SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har hatt noen syndige tanker i senere tid. Klarer jeg meg med en tonearm ? Skulle jeg sjekke ut andre drivverk og beholde kun en av dem osv. Sååå da var det på tide å spille en skive eller to . Men pokker heller . Hvor ofte dukker det opp en 3009R og 3012R i strøken stand. Nei - de blir stående - om de så for det meste står på display. Mellomhjul, strikk , DD - det er fordeler og ulemper med det meste. Mellomhjul er ikke like tyst som en strikkspiller, men det drivet man får i musikken oppnår man ikke med veldig mange strikkmotorer. Dessuten kan man tweake den videre om det skulle bli noe problem.........Jeg får heller få ut fingern å selge de to andre spillerene som allerede skal ut.


    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå skal ikke dette være noen syte-tråd , men tålmodigheten min begynner å henge i en stram strikk akkurat nå. Det går på 4. uka siden jeg leverte CD transport til service, og ingen svar på mail eller henvendelser. Det må være lov å stille et høflig spørsmål om status eller ???
    Har planer om å dra igang et treff her, men vil ha CD referansen på plass først.

    Det positive ? må være at Garrard får snurre litt mens jeg venter. Gitt den litt olje og oppmerksomhet i dag , og funderer på neste skritt vedrørende resonans-demping. Tenker da først og fremst for avkobling fra underlaget. Magnetføttene er ikke nok - så ekstra plattform eller annen plinth er påkrevet for ønsket resultat.
    Støy fra mellomhjul osv. er innafor det akseptable selv om den selvfølgelig kan tweakes til bedre resultater der også. Men vinyl er for meg et nostalgiformat , og rillestøy osv. vil uansett aldri bli helt borte i forhold til å spille digitalt.


    2.jpg
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    373
    Sted
    Vest-Agder
    Nå skal ikke dette være noen syte-tråd , men tålmodigheten min begynner å henge i en stram strikk akkurat nå. Det går på 4. uka siden jeg leverte CD transport til service, og ingen svar på mail eller henvendelser. Det må være lov å stille et høflig spørsmål om status eller ???
    Har planer om å dra igang et treff her, men vil ha CD referansen på plass først.

    Det positive ? må være at Garrard får snurre litt mens jeg venter. Gitt den litt olje og oppmerksomhet i dag , og funderer på neste skritt vedrørende resonans-demping. Tenker da først og fremst for avkobling fra underlaget. Magnetføttene er ikke nok - så ekstra plattform eller annen plinth er påkrevet for ønsket resultat.
    Støy fra mellomhjul osv. er innafor det akseptable selv om den selvfølgelig kan tweakes til bedre resultater der også. Men vinyl er for meg et nostalgiformat , og rillestøy osv. vil uansett aldri bli helt borte i forhold til å spille digitalt.


    Vis vedlegget 890600
    Ikke bra! Tenker da på "servicen" din av CD transport , ikke den flotte vinyl riggen din :D
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.615
    Antall liker
    93.840
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kanskje dette firmaet bør opplyses om i en passende tråd, slik at andre kan styre unna?
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    373
    Sted
    Vest-Agder
    Skal la vedkommende få anledning til å komme med en god unnskyldning . Jeg er ikke ute etter å lage spetakkel, men savner litt normal kundeoppfølging her kjenner jeg.
    Ja ,har vedkommende ikke svart deg på fire uker , så er det ingen kundeoppfølging , så her må det sterkere lut til!!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke sikkert det er for det han er musikalsk. Kan simpelthen bare være for det han er en gamling 😎😆
    Jeg kan forsåvidt joine den klubben jeg også. Gamle Gubber med Garrard 😁 Men , apropos musikalsk - 401 / SME 3012R / Benz LP spiller virkelig bra synes jeg. Den lager ikke gull av gråstein - dårlige innspillinger / pressinger blir avslørt. Det vil si den er ganske ærlig i forhold til kildematerialet.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Denne låter ikke akkurat verre med ny DAC for å si det sånn :D


    Vis vedlegget 890269


    Så dette bildet og kom jo på at jeg har ingenting av Rypdal på CD. Slo til på denne på brukten, sånn på måfå:


    1675785636110.png


    Spiller den på Tidal nå, og liker det jeg hører. Merker at den er produsert på 80-tallet rent klangmessig, men så finnes det jo gode og dårlige 80-tallsinnspillinger også, da. Denne er god, synes jeg.

    Er på ingen måte bevandret i Rypdals musikk. Har han «epoker» som markant skiller seg fra hverandre? Mer/mindre «out there»? Mer/mindre melodisk? Og har han noen utgivelser man bør ha?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så dette bildet og kom jo på at jeg har ingenting av Rypdal på CD. Slo til på denne på brukten, sånn på måfå:


    Vis vedlegget 890649

    Spiller den på Tidal nå, og liker det jeg hører. Merker at den er produsert på 80-tallet rent klangmessig, men så finnes det jo gode og dårlige 80-tallsinnspillinger også, da. Denne er god, synes jeg.

    Er på ingen måte bevandret i Rypdals musikk. Har han «epoker» som markant skiller seg fra hverandre? Mer/mindre «out there»? Mer/mindre melodisk? Og har han noen utgivelser man bør ha?
    Jeg skal ikke skryte på meg mer kjenneskap til Rypdal enn det alt for lille jeg har. Odyssey står for meg frem som et mesterverk - og jeg er er glad i det han gjorde på 70 tallet. After the Rain og Waves er også fine album. I tillegg til Blue som du kjøpte har jeg også To be continued , Skywards og Vossabrygg i CD hylla.
    Selv om jeg som oftest finner frem Odyssey er det kanskje på tide å gå gjennom katalogen hans på nytt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Leser litt om Rypdal nå. Rimelig variert katalog i løpet av en lang karriere! Vil tippe at det ikke er alt som passer alle, og sikkert mye som tar tid å fordøye. Kan bli et artig prosjekt fremover, dette.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.568
    Antall liker
    13.584
    Terje Rypdal - Odyssey er nevnt som noe man bør ha.
    Så har du skaffet deg Blue, og da ville jeg gått for Chaser og The Singles Collection som neste steg.
    Chaser kom ut før Blue, og er et par knepp vassere i uttrykket, og TSC kom etter Blue.
    Den er heller ikke for pyser.
    Kos deg med utforskningen parafinoksen :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Moro når investeringene svarer til forventningene Sound :) skulle gjerne ha prøvd en i mitt oppsett og den ser flott ut :)

    mvh
    Hadde jeg bodd nærmere skulle jeg tatt den under armen og stikket innom med den en tur (y)

    Jeg prøver å ikke misjonere for mye her , og styrer som regel unna tråder hvor man anbefaler ditt og datt. Men når et produkt leverer såpass oppsiktsvekkende resultater til en pris som ikke var mulig for bare et år tilbake - synes jeg det er greit å si fra. Kan ikke garantere at mine preferanser passer alle andre , så dere får ta det for hva det er . Først og fremst mine inntrykk , i mitt anlegg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kan settes to streker under det svaret! :D
    Forresten har du funnet ut og slått deg til ro med filtrene . Noen som falt i smak bedre andre føler du?
    1.PCM filtere kjører jeg på Sharp Roll Off.
    5. SOUND er et filter som AKM har lagt inn så vidt jeg har forstått. Her kan man velge mellom Listening / Monitoring. Jeg opplever ikke store forskjeller , men kjører den på Monitoring for tiden. Begge filtervalg gir vel det mest ufargede alternativet - mest tro mot kildematerialet.

    Microsoft Word - A26_Manual_V003.docx (shenzhenaudio.com)

    Jeg spiller fremdeles den nevnte skiva med Wolfgang Haffner Dream Band , og blandingen av et stort , luftig nesten vektløst lydbilde og smekk og dynamikk er helt rått. Klangen / realismen i instrumentene , samtidig som det er luft og rom omkring hver utøver som får alt til å "puste".
     
    Sist redigert:

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    373
    Sted
    Vest-Agder
    1.PCM filtere kjører jeg på Sharp Roll Off.
    5. SOUND er et filter som AKM har lagt inn så vidt jeg har forstått. Her kan man velge mellom Listening / Monitoring. Jeg opplever ikke store forskjeller , men kjører den på Monitoring for tiden. Begge filtervalg gir vel det mest ufargede alternativet - mest tro mot kilematerialet.

    Jeg spiller fremdeles den nevnte skiva med Wolfgang Haffner Dream Band , og blandingen av et stort , luftig nesten vektløst lydbilde og smekk og dynamikk er helt rått. Klangen i instrumentene , samtidig som det er luft og rom omkring hver utøver som får alt til å "puste".
    Takker for svar!...Kjører faktisk de samme innstillingene . Har kommet frem til samme konklusjon. At Sharp Roll Off er den som er den mest naturlige å bruke ,og ærlig identisk og tro til kildematerialet. 5.SOUND Listening/Monitoring hører ikke store forskjellen der nei , men valget er Monitoring for nå , så får en fin lytte og bytte litt frem og tilbake som en alltid gjør. Konklusjonen er jo at den er veldig usminket og gir lytteren en herlig opplevelse når det kommer til gode innspillinger Utrolig kjapp og presis med mye luft , detaljer og trøkk! Nå får det være nok skryt for denne gangen! :D
    Du oppsummerer det jo bra det du sier om Wolfgang Haffner Dream Band . Jeg har ikke hørt skiva , men høres ut som Dac'en får vist sitt fulle potensiale med å få ut alt av det du forventer av den skiva og mer til !!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ble sittende å kikke litt på konserten @HasseBasse linker til ovenfor. Gustard x26Pro gjør en bra jobb i PC oppsettet. Så bra at Auralic Vega ble solgt til fordel for denne. Det betyr ikke at Vega er dårlig , men jeg valgte å beholde x26Pro. Denon har blitt stående som forsterker inntil jeg føler behov for å leke med noe annet , og Quad 44 blir solgt . Litt deilig med færre bokser hver gang man trenger PC lyd også. Apollo fungerer vanligvis som CD drivverk hvis man føler for å spille det.


    x26pro.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mye rart man snubler over på nettet , her er dagens lille morbide historie. Graven til Jules Verne fikk i 1907 en statue av forfatteren hvor han strekker seg ut av graven og oppover mot lyset. Ansiktet er laget etter hans egen dødsmaske ! Et monument verdig en stor forfatter det der .


    verne 009.JPG
    verne 010.JPG
    verne 011.JPG
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.052
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Måtte spasere en tur i finværet i dag - og hifi & vinyl var et greit mål for turen. Var jo flere kjente innom , så det ble både sosialt og hyggelig. Fristelser i platehyllene finner man alltids - og det står mye bra hardware i hyllene også. Mio synes det blir mye hi-fi prat noen ganger - og litt lite Mio 🐶


    j5w.jpg
    j1w.jpg
    j3w.jpg
    j2w.jpg
    j6w.jpg
    j4w.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Kan ellers nevne att Skywards fra 1997 og If Mountain Could Sing fra 1995 med Rypdal er bra , Rypdal & Tekrø I og II er heller ikke så gale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn