Spørsmål om noen Beatles-album

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Jeg er usikker om dette er det riktige forumet å legge dette ut på, og er jeg helt på viddene så er det bare å slette dette innlegget (eller flytte det).

Jeg var for en stund siden så heldig å finne en tolv-tretten forskjellige Beatlesalbum i varierende stand. Etter å ha lest meg opp på nettet har jeg konkludert med at noen av disse kanskje er noe mer sjelden enn vanlig. Jeg har ikke det helt store personlige forholdet til Beatles (Med unntak av Sgt. Peppers som jeg hørte gang på gang da jeg var liten, og var hyggelig nok en av LP'ene). Jeg lurer derfor på om jeg kanskje skulle solgt disse albumene til en samler, hvis de skulle være noe samlere er på jakt etter. I så tilfelle, lurer jeg litt på hvor jeg eventuellt kan vise disse LP'ene eller hvor det vil være folk som kanskje ønsker seg disse albumene (om de er ønskelig)? Er det finn.no som gjelder eller er det egne bedre egnede websider for kjøp og salg av brukt vinyl?

Albumene jeg tror kan være av ekstra interesse er:

- The Beatles’ Second Album - Stereo - CPCS 103 (UK Export)
- Help! - Stereo - PCS 3071 (PMC 1255) - Norsk utgivelse med gull Parlaphone merke. (Veldig, veldig fin stand slik jeg ser det)
- Revolver - Stereo - PCS 7009 (Veldig fin stand og 1st pressing tror jeg)
- Abbey Road - Stereo - PCS 7088 (Norsk utgivelse)

I tillegg til disse var det også Sgt Peppers, Let it Be, 2x Beatles for Sale, 2x White Album, Rubber Soul, Beatles with Tony Sheridan, og de røde og blå Beatles samleplatene.

Et annet spørsmål er jo også å definere hvilken stand de faktist er i ihenhold til LP rating systemet. Jeg bor i Bergen, så kanskje det er en bruktbutikk eller lignende som kan hjelpe å vurdere disse?

Uansett, alle tips er velkommen, og takker på forhånd for eventuell hjelp og rettledning!
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Ta en titt på discogs.com. Der finner du de fleste utgivelsene og se etter hva de er solgt for. Export utgavene av Second Album er desiderte godbiter, likeså den norske Help med gull label. Den er det ikke mange av, ihvertfall ikke i meget god stand.Hvilke utgaver er det av For sale og White album ? Den røde og blå er meget vanlige

mvh Amund
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Discogs er bra og du kan også få en pekepinn på prisen ved å se hva platene har blitt solgt for på ebay. Når det gjelder Beatles kan denne siden her være til hjelp også. Jeg vet ikke om du finner de skandinaviske utgivelsene her, men det er i alle fall detaljert nok: The Beatles Record Collection

Når det gjelder bruktbutikker i Bergen er muligens Samleren i Nygårdsgaten plassen å gå. Jeg er bare der sporadisk og blar litt i platene og vet ikke hvor mye han kan om dette, men når man driver bruktbutikk som kun selger plater vil det ikke overraske meg om han har full kontroll på utgaver og priser.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.389
Antall liker
957
Sted
Oslo
Potensialet for mest kroner ligger nok i å selge på Ebay. Men ettersom stand er så viktig er det mange som er skeptiske til selgere uten lang salgshistorikk med mange positive tilbakemeldinger. Er du nøye med beskrivelser og bilder kan du nok få en del på Qxl også, mer usikker på Finn.no ettersom det da ikke blir en reell auksjon.


Når det er sagt så er det viktig at du får sjekket platene grundig ettersom det er så mange varianter og detaljer som er avgjørende. God ide å få en seriøs plateforhandler til å gradere platene mht stand og pressevariant. Du kan sikkert få litt god feedback fra Hifisentralen også om du legger ut bilder av label'ene på platene.
 

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Tusen takk for gode svar! Jeg tenker jeg får ta en tur til Samleren i Bergen og høre om han kan være behjelpelig med å gradert standen på platene osv. Det vil være skikkelig kjipt å overvurdere standen hvis en først skal selge på ebay eller lignende.

Ta en titt på discogs.com. Der finner du de fleste utgivelsene og se etter hva de er solgt for. Export utgavene av Second Album er desiderte godbiter, likeså den norske Help med gull label. Den er det ikke mange av, ihvertfall ikke i meget god stand.Hvilke utgaver er det av For sale og White album ? Den røde og blå er meget vanlige

mvh Amund
Det ene Beatles for Sale albumet var ikke i god form i det hele tatt (noen hadde klippet vekk litt av coveret (!!)), men det andre var heldigvis i veldig fin stand med innercover. Data jeg klarte å lese av var:
Beatles for Sale - Stereo - PCS 3062
Side 1 - YEX.142-1
Side 2 - YEX.143-1
Svart Parlophone merke.
Det står også noen små bokstaver og tall i selve platen, men disse er vanskelige å lese (4, PP, C8, PG)

Av White albumene, var det ene tysk og det andre engelsk. Desverre var det engelske ganske harvet. Det engelske hadde serienr. 0595037 på framsida.

Edit:
Jeg ser jo av den fine siden Eviledorf linket at Beatles for Sale albumet ser ut å være fra 1970. Så antagelig ikke så spesielt.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.701
Antall liker
15.847
Torget vurderinger
2
Er litt usikker når det gjelde ditt Beatles for Sale album.

PCS 3062 kom ulike varianter. Den første kom i 1964, og hadde gullskrift Parlophone på label. Enkelte senere utgivelse har samme matrix.
http://www.discogs.com/Beatles-Beatles-For-Sale/release/691853

Den første, i NM, er mye verdt. Den har jeg faktisk, og det lyder godt.
 
Sist redigert:

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Har du fått vurdert disse Beatles lpene ?

mvh Amund
 
Topp Bunn