Spørsmål om levetid på høyttalere

tiiigen

Medlem
Ble medlem
23.02.2007
Innlegg
8
Antall liker
0
Har fått et spørsmål engående levetid på elementene i høyttlere, av en som vurdrere å kjøpe ett sett 8 år gamle høyttalere av meg.

Blir de stive og sprø med tiden? Finnes det noen tommelfingerregel som sier noe om hvor lenge man kan forvente seg at høyttalere holder?

MVH

Tiiigen

???
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.810
Antall liker
8.463
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hvis det er gummioppheng som ikke smuldrer opp kan de godt vare 30-40 år uten problem.
Men selv de fleste høytalere som kantopphenget er smuldret bort (tar som regel 12-15 år før det skjer) på kan recones og vipps så spiller de i 15 år til uten problemer.
 

tiiigen

Medlem
Ble medlem
23.02.2007
Innlegg
8
Antall liker
0
Takk for kjapt svar. Da kan jeg videreformiddle dette.. :)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ja, brukte høyttalere er ofte like gode som nye (eller bedre) så lenge de ikke har noen tydelige defekter.
Noe som en sjelden gang kan forekomme, i tillegg til det med kantopphenget som Rudi nevner (og som nesten bare gjelder oppheng av skumgummi), er at en "dopet" soft dome diskant etter noen år og noen forbipasserende kubikkkilometer med forurenset luft kan ha  mistet sin idelle konsistens. Her har aluminium og keramikk en fordel, alt annet bør vel ideelt skjekkes etter noen (10?) år, om ikke annet så med en tonegenerator og øret. En sklerotisert diskant dome vil ikke gjengi jevnt, men skrike høyt i enkelte frekvensområder.Det er ikke til å ta feil av, selv uten å ha et et akustisk laboratorium for hånden. Også effekten av eventuell magnetisk olje i rundt svingspolen kan avta med årene, visstnok, men antagelig uten de helt store negative konsekvenser. Heldigvis er diskantelementer ofte lett tilgjengelige som reservedeler.

Unødvendig å nevne i denne tråden, egentlig, men for den som liker å lese om alt mulig rart, tar jeg med noen andre defekter som kan forekomme en sjelden gang: Elektrolyttkondensatorer i delefilteret kan tørke ut! Det skjedde meg med noen av de første ht jeg hadde som var noen små amerikanske AR ht jeg hadde på studenthybelen. Diskanten ble gradvis borte, og det bare etter et par år. Jeg fikk sjokk da jeg åpnet dem og så det var brukt helt ordinære el.kondiser i serie med diskanten. (det første sjokk i en lang rekke som gjorde meg til audioskeptiker.... ).
Meget sjelden kan man slumpe bort i et annet fenomen (også dette utfra egen erfaring). På høyttalere som har vært lagret liggende/horisontalt i noen år kan membranen synke inn under påvirkning av tyngdekraften (særlig løse elementer blir ofte lagret på denne måten, naturligvis, stående på magneten med membranen oppadvendt). Jeg skjønte ingenting når jeg hørte den impotente bassgjengivelsen fra en slik høyttaler, men kom tilfeldigvis til å lyse med en lommelykt gjennom senteropphenget, og da så jeg at viklingene i spolen bare stakk en millimeter ut forbi polstykket! Iflg spesifikasjonene skulle det være 6 millimeter på hver side. (Det som da skjer under bruk er at kraften drastisk avtar nesten med en gang membranen beveger seg i den ene retningen: Spolen vil være raskt på vei ut av det konsentrerte feltet i magnetgapet). Nå så jeg også at selve senteropphenget var mer konkavt enn normalt. Det vanligste er et beslektet fenomen, nemlig at membranen siger litt på på høyttalere som står opprett, men da slik at svingspolen “skraper i”. Dette siste er som kjent enkelt å fikse på ved å dreie på elementet i forhold til skruehullene (eller vende hele høyttaleren opp-ned). Problemet som jeg hadde, løste jeg ved å dra membranen noe ut i motsatt retning med en elastisk tråd festet med en liten dråpe silkon midt på støvkapselen (og i en hylle over skrivebordet), og gi senteropphenget en ny omgang med lakk som fikk tørke over natten.

Beklager at dette ble så langt, det er jo midt i svarte natta no! No.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bortsett fra de tingene som er nevnt over her, tror jeg rett og slett alderen er det største problemet. Mer konkret at det har skjedd mye utvikling på høyttalerfronten over noen 10-år.
 
T

timc

Gjest
Jeg hadde et sett orginale jbl L65 fra '75. Ikke noe problem med elementene der. Måtte skifte kondensatorer.

Mvh
 
K

knutinh

Gjest
Mange JBL-kasser har hatt problemer med kant-oppheng.

Og imotsetning til Audiomix så mener jeg at det har skjedd ganske lite de siste 10 åra på høyttalerfronten, annet enn skiftende moter - en god høyttaler fra 1997 er etter min ringe mening fremdeles en god høyttaler :)

-k
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Mange JBL-kasser har hatt problemer med kant-oppheng.

Og imotsetning til Audiomix så mener jeg at det har skjedd ganske lite de siste 10 åra på høyttalerfronten, annet enn skiftende moter - en god høyttaler fra 1997 er etter min ringe mening fremdeles en god høyttaler :)

-k
Det har nok skjedd ting på de siste 10 årene.. men med tanke på prisutviklingen i mid/high-end klassen så er høyttalere fra '97 et godt kjøp selv om du må betale ny-pris..
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
det er vel også endel høyttalere som har vært i produksjon i veldig mange år som enda selges og regnes som vedlig god høyttalere til prisen..
 
K

kbwh

Gjest
For meg virker det som at høyttalerelementer er  lineære over et større arbeidsområde i dag enn for ti år siden. Men det trenges da kanskje ikke fullt så gode kokker i dag som den gang for samme lydkvalitet i sluttproduktet, eller kanskje den kvalteten fra for ti år siden koster mindre i dag relativt sett?

Men en kiste med to-tre elementer er fremdeles en kiste med to-tre elementer..
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
For meg virker det som at høyttalerelementer er lineære over et større arbeidsområde i dag enn for ti år siden. Men det trenges da kanskje ikke fullt så gode kokker i dag som den gang for samme lydkvalitet i sluttproduktet, eller kanskje den kvalteten fra for ti år siden koster mindre i dag relativt sett?

Men en kiste med to-tre elementer er fremdeles en kiste med to-tre elementer..
Den største utviklingen har vel vært innenfor nye og harde membranmaterialer. Dette krever egentlig mer av konstruktøren enn tidligere.

Samtidig er råvarene rimeligere enn noensinne (gode elementer og bearbeiding av materialer) derfor virker prisuviklingen helt ubegripelig.. Men det har slått ut ganske positivt i den aller rimeligste enden av skalaen (de rimeligste produktene)
 
K

knutinh

Gjest
Det har stadig blitt enklere for "hvem som helst" å modellere og så måle konstruksjoner uten tilgang på test-lab-er.

Men kan man måle utviklingen på rå-elementer og vise til noen stor endring pr år på effekt-tålighet, linearitet, pris etc?

Jeg kan uten videre godta at bedre prosess-kontroll har gitt oss snevrere toleranser, også for billige komponenter, men selv kostbare høyttalere har jo ofte rimelige rå-elementer med svært så jordnære materialer. Og hvor mye har egentlig kondensatorer og spoler utviklet seg siden '97??

-k
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Det har stadig blitt enklere for "hvem som helst" å modellere og så måle konstruksjoner uten tilgang på test-lab-er.

Men kan man måle utviklingen på rå-elementer og vise til noen stor endring pr år på effekt-tålighet, linearitet, pris etc?

Jeg kan uten videre godta at bedre prosess-kontroll har gitt oss snevrere toleranser, også for billige komponenter, men selv kostbare høyttalere har jo ofte rimelige rå-elementer med svært så jordnære materialer. Og hvor mye har egentlig kondensatorer og spoler utviklet seg siden '97??

-k
Man kan vel i alle fall si at mange nye elementer har fått lavere forvrenging innenfor sitt brukbare virkeområde, grunnet bla membranmaterialer og bedre motorsystem. Så kan man diskutere om hvor "nye" disse teknologiene er.. Men faktum er i alle fall at de er satt i serieproduksjon og sluttprisen er relativt lav.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Bortsett fra de tingene som er nevnt over her, tror jeg rett og slett alderen er det største problemet. Mer konkret at det har skjedd mye utvikling på høyttalerfronten over noen 10-år.
Forsåvit riktig, men i de siste 10-15 årene ser vi at kabinettene er blitt mye bedre, både på dyre og rimelige høytalere. Filtrene er også bedre, både når det gjelder kretsløsning og komponenter. Høytalerenhetene er vel i og for seg ikke blitt særlig bedre, men kan i dag skreddersys på bestilling fra de store fabrikkantene etter bedre erfaring og viten. Enda eldre enheter hadde kantoppheng av en dårlig gummikvalitet, i de senere brukes neopren som ikke rotner så lett. Styreopphenget ble også tidligere laget av tråd som rotnet.
 

tiiigen

Medlem
Ble medlem
23.02.2007
Innlegg
8
Antall liker
0
Da tror jeg at jeg konkluderer med at det ikke er noe problem med mine 8år gamle JmLab høyttalere og at de burde holde noen år til uten problem. De har vært lagra stående hele livet og i de siste 3 åra har de ikke vært i bruk, men stått i en krok på soverommet.
 
Topp Bunn