Spørsmål vedr Lyra Kleos og Mørch DP-6 m/grønt armrør

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei

Noen som har hørt noe som kan tilsi at denne konstellasjonen skal kunne fungere?
Enten i form av egne opplevelser,alternativt hva man har lest eller hørt.
Finner ikke rart på nett selv,derav spørsmålet.
Ser at Mørch anbefaler grønt rør til Helikon,men kan ikke se at de har noe i sine
oversikter om Kleos.Kleos veier 0.8g mer enn Helikon og vil dette isåfall ha store
negative utslag på resonansfrekvensen som er anbefalt å ligge mellom 11-12hz.
Også usikker på utregningen da denne er japansk og man anbefaler å gange opp med mellom 1,5-2,
så blir det 'tull' for meg.
Vil dette dermed kunne fungere og være en bra match,eller er de ekstra 0.8g ødeleggende
for den ideelle frekvensen?
Veldig takknemlig for alle innspill/tilbakemeldinger på spørsmålet!!

mvh Torodd
 
A

aair

Gjest
Grønt armrør vil fungere fint, jfr formel:

F_res = 159 / sq. root ((M_arm + M_pu) x C)

F_res = 159 / sq. root ((4 + 8,8) x 14)

F_res = 11,9 Hz

Hans Henrik Mørch har målt på flere Lyra pu'er og C kan derfor settes lik 14 micrometer/mN ved 10 Hz.

http://www.mh-audio.nl/MySystem/RF.asp
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei

Takker for tilbakemeldingen.Med den utregningen ser jeg hvorfor jeg har fått en annen frekvensresonanse.
Slik du framstiller det nå,skal altså compliancen være 14.Det så jeg og,men hang meg opp i nåletrykket som
hos Mørch var oppgitt til 1.9g.Fikk således en lavere compliance og en høyere frekvensresonans.Nåletrykket har altså ingen betydning ifht denne utregningen?Nåletrykk på Kleos skal vel være rundt 1.75g.Ser også at Rudi sin test ga best resultat med dette trykket.

mvh Torodd
 
A

aair

Gjest
Ja, for Lyra skal C være 14 um/mN ved nevnte 10 Hz. Mørch har visst målt på flere forskjellige typer Lyra pu'er og alle hadde cirka samme C. I flg Mørch kan man også bruke nåletrykket, da denne er en funksjon av compliance.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I fare for å fremstå som en gledesdreper er min erfaring med Lyra og Mørch at pickup'ene egentlig fortjener en arm av en høyere (pris)klasse enn dette.
Beklager, men det er jo dessverre slik at man svært ofte får det man betaler for :'(
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
aair skrev:
Ja, for Lyra skal C være 14 um/mN ved nevnte 10 Hz. Mørch har visst målt på flere forskjellige typer Lyra pu'er og alle hadde cirka samme C. I flg Mørch kan man også bruke nåletrykket, da denne er en funksjon av compliance.
Hvordan synes du din pickup fungerer i din arm,og kunne du tenkt deg og satt en inn en Kleos og uten at det hadde blitt feil?

Jens skrev:
I fare for å fremstå som en gledesdreper er min erfaring med Lyra og Mørch at pickup'ene egentlig fortjener en arm av en høyere (pris)klasse enn dette.
Beklager, men det er jo dessverre slik at man svært ofte får det man betaler for :'(
Ville vært takknemlig om du kunne utdypet denne litt.Tenker du nå ifht de dyrere Lyra'ene,eller er du på et mere generellt nivå?Eller går det mere i baner av at du ikke får ut Lyra pickup'enes fulle potensiale med Mørch i det hele tatt?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bluesman skrev:
aair skrev:
Ja, for Lyra skal C være 14 um/mN ved nevnte 10 Hz. Mørch har visst målt på flere forskjellige typer Lyra pu'er og alle hadde cirka samme C. I flg Mørch kan man også bruke nåletrykket, da denne er en funksjon av compliance.
Hvordan synes du din pickup fungerer i din arm,og kunne du tenkt deg og satt en inn en Kleos og uten at det hadde blitt feil?

Jens skrev:
I fare for å fremstå som en gledesdreper er min erfaring med Lyra og Mørch at pickup'ene egentlig fortjener en arm av en høyere (pris)klasse enn dette.
Beklager, men det er jo dessverre slik at man svært ofte får det man betaler for :'(
Ville vært takknemlig om du kunne utdypet denne litt.Tenker du nå ifht de dyrere Lyra'ene,eller er du på et mere generellt nivå?Eller går det mere i baner av at du ikke får ut Lyra pickup'enes fulle potensiale med Mørch i det hele tatt?
Jeg synes utifra egne erfaringer at jeg ikke får ut potensiale av Lyra pickup'er generelt ( både de rimeligere og de dyrere) i Morch armer.
Stig Inge Bjørge (eier av Lyra) liker dog godt Mørch og anbefaler faktisk UP-4 fremfor DP-6, men mine egne erfaringer tilsier dessverre at at disse kommer kraftig til kort sammenlignet med andre dyrere armer..

Beklager :-[
 
A

aair

Gjest
Jens skrev:
I fare for å fremstå som en gledesdreper er min erfaring med Lyra og Mørch at pickup'ene egentlig fortjener en arm av en høyere (pris)klasse enn dette.
Beklager, men det er jo dessverre slik at man svært ofte får det man betaler for :'(
Tja, hver sin smak. Jeg har gått fra SME V og Graham Phantom til Mørch DP-6 på min Amazon-spiller, og er godt fornøyd. Men så er jo Amazon utviklet med nettopp Mørch-armer.
 
A

aair

Gjest
bluesman skrev:
Hvordan synes du din pickup fungerer i din arm,og kunne du tenkt deg og satt en inn en Kleos og uten at det hadde blitt feil?
Har dessverre ikke fått montert Delos'en enda, da jeg må anskaffe nytt armbord til denne saken: http://www.vtaf.com/vtafdescription.html. Jeg kunne godt tenke meg en Kleos og kan ikke helt se at dette skulle bli feil i en Mørch-arm, nei.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
aair skrev:
Jens skrev:
I fare for å fremstå som en gledesdreper er min erfaring med Lyra og Mørch at pickup'ene egentlig fortjener en arm av en høyere (pris)klasse enn dette.
Beklager, men det er jo dessverre slik at man svært ofte får det man betaler for :'(
Tja, hver sin smak. Jeg har gått fra SME V og Graham Phantom til Mørch DP-6 på min Amazon-spiller, og er godt fornøyd. Men så er jo Amazon utviklet med nettopp Mørch-armer.
Har ikke prøvd SME V med Lyra så jeg skal overhodet ikke si imot deg angående dette.
Eneste SME'n jeg har hatt er 312S og med Titan-i og Skala var denne betydelig bedre enn Mørch.
Dog ikke bedre enn andre topparmer som jeg har nevnt og IMHO så er Phantom Mk.2 betydelig bedre enn denne, men som du så godt skriver så er det alltid smak og behag med i bildet :)
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Takker for svarene fra dere begge så langt.Mener at det har vært til hjelp.Så får jeg se hva det blir til!

mvh Torodd
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Lyra Dorian likte seg godt i rødt armrør mener jeg det var på Mørch DP6 (som aair nå er i besittelse av)

McLaren
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Det ble Kleos på undertegnede og har grunnet det 'fine' sommerværet endelig fått tid til å montere den.Har 2-3 timer inne nå.Spillt det jeg kjenner best,så langt.
Det kan hende at det yter ennå bedre i andre armer(det vet jo ikke jeg),men det spiller ihvertfall i ringer rundt den aldrende Benz'en.Så jeg nøjer meg med den armen jeg har.Merkes først og fremst i et bedre definert og dypere lydbilde med en mye rikere klangstruktur enn hva jeg har vært vant med.Så dette skal bli gøy.Nå skal den få spille seg inn og deretter ligger det et nytt rørsett og venter på å få innpass i preampen.
mvh
 
Topp Bunn