Spørsmål rundt akustikk og plassering

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
78
Sted
Oslo
Hei, pr nå så er lytterommet mitt satt opp slik som på bildet. Merk, det er bare en illustrasjon, ikke noe målbart. Rommet er 10,3m2
Har sett at Clasern selger slike paneler - vil de gjøre noe nytte for seg bak lytteposisjonen min - eller skal de monteres over oppbevaringen ( 4 x 4 Kallax x 2 )?

Slik som det er nå - subwooferen står i litt foran høyttaler nærmest veggen
vinklet mot der jeg sitter. MEN - av en eller annen grunn så er det mer bass-gjengivelse der kontorpulten står - enn der jeg nå sitter. Det gjelder forsåvidt også om jeg kobler suben helt ut - selve bass-frekvensene låter bedre ved kontorbordet enn der jeg sitter. Hva kommer det av? Refleksjon? Teppene på gulvet?

Eller kanskje faktumet at veggen bak lytteposisjonen er en tykk brannvegg mot nabohuset?
Untitled.png

Alt 2- er gjennomførbart -
Vinduet er ikke på midten av veggen - så kan høyttalerne stå på hver side av vinduet, eller må høyttaler på venstre side stå helt inni hjørnet? ( da må kallaxen flyttes på , en eller annen måte.

alt2.png

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
12.872
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Å svare på det du lurer på er ikke gjort på mindre plass enn en bok og først og fremst vil jeg råde deg til å se noen youtubevideoer av f. eks. denne karen (han har en fin nedlastbar manual også): New Studio: Is my room too small to get good sound? - AcousticsInsider.com

Glem Clas eller andre, tynne paneler - de gjør ikke annet en i beste fall å ta bort noe ekko i høyere frekvenser.

Jeg har et rom på din størrelse og har vel brukt mer enn 30 000,- og veldig mange timer på å optimere akustikken, med omfattende tiltak på alle flater - inkl. bassfeller i alle hjørner - gulv til tak (se min egen tråd fra bøttekottet om du vil).
Det du hører er romnoder. Bassen (og andre frekvenser, men mest hørbart er bass) vil ha forskjellige trykksoner i rommet. Der vil du ikke verken sitte eller ha høyttalerne :)
For å få nogenlunde kontroll på dette, må du nok inn med ganske tykke bassabsorbenter. Jo fler, jo bedre. Kan bygges selv eller kjøpes, men minimum dybde er nok 20 cm for å gjøre noen forskjell i bassen. Ferdige hjørneabsorbenter er lettvint og ser OK ut. Jeg bruker GIK og Sonitus decotraps.

Til plassering: Få høyttalerne ut av hjørner. Jeg ville flyttet Kallaxen til bakvegg om mulig og satt opp høyttalerne på hver side av vinduet. Hvis du kan, så prøv å sette høyttalerne (fronten) 1/3 av rommets lengde ut fra veggen bak dem og litt avstand til sidevegger. Prøv deg frem med hvor det låter best å sitte. Start med en likesidet trekant mellom høyttalere og øret der du sitter. Vurder om du evt. kan flytte bakover litt mer (noen mener at avstanden mellom diskantene skal være ca. 83% av avstanden fra hver diskant til øret på samme side. Det er ingen dum teori, men rommet bestemmer).

Når du har gjort dette, kan du sette suben i stolen og krabbe rundt i rommet for å høre hvor bassen låter mest naturlig (google basscrawl). Når du finner et sted den låter naturlig, kan du sette suben der og koble opp.

Deretter begynner moroa med å behandle rommet :)

Teppe mellom høyttalerne og sitteplass er et must. Ingen bord mellom høyttaler og lytteposisjon er å anbefale. En akustikkplate eller to (f. eks. disse, som er gode til OK pris: Sonitus Decosorber Natur Maze 8 Mahogany (60x60x8cm), 6 Pack) i førsterefleksjonen på sidevegger, veggen bak høyttalerne og evt. også bakveggen i rommet (punktet der du (en venn) kan holde et speil og se diskantelementet når du sitter).

Mange her inne som kan mye, men start med plassering og deretter enkle tiltak, er mitt forslag.
Lykke til - dette kan gjøre langt, langt større forskjell enn å kjøpe noe som helst nytt utstyr!

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.110
Sted
Horten
Hei, pr nå så er lytterommet mitt satt opp slik som på bildet. Merk, det er bare en illustrasjon, ikke noe målbart. Rommet er 10,3m2
Har sett at Clasern selger slike paneler - vil de gjøre noe nytte for seg bak lytteposisjonen min - eller skal de monteres over oppbevaringen ( 4 x 4 Kallax x 2 )?

Slik som det er nå - subwooferen står i litt foran høyttaler nærmest veggen
vinklet mot der jeg sitter. MEN - av en eller annen grunn så er det mer bass-gjengivelse der kontorpulten står - enn der jeg nå sitter. Det gjelder forsåvidt også om jeg kobler suben helt ut - selve bass-frekvensene låter bedre ved kontorbordet enn der jeg sitter. Hva kommer det av? Refleksjon? Teppene på gulvet?

Eller kanskje faktumet at veggen bak lytteposisjonen er en tykk brannvegg mot nabohuset?
Vis vedlegget 1110770

Alt 2- er gjennomførbart -
Vinduet er ikke på midten av veggen - så kan høyttalerne stå på hver side av vinduet, eller må høyttaler på venstre side stå helt inni hjørnet? ( da må kallaxen flyttes på , en eller annen måte.

Vis vedlegget 1110769
Ja, det er nok refleksjoner som gjør at du opplever kraftigere bass nærme hjørnet der kontorpulten står.

Siden rommet ikke er så stort, så kan du jo plassere subwoofer i stolen/lytteposisjon og så ta en sånn subcrawl rundt i rommet for å finne der bassen låter best. Plasser så subwoofer på det stedet der du syntes bassen var bra/best.

Om du ikke har en tv/skjerm mellom høyttalerene, så kan du jo snu rommet som skisse nr 2 viser.
-Da har du litt mere i lengderetning å gå på mhp lytteposisjon. (om indikasjonen din på lengde/bredde på rom stemmer)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.202
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet da vi har en egen avdeling som omhandler denne type spørsmål.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.727
Bassresponsen vil endre seg ulike steder i rommet pga av at bølgelengdene på så lave frekvenser er større enn rommets dimensjon og det oppstår da peaker og kanselleringer.
Det beste er å finne den optimale plasseringen først hvor det er jevneste bassrespons. Her er det en fordel med en målemic og software som Room Eq Wizard til å måle. Alterantiv 2 hvor høyttalerne står på kortsiden er som regel det beste i den type rom.

I et såpass lite rom vil du veldig mye refleksjoner med høyt nivå. Så det er vesentlig med en del absorbenter. Veldig tynne absorbenter vil kun dempe godt i diskantområdet. Så her kreves det tykkere absorbenter for et virkelig godt resultat. Jeg ville vært skeptisk til absorbenter med et tynt tremønster i front, da det vil skape refleksjoner i godt hørbart området. Og skal det utføre høyfrekvent diffusjon, så krever det matematisk korrekt mønster og dybde.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.085
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
2ocm er lite for å kontrollere bass.
Bedre med en stor tykk en mange, førsterefleksjoner ca 20 cm tykke.
Får også bedre kontroll på bassen med basstårn. Dette er jo bevist i flere tilfeller, men tar mye plass.
Lykke til videre i kampen om god lyd, blir spennende å følge med.

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
78
Sted
Oslo
Det eneste som er surt med alternativ 2 er at jeg ender opp med å se på gardinen - kontra nå med bildet av Pink Floyd's DSOTM pyramidene. Så vil i første omgang forsøke meg på å flytte høyttalerne litt mer ut fra veggen, samt annen plassering av subben.

Men så langt, takk for innspill! Har blitt vesentlig klokere :)

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.110
Sted
Horten
Artig å prøve seg litt frem.
For det kan godt være at det som ikke fungerer for mange andre, fungerer for deg i ditt rom.:cool:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.727
I et så lite rom, så kan det være fornuftig å fokusere på området over enten 100 Hz eller 200/300 Hz med tiltak og bruke EQ til de laveste frekvensene. Tiltak til dypbassområdet tar dessverre mye plass. Får man kontroll på refleksjonene ned til ca. 300 Hz, så vil det gjøre en stor forskjell.

Plassering i forhold til jevn bassrespons er uansett der man bør begynne.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
0
Det eneste som er surt med alternativ 2 er at jeg ender opp med å se på gardinen....
Ja, det er beste alternativet, men ta deg tid til å finne ut hva du kan trives med.
Det eneste tiltaket som gir et veldig bra resultat, i et rom tilsvarende ditt,
av de som er nevnt tidligere i tråden......er basstårn, men det ser ut som
du ikke er der pr. i dag. Bruk tid på å finne ut hvor mye du er klar for (y)

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.753
Torget vurderinger
0
Det eneste som er surt med alternativ 2 er at jeg ender opp med å se på gardinen - kontra nå med bildet av Pink Floyd's DSOTM pyramidene. Så vil i første omgang forsøke meg på å flytte høyttalerne litt mer ut fra veggen, samt annen plassering av subben.

Men så langt, takk for innspill! Har blitt vesentlig klokere :)
For god bassrespons er det lytteposisjon som har størst betydning, deretter høyttalerplassering/sub, EQ og så akustikktiltak.
I et 10m2 rom vil bassresponsen kunne variere mye på kort avstander. Bassen vil være jevnest i hjørnene for det er der den hoper seg opp og har lite utfasinger.

Hvis det er høy terskel for å begynne med målekirofon/software kan en enklere metode være å spille av bass frekvenser og sweep (finnes på Spotify) og notere seg hvilken lytteposisjon som låter best.

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
78
Sted
Oslo
Går løs på bassresponsen først -
For god bassrespons er det lytteposisjon som har størst betydning, deretter høyttalerplassering/sub, EQ og så akustikktiltak.
I et 10m2 rom vil bassresponsen kunne variere mye på kort avstander. Bassen vil være jevnest i hjørnene for det er der den hoper seg opp og har lite utfasinger.

Hvis det er høy terskel for å begynne med målekirofon/software kan en enklere metode være å spille av bass frekvenser og sweep (finnes på Spotify) og notere seg hvilken lytteposisjon som låter best.
Det er er nettopp det som skjer - er mer merkbart i hjørnet ved databordet :cautious: Jeg skal få tak i noe lengre sub-kabel og se om det hjelper å få satt subben bak lytteposisjon

Og - det er en sånn fase-bryter på subben - hva gjør denne?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.727
Bassen er ikke jevnest i hjørnene. Tvert imot er romnodene nesten alltid sterkest der. Men det er ofte en god plassering for monopole basser.

Og akustiske tiltak kommer selvsagt før EQ, ikke motsatt 😉

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.753
Torget vurderinger
0
Går løs på bassresponsen først -

Det er er nettopp det som skjer - er mer merkbart i hjørnet ved databordet :cautious: Jeg skal få tak i noe lengre sub-kabel og se om det hjelper å få satt subben bak lytteposisjon

Og - det er en sånn fase-bryter på subben - hva gjør denne?
Jeg ville nok ikke satt sub bak lytteposisjon, men heller eksperimentert med plassering av lytteposisjon og høyttaler/sub først. Har du hørt om oddetallsregelen/metoden? Med den så plasserer man høyttaler og lytteposisjon mellom romressonansene. Det kan være et bra sted å starte å eksperimentere.
Fasevrideren på sub vender fasen trinnløst ved en forutbestemt frekvens. Hva pleier den å være @Flageborg ? Dette kan gi effekt som siste finish, men gir sjelden noen fundamentale forskjeller.

Fixxman88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2021
Antall liker
78
Sted
Oslo
Gjorde en subwoofer - crawl, og fant ut at subwooferen faktisk låt best bak lytteposisjon - og det med høyttalerne på langveggen. Veggen bak er en tykk brannvegg, så kanskje det spiller inn her?

Så det kan jo komme av mye rart, men det ble en fin sweetspot.

Subben blender fint inn, så merker ikke noe til at den kommer frem bak stolen. Så det var et supert tips :)

Hva eventuelt av akustiske plater bør jeg ha bak på veggen? Hvis det vil gjøre noe forskjell på høyere frekvenser som feks fra hornseksjonen på en jazzplate?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.085
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sett i førsterefleksjon på sidene.
Det er jo det mest kritiske.
Men rett bak hode er jo også ett lurt sted.
På sidene så bruk speil på veggen. Ett litt stort ett så det er lett å se hvor du ser ht. Men husk å holde det helt flatt på veggen, kan bli lurt.
Det beste er jo å fange opp begge ht.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.110
Sted
Horten
Gjorde en subwoofer - crawl, og fant ut at subwooferen faktisk låt best bak lytteposisjon - og det med høyttalerne på langveggen. Veggen bak er en tykk brannvegg, så kanskje det spiller inn her?

Så det kan jo komme av mye rart, men det ble en fin sweetspot.

Subben blender fint inn, så merker ikke noe til at den kommer frem bak stolen. Så det var et supert tips :)

Hva eventuelt av akustiske plater bør jeg ha bak på veggen? Hvis det vil gjøre noe forskjell på høyere frekvenser som feks fra hornseksjonen på en jazzplate?
Bra du fant et nytt flott sted til subwooferen.(y)

Jeg tror nok at om du skal igang med akustiske plater på vegg bak lytteposisjon, så må du nok måle litt for å få et innblikk i hvilke frekvenser som stikker ut og som ev kan takles med rett akustik-remedie. Ren prøv og feil kan jo bli langvarig og noe dyrt, eller så har du flaks og treffer rett på selvsagt.

Alternativt smekke opp noen høye og brede hyller der og fylle de ujevnt med typiske ting som bøker, permer, pynteting, bilder, ræl, etc etc.:cool:

Demping av førsterefleksjon som @steinost er inne på er lurt, men jeg vet ikke helt hvordan det løses best i rommet ditt gitt oppsettet på langveggen/Alt 1 på skissene...
Grad av toe-in vil jo også gi ulike retning til flater som kan reflektere.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.727
Jeg tror nok at om du skal igang med akustiske plater på vegg bak lytteposisjon, så må du nok måle litt for å få et innblikk i hvilke frekvenser som stikker ut og som ev kan takles med rett akustik-remedie. Ren prøv og feil kan jo bli langvarig og noe dyrt, eller så har du flaks og treffer rett på selvsagt.
Dette vet vi basert på hvordan lyd fungerer og man trenger ikke å måle det. Man bør ideelt sett dempe effektivt ned til Schrøder frekvensen. Å dempe lavere vil være en bonus, men da er det ikke refleksjoner lenger.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
894
Vil hornhøyttalere være en ekstra fordel i denne type rom på grunn av mindre problemer med refleksjoner?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.612
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
CD horn er alltid best ;) Hehe... men ja, mange horn vil funke godt nærfelt. Og skaper ikke lkke mye f... ups med rommet

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.507
Torget vurderinger
0
Vil hornhøyttalere være en ekstra fordel i denne type rom på grunn av mindre problemer med refleksjoner?
Du lurer på horn i et bittelite rom på sånn ca. 8-10m² og 2 meter fra høyttaler til veggen bak lytteposisjon?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
894
Du lurer på horn i et bittelite rom på sånn ca. 8-10m² og 2 meter fra høyttaler til veggen bak lytteposisjon?
Jeg tenker høyttalere spillende på langs av rommet med plassering 1/3 av rommets lengde ut fra vegg bak høyttalere. Det vil kunne gi mer avstand enn 2 m fra høyttaler til lytteposisjon/vegg bak lytteposisjon.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.727
Problemet er at hornhøyttalere med begrenset spredning over et litt større frekvensområdet blir veldig store. Små horn vil ikke ha noe særlig seg og får en veldig brå overgang i spredningen høyt i frekvens som ofte er uheldig.

En planarhøyttaler vil ha smal spredning, men er ikke akkurat små de heller og krever gjerne god avstand til veggen bak pga dipolespredning.

Topp Bunn