soundscape
Æresmedlem
Fra en av Rockens veteraner
Battle of Evermore / Led Zeppelin IVFor en stemme den mannen hadde i sine glansdager! Ser du kjørte Fairport Convention tidligere. Så har en liten quiz til deg . Hvilken Zeppelin låt medvirket Sandy Denny på?
Hvorfor gadd jeg egentlig stille noen spørsmål , maestro Sound!Battle of Evermore / Led Zeppelin IV
Jeg blir fort litt ivrig når det er snakk om Led Zeppelin OG Sandy Denny.
Det er vel kjent at Led Zeppelin IV, egentlig ikke heter det. Det står ingen tittel på coveret, men albumet blir kalt "Four Symbols". Ett symbol for hvert av bandets medlemmer.
Innersleeve ser sånn ut :
Vis vedlegget 914723
Hvis man ser over, der Sandy Denny står oppført, så ser man et femte symbol. Denny ble altså hedret med sitt eget. Alle fem har hver sin spesielle betydning, men det fører for langt å ta opp dette her.
Denny var en av gutta, og var en av få som holdt følge med John Bonham i antall pints gjennom en kveld på puben. Keith Moon var en annen, også i samme kretsen.
Altså to av rockehistoriens beste og mest særpregede trommiser og ditto kvinnelige vokalist. Alle døde 32, 32 og 31 år gamle som følge av alkohol/misbruk.
Det er triste greier, men det skapes myter av slike skjebner.
Det er også en historie om hvorfor Robert Plant tok inn Denny som 2.vokalist på "The Battle of Evermore" for de som er interessert i hvordan musikkhistorien henger i hop.
Altså Five Symbols :
Vis vedlegget 914738
sent 60 tallet, og tidlig 70 tallet er det som var stamtreet når det kommer til musikk , alt annet er grenene. Forresten et flott innlegg Bluesbreaker , eller hva mener du Sound ? Det er ditt rede dette her , så over over og ut fra megJeg blir fort litt ivrig når det er snakk om Led Zeppelin OG Sandy Denny.
Det er vel kjent at Led Zeppelin IV, egentlig ikke heter det. Det står ingen tittel på coveret, men albumet blir kalt "Four Symbols". Ett symbol for hvert av bandets medlemmer.
Innersleeve ser sånn ut :
Vis vedlegget 914723
Hvis man ser over, der Sandy Denny står oppført, så ser man et femte symbol. Denny ble altså hedret med sitt eget. Alle fem har hver sin spesielle betydning, men det fører for langt å ta opp dette her.
Denny var en av gutta, og var en av få som holdt følge med John Bonham i antall pints gjennom en kveld på puben. Keith Moon var en annen, også i samme kretsen.
Altså to av rockehistoriens beste og mest særpregede trommiser og ditto kvinnelige vokalist. Alle døde 32, 32 og 31 år gamle som følge av alkohol/misbruk.
Det er triste greier, men det skapes myter av slike skjebner.
Det er også en historie om hvorfor Robert Plant tok inn Denny som 2.vokalist på "The Battle of Evermore" for de som er interessert i hvordan musikkhistorien henger i hop.
Altså Five Symbols :
Vis vedlegget 914738
Så enig - den utviklingen som pop/rock hadde fra 1965 til 1975 er uten sidestykke i musikkhistorien. En eksplosiv bølge av inspirasjon det skal være ganske umulig å gjenta tror jeg.sent 60 tallet, og tidlig 70 tallet er det som var stamtreet når det kommer til musikk , alt annet er grenene. Forresten et flott innlegg Bluesbreaker , eller hva mener du Sound ? Det er ditt rede dette her , så over over og ut fra meg
Det laver ned her nå og meldes om trafikk-kaos - særlig nord for Oslo. Godt man er pensjonistSlik er det når man bor nord for Follotunnelen. Her i syden er det bare vått, men like jævli innevær.
Vi, som kan å kjøre bil med vinterdekk, har det helt fint nord for OsloDet laver ned her nå og meldes om trafikk-kaos - særlig nord for Oslo. Godt man er pensjonist
Ikke begynn du også med dette neurosetullet nåEneste ankepunktet er at de sporer ved rundt 4 gram - hvor lenge går det før man har gravert ut sporet i plata liksom ?
Jeg har et par bøker med legendariske covere - og mange av historiene bak. I dag kan man sitte og knotte på en PC og lage fantastiske illustrasjoner uten å ha tatt i et kamera. Må si jeg er old-school og beundrer det gamle håndtverket. Det var mange ganger uker med planlegging før en photoshoot , og ikke alltid det gikk etter planen.I dag er det helt ufattelig hva de drev med. Desigteamet, Hipgnosis, hadde en del ideer som bød på en del utfordringer når coverbilder skulle kreeres. Som du sier så var det ikke Photoshop, og følgelig måtte man skape reelle scenario.
Verst var det vel da man skulle gjøre bilder til "Animals"
Den 12 meter lange flygende grisen slet seg slik at all flytrafikken på Heathrow gikk i stå.
When Pink Floyd's Giant Inflatable Pig Broke Free
Pink Floyd's inflatable pig came unmoored, causing some serious problems on Dec. 3, 1976.ultimateclassicrock.com
Du er inne på noe der. De hadde vel ikke overlevd alle disse år om de ødela enhver platesamling på 1-2-3. Jeg får se hva som dukker opp . Benz LP er en topp pickup, så får prøve å ikke gjøre noe forhastede slutninger.Ikke begynn du også med dette neurosetullet nå
Gamle Shure-pickupper til radio-studie-bruk hadde konisk nål og anb. nåletrykk på 5-7gram.
Inget problem dengangen og inget problem i dag. Tror du virkelig, en legende som SPU i alle sine varianter,
hadde overlevd så lenge, for ikke å snakke om Ortofon som "brand" kunne overlevd, om de blev kjennt for,
at deres pickupper slet platene til døde??
Kos deg med SPU, spil i vei og demp neurosene med alkohol, når de starter
Oj, det har jeg aldri tenkt på...Kanskje godt å ha i bakhodet for meg som tidvis støvsuger nettet for omtaler og tester.Samt, det er på denne måten, rykter uten hold i virkeligheten oppstår. Innlegget ditt
finnes på et Googlesøk, og innen lenge er det en eller annen, som "vet", at en SPU/nåletrykk på 4-5 gram
sliter en platesammling sønder. "The blessings of internett".
Det var jo bare et eksempel.Det er nok verre for platene å kjøre med for lavt nåletrykk.
Ellers så er det neppe noe problem hvis man
(som enkelte gjør) da ikke KUN spiller DSOTM på repeat.
Bare la dem komme!Er snart en viss fare for at Hertugen @Evo III sender tjenestestaben etter deg neste gang du nærmer deg @bluesbreaker
Vis vedlegget 915074
Ble de for dyre i drift?Bare 1 igjen i staben nå, må kutte ned da båten kun har 11 sitteplasser.
Vis vedlegget 915077
Og når kommer SPU?Hei Sound, nå har du hintet i ukesvis om mulig forestående salg av Benz... så er det mulig å få en prisantydning? Gjerne på pm.
Ikke avgjort at jeg lander på det. SPU er sånn som spiller jævlig bra på noe materiale , men ikke den beste allrounderen. Og noen av dem blir for fargerike i min ører. Jeg hadde en gammel SPU Gold innom , men den for ut igjen like fort som den kom inn.Og når kommer SPU?
Jeg er stygt redd jeg snart søker medlemskap i klubben etter å ha lest så øynene er våte her PK tilbudet kan drite og draTakk for en hyggelig formiddag!
Nå krysser jeg fingrene for at tilskuddet på tuppen av den ene armen blir virkelighet og at vi kan ønske deg velkommen til R100 klubben.