Spørsmål ang. motstand på PS AUDIO MC-forsterker

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Hei.
Har nylig tatt i bruk min nye Benz REF 3 Silver p.u. Bruker denne sammen med Conrad Johnson ET2 forforst. med innebygget MC-RIAA-trinn.
Fungerer fint, men p.g.a. svakt signal fra p.u. (0,3mV) valgte jeg å sette inn min PS Audio MC forst. imellom.
Dette spiller som f...
Så til saken: Ifølge medfølgende tabell:

er største motstand 30 ohm. Benz anbefaler 100 ohm eller mer.
Hvis jeg ikke setter inn noen motstandere måler jeg ca. 2,5Mohm (på inng.), og ved å sette inn 200ohm`s motstandere, (som er det høyeste jeg fant for øyeblikket, og ja, jeg vet den burde ligge høyere ), så måler jeg faktisk også 200ohm på inngangen.
Da personen jeg kjøpte denne av dessverre ikke er med oss lengre er spørsmålet: Har denne forst. blitt ombygget eller er det jeg som ikke har forstått hvordan man måler den faktiske motstanden?

Mvh
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.470
Antall liker
26.693
Torget vurderinger
24
Hva står det lenger oppe på arket? Er dette aktiv eller passiv sak?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Utifra data'ene oppgitt tolker jeg det slik at det er intern stepup trafo i steup'en.
Du skal da teoretisk velge den verdien som gir et "actual" resultat som ligger nærmest mulig pickupen's interne impedans ( som du altså aller først må finne ut hva er ).
Hvis f.ks. din pickup har intern impedans på 8,5 ohm skal du bruke enten 10 eller 15 ohms motstand som gjør at pickup'en "ser" en belastning på henholdsvis 7,5 ohm eller 10 ohm.

Ellers hadde det vært lettere å gi et sikkert svar hvis vi kunne fått lest alt som står i bruksanvisningen og ikke bare et lite utdrag..........

Du bør også aller først sørge for at inngangen på CJ er satt på 47k og da fortrinnsvis på mm ellers kan du fort komme helt ut å sykle ::)
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Hei
Motstanden i CJèn er selvsagt satt til 47k.
Legger ved bilder av sidene i sin helhet, men beklager kvaliteten.
Den interne motstanden er 7,2 ohm, og den eksterne motstanden skal være fra 100-47k.
I og med at maks motstand er 30 ohm, må vel dette være rettet mot den interne motstanden.
Etter min mening er dette dårlig forklart i manualen.

Mvh
 

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja jeg skal jammen skrive under på at dette var en forvirrende manual ::)
Holder allikevel en liten knapp på det som jeg skrev i mitt tidligere innlegg at teoretisk "riktig" motstand vil være 10 ohm så dette bør være et greit utgangspunkt.
Når det er sagt så står det jo ganske tydelig i manualen at det bare er å prøve seg frem. Generelt kan man forvente mørkere lyd dess mindre motstand.
Happy listening :)
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Som nevnt i startinnlegget måler jeg 200 ohm når jeg setter inn en 200 ohms motstand, men ved å ikke sette inn noen motstand, måler jeg flere Mohm.
Det var dette jeg i utgangspunktet stusset litt over.
Ellers er pick-upen bare spilt ca. 10 timer og har en innspillingstid på 40, så forhåpentligvis blir dette bare bedre og bedre ;)

Mvh
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
SLUTT Å MÅLE!!!!!

Dette er som bruksanvisningen sier en aktiv MC-forsterker
basert på enten diskrete bipolare transistorer eller OP-amper.
Inngangsimpedansen i (den første) halvlederen er tydligvis
30 Ohm. Når forsterkeren er slått AV er inngangsimpedansen
på halvlederen bortimot uendelig.

For å få en korrekt måling av inngangsimpedansen må denne
måles mens forsterkeren står . Du må for all del IKKE forsøke
denne målingen men et vanlig multimeter da instrumentets
utspenning sannsynligvis vil grille halvlederen!!!

Slå deg til ro med at dette er en head-amp med muligheten
til å velge Zinn fra 0-30 Ohm. Ønsker du høyere inngangs-
impedans får du enten bytte stepup eller erstatte halvlederne
med FETer som har vesentlig høyere inngangsimpedans.

mvh
Gunnar Brekke
 
Topp Bunn