Vel, nå har jeg gnåla om denne Cap'en i rundt 7 uker her, så når hentemelding tikket inn på tlf. var det greit å lufte lungene en tur på sykkelen.
Denne er altså designet for Denon DL-103 serien , og er den beste jeg har sett blant flere produsenter når det kommer til fit & finish. Den ser ganske enkelt veldig bra ut - og pickup'en smøg seg inn som hånd i hanske. Så langt - alt vel.
Hvor mye den påvirker lyden vil jeg tro avhenger av flere faktorer som resonanser i headshell , samt armen. Jeg bruker et Pro-ject alu headshell og hadde en karbonplate som demping i tillegg fra før. Denne fjernet jeg når boksen ble montert. Vekten øker 3,5 gram , og VTA skal opp 1,3mm i forhold til å kjøre uten The Cap. Satte derfor på det tyngste bakloddet på Jelco armen.
Så var det lyden. Hakeslipp ? revolusjon?? Med SME V som referanse på den pickupen håpet jeg selvfølgelig å nærme meg den noen små steg , men det var nok å legge lista litt for høyt. Bedring - ja , men det er stykke igjen til den stålkontrollen jeg fikk med SME. Førsteinntrykk er litt mer ro og kontroll uten at den legger til eller trekker fra noe mer enn det. Instrumenter trer kanskje litt klarere frem , man får litt bedre innsikt i lydbildet for å si det på blomsterspråket. Blir artig å høre andres erfaringer da jeg vet det er flere som har bestilt. Boksen er absolutt verd en tusing. Den gjør en bra pickup såpass mye bedre at jeg vil si at har man / eller vurderer en DL-103 / 103R kan man like gjerne bestille en slik også.