Spørsmål om tonearmkabel/phono kabel med jording

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Min tonearmkabel eller phono kabel som brukes mellom platespiller og RIAA er humørsjuk og lager plutselig masse during og brum. Jeg snakker da ikke om de tynne lederene i selve tonearmen, men kabelen mellom platespiller og RIAA. Kabelen det gjelder er en RCA-RCA kabel med egen kabel til jording mlm apparatene.

Spørsmålet er således; Er den "dedikerte" jordingskabelen som dingler ved siden av RCA kontaktene på noen måte forbundet med skjermen i RCA kabelen eller er den en enkeltstående kabelen kun tiltenkt jording og den er ikke forbundet med phono kabelen overhodet?

Bildet er kun et eksempel, men min likner på denne fra AQ:
Eksempel.jpg
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.087
Antall liker
22.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvordan det ser ut og hvordan det skal se ut er to ulike saker. I tillegg vet man ikke alltid om sakene er gjort riktig internt i platespiller/tonearm.
Jordet skjerm er nødvendig, men jordsløyfe lager brum. Korfs artikkel er eminent:
 
Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Smal sak å lage en slik kabel...
Iom jeg ikke har DIN-5 plug, men RCA og jording, blir bare selve tilkoblingen litt annerledes, men funksjon bevares, hvis jeg forstår det rett. Trenger bare en god to leder kabel med god skjerm, rca kontakter har jeg nok av 😁

1716321711479.png


Jeg prøvde for øvrig med en Mogami 2497 RCA-RCA kabel (vanlig signalkabel) + en jordingskabel (nappa ut en leder fra en strømkabel) som ikke er koblet til skjermen til Mogami'en og dette brummet betydelig mindre. Men det brummer fortsatt litt på høyt volum.
 

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.422
Antall liker
9.710
Torget vurderinger
2
Om man kobler om mye kan RCA kontakten bli slakk,evt apparat inngangen.
Det kan hjelpe å klemme ytterkanten/ringen litt sammen for bedre kontakt. Har noen kabler som gir dårlig kontakt mot visse apparat og ikke mot andre .
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Det er nok sannsynlig at det er dette som er årsaken. RCA pluggene som fulgte med Miracord 90 suger, for å si det mildt. Har prøvd å klemme ytterkanten sammen uten hell, så tenker at en ny og bedre kabel/kontakter er på sin plass
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Laban MK3 Jaaa takk 😊 tar den gjerne i mot 👍 Så veldig raust av deg. Tusen takk. Send meg en pm så vipser jeg deg 😊
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Tusen takk Lars 😊 Det setter jeg veldig stor pris på
 
Topp Bunn