Nå
Jeg har for lenge siden akseptert at jeg ikke er i besittelse av gullører, faktisk må jeg bare pent leve med det høreapparatduden kaller en noe redusert hørsel.
Altså ikke en noe redusert gullhørsel, bare en noe redusert hørsel.
Livet mitt har alltid vært opptatt med å lure på hvordan saker og ting henger sammen.
Når jeg får presentert slike millimeterregnestykker med et eller annet mer eller forståelig forholdstall på ting jeg personlig opplever som litt omtrentlig, og i hvert fall personlig, så får jeg lett litt rynker i panna.
Dette er som eksempel regnestykket for justering av sadelhøyde på sykkel for en person med skrittlengde 860mm. Her ser vi sadelhøyde spesifisert ned til ,01mm.
I beskrivelsen ser vi personen måle uten sko, sokker er ikke spesifisert, iført dongeribukse, ingen kompensasjon for pad i sykkelbukse, tykkelse av sokker, eventuelle innleggssåler og sko.
Men setehøyden er altså 759,38mm
Litt det samme med avstander og vinkler rundt høytalere og lytteposisjon.
Bare enda flere variabler vi IKKE på noe vis har kontroll over.
Kone/partner, materialer i gulv, vegger, og tak, møbler, vindu, gardiner, tepper, puter, symmetrisk/ikke symmetrisk rom, etc, etc.
Noe av dette kan vi selvsagt styre, men for mange av disse variablene må de fleste av oss spille med de korten vi har fått utdelt.
Og til slutt lurer jeg som sagt på hvor tallet 83% kommer fra. Ja, jeg har hørt om «Jim».
PS! Det finnes også en 38%-regel…