SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.738
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Harman Kardon GL-55

    Har et par sånne liggende, og ser
    det har blitt ganske drøye priser på nettet nå. De er kule å se på - og kostet mye da de var nye .
    Men , det er vel mer et samlerobjekt kanskje. Jeg brukte de på skrivebordet som PC høyttalere med helt OK resultat - men heller ikke mer.
    Overraskelsen kom da jeg trengte lyd på laptop'en en gang og satte de opp på salongbordet - og godt med luft rundt høyttalere.

    Da kunne man begynne å snakke om hi-fi kvaliteter. Kanskje på tide å lufte dem litt igjen - bare for gøy.
    Bildene har jeg rappa på nettet da mine er godt bortgjemt i et skap.



    Specification Sheet - GLA-55 (English EU).pdf (harmankardon.com)

    review_158457_l.jpg
    review_158458_l.jpg






     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Goldring 2500

    Har faktisk ikke testet denne pickupen i hovedanlegget etter at Luxman E-250 riaa kom i hus.
    Dette låter rett og slett meget smooth og behagelig. (Den er heller ikke planlagt solgt.)




    G.jpg


     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.248
    Antall liker
    19.780
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Altfor mange gode musikere som absolutt skal ødelegge utgivelsene sine med å synge.....
    Det er veldig sant. Hvorfor ikke overlate vokalen til noen som faktisk kan synge. Det virker som det på død og liv skal være så personlig at man må gjøre alt selv noen ganger.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Brudd

    Ikke så rart det var dårig kontakt i SME 3009R armen. Skrudde av armen og dro ut rca pluggene, og dermed fulgte hele kontakten med (ble sittende igjen på hankontakten). Hunkontakten var helt løs - og resultatet var at jeg da dro av hele ledningen. Her må det loddes og skrus. Først en tur til tannlegen - så får jeg "plombere" kontaktene etterpå.



    brudd.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Super Session

    Tannlegetimen ble ikke så super - han utsatte til torsdag morgen da han trengte mer tid.
    Men , armen funker i det minste igjen. Bare å skru på kontakten og lodde en ledning - så var alt på stell.
    Jeg fryktet at det var kabelbrudd inne i armen da symtomene startet , så egentlig lettet over utfallet av det hele.

    Bloomfield / Kooper / Stills med Super Session fyller stua her nå.

    Jeg tror Goldring 2500 skal bli sittende en stund på 3009R. Denon DL-103R ble for lite brukt da jeg foretrakk AT-33PTG/II
    i de aller fleste tilfellene. Med Goldring på arm nr. 2 får jeg en annen lydsignatur som kler mange eldre skiver godt.
    Oppsettet er da altså 3012R med Audio Technica - og 3009R med Goldring.


    3009R.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Super Session er en klassiker, - et meget bra album. Det går flere historier om innspillingen av denne.

    Finnes i god repress fra Speakers Corner.

    Originalene er jo gamle (1968),ofte preget av å ha vært med på en del fest og moro. 🙂
    Jeg har faktisk 2 eldre pressinger , som slett ikke er så gale . Ett og annet lite knepp kan forekomme, men absolutt innafor.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.540
    Antall liker
    64.135
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk 2 eldre pressinger , som slett ikke er så gale . Ett og annet lite knepp kan forekomme, men absolutt innafor.
    Klart det finnes bra gamle, men de kan være vanskelig å finne, da folk ofte holder på dem sjøl.
    De fleste i omløp er det litt rusk og hairlines på, etter mange ganger ut og inn av cover.
    Dette er ingen "jåleplate", men et album med fantastisk musikk og god lyd. Ei plate som faktisk blir spilt, etter min erfaring.
    Hva folk finner akseptabelt av ulyder fra vinyl varierer, men min terskel er lav.
    Mange vil finne det verdt å bruke 5-600 kr på et nytt lytefritt eks., i stedet for å irritere seg over ulyder og tenke at man må få tak i en bedre = vinylens forbannelse. 😈😊
    Dette er et av de som streaming /cd ikke er i nærheten lydmessig, etter min mening.
    Hos meg låter det flatt i sammenligning.
    Har du den på CD?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Klart det finnes bra gamle, men de kan være vanskelig å finne, da folk ofte holder på dem sjøl.
    De fleste i omløp er det litt rusk og hairlines på, etter mange ganger ut og inn av cover.
    Dette er ingen "jåleplate", men et album med fantastisk musikk og god lyd. Ei plate som faktisk blir spilt, etter min erfaring.
    Hva folk finner akseptabelt av ulyder fra vinyl varierer, men min terskel er lav.
    Mange vil finne det verdt å bruke 5-600 kr på et nytt lytefritt eks., i stedet for å irritere seg over ulyder og tenke at man må få tak i en bedre = vinylens forbannelse. 😈😊
    Dette er et av de som streaming /cd ikke er i nærheten lydmessig, etter min mening.
    Hos meg låter det flatt i sammenligning.
    Har du den på CD?
    Nei, denne har jeg kun på vinyl faktisk . Er enig at den låter bra. Slike plater jeg liker å spille på vinyl. Sent 60/tidlig 70 tall. Nå går den første Crosby,Stills,Nash her - også en fenomenal skive.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Headshell

    Når jeg først er i gang så måtte noen Headshell testet ut også. Goldring 2500 satt allerede i et Jelco Headshell, men ble testet i et originalt SME Shell.
    Selv om jeg liker utseende på det originale bedre , så trekker Jelco det lengste strået lydmessig. Litt mer dynamikk og tilstedeværelse synes jeg.
    AT-33 PTG/II ble flyttet over i Ortofon LH-9000 som ble frigjort da Denon DL-103R ble tatt bort. Dette er et tungt og lekkert Headshell
    som passer bra til mange MC pickuper. Og resultatet høres absolutt lovende ut.


    1.jpg
    2.jpg
    4.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Headshell part 2

    Her skal intet være uprøvd - i alle fall innen det man har tilgjengelig.

    Hører på
    Cowboy Junkies / Whites off Earth now

    Denne er spilt inn med samme teknikken de bruker på flere skiver. En 360 graders quadrofoni mikrofon plassert midt blandt musikerene.
    Noe som gir en helt spesiell romfølelse. Låt som en kule med Goldring 2500 - men AT i Ortofon shellet ble for dempet . Man mistet rett og slett mye av den ambient / rom følelsen denne innspillingen har. Ned i roteskuffen igjen , og frem med siste kandidat.
    Pro-ject signature alu Headshell ( som har vært brukt før , men da med annen riia ). Uansett , der kom den luftige klangen frem igjen - og jeg kan senke skulderene .

    En platespiller kan rett og slett dempes ihjel. Det gjelder ikke bare Headshell , men både Plinth / tallerken / underlag osv. bidrar til det endelige resultatet.
    Jeg opplevde det samme når jeg etter mye styr fikk tak i bolter til å feste Chassis på Garrard'en til Plinthet. Klangen "døde". Hadde jeg ikke allerede hatt den ekstra 10mm kobbertallerkenen - så hadde sikkert resultatet vært noe annet. Flere som har testet tilsvarende tallerken synes den dreper klangen.
    Og det er godt mulig hvis
    man har et annet plinth osv. Er jo sånt som både er fascinerende og noen ganger frustrerende når man bygger en customspiller.

    Nu skal jeg rydde bordet - og spille flere plater.


    3.jpg
    2.jpg





     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kaffe & vinyl

    Sitter og reflekterer over hvor "kilent" et vinyloppsett er når man skal finne den rette matchen.
    Minn forrige riaa var veldig "på" i mellomtonen , og jeg byttet derfor Pro-ject Headshell ut med det originale SME shellet.
    Luxman E-250 er mer avslappet og homogen i lyden om jeg kan si det sånn - så her fikk Pro-ject shellet frem klangen
    og dynamikken uten at det blir for pågående. Altså en mye bedre match mellom pickup/headshell og riia.
    Nå kjenner jeg det er skikkelig gøy å spille vinyl igjen. Kanskje jeg burde gi DL-103R en siste sjanse også - med flere headshell kombinasjoner.
    Den skal uansett få prøve seg litt i mitt siste impulsive sprell - en TD 521 med SME 312 tonearm.
    Har slett ikke plass eller nok innganger på riaa , men pokker heller om fornuften skal seire hver gang.
    Det er sunt å leke litt i blant.


    IMG_2871.jpeg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.602
    Antall liker
    41.926
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er sunt å leke litt i blant.
    Spør du noen gang deg selv om du "mislykkes" med overlegg, bare for å ha noe å fikle med. Ser jo rundt meg hvor folk bytter og nerder uten å tilsynelatende komme i mål. Skjønner jo at halve gleden er å bytte ut, tilfelle fallifall, slik som noen ikke klarer å stå i et ekteskap, fallifall gresset er grønnere.

    Vil ikke påstå at jeg selv føler jeg er helt i mål...kanskje, men har hatt samme RIAA i 7 år og tviler på at platespilleren blir byttet med det første...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spør du noen gang deg selv om du "mislykkes" med overlegg, bare for å ha noe å fikle med. Ser jo rundt meg hvor folk bytter og nerder uten å tilsynelatende komme i mål. Skjønner jo at halve gleden er å bytte ut, tilfelle fallifall, slik som noen ikke klarer å stå i et ekteskap, fallifall gresset er grønnere.

    Vil ikke påstå at jeg selv føler jeg er helt i mål...kanskje, men har hatt samme RIAA i 7 år og tviler på at platespilleren blir byttet med det første...

    Hele vinylstyret blir for meg en slag sidegren innen hobbyen -hvor først og fremst musikken er drivkraften. Men , jeg er jo fornøyd med huslyden og digitalriggen. De eldste komponentene i anlegget har jeg hatt i mer enn 20 år. Gamle platespillere blir derfor noe man kan pusle med , la seg fryde , frustrere og undre over de fysiske lover.
    Det jeg har erfart er så fort man rører ved en komponent/et ledd , så forandres balansen i hele riggen. Så lenge man tester ut noe nytt blir man derfor aldri helt ferdig med tweakingen .

    Td 521 er ikke ment som noen erstatning for hovedspilleren. Snarere noe jeg fikk anledning til å leke litt med , inntil jeg innser jeg hverken har plass til eller bruk for den. Samtidig en bekreftelse på at jeg egentlig er i mål med Garrard 401 - den går ingen steder med det første.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TD 521

    Litt støvtørking og tlc må til, men den tåler dagslys allikevel.
    Min forrige 521 spilte slett ikke galt med Jelco 12 tommer , så det skal bli moro å se hva denne er god for.
    SME 12 tommere er regnet som en god match til disse spillerene.


    4.jpg
    5.jpg
    3.jpg
    2.jpg
    1.jpg



     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    17.853
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Gratulerer med finfin spiller! Blir spennende å lese om dine lytteinntrykk. Jeg likte 312s svært godt, vil tro at 312 ikke skuffer. Et morsomt, og fullstendig reversibelt, tweak er å kjøpe et 3D-printet dempetrau til armen. Et av mange prosjekter som ligger på vent her.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med finfin spiller! Blir spennende å lese om dine lytteinntrykk. Jeg likte 312s svært godt, vil tro at 312 ikke skuffer. Et morsomt, og fullstendig reversibelt, tweak er å kjøpe et 3D-printet dempetrau til armen. Et av mange prosjekter som ligger på vent her.
    Den første 312 går for å ha litt varme i mellomtonen i forholdtil S utgaven Hvor stor forskjellen er vet jeg ikke , men noen liker den gamle vel så godt . Her handler det nok om både matching og preferanser . Kommer ikke til å gjøre så mye med den , men teste og kose meg litt før jeg avgjør veien videre . Garrard står uansett trygt med sine R armer .
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tender Loving Care

    Jeg har jobba på huset i finværet altså , men så står nå denne saken og roper på oppmerksomhet da.
    Det som virkelig trengte en makeover var armbordet. Men, etter å ha pusset tallerkenen med autosol
    var jeg fremdeles ikke fornøyd - så da var det frem med polermaskinen.

    Armbord har fått noen omganger med sort silkematt . Nå skal det få herde noen uker før jeg evt. vannsliper og gir det en siste finish.

    Jeg skal innrømme at designet på disse SME armene aldri har truffet meg helt , men det vokser på meg når jeg studerer finish
    og byggekvalitet. Ikke mye å sette fingeren på der. Jeg begynner å kjenne den kan ende opp som "alt for kul til å selge".

    Jeg har en SME V armkabel liggende , så det blir en liten oppgradering der også.


    2.jpg
    4.jpg
    3.jpg
    1.jpg
    5.jpg








     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal male et par vinduer i dag, men været er ekstremt fuktig enda. Da blir det litt tukling med 521 så lenge. Litt for utålmodig med armbord som burde tørket noen døgn før det får noe særlig håndtering. Uansett så skal det vannslipes og få en siste finish om noen uker. Det viktigste nå var å mette treverket litt .
    Synes det begynner å gå seg til her - og bli en vakker spiller rett og slett. Fargen ser også bedre ut i virkligheten enn på mange bilder.

    sme312.jpg
    td521.jpg

    521-312.jpg



     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.705
    Antall liker
    70.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nydelig spiller som har godt av opphold hos en som vet å ta vare på fine ting 🥰
    Du trenger en utfordring. Neste gang du kjeder deg kan du fikse finishen på skriften på armen 😎 En sløkkas som meg ville kalt det patina 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nydelig spiller som har godt av opphold hos en som vet å ta vare på fine ting 🥰
    Du trenger en utfordring. Neste gang du kjeder deg kan du fikse finishen på skriften på armen 😎 En sløkkas som meg ville kalt det patina 😊
    He-he, jeg støtter det med patina (og prøver desperat og ikke irritere meg over det.) :LOL:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.565
    Antall liker
    36.700
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    DL-103R / The Cap

    Den eneste ledige pickupen min er denne Denon klassikeren , så den blir testobjekt når 521 skal
    snurres igang. Har hørt hva en SME V kan skvise ut av den pickupen, så jeg er spent på hvordan dette blir.
    Venter på ny trafo til spilleren , så jeg får se om testen blir utsatt til alt er på plass. Det må dessuten ryddes og
    planlegges litt for å få den satt opp i hovedanlegget.

    Ellers falt spilleren i smak på en Thorens Facebook gruppe jeg postet noen bilder i går. Det hagler inn med likes og kommentarer.
    Så langt passert 450 stk. på 17 timer :oops:


    denon.jpg



     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.989
    Antall liker
    108.310
    Torget vurderinger
    23
    Same same. Er i rute med det som skal tas i år.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.738
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fin den Thorens da!
    Må innrømme jeg er litt nysgjerrig på matchen mellom 312 og 103, kjente jeg ble litt skeptisk med en gang jeg så det,
    men funker det så er je det bare moro. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn