SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Nik Bärtsch Ronin er fett(y) Har et par album som jeg spiller jevnlig og gjerne på litt volum. Blir på en måte sugd inn i Ronin universet😊;) De har vel nesten skapt sin egen musikk sjanger som de kaller Zen-funk.

Vis vedlegget 1099640
    Suggererende og nesten meditativt. Krever noe av deg som lytter , men er du først koblet på er det bare å la seg føre avsted. 🎶

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Nå som jeg er i full jobb igjen, får jeg lite alenetid foran anlegget, og når jeg først får det, herjer ungene på rommet eller kona setter på en podcast på telefonen på kjøkkenet. Agh! I dag skal jeg koble fra hodetelefonforsterkeren fra anlegget og lage meg lyttekrok på soverommet. Da skal jeg dykke ned i Nik Bärtsch-katalogen igjen. Veldig mye bra!

Sist redigert:

Porcupine

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    9
    Nik Bärtsch Ronin er fett(y) Har et par album som jeg spiller jevnlig og gjerne på litt volum. Blir på en måte sugd inn i Ronin universet😊;) De har vel nesten skapt sin egen musikk sjanger som de kaller Zen-funk.

Vis vedlegget 1099640
    Godt å vite hva man skal gjøre i kveld …..eller om ikke alt for lenge…😁 (ellers er det Lunatic Soul som hyppig besøker lytterommet om dagen).. ha en musikkrik helg.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Patricia Barber

Først et par låter gjennom hodetelefoner - for så å leke litt med supertweetere igjen.
    Noen av skivene til Patricia Barber kan være kilne på siblianter hvis ting ikke er på stell.
    Supertweetere tilbake til mindre toe-in , men fremdeles litt løftet bak da de står høyt over ørehøyde.

Viktig å opprettholde evnen til å leke litt - dessuten kan man noen ganger oppnå bra resultater helt uten kostnader.

PB.jpg
    st3.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Words Unspoken

John Surman er nevnt flere ganger i tråden , hvilket indikerer at det er en av de artistene som får endel spilletid her.

Diskantene trives fremdeles med sin nye plassering 🎶 🥁🎷🎸

JS.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Mythologies

Regn og vind = nerdetid i sweetspot.

pb.jpg

Bill Bruford

Liveskive med Earthworks bandet til Bruford. Fikk aldri sett dem live , MEN - mannen har plukket opp trommestikkene igjen !

Han spiller med Pete Roth Trio - OG de kommer til Oslo i September. Om jeg har billett sa du ? SELVFØLGELIG :cool:

bbe.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    En kjapp sammenligning av CD og vinyl på Anouar Brahem skiva viser at de lydmessig er mastret ganske likt - og som også bekrefter at AT33PTG/II er en temmelig nøytral pickup. Vanskelig å plukke noen vinner mellom de to formatene på den innspillingen i alle fall.

1.jpg
    2.jpg
    3.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.515
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jo nysgjerrig på ART serien også , siden begge jeg nå har montert spiller langt utover hva prisen skulle tilsi.
    AT-VM95SH / AT-33 PTG/II
    Hei soundscape, jeg har en

20250226_115837.jpg

art9 og er jo litt nysgjerrig på 33 ptgII :)
    kanskje vi skulle byttelåne PUer en liten periode, eller møtes og spille litt/sammenligne PUer i plenum? en uhøytidelig liten shootout?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.831
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Et tips på en god norsk innspilling uten hires men god😉
    Betinger at du hæler Prøysen da😅🤣

IMG_8956.jpeg

IMG_8957.jpeg

gismo

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Et tips på en god norsk innspilling uten hires men god😉
    Betinger at du hæler Prøysen da😅🤣

gismo
    Prøysen er nok ikke førstevalget her , men jeg kan jo gi den en sjanse når jeg allikevel streamer litt.

Ellers er det visningsrush på leiligheter her nå. 2 stk. sett - one more to go kl. 17 i dag. En av mine avkom m/samboer har tenkt å flytte på seg. Blir kjekt å få de boende i nærheten. :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Det går mye i ECM for tiden , dels fordi mye av musikken jeg har kjøpt i det siste - både nytt og brukt er derfra. Men , så er det jo mye bra musikk også da. 🎶
    Ellers er det spennende å følge med på boligmarkedet for tiden. På siste visning jeg deltok i går kom det en annen potensiell kjøper også. Den leiligheten var solgt en time senere ! Boligjakt er ikke for pyser :rolleyes: (Heldigvis ikke jeg som skal flytte.)

tr.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Katharsi

Skal innrømme jeg har falt av lasset når det kommer til dagens prog. , men Deep Limbic System fra Mexico er et unntak.
    Slett ikke dårlige greier dette altså.

dls.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den der Prøysenplata har sine øyeblikk. Prøv Slibesteinsvalsen med Reidar Larsen. Bra skyv i Frelsesarmeens Nasjonale Hornorkester der.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Misunnelig på at du har tilgang på så mye bra musikk og til så rimelig pris og innenfor så kort rekkevidde. Bruktpriser på kvalitetsmusikk på CD her i Polen ligger typisk på mellom 30 og 50 zloty, som tilsvarer 84 og 140 kroner med dagens kurs.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Misunnelig på at du har tilgang på så mye bra musikk og til så rimelig pris og innenfor så kort rekkevidde. Bruktpriser på kvalitetsmusikk på CD her i Polen ligger typisk på mellom 30 og 50 zloty, som tilsvarer 84 og 140 kroner med dagens kurs.
    Det var stive priser . Vi er nok litt bortskjemt på flere felt når det gjelder bruktmarkedet i Norge. Er noen selgere på Finn som priser litt friskt, men tviler på at de får omsatt så mye..........

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Det var stive priser . Vi er nok litt bortskjemt på flere felt når det gleder bruktmarkedet i Norge. Er noen selgere på Finn som priser litt friskt, men tviler på at de får omsatt så mye..........
    Du finner billigere altså. Typisk pop og rock osv. Men jazz og ECM, som jeg er interessert i, ligger gjerne i det prisleiet.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Audio Technica AT Art9 vs AT33PTG/II

Hyggelig besøk av @iGran og @united i dag. Sistnevnte med en Audio Technica Art 9 i sekken.
    Siden jeg har to armer på spilleren , samt to innganger på riaa er det veldig greit å AB teste ved bare å switche mellom inngangene.

AT 9 hadde litt høyere output , og annet headshell . Den ble montert i SME 3009R , mens 33PTG/II sitter i 3012R. Det er dessuten
    forskjellig armkabel på de to. Mao noen små variabler som gjør at utgangspunktet ikke er dønn likt på begge pickuper.

Jeg var jo litt spent på om 33PTG/II ble sendt rett i skammekroken - eller hvordan den ville klare seg i denne uhøytidelige testen.

Førsteinntrykket var at dette var temmelig close race - noe som bekrefter at 33PTG/II er utrolig mye for pengene.
    Det var først når vi kastet på dem litt forskjellig musikk og innspillinger at kvalitetene til Art 9 begynte å skinne gjennom,
    og jeg måtte innse at jo - den er
    noe bedre . Men, setter man prisen opp mot hverandre så har ikke 33PTG/II noe å skamme seg over.

Skal ikke utdype masse detaljer til det kjedsommelige , men kan vel avslutte med at Art 9 har litt mer kontroll , og er noe mer smooth og behagelig
    å lytte til i lengden. Hvordan den står seg mot de nyere Art 9 XI og Art 9 XA kan jeg ikke uttale meg om .

Hyggelig og interessant var det uansett , og @iGran og jeg forstatte utover kvelden med å presentere musikk vi har oppdaget siden forrige besøk.

Takk til begge to for en trivelig dag !

3.jpg
    4.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.515
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja takk for i går, det var meget hyggelig.

Mye kaffe og skravl gjorde at vi måtte trenge noen timer for å få gjort unna oppgaven, å sammenligne de to pickupene. Enig i det du sier om forskjellene, soundscape, 33ptg er veldig bra, som ventet, men vi hørte dessverre noen forskjeller som for det meste gikk i art9 sin favør. Jeg ventet ikke store forskjeller, og det var det heller ikke, jeg hadde vel håpet de var minimale, eller ikke hørbare for meg, men kan vel ikke si det ble sånn.

Forøvrig et meget bra anlegg du har, jeg var ikke overrasket over det. Bra akustikk virket det som, og en en trivelig stue å være i, kanskje er det derfor forskjellene mellom de to PUene ble såpass avdekket.

God vinylrigg, men fikk vel en følelse av at det digitale var enda bedre.:)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Ja takk for i går, det var meget hyggelig.

Mye kaffe og skravl gjorde at vi måtte trenge noen timer for å få gjort unna oppgaven, å sammenligne de to pickupene. Enig i det du sier om forskjellene, soundscape, 33ptg er veldig bra, som ventet, men vi hørte dessverre noen forskjeller som for det meste gikk i art9 sin favør. Jeg ventet ikke store forskjeller, og det var det heller ikke, jeg hadde vel håpet de var minimale, eller ikke hørbare for meg, men kan vel ikke si det ble sånn.

Forøvrig et meget bra anlegg du har, jeg var ikke overrasket over det. Bra akustikk virket det som, og en en trivelig stue å være i, kanskje er det derfor forskjellene mellom de to PUene ble såpass avdekket.

God vinylrigg, men fikk vel en følelse av at det digitale var enda bedre.:)
    Jeg tror alle tre opplevde forskjellene ganske likt - så de var der , enten man ville det eller ei. Men jeg hadde blitt overrasket om de var like gode også - da Art 9 er en modell over.

Og ja - det digitale , spesielt CD er hovedprioriteringen her . Vinylriggen er mer enn god nok til den beskjedne bruken den får. Så kan den i det minste stå og ta seg bra ut på benken mellom spilleøktene. 🤭

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.258
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at dere deler opplevelsen av forskjellige AT pick ups. 👍
    Det er jo alltid slik, at enkelte ting gir mye for pengene, men hvis man vil ha det siste lille ekstra, koster det uforholdsmessig mye mer.
    Den audiofile søker alltid det han/hun mener er beste lyden. Og punger ut... 😆

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    61.338
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Audio Technica AT Art9 vs AT33PTG/II

Hyggelig besøk av @iGran og @united i dag. Sistnevnte med en Audio Technica Art 9 i sekken.
    Siden jeg har to armer på spilleren , samt to innganger på riaa er det veldig greit å AB teste ved bare å switche mellom inngangene.

AT 9 hadde litt høyere output , og annet headshell . Den ble montert i SME 3009R , mens 33PTG/II sitter i 3012R. Det er dessuten
    forskjellig armkabel på de to. Mao noen små variabler som gjør at utgangspunktet ikke er dønn likt på begge pickuper.

Jeg var jo litt spent på om 33PTG/II ble sendt rett i skammekroken - eller hvordan den ville klare seg i denne uhøytidelige testen.

Førsteinntrykket var at dette var temmelig close race - noe som bekrefter at 33PTG/II er utrolig mye for pengene.
    Det var først når vi kastet på dem litt forskjellig musikk og innspillinger at kvalitetene til Art 9 begynte å skinne gjennom,
    og jeg måtte innse at jo - den er
    noe bedre . Men, setter man prisen opp mot hverandre så har ikke 33PTG/II noe å skamme seg over.

Skal ikke utdype masse detaljer til det kjedsommelige , men kan vel avslutte med at Art 9 har litt mer kontroll , og er noe mer smooth og behagelig
    å lytte til i lengden. Hvordan den står seg mot de nyere Art 9 XI og Art 9 XA kan jeg ikke uttale meg om .

Hyggelig og interessant var det uansett , og @iGran og jeg forstatte utover kvelden med å presentere musikk vi har oppdaget siden forrige besøk.

Takk til begge to for en trivelig dag !

Vis vedlegget 1102674 Vis vedlegget 1102675

Skruene er jo feil vei, myyyye bedre detaljer når de settet riktig vei😈

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.190
    Birds Requiem

Dhafer Youssef ble spilt endel her noen år tilbake, men ble trukket frem igjen i går da @iGran og jeg gjerne
    liker å søke frem musikk litt utenfor mainstream. Denne må på handlelista neste gang jeg bestiller noen skiver igjen.

Vis vedlegget 1102750

Du verden, har ikke ekorngenet og audioholiker diagnosen sørget for at dette FENOMENALE albumet har kommet inn i eders velmøblerte hjem ennå Soundscape o_O Det gjør jo heller ingenting at Eivind Aarseth og Nils-Petter Molvær er med og musiserer sammen med Dahfer.
    Lassemann tipset meg om dette mesterverket for 8-9 år siden, og jeg kjøpte en kopi i 2016.
    Siden har det spunnet jevnt og trutt i sentrifugen for digital avlesning fra Audionet.
    Jeg er fremdeles like "forbløffet" over Dahfer Youssefs evne til å treffe og holde en tone så leeeeeeeeeenge...
    Det er så stemningsfullt og vakkert det han skaper og gjør at det er til å grine av.
    Hiv deg ut på verdensveven nå, og få hjem en kopi på digital ølbrikke :cool:

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Litt mer musikk etter en vindfull tur på sykkelen 🌬🚴‍♂️

Supertweetere har funnet sin plassering etter noen runder hvor jeg har lekt meg litt.

Jeg undres litt hvordan mange stiller opp høyttalere uten å eksperimentere med plassering og vinkling. Jeg har forståelse for at
    ikke alle har plass til å flytte rundt så mye , men ofte er det ikke så mye som skal til.
    Ser mange gode komponenter som umulig kan få utnyttet sitt potensiale.

Nuvel, det var dagens lille grubling uten at jeg skal påstå jeg har løsningen på alt . :)

st.jpg

Dagens lille luksusproblem.

Jeg har blitt så glad i Meze 109 Pro , at de overtatt det meste av bruken med nettbrettet også.
    Ergo blir 99 Classics stort sett liggende ubrukt. Sånn som bruktmarkedet er for tiden er det så lite å
    hente på å selge dem, at de får heller ligge der en stund fremover....

2tm.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn