SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min room rock kostet meg så mye som 1200,- på finn. En gammel Intel Core 7, slettet Windows og kjører ren Linux Ubuntu. Fungerer helt uten problemer. Linux Ubuntu er også helt gratis.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Rising Sun

    Jeg må innrømme - akkurat i dag er jeg drittlei vinter. Et lag nysnø som skjuler isen - og i det hele tatt ....
    Vet ikke om albumtittelen kan lokke frem bedre vær , men det hjelper uansett på humøret.


    s.jpg


     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    [QUOTE="soundscape, post:
    Men, jeg fant en innstilling som heter Clock Master priority - og den satte jeg på 1 (max). Dermed synes jeg lydbildet ble større - og at jeg fikk mer av den klangen jeg savnet litt
    [/QUOTE]

    Prøvde det samme på mitt oppsett, og opplever det samme som deg. Mærkelig. Mener jeg har lest på Roon’s eget forum, at det absolutt ingen påvirkning har på lyden. Har jo også kun min Luminsteamer i annlegget, ingen yderligere endpoints.
    Ellers takk for mange gode musikktips.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    [QUOTE="soundscape, post:
    Men, jeg fant en innstilling som heter Clock Master priority - og den satte jeg på 1 (max). Dermed synes jeg lydbildet ble større - og at jeg fikk mer av den klangen jeg savnet litt
    Prøvde det samme på mitt oppsett, og opplever det samme som deg. Mærkelig. Mener jeg har lest på Roon’s eget forum, at det absolutt ingen påvirkning har på lyden. Har jo også kun min Luminsteamer i annlegget, ingen yderligere endpoints.
    Ellers takk for mange gode musikktips.
    [/QUOTE]

    Bare hyggelig ! At innstillingen ikke skulle ha noen betydning virker jo litt usannsynlig - hvorfor skulle den da være en mulighet ? Noen ganger handler det nok om hvor transparent resten av kjeden er tror jeg - hvorvidt man hører slike forskjeller eller ei.

    Blir noe av det samme med filterinnstillinger på en DAC. Noen hører ikke forskjell , mens andre opplever det motsatte.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.438
    Sted
    Under stjernene
    Forstår ikke helt de to siste innleggene.
    Hvilke innstillinger prate det om.

    Husker når Roon brukes på PC var det viktig at man brukte Exclusive Mode i programmet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Forstår ikke helt de to siste innleggene.
    Hvilke innstillinger prate det om.

    Husker når Roon brukes på PC var det viktig at man brukte Exclusive Mode i programmet.
    Jeg avsluttet prøveabonnementet og slettet apper , så jeg får ikke tatt noe skjermbilde. Men, den ligger under innstillinger - og man kan velge fra 1-10 på en scala.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men er den satt i exclusive mode? (i windows)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den klokke innstilling skal bare betyr noe om man bruker flere soner (ref roon), dvs du velger hvilken som skal være master. Men dere mener det er forskjell også med en (1) sone?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den klokke innstilling skal bare betyr noe om man bruker flere soner (ref roon), dvs du velger hvilken som skal være master. Men dere mener det er forskjell også med en (1) sone?
    Vi var 2 stykker som hørte det samme. Ikke dramatiske forskjeller, men absolutt hørbart.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men er den satt i exclusive mode? (i windows)
    Ok.
    Med Exclusive mode tar Roon kontroll, valgte du det?
    Ja, windows står i exlusive mode. Jeg bruker det samme når jeg kjører Qobuz på PC anlegget. Bruker PC som streamer og Gustard X26Pro i dette oppsettet.

    Ingen big deal i det hele tatt for min del dette. Jeg trives meget bra med Qobuz og streameren , og ser ingen grunn til å investere i noe mer av verken soft eller hardware akkurat nå.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.477
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig, da må det være kvalitetsforskjell på kablene som gjør det :cool::p
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må få testet det selv da..

    Her er hva roon sier:
    "When Roon starts grouped zone playback, Roon determines which zone should be the clock master based on the network conditions.
    If sound quality is your primary concern, you can certainly use the clock master priority settings to manually set the clock master higher for one of the grouped zones."
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ambience

    Mitt lille tweeter eksperiment har vist seg å være svært vanedannende - i alle fall hvis man er opptatt av klang / rom /perspektiv.
    Nå er ikke dette akkurat noe nytt konsept. Det er mange høyttalere som har ekstra diskant bak av samme grunn.
    Men, jeg har fått integrert de bra synes jeg - og pluteslig har man "nye" høyttalere uten kostnader.


    tweeter.jpg
    CC.jpg


     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.438
    Sted
    Under stjernene
    Ja, windows står i exlusive mode. Jeg bruker det samme når jeg kjører Qobuz på PC anlegget. Bruker PC som streamer og Gustard X26Pro i dette oppsettet.

    Ingen big deal i det hele tatt for min del dette. Jeg trives meget bra med Qobuz og streameren , og ser ingen grunn til å investere i noe mer av verken soft eller hardware akkurat nå.
    Forstår ikke helt det her.
    Tenker på exclusive mode i Roon programmet.
    Roon skriver:

    "Exclusive mode allows Roon to take full control of the audio device when music is playing, bypassing the operating system mixer (on your desktop or laptop computer) and interrupting any other applications using the device."
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Forstår ikke helt det her.
    Tenker på exclusive mode i Roon programmet.
    Roon skriver:

    "Exclusive mode allows Roon to take full control of the audio device when music is playing, bypassing the operating system mixer (on your desktop or laptop computer) and interrupting any other applications using the device."
    Får dessverre ikke sjekket/fulgt opp da jeg har slettet prøveabonnementet og appene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mellomhjul

    Siden det er innevær måtte jeg klå litt på 401 igjen. Prøvde originalt mellomhjul , men det ble endel verre. Ergo har Audiosilente sitt på det tørre. Det går stillere - og ikke minst så får det bedre feste/trekker mye bedre. Smurte ellers opp rund baut , så nå tror jeg at jeg stresser ned inntil jeg får bolter til å feste chassis til plinth om en ukes tid. Det ligger nå og "skrangler" på toppen - så kan hende det rett og slett er der problemet ligger.


    2.jpg
    1.jpg


     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Allman Brothers Band

    Beginnings er bandets to første album som ble utgitt 1969/70. Bluesrock blir ikke bedre enn dette .Rett og slett et genialt band.


    Vis vedlegget 989571

    Vis vedlegget 989573



    Allman er så heftig. Tenkte å høre på Allman, men fant ikke dobbeltalbumet jeg har liggende. Når jeg tenker meg om har vel dette funnet veien til hytta. Merkelig:cool: Allman Brothers live et eller annet. Knall album og lite som måler seg i forhold til ektefølt blues i kult format.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Allman er så heftig. Tenkte å høre på Allman, men fant ikke dobbeltalbumet jeg har liggende. Når jeg tenker meg om har vel dette funnet veien til hytta. Merkelig:cool: Allman Brothers live et eller annet. Knall album og lite som måler seg i forhold til ektefølt blues i kult format.

    Da har du mest sannsynlig "At Fillmore East" som er bandets første live album , og tredje album de ga ut. Det hadde release juli 1971, og ble innspilt over to kvelder - 12-13. mars. I min bok en av de aller beste live album i rockhistorien fra den tidsepoken.

    Litt historikk fra Fillmore East for de det måtte interessere: Fillmore East - Wikipedia


    The-Allman-Brothers-Band-Live-At-Fillmore-East.jpg



    Et liveopptak fra samme sted et halvt års tid før albumet ble innspilt:


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    401 - igjen

    Har jeg først fått en fiksering på noe , er det ikke alltid lett å la det ligge. Sååå-jeg gikk i tenkeboksen her og funderte på hvilke andre forandringer som er gjort på riggen. Jo - jeg hadde byttet til originalt headshell og fjernet det ene bakloddet på armen. Da var det ikke annet å gjøre enn å montere opp Pro-ject signature shellet igjen - med ekstra karbondemping + ekstra baklodd på armen. Skjedde det noe ? You bet !

    Hvor mye jeg enn digger den SME armen med originalt headshell - så går det shellet tilbake i esken sin for denne gang.
    Dette spiller som det skal. Nå er det bare småflikking igjen før alt er på stell tror jeg.

    at.jpg


     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.641
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ambience

    Mitt lille tweeter eksperiment har vist seg å være svært vanedannende - i alle fall hvis man er opptatt av klang / rom /perspektiv.
    Nå er ikke dette akkurat noe nytt konsept. Det er mange høyttalere som har ekstra diskant bak av samme grunn.
    Men, jeg har fått integrert de bra synes jeg - og pluteslig har man "nye" høyttalere uten kostnader.


    Vis vedlegget 989090 Vis vedlegget 989091


    Spennende, om jeg forstår deg rett så har satt disse på toppen og vendt bakover?

    gismo
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    SME 3009R / Goldring 2500

    Armen bak på spilleren er utstyrt med en Goldring 2500 MI pickup - og den får prøve seg med et Headshell i tre og en tynn karbonplate i mellom.
    Ingen ulyder av betydning å spore her heller. Altså det er
    vinyl - så dønn stille blir det aldri kontra digitalt.


    goldring.jpg







     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende, om jeg forstår deg rett så har satt disse på toppen og vendt bakover?

    gismo
    Ja, har lekt meg litt med tweeteren bakover. Skal ikke si at det er bedre på alle parametere, men spiller absolutt morsomt. Det er jo gjort på minuttet å vende / stille de om når man ønsker mer "korrekt" lyd igjen. Bakover låter det litt mer som en rundstrålende høyttaler. Tydelig at det vi opplever som ambience / rominformasjon ligger der oppe i frekvens.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har lekt meg litt med tweeteren bakover. Skal ikke si at det er bedre på alle parametere, men spiller absolutt morsomt. Det er jo gjort på minuttet å vende / stille de om når man ønsker mer "korrekt" lyd igjen. Bakover låter det litt mer som en rundstrålende høyttaler. Tydelig at det vi opplever som ambience / rominformasjon ligger der oppe i frekvens.

    Kjenner igjen dette, elsket det mine forrige høyttalere (Mirage M3Si (bipolare)) gjorde med lydbildet.
    At jeg beholdt de i 16 år sier sitt.... 😊
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.849
    Antall liker
    38.600
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det har jeg gjort på flere høyttalere tidligere og har faktisk vært inne på tanken å gjøre det med de jeg har i dag :)
    Bakover vendt diskant gjør mye med lydbilde i positiv forstand

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.811
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjenner igjen dette, elsket det mine forrige høyttalere (Mirage M3Si (bipolare)) gjorde med lydbildet.
    At jeg beholdt de i 16 år sier sitt.... 😊
    Husker godt Mirage M serien , jeg holdt faktisk på å kjøpe et par M3si selv en gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn