SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker så mye for link ! Veldig artig å lese. Og du skriver at de låter best lavt - ergo behøver jeg ikke bekymre meg for å senke dem. De skal snart over på stativene , så har jeg mulighet til å trekke de ut fra veggen også.
    Ja, denne var til og med gøy for meg selv å lese igjen.
    Veldig moro både at de funker best på lave stativer (både lytting og måling hos SEAS) og at de skal kunne brukes med små rørforsterkere (y) :cool:

Fant dette bildet også, som ikke fikk plass i omtalen.

IMG_1602.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.941
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jøss…. Her kom jeg mæ nesten ikke ute av huset før Montana lurer sæ inn hos Mr Montana😅😂
    Gratulerer må man vel si da🎉

Du er en trogen Montana mann skjønner jeg…Montana i hoved oppsett, i tv stua i 2.etg og nå også i spisestua😉🤣 Spennende dette vil jeg tru!!🎶

Hørte jo dine Roxan der på onsdag og synes lyden din der var flott, så om dette funker ennå bedre….så må je nesten komme tilbake til en ny musikk-lunsj😅😉🤣

gismo

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jøss…. Her kom jeg mæ nesten ikke ute av huset før Montana lurer sæ inn hos Mr Montana😅😂
    Gratulerer må man vel si da🎉

Du er en trogen Montana mann skjønner jeg…Montana i hoved oppsett, i tv stua i 2.etg og nå også i spisestua😉🤣 Spennende dette vil jeg tru!!🎶

Hørte jo dine Roxan der på onsdag og synes lyden din der var flott, så om dette funker ennå bedre….så må je nesten komme tilbake til en ny musikk-lunsj😅😉🤣

gismo

Takke-takk . Stående invitasjon her vettu ! Dette er hva man trygt kan kalle et impulskjøp. Så billig at man ikke kan la være osv. Det er noen som overtar dem hvis ikke jeg beholder dem , men jeg skal da jaggu vurdere de veldig seriøst før jeg evt. gir slipp på de.

Helt ærlig så er eneste ankepunkt følsomheten , men den var på grensen med Roksan også. Holder fint til lavt og moderat volume , men stopper også der.
    Med varm rørforsterker spiller dette faktisk riktig bra. Jeg kjenner igjen "ærligheten" som jeg opplever som signaturen til Montana i denne serien. De imponerer ikke med triks og effekter, men rett og slett fordi det låter veldig skikkelig om jeg kan si det sånn. De går overraskende dypt i bassen - sikkert hjulpet litt av hjørneplasseringen. Og med sub i tillegg mangler det i alle fall ingenting. Litt rundere i toppen enn Roksan med sine bånddiskanter , mulig Roksan heller krydret litt ekstra akkurat der.

Kjenner jeg forsvinner i musikken mens jeg sitter her nå - og tenker mindre lyd. Det er alltid et bra tegn på at det begynner å sitte.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.941
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette høres jo så langt ut både spennende og bra ut, at du allerede sitter å føler behag og liker lyden kan jo tyde på at disse får bli i spisestua?
    Litt mere justeringer kan jo gjøre mye, både ut/inn fra hjørnet, vinkling og kanskje opp/ned i høyden så tror jeg du finner rett plass😉
    Lykke til med testing🤗

gismo

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steve Tibbetts

Hellbound Train er en samling av det beste materialet gjennom mange år remasteret og utgitt 2022.

Spiller ikke galt rundt spisebordet her nå . Skal ryddes i ledninger etter hvert , men det er et forsøkslaboratorium enn så lenge.
    Høyttalere skal på et tidspunkt få en liten makeover også .

ST.jpg
    PC.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.260
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du skriver at høyttalerne er litt stygge i kabinettene. Her snakker vi om høyttalere som har kommet til rett sted! 😊 Slitan med godt kjøp!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Rørmagi

Det begynner å synge bra her nå , så fikk lyst til å prøve dette pre-amprøret igjen.
    Av de jeg har å velge blant er det dette som virkelig gir det jeg vil kalle rørmagi.
    Det er ikke best på alt, men steike som det synger når det gjelder akustiske instumenter , stemmer osv.

For en klang ! De sterke sidene ved det er så bra at jeg nesten er villig til å overse det som ikke funker så godt.

NN-GL-12AT7-Gold-Lion-12AT7-ECC81-Genalex-1_600x600.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mon tro hvordan de nye monitorene hadde gjort seg i hovedanlegget 🙂 Grattis forresten. Røverkjøp.
    Spiller sikkert bra siden det er bedre kilder og mere krefter - selv om man hadde mistet autoriteten man får med et større fullrange oppsett.
    Har prøvd flere små stativhøyttalere der tidligere. De fleste tryner litt, men noen kan overraske .

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Keep on Trippin'

Tror dette må være det ultimate ECM røret 🎶

Noe av greia med dette anlegget er å ha noe annerledes enn de andre oppsettene.
    Så det må gjerne låte mer rør om jeg kan si det sånn. Streber ikke etter perfeksjonisme på alle plan - bare ren musikkglede.

MK.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter mange timer med musikk her så begynner Montana Mini Monitor overbevise mer og mer.
    Særlig med Genalex røret på plass igjen i preampdelen på Trafomatic Aries.
    Det røret spiller mindre korrekt , men låter mer "live". Samtidig er høyttalerene mer ufarget -
    så det ble en bedre match enn med Roksan.
    Time will show , men Montana begynner å bite seg fast.

tubes.jpg
    ER.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ruby Red

Uansett hva som skjer med Montana Mini Monitor - så trenger de en makeover grunnet riper og et par hjørner som har litt avskallet maling.
    Ikke noe som haster , men jeg har jo allerede begynt å leke med tanken. Skal man være kjedelig å kjøre safe - med sort matt eller silkematt.
    Eller...skal man rett og slett gjøre de litt mer sexy. Jeg har jo endel rødt som tema i spisestuen , blant annet et persisk teppe. Sååå...

Noen eksempler nederst , men mine får i så fall en litt dypere rødfarge.

ruby.jpg

rubinrød.jpg

montana.jpg X3SPJL_ban5IB5_lmYPzpmp3U.jpg img_0870.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jakten på den siste centimeteren 🌠

Har levd såpass lenge med Montana at jeg vet hvor viktig plassering er for det endelige resultatet.
    Hadde funnet en plassering som var god på de fleste parametere, men fikk en ganske kraftig peak i mellom 60 og 80 hz.
    Fakstisk såpass at det ble vanskelig å integrere sub. osv. Etter å ha trukket de et godt stykke frem fra veggen bak forsvant mer
    eller mindre hele bassen ! Sååå, hvor starter man igjen etter det. Jo, jeg lirka de tilbake der de sto , og jobba meg faktisk litt andre veien -
    det vil si nærmere veggen bak , pluss et par cm nærmere sideveggen også. Og nå begynner vi å snakke her. De spiller mye jevnere i hele
    området . Jeg fikk litt mer liv i toppen, og bassen preges ikke av den pukkelen som var der før. De er såpass jevne at sub'en nå
    bare fyller inn helt i bunnen. (Skal jobbe mer med delefrekvensen der). Men , dette begynner å funke gull altså.

ss.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med salg :)

Har du prøvd å spille suben i motfase? Kanskje du finner et punkt der den kurerer peaken?

Dessuten, siden jeg er litt i møkkamannhumør akkurat nå, så finnes det de som mener at ht som er superkresne på plassering, er feilkonstruerte!:eek:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Grattis med salg :)

Har du prøvd å spille suben i motfase? Kanskje du finner et punkt der den kurerer peaken?

Dessuten, siden jeg er litt i møkkamannhumør akkurat nå, så finnes det de som mener at ht som er superkresne på plassering, er feilkonstruerte!:eek:
    Testet fase også, men den peaken er borte nå. Startet med å kjøre sub. opp til 40hz - nå har jeg øket til ca 50hz og litt ned på volume. Kjenner jeg lukter rundt det magiske punktet nå. Det spiller rett og slett uvirkelig bra - spesielt når jeg tenker på hva jeg ga for de Montana'ene :D Montana bare runder av i bunnen uten filter - sub fyller inn videre nedover. Vil ikke ha noe delefilter i signalveien som besudler min vakre Ariel :giggle:

Er såpass overbevist at Roksan nok havner på torget bare jeg får rota frem esken, og tørket litt støv av dem. Det er fremdeles en meget bra høyttaler , men jeg er jo Montana mann på min hals.

@Hifi&Vinyl har tilbudt meg å teste ut et par Impulse Ta'us , men de blir rett og slett litt for store for den lille kroken min. Utover det er de et kupp - og uforståelig at ingen har kapret dem.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vil påstå at det først og fremst er de fleste rom som er feilkonstruerte 😁 - i alle fall når det kommer til å spille musikk i uten problemer/noen utfordringer.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Silence

Eller stillhet er vel snarere hva det ikke er her . Piano og sax/bassklarinett fremstår meget virkelighetsnært i rommet nå.

MW.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med salg av platespiller og kjøp av monitorer.
    Jeg synes absolutt at rødt er en god idé. 👍
    Hva med karmosin?
    Takk for det. Karmosin høres ikke dumt ut det . Blir i så fall noe som henter opp den dype rødfargen i teppet. Men , fare for at det blir et prosjekt som må vente på vårlige temperaturer igjen . Bortsett fra en ripe oppå den ene høyttaleren ser de helt OK ut inntil videre hvis ikke man leter etter feil .

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Eloy

Måtte sjekke om anlegget kan rocke litt her - og Tyske Eloy fra 1978 spiller fint i spisestua det.

eloy.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Polen
    Kanskje litt pretensiøst, men what the hell? Siden du nå ikke går for minimalistisk interiør uansett, hva med matt gull? Så blir i alle fall Buddha fornøyd 🧘‍♂️:)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.576
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje litt pretensiøst, men what the hell? Siden du nå ikke går for minimalistisk interiør uansett, hva med matt gull? Så blir i alle fall Buddha fornøyd 🧘‍♂️:)
    Bladgull :unsure: Jeg mener skal man først si A osv......😄

Tror jeg holder på den røde en stund til , så ikke kitsch'en overtar helt her 😛 Men , jeg kunne jo bruke fargen på munkekledningen - så føler Buddha seg mer hjemme .

Buddha-Temple-Dehradun-5.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn