. 27, mot spacesound 47.
satser sikkert på hjemlån istedenfor kostbare demorom i butikk. en del kunder vet sånn ca. hva de vil ha før de kommer dit går jeg utifra.
hodetelefoner og andre duppedingser drar vel opp omsetningen betydelig. hvor ofte kjøper man nytt anlegg egentlig?
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.102
Antall liker
963
Sted
Kristiansand
Det gjør meg trist at vi nå mister den glitrende Soundgarden-butikken vi har hatt i Kristiansand sentrum, til fordel for en slik "spacegarden" som skal ligge på Sørlandssenteret. Har handlet her siden midten av nittitallet, når det het Lyd i særklasse og ikke hadde kjedetilknytning. For meg som jobber i sentrum har det vært supert å ha denne butikken i umiddelbar nærhet, både når det gjelder å handle utstyr, og å levere/hente ifbm service o.l. Nå blir det ikke lenger mulig å bare "stikke innom" i lunsjen og ta en kopp kaffe og titte på nye produkter etc. Men kommer jo til å fortsette som kunde, selv om Sørlandssenteret helt klart er en grusom plass å være. Hi-Fi klubben kommer aldri til å være noen reell konkurrent for meg uansett. Elendig service og mangel på lytterom.
 
C

cruiser

Gjest
Det er hodetelefoner, streamingprodukter, etc og andre duppeditter som ER omsetningen, ingen penger i hifi lenger. Ikke stort annerledes hos hifiklubben, de tjener riktig nok penger men der satses det også for fullt på tilsvarende produkter og konsept.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.083
Antall liker
5.028
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Uansett hvordan man snur og vender på det, må jo selve "kulturen" inne i butikklokalet bli preget av at de også må selge dingsene til Spaceworld (les: mindre rendyrket, lidenskapelig hi-fi med langvarig lytting og mer "flyktig" kjøp av dingser). Jeg ser for meg at det kan være et ok sted til å kjøpe adaptere, plugger og kabler og diverse annet småtteri. Men et slikt butikklokale vil nok ikke invitere til å komme der og lytte til høyttalere eller forsterkere. Det at flere tidligere Soundgarden-butikker nå har flyttet inn på kjøpesentre gjør det hele enda verre.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
F.eks. Soundgarden Ålesund er den samme gamle enda ja. Men fusjonen er enda ikke gjennomført over alt på butikknivå. Det gjenstår å se hvordan ting ser ut når hele den nye butikkstrukturen er på plass.......

Omtrent som før der,men det er blitt mobiltelefonsalg der i tillegg.Det er åpnet en ny Spaceworldbutikk på Moa kjøpesenter.Har ikke vært innom der,men antar at det er der resten av varene skal selges.

mvh.s,
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.137
Antall liker
8.765
Torget vurderinger
1
Slik ser det ut i Tromsø nå. Først kjøpesenteret Jekta:

IMG_20151114_163324.jpg


Man har fått til et lite lytterom, helt uten dør der det er stor trafikk, og støy som slipper inn.

IMG_20151114_161831.jpg


Situasjonen er enda verre på kjøpesenteret Nerstranda som ligger i sentrum:

IMG_20151024_145745.jpg


Soundgarden er død. Det er min klare oppfatning. Det man har igjen er et slags Elkjøp/Lefdal uten hvitevarer..!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.083
Antall liker
5.028
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Slik ser det ut i Tromsø nå. Først kjøpesenteret Jekta:

Vis vedlegget 349410

Man har fått til et lite lytterom, helt uten dør der det er stor trafikk, og støy som slipper inn.

Vis vedlegget 349412

Situasjonen er enda verre på kjøpesenteret Nerstranda som ligger i sentrum:

Vis vedlegget 349411

Soundgarden er død. Det er min klare oppfatning. Det man har igjen er et slags Elkjøp/Lefdal uten hvitevarer..!
Trist å se. Med slike forhold så kommer de til å miste alle kunder med seriøs hi-fi-interesse.
 
Sist redigert:
Topp Bunn