SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men damene mine får du aldri! 😇 😂 😂

    Jeg har et lignende oppsett som deg, blitz - diffuser, reflektor. Old school er ikke feil. Men den kompisen (les: unge damen) jeg har oftest foran kamera, og jeg, har flere ganger gjort vurderinger sammen om hva vi skal prioritere, - det teknisk perfekte eller det spontane uttrykket. Så vi har hatt flere shoots med enten; ingen blitz, eller én blitz montert på kamera.

    Jeg har faktisk fått noen tankevekkere...

    /Morten
    Enig med deg der. Spontanitet er viktig. De beste bildene kommer ofte etter at man har tatt noen bilder, og modellen slapper av. Med et blitzanlegg har man litt mindre bevegelsesfrihet , da lyset fort blir feil om man flytter seg vekk/nærmere lampene. Jeg velger ikke bort det tekniske , men prøver å få til spontanitet innenfor visse rammer.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.573
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Enig med dere. Jeg foretrekker som regel naturlig lys, men har LED mer som backup hvis lyset er for vanskelig. Selv Krogvold, som vel kan sies å beherske blitsanleggene ganske godt, sier han har beveget seg i den retningen.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.126
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er gjerne bilder fra et stykke ut i en shoot som utmerker seg, helt enig.
    For headshots/portretter for "formell" bruk, for å kalle det det, er oppsettet du har der midt i blinken.

    Ute på location hvor modellen flytter seg rundt og generelt er i bevegelse, så ble det vanskelig, tiden det tok å sette opp
    lyset igjen og igjen - joda, det ble teknisk fint, men ingen gnist i bildene.

    Så, vi har som sagt tenkt på nytt. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Enig med dere. Jeg foretrekker som regel naturlig lys, men har LED mer som backup hvis lyset er for vanskelig. Selv Krogvold, som vel kan sies å beherske blitsanleggene ganske godt, sier han har beveget seg i den retningen.
    Skulle gjerne hatt et atelier med naturlig lys. F.eks skråtak og takvinduer mot nord osv. - men man får ta til takke med de midler man har.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jaaa..

    Ganske deilig med strøm igjen etter 5 timers opphold. Med noen kasser vinyl utover gulvet vet jeg hva jeg skal gjøre en stund fremover.
    Little Feat får æren av å starte sceansen . Har sortert ut det mest interessante for meg og forsøker å plukke ut det jeg vet jeg kommer til å spille .


    vinyl.jpg





     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.194
    Torget vurderinger
    23
    Du burde hatt en "Vinylsorteringsmaskin" (C) Sluket :LOL: :LOL: Fikk laget denne nettopp for det formålet. Man tager en bunke ukjent vinyl og setter i venstre rom, så sorteres/sjekkes hver enkelt, det gjøres notater etc. / katalogiseres / fotograferes og når det er gjort så flyttes skiva over i høyre rom. Keivhendte og andre venstrevridde personer kan selvsagt også benytte denne saken, da bytter man bare om på rommene! Genialt. Maskinen har hjul for enkel forflytning. Jeg har den ved siden av meg mens jeg jobber på PC, bare å skyve den vekk dersom en trenger å forlate åstedet for inntak av forfriskninger eller slå vannet av potetene....

    Rommet under kan benyttes til oppbevaring av uåpnede esker/kasser vinyl. Når en pall vinyl er ferdig behandlet kan maskinen benyttes til å hente vinyl fra fjernlageret til kveldens spilleøkt!


    20240213_143000.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du burde hatt en "Vinylsorteringsmaskin" (C) Sluket :LOL: :LOL: Fikk laget denne nettopp for det formålet. Man tager en bunke ukjent vinyl og setter i venstre rom, så sorteres/sjekkes hver enkelt, det gjøres notater etc. / katalogiseres / fotograferes og når det er gjort så flyttes skiva over i høyre rom. Keivhendte og andre venstrevridde personer kan selvsagt også benytte denne saken, da bytter man bare om på rommene! Genialt. Maskinen har hjul for enkel forflytning. Jeg har den ved siden av meg mens jeg jobber på PC, bare å skyve den vekk dersom en trenger å forlate åstedet for inntak av forfriskninger eller slå vannet av potetene....

    Rommet under kan benyttes til oppbevaring av uåpnede esker/kasser vinyl. Når en pall vinyl er ferdig behandlet kan maskinen benyttes til å hente vinyl fra fjernlageret til kveldens spilleøkt!


    i typisk Bakken utførelse :love:

    Genialt.

    Nå er det meste jeg har plukket kjent materiale - med noen unntak. Blir mer å sjekke om det fremdeles er like stas som da man hørte det i yngre dager.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.194
    Torget vurderinger
    23
    Helt klart. Og det beste er at det er genuin gjenbruk... sidene er fra en tidlig åpen baffel konstruksjon, hadde ikk hjerte til å kaste de da det er beste kvalitet BB finer med topp finish. Designkonseptet er likt med øvrige hifimøbler i Slukoteket, både materialer, farger og skråskjæringer. Skulle jeg ev. slumpe til å bli whiskyholiker (som et alarmerende antall HFS brukere ser ut til å være) så passer tralla utmerket til oppbevaring og display av et relevant antall flasker!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tracy Chapman

    Flott debutskive fra den gang en meget ung Tracy Chapman.
    Har gått i vinyl noen dager her nå etter at jeg hjelper til med å rydde et bo. Har beholdt endel plater, mens resten selges under ett.
    Sjekk torget hvis du er interessert i en deal.


    TC.jpg


     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.934
    Antall liker
    38.946
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nydelig album fra en meget dyktig dame :) Lenge siden den har vært på spilleren så det er kanskje på tide å finne den frem igjen.
    Ha en fin dag sound

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Talk Talk

    Joda, vinyl kan være trivelig det - men det er når Tambaqui kobles inn at godlyden virkelig kommer.
    The Colour of Spring i digitalt HiRes format låter bare fantastisk. Jeg trenger i alle fall egentlig ikke mer enn det.
    Jeg var litt spent på om siste vinylstuntet ble spikeren i kista eller en ny giv for vinylen i huset. Jeg vil vel si hverken eller kanskje.
    Det har vært trivelig å spille gjennom mye skiver . Samlingen har økt en del selv om rundt 3/4 gikk videre til ny eier.
    Spilleren stod nå allikevel her , så noen nye skiver var helt greit.

    1.jpg


     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.126
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott debutskive fra den gang en meget ung Tracy Chapman.

    Vis vedlegget 995817


    Veldig enig! Denne, og debutplata til Rickie Lee Jones, er to av de sterkeste debutene ever, i min bok væffal.

    Peter Green - In the Skies! Nå slo det meg, at det albumet har jeg bare på - kassett... 🤪
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    3.470
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enig! Denne, og debutplata til Rickie Lee Jones, er to av de sterkeste debutene ever, i min bok væffal.

    Peter Green - In the Skies! Nå slo det meg, at det albumet har jeg bare på - kassett... 🤪
    La oss ikke glemme Janis Ian Society,s Child 14 år?
    Eller hva med Kate Bush The Kick Inside?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    28.126
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    La oss ikke glemme Janis Ian Society,s Child 14 år?
    Eller hva med Kate Bush The Kick Inside?
    He he, joda, ikke uenig - men nå skrev jeg to AV de sterkeste debutene.

    La oss ikke glemme

    Dire Straits - Dire Straits
    The Velvet Underground - The Velvet Underground and Nico
    Patti Smith - Horses
    Jimi Hendrix Exp. - Are You Experienced?
    Billie Eilish - When we all fall asleep, where do we go?
    Liz Phair - Exile in Guysville
    REM - Murmur
    The Band - Music from big Pink
    Joy Division - Unknown Pleasures
    Led Zeppelin - Led Zeppelin
    Portishead - Dummy
    Doors - Doors
    Alicia Keys - Songs in A minor

    osv osv osv - mange sterke debuter opp i gjennom, slik kan vi holde på. 😉
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.461
    Antall liker
    3.470
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    He he, joda, ikke uenig - men nå skrev jeg to AV de sterkeste debutene.

    La oss ikke glemme

    Dire Straits - Dire Straits
    The Velvet Underground - The Velvet Underground and Nico
    Patti Smith - Horses
    Jimi Hendrix Exp. - Are You Experienced?
    Billie Eilish - When we all fall asleep, where do we go?
    Liz Phair - Exile in Guysville
    REM - Murmur
    The Band - Music from big Pink
    Joy Division - Unknown Pleasures
    Led Zeppelin - Led Zeppelin
    Portishead - Dummy
    Doors - Doors
    Alicia Keys - Songs in A minor

    osv osv osv - mange sterke debuter opp i gjennom, slik kan vi holde på. 😉
    Her var det mange huller @Lagga ?
    ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.277
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Knappenålshull her. Jeg har Spotify:cool: (Og vennligst ikke kom drassende her med at fysiske medier er kun det som teller. Jeg betaler for meg, ffs!).

    Men du, Soundscape. Siden jeg er i det spøkefulle hjørnet🤭, så synes jeg det er litt rart at du ikke får riggen til å spille bedre/like bra som digitalen. Hvor kan hunden ligge begravet? Hvordan var det du da hadde Benz-PU? Det ser jo ut til at du jevnt over har fine produkter. Estetisk så er det iaf en innertier(y)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Knappenålshull her. Jeg har Spotify:cool: (Og vennligst ikke kom drassende her med at fysiske medier er kun det som teller. Jeg betaler for meg, ffs!).

    Men du, Soundscape. Siden jeg er i det spøkefulle hjørnet🤭, så synes jeg det er litt rart at du ikke får riggen til å spille bedre/like bra som digitalen. Hvor kan hunden ligge begravet? Hvordan var det du da hadde Benz-PU? Det ser jo ut til at du jevnt over har fine produkter. Estetisk så er det iaf en innertier(y)
    Vel, jeg har et referanseprodukt i Dac'en som sies å holde følge med flere cost no object Dac'er - samt en god CD transport. Dette spiller etter mine preferanser svært bra. Jeg har enkelte vinylpressinger som tangerer - eller til og med spiller bedre enn det på vinylriggen. Men da snakker vi først og fremst ræva CD mastering.

    Det skal også nevnes at pick'upene jeg bruker prismessig regnes som innstegsmodeller som spiller langt over sin prisklasse , men dog. Videre en Kina Riaa som spiller veldig bra til prisen osv. Gi meg en halv mill å leke med , så skal jeg alltids finne et vinyloppsett som holder følge , og sikkert spiller bedre enn digitalt på flere pressinger. Men - der er altså ikke min prioritering / betalingsevne.

    Når det gjelder Benz LP kunne den spille magisk på endel innspillinger - og således den beste vinyl lyden jeg har hatt. Men , ikke på alt man foret den med.
    Jeg føler den har såpass signatur at det funger gull på noe, men ikke den beste allrounderen hvis man skulle velge en hovedpickup. Men det handler om både matching og personlige preferanser også. Og hvordan den spilte i mitt rom / oppsett.

    Men hei - referanseoppsettet kan gjøres litt rimeligere . Jeg satt senest i går hos vår utmerkede @Hifi&Vinyl - og ble vartet opp med både kaffe og muffins spandert av selveste Hertugen @Evo III . Det slo meg at det står en seriøs vinylspiller i butikken som av mystiske grunner ikke er solgt enda . Ja, den er dyr, men i forhold til nypris får man svært mye for pengene.

    Mitt LOTTO vinyloppsett kunne f.eks sett sånn ut :

    Kuzma vinylspiller fra @Hifi&Vinyl : Sleng så på en pick'up et stykke på den gale siden av 50K - så snakker vi.....

    Kuzma.jpg


    Jeg måtte vel fremdeles involvere Bruno Putzeys - mannen bak både Mola Mola Tambaqui og Lupa Riaa trinnet.

    lupe-front-2.jpg
    lupe-back.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Words Unspoken

    Det er fredag - og ny musikk på Qobuz. Prøvde meg på siste Steve Hackett skiva , men den ble litt svulstig på en formiddag synes jeg.
    Merker at jeg ofte finner det mest spennende av ny musikk innen jazzen. John Surman lytter jeg gjerne til . Siste skiva har følgende musikere:



    John Surman : Soprano Saxophone, Baritone Saxophone, Bass Clarinet
    Rob Luft : Guitar
    Rob Waring : Vibraphone
    Thomas Strønen : Drums


    J.Surman+photo@Erik+Fuglseth-1.jpg
    JS.jpg


     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mitt LOTTO vinyloppsett kunne f.eks sett sånn ut :
    Tull og tøys din gamle gnier!
    Denne har du råd til uten at det gjør nevneverdig innhogg i grønnsaksbudsjetet ditt. Sykkelen er sikkert nedbetalt også. Så spenn på den største saltaska, tre sydvesten på issen og tråkk opp til Verkstedveien og hent den.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.123
    Antall liker
    34.091
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tull og tøys din gamle gnier!
    Denne har du råd til uten at det gjør nevneverdig innhogg i grønnsaksbudsjetet ditt. Sykkelen er sikkert nedbetalt også. Så spenn på den største saltaska, tre sydvesten på issen og tråkk opp til Verkstedveien og hent den.
    Skulle nok hørt på en gammel venn av meg som sa : Finn deg ei kjerring med peeng 😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn