Spørsmål rundt I-pod/pad + nettverk

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Jeg er nå i startfasen med bygging av nytt hus og ønsker å planlegge hvordan jeg vil ha lyd delen i stua. Det eneste som
jeg har planlagt er at jeg skal ha en kabelforbindelse mellom teknisk bod i 1 etg og opp til stua i 2 etg. Og selvsagt egen kurs til strømmen. Jeg har insett at veien går
mot det digitale men ønsker ikke å kvitte meg helt med hverken vinyl eller cd plater. Jeg kvier meg også litt da jeg har sett skrekkens eksempler
hvor kamerater har koblet opp en 46 tommer med spilleliste på Spotify. Jeg vil helst ha tv langt vekk fra musikkanlegget. Vil ha fokus på lyd og ikke spillelister
eller nytt på nytt.
I første omgang så ser jeg for meg at jeg ripper all musikk som jeg ikke spiller så ofte (ca 150 cd ) til lossness format og beholder "krem musikken" som cd i stua.
Som avspiller hadde det jo vært greit å bruke et Mac produkt ( I-pad el lign ).

Mine venner omtaler meg som sykelig opptatt av lyd og musikk. Jeg selv oppfatter meg som ganske normal i forhold til mange på HS. Jeg orker ikke å høre på et dårlig Mp3 opptak
på horna mine eller at ting til stadig "henger" å må restartes.

Jeg kvier meg også litt for å bruke annet konverteringsprogram en I-tunes. Men må jeg så må jeg.
Tenkte jeg skulle kjøpe meg en Apple-tv for å prøve meg litt i den digitale verdenen. Det er optisk utg på Apple-tv og jeg har optisk inngang på min Burmester cd spiller som jeg kan bruke som DA
converter. Dette er kun for moro skyld før huset står ferdig bygd.

Jeg er åpen for alle tips og råd.Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

Anlegget som det skal brukes på er :

Avantgarde hornsystem
Accuphase pre og slutt trinn
Audiogon rør

Bromkamerat.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Det som er poenget er at du legger opp rør den ene gangen du ser stenderverket. Om du bruker det eller ikke betyr ikke noe, poenget er at du muliggjør LAN der det enten er eller kan bli et behov. Kablet nett er rett og slett det som skal til for problemfri overføring av data. Trådløst nett egner seg best der man ikke har behov for overføring av store datamengder. Det å spille av musikk i lossless-format klarer de fleste trådløse routerne så lenge man holder seg til 16 bit og 44100 kHz, det som kommer deretter kan være værre hvis man har flere som benytter routeren.

Ser man frem i tid så kan situasjonen være en helt annen. Da er det dumt at man ikke benyttet muligheten da den var praktisk mulig å gjennomføre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke bygget nytt hus i dag uten minst 2 RJ45-uttak på CAT6 i hvert oppholdsrom. Flere på kontorer og i stua. Et teknisk rom med plass til filserver, routere o.l. og patchepanel er også et must.

Alt blir jo så mye lettere etterpå!

(...Men det er mulig jeg er litt sær på det området.)
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Ja,jeg tenkte på cat 5 eller 6 i arbeidsrommene,kjøkken og stereo i stua.
Men hva trenger jeg mere ? Etter at kablinger gjort.

jk
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Letteste er vel ATV2. Da har du hele itunes biblioteket tilgjengelig for streaming fra pc/mac. Samt du kan streame direkte fra ipaden til ATV2 også. Lydkvaliteten er nok så som så...menmen..
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
For lyd gjør vel Airport Express samme nytten som Apple TV. Airport Express har kombinert optisk og analog (toslink/minijack) utgang. Den er jo så billig at du kan ha flere rundt omkring i huset. Jeg har benyttet to samtidig med hell. Med billigprogrammet Airfoil kan du i tillegg til iTunes streame fra alle programmer (Spotify, Wimp, Opera etc) til Airport Express (og sikkert også til Apple TV).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Vel. Fordelene med ATV2ene er vel at disse kan streame FRA biblioteket via homesharing. Hver ATV2 kan altså avspille musikk uavhengig av andre ATV2.. De støtter også bilde og videostreaming, og koster vel bare en hundrelapp mer enn Airport Express.

Ja man kan bruke Airport, men dette krever at man fjernstyrer itunes fra serveren. Sikkert utrolig irriterende om noen andre vil høre musikk mens man selv sitter og jobber på maskinen..

På den annen side kan man koble ipad/iphone til homesharing, og streame først fra serveren til ipaden, så fra ipaden til airport express. Fra ipaden kan man også streame lyden fra så å si alle programmer til Airport Express.

Det blir altså smak og behag.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Man skrev:
Vel. Fordelene med ATV2ene er vel at disse kan streame FRA biblioteket via homesharing. Hver ATV2 kan altså avspille musikk uavhengig av andre ATV2.. De støtter også bilde og videostreaming, og koster vel bare en hundrelapp mer enn Airport Express.

Ja man kan bruke Airport, men dette krever at man fjernstyrer itunes fra serveren. Sikkert utrolig irriterende om noen andre vil høre musikk mens man selv sitter og jobber på maskinen..

På den annen side kan man koble ipad/iphone til homesharing, og streame først fra serveren til ipaden, så fra ipaden til airport express. Fra ipaden kan man også streame lyden fra så å si alle programmer til Airport Express.

Det blir altså smak og behag.
Oi, hadde ikke fått med meg at AppleTV var kommet i ny billig og lekker utgave. Den forrige var jo svindyr.

Men skjønner ikke helt hva fordelen er om man ikke trenger billeddelen. Med mindre AppleTV kjører iTunes på egen CPU er du vel fremdeles avhengig av en PC/Mac som kjører iTunes, eller flere PC-er dersom hver AppleTV skal kjøre "egen" musikk?

Jeg bruker i dag en iPod Touch for fjernstyring mot iTunes som kjører på en gammel iMac som streamer til Airport Express. Du har selvsagt rett i at dette vil være irriterende for en eventuell bruker av iMacen. Hvordan ville dette blitt annerledes dersom jeg erstattet Airport Express med en ny Apple TV?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Da vil du istedet fjernstyre ATVen. iTunes må fortsatt kjøre på iMac, men denne fungerer da bare som en passiv server.
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Jeg prøvde å bruke airport express for et par år tilbake. Hadde da Maccen i et annet hus på tomta og ville overføre
via nett til airporten. Dette funket noen ganger og andre ganger ikke. Når maskinen gikk ned i dvale for så og starte
igjen så skar det seg. Jeg ga opp.
Spørs om ikke Sonos el lign med en separat HD på nett er den enkleste løsningen. Jeg er litt skeptisk til lydkvaliteten. Jeg kvier meg også litt til å rippe alt over
til et nytt system da jeg syntes I-tunes funker veldig bra og har 160Gb med musikk til diverse lommeutstyr og I-padd.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Bromkamerat skrev:
Jeg prøvde å bruke airport express for et par år tilbake. Hadde da Maccen i et annet hus på tomta og ville overføre
via nett til airporten. Dette funket noen ganger og andre ganger ikke. Når maskinen gikk ned i dvale for så og starte
igjen så skar det seg. Jeg ga opp.
Det er høyst varierende om man får trådløse nettverk til å fungere godt og stabilt på et gitt sted. Med kablet nettverk er du sikker, slipper problemer og kan tenke på og bruke tid på annet. Dessuten har kablet nettverk mye høyere kapasitet. Noen er dog heldige med sine trådløse nettverk.

Av en eller annen (merkelig) grunn insisterer allikevel mange mennesker på å benytte trådløst nettverk, for deretter å klage over manglende stabilitet, hastighet og kapasitet.

Spørs om ikke Sonos el lign med en separat HD på nett er den enkleste løsningen. Jeg er litt skeptisk til lydkvaliteten. Jeg kvier meg også litt til å rippe alt over til et nytt system da jeg syntes I-tunes funker veldig bra og har 160Gb med musikk til diverse lommeutstyr og I-padd.
Du trenger ikke å rippe på nytt. Hvis filene er lagret i et Apple-format (forhåpentlig lossless) som Sonos ikke håndterer, kan du konvertere dem til et format Sonos forstår med et konverteringsprogram. Konvertering av lossy-filer er ikke nødvendigvis like lurt.

Kan ikke Sonos og iTunes dele samme musikkatalog? Det er mulig med andre opplegg som Squeezebox, foobar2000 m.fl. Squeezebox Server skal også kunne snakke med/bruke iTunes.

MediaMonkey m.fl. kan mate Apple iDingser med musikk.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Og trekk tykke nok rør, mye tykkere enn elektrikeren kommer til å foreslå. Så tykke at han vil proterester, da er det litt future-proof.
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Takk for mange kreative innspill. Kan ikke si jeg ble så veldig klok men jeg skjønner at det er flere muligheter. Tror jeg skal teste ut Apple-tv med bruk av air-play. Har blitt fortalt at dette skal være helt konge. Uansett, jeg skal sørge for et tykt rør til kabeltrekk i det nye huset.

Jk
 
Topp Bunn