SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.793
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sølvkabel

    Kabelen er forresten testet - og vraket ! Ikke fordi det er en dårlig kabel , men matchen var ikke optimal. Hvor mye jeg enn ønsket og håpet på en forbedring så ble det ikke match. Fikk i det minste bekreftet at en drøyt 40 år gammel kabel fremdeles leverer. Om jeg bruker den et annet sted - eller legger den ut for salg vet jeg ikke enda. Nå har jeg vel uansett ødelagt markedet for de som leser bloggen :rolleyes:


    Vis vedlegget 1016493



    Prøvde «silver» i et tidligere oppsett….ble ikke «my cup of tea» heller😉
    Men smaken er som baken og med rett match…. Hvem vet😊

    gismo
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Prøvde «silver» i et tidligere oppsett….ble ikke «my cup of tea» heller😉
    Men smaken er som baken og med rett match…. Hvem vet😊

    gismo
    Bruker sølv andre steder med godt resultat - så alt handler om matching egentlig. Men, det er forskjell på sølvkabler også , om det er solidcore , en eller flere ledere osv. Sølvkabelen jeg har fra DAC til Pre og mellom Pre og Power er av de aller beste jeg har hørt uansett pris og materiale.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sub lab

    Lyttestolen har sneket seg litt bakover siden sist - så når en venn med gullører var innom tok vi en fintuning av sub'en igjen.
    Forbløffende hvor små forandringer som skal til . Begge var enige om at anlegget nå spiller bedre enn noen gang.
    Da er det vel bare å nyte musikken da 🎶 👂


    sub.jpg

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.793
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja - Bowers & Wilkins DB-1. En 12 tommer på hver side - og en 1000 watter i sokkelen. Inebygget dsp , men mulighet for å ratte innstillinger på PC,en også.
    Stilig og sikkert kraftig nok😉
    Det at sub har en oppegående software med muligheter for å ratte litt dsp/eq synes jeg er alfa/omega👍🏼
    Har samme mulighet på mine Sf Gravis III via en egen app. Ratter via iPad/iPhone fra sweetspot.
    Sånn kan man holde på til man enten blir grønn eller fornøyd😅🤣
    Føler at jeg først i det aller siste begynner å nærme meg🎶

    gismo
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stilig og sikkert kraftig nok😉
    Det at sub har en oppegående software med muligheter for å ratte litt dsp/eq synes jeg er alfa/omega👍🏼
    Har samme mulighet på mine Sf Gravis III via en egen app. Ratter via iPad/iPhone fra sweetspot.
    Sånn kan man holde på til man enten blir grønn eller fornøyd😅🤣
    Føler at jeg først i det aller siste begynner å nærme meg🎶

    gismo
    Målet er vel både grønn og fornøyd :p Har du prøvd å kjøre et frekvenssveip med tonegenerator ? Da finner du i alle fall ut hva som bør skrus fast i rommet.
    Her skrangler det i ett eller annet fra 12-13 hz og oppover til ca 25 hz hvis jeg har litt volume på anlegget.

    Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency (szynalski.com)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.793
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er helt sant, opplevd det samme her, glass skrangler i vitrine skap etc etc😎
    Men ikke ofte man er nede på de frekvenser da, heldigvis stopper mine to på ca 20hz😉
    I software på mine ligger en sånn tonegenerator fra 15-150hz som kjøres med mikrofon, først ca 1m rett foran sub, så med mikrofon ved ørene i sweetspot. Blir da to frekvenskurver som man da kan lage en ny kurve via eq som en middelvei. Også kan man manuelt ratte litt videre ut fra denne og da kan man bli både grønn eller tålelig fornøyd😅🤣

    gismo
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    John Fogerty - Premonition

    Første livealbum fra Fogerty som soloartist. Låtmaterialet er ca 50/50 Creedence og hans egne.

    Ellers virker det som jeg har landet på en sub-innstilling som funker. Når man merker hvor store forskjeller en liten justering gjør
    er det neimen ikke rart at rommet er det som farger lyden mest med sine uttalige peaks and dips. Jeg jakter ikke på rett frekvensskurve hele veien, men på det som låter troverdig og balansert nok i mine ører.

    1.jpg


    Garrard står på sidelinja i dag.


    2.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    As Time Passes

    St.Vincent dama er dyktig hun , men dette snakker mere til meg.
    Nydelig samspill mellom Arild Andersen , Daniel Sommer og Rob Luft på dette albumet.
    Denne får nok mye spilletid fremover.


    aa.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Tortured Poets Department - dette er ikke en anbefaling.

    taylor-swift-5.jpg


    Leste at dama (altså Taylor Swift) slår alle gamle rekorder i nedlastninger og salg av den nye skiva - så jeg måtte jo roe nysgjerrigheten her.
    Første låta startet med et litt interessant lydbilde. Midt i andre sporet begynte jeg å kjede meg , og når jeg kom til fjerde låta begynte jeg å bli irritert .

    Nå skal det sies at jeg samtidig la inn etterlysning etter en postpakke. Den andre pakka posten har rota bort på kort tid her :mad:
    Norgespakke liten er et produkt som rett og slett ikke holder mål.

    Nei, får finne frem noe god musikk - og tenke positivt. Taylor tjener nok penger allikevel uten meg i kundegruppen .


    Ha en riktig god uke 🎶🎶
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.853
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tracking Angle var heller ikke nådig med den TS-plata:

    AT33PTG/II er ufattelig vakker (også) i SME-hodeskallet du har den i. Siden sølvkabelprosjektet ble både gult og sort i løden kom jeg på et tweak du kanskje kan ha utbytte av til det hodeskallet som jo er kjent for en lille smule sonoritet:
    Jeg bruker allerede en karbon-spacer i det headshellet. Sølvkabelen testes nå mellom RIAA og Preamp. med mye bedre resultat. Som tonearmkabel ble det noe som ikke stemte .
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.853
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aha! Men siden karbon ikke har de samme egenskapene som alumina har gir en slik Korf-plate allikevel muligheten til å tweake. Er det ikke fint? 🤒
    Hva er RLC-verdiene til sølvkabelen? Kanskje den er for audiofil til tonearmsbruk. 🤭
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Aha! Men siden karbon ikke har de samme egenskapene som alumina har gir en slik Korf-plate allikevel muligheten til å tweake. Er det ikke fint? 🤒
    Hva er RLC-verdiene til sølvkabelen? Kanskje den er for audiofil til tonearmsbruk. 🤭
    Joda - hvis man virkelig vil bruke penger er det nok at tweaks der ute :LOL: Har ingen specs på kabelen annet enn at det er 4 solidcore ledere i rent sølv.
    Vet mange mener det ikke er forskjeller , men jeg forholder meg til hva jeg hører. Den funker uansett bra som signalkabel mellom andre kilder.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Enig. Her har PostNord levert i butikken allerede, noe som Big Dipper gjorde klart til sending på fredag i lunsjen. Juhu! :cool:
    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at det har vært forsøkt tonearmskabel med sølv. Du sier at det ble en dårlig match i anlegget ditt. Synd. ☹
    Helt konkret, hva var det som skjedde med lyden?

    Min erfaring er at tonearmskabel er den kabelen hvor man hører mest forskjell.
    Såpass mye, at hvis anlegget ellers er transparent og har evne til å gjengi detaljer og klangfarger, så vil de fleste høre forskjell.
    For å nevne det, så har jeg ennå ikke hørt forskjell på strømkabler. 🙈

    Jeg er ikke ingeniør, men kan noe av forklaringen være at signalet fra pick up er svakt, og må forsterkes mye?
    Det kan hende jeg tar feil, men med mine begrensninger mht teknisk kompetanse er det slik jeg har tenkt. Hvis noen på saklig grunnlag mener at det er feil, så setter jeg pris på å bli opplyst.😊

    Jeg har også prøvd kabler med sølv i kjeden, men ikke i tonearmen.
    Min opplevelse var at lyden ble enda klarere, og mer tydelige mikrodetaljer men man mister kropp og fundament slik at det oppleves for tynt. Som du er inne på kan det ha mye med matching å gjøre. Anlegg som låter i overkant varmt, med tendens mot ullent og dempet vil antagelig profittere med sølvkabler. Det vet man ikke før man gjør som deg, og prøver.
    Kan ikke skjønne at det skal bli vanskelig å selge de videre, da folk har ulike behov for hva som skal få anlegget bedre.
    Ha en fin dag videre 🙂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ser at det har vært forsøkt tonearms- kabel med sølv. Du sier at det ble en dårlig match i anlegget ditt. Synd. ☹
    Helt konkret, hva var det som skjedde med lyden?

    Min erfaring er at tonearmskabel er den kabelen hvor man hører mest forskjell.
    Såpass mye, at hvis anlegget ellers er transparent og har evne til å gjengi detaljer og klangfarger, så vil de fleste høre forskjell.
    For å nevne det, så har jeg ennå ikke hørt forskjell på strømkabler. 🙈

    Jeg er ikke ingeniør, men kan noe av forklaringen være at signalet fra pick up er svakt, og må forsterkes mye?
    Det kan hende jeg tar feil, men med mine begrensninger mht teknisk kompetanse er det slik jeg har tenkt. Hvis noen på saklig grunnlag mener at det er feil, så setter jeg pris på å bli opplyst.😊

    Jeg har også prøvd kabler med sølv i kjeden, men ikke i tonearmen.
    Min opplevelse var at lyden ble enda klarere, og mer tydelige mikrodetaljer men man mister kropp og fundament slik at det oppleves for tynt. Som du er inne på kan det ha mye med matching å gjøre. Anlegg som låter i overkant varmt, med tendens mot ullent og dempet vil antagelig profittere med sølvkabler. Det vet man ikke før man gjør som deg, og prøver.
    Kan ikke skjønne at det skal bli vanskelig å selge de videre, da folk har ulike behov for hva som skal få anlegget bedre.
    Ha en fin dag videre 🙂
    I min teori burde også sølv være utmerket fra tonearm til riia. Det jeg opplevde var at lydbildet ikke hang sammen om jeg kan si det sånn. Låt merkelig i mine ører i alle fall. Antagelig mer kritisk i forhold til impedanse og kapasitans . Den testes nå mellom riia og preamp - og der gjør den en meget bra jobb. Sammenligner med både Kimber Hero HB og Harmonic Tech Magic Link II som jeg vanligvis bruker der - og den står ikke tilbake for dem synes jeg.

    Når det gjelder sølvkabler så er det store forskjeller der også. Kommer an på hvordan den er bygget opp. Solid Core / flere tynne ledere / diverse flettemønster osv.
    Jeg bruker rent sølv fra DAC til Preamp og Preamp til Poweramp - og har til gode å ha hørt noe bedre. Eller rettere sagt - man hører den ikke :) (DH Labs Silver Sonic Revelation).

    Ellers er jeg helt enig med deg vedr. strømkabler. Har prøvd endel forskjellig uten å få noen åpenbaring. Kjører på hjemmelaget 2.5 kvadrat uten skjerm med fancy strømpe og kontakter - mest for utseendet skyld.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.123
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Skal du dra lyden videre med vinyl så er dette veien å gå😉😁.
    Mindre støy, bedre bass, bedre opp i mellomregisteret.( Bildet er for illustrasjon).
    IMG_5916.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal du dra lyden videre med vinyl så er dette veien å gå😉😁.
    Mindre støy, bedre bass, bedre opp i mellomregisteret.( Bildet er for illustrasjon).
    Vis vedlegget 1019609
    Pro-ject Riia ???

    Luxman E-250 er faktisk det mest støyfrie riia trinnet jeg har hatt - og jeg mangler hverken bass eller annet . Men, gøy å teste litt forskjellige kabler så lenge de fleste allerede er tilgjengelige. Videre opp på vinylsiden betyr bedre pickup(er) , men jeg er ikke villig til å legge mer penger i det på nåværende tidspunkt i alle fall.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Angående kabeltesting - kan det ha noe med å gjøre at lederne i kablene du nylig kjøpte ikke er rent sølv?
    Ser de er merket som "sterling silver" som skal bety omtrent 92,5% rent sølv og 7,5% "andre materialer"
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hyssjjjjj husk at det fortsatt ikke er stuerent å snakke om at forskjeller kan oppleves sålenge ingen av de er direkte defekte... [Skrevet med hemmelighetsstempel]
     
    • Wow
    Reaksjoner: TT.

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.853
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme om det er sølv, kobber, eller forsølvet kobber. Tonearmskabler handler om R, L og C, skjerming og (faktisk) mekanisk integritet pga. mulig mikrofoni.
    Tillegg (forsvinner tommeloppene nå?): Det er også den eneste kabelen i et vanlig hifioppsett som er kritisk for gjengivelsen.
    Tillegg 2: man skal ha huet temmelig under armen for å hevde at kabler mellom pickup og phonotrinn ikke er er kritiske komponenter, @Eirik84. Ja, jeg blir oppgitt over den regla du serverte.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn