Hi-Fi forretninger Spaceworld/Soundgarden konkurs

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
293
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Leste nettopp at Soundgarden er solgt, men ikke mer info enn det...så får man bare krysse det som er for at man får selskapet i gang i en eller annen bærekraftig form igjen.

C

Cyber

Gjest
En overgang til bærbart for unge er unngåelig. Allikevel spørs det ikke om bransjen har skutt seg selv i foten med bl.a. manglende fokus på høyttalere som måler bra og enklere å integrere i rommet, plassering, integrering av subwoofer, akustisk tiltak, rimelig og god målemessig elektronikk og mulighet til å endre frekvensrespons.
Egentlig burde det vært en større satsing på aktive høyttalere. Det er plassen det ofte skorter på, og folk vil ha enkle, men gode løsninger som fungerer. Gjerne med Wi-Fi.
Helt enig. Jeg synes saker som Kef LSX er interessant, fått noe slikt med god korreksjon som ikke dreper dynamikken og integrasjon med subwoofer så er man langt på vei.

Prisene har også fart voldsomt oppover på mange produkter. Det virker som at de melker de få kundene de har desto hardere.

Ta f.eks. Soundgarden sine priser på Monitor Audio jf. tidligere. Subwoofer i Gold-serien koster 28 tusen.

Sist redigert av en moderator:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.190
Torget vurderinger
1
En overgang til bærbart for unge er unngåelig. Allikevel spørs det ikke om bransjen har skutt seg selv i foten med bl.a. manglende fokus på høyttalere som måler bra og enklere å integrere i rommet, plassering, integrering av subwoofer, akustisk tiltak, rimelig og god målemessig elektronikk og mulighet til å endre frekvensrespons.
Egentlig burde det vært en større satsing på aktive høyttalere. Det er plassen det ofte skorter på, og folk vil ha enkle, men gode løsninger som fungerer. Gjerne med Wi-Fi.
Helt enig. Jeg synes saker som Kef LSX er interessant, fått noe slikt med god korreksjon som ikke dreper dynamikken og integrasjon med subwoofer så er man langt på vei.

Prisene har også fart voldsomt oppover på mange produkter. Det virker som at de melker de få kundene de har desto hardere.

Ta f.eks. Soundgarden sine priser på Monitor Audio jf. tidligere. Subwoofer i Gold-serien koster 28 tusen.
Det har i den senere tiden dukket opp flere interessante aktive høyttalere, en jeg fikk sansen for er Kef LS50 Wireless som jeg synes fortjener en gulvstående "storebror" i 2,5-veis konfigurasjon, samt en egen dedikert subwoofer designet spesielt for integrasjon med disse. Det ville fått meg til å tenke meg mer om mtp. pågående "prosjekt".

Kronekurs eller ei, jeg synes ting begynner å bli veldig dyrt. Til dels meningsløst dyrt. Da blir også kundegruppen mindre, og mindre.

C

Cyber

Gjest

Det har i den senere tiden dukket opp flere interessante aktive høyttalere, en jeg fikk sansen for er Kef LS50 Wireless som jeg synes fortjener en gulvstående "storebror" i 2,5-veis konfigurasjon, samt en egen dedikert subwoofer designet spesielt for integrasjon med disse. Det ville fått meg til å tenke meg mer om mtp. pågående "prosjekt".

Kronekurs eller ei, jeg synes ting begynner å bli veldig dyrt. Til dels meningsløst dyrt. Da blir også kundegruppen mindre, og mindre.
Ja, jeg er kanskje alene om det, men når f.eks. Arendal selger en ganske godt spesifisert sub for 8-9 tusen med 13,5" element så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man tenker å selge Monitor Audio-subwoofer for 28 tusen. Nok om det.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
1.994
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg lurer på hvor Dynaudio havner nå som Soundgarden forsvinner...
Venn deg til tanken om at det ikke havner her i landet i det hele tatt! I takt med at markedet/butikker forsvinner, forsvinner også distribusjon av en rekke merker/brands. Det gir rett og slett ikke økonomisk logikk på de volumer som vi ser komme i nærmeste fremtid.
Da bør det bli direkte distribusjon fra Danmark med et seriøst fraktselskap. Alt ordner seg:)
Om du vil kjøpe uhørt, usett og uten særnorske forbrukervilkår kan alt jo komme til deg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.429
Sted
Smurfeland

Ja, jeg er kanskje alene om det, men når f.eks. Arendal selger en ganske godt spesifisert sub for 8-9 tusen med 13,5" element så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man tenker å selge Monitor Audio-subwoofer for 28 tusen. Nok om det.
Tipper tanken er at man henvender seg til en kundegruppe som ikke vet om og aldri har hørt om Arendal og lignende produsenter, hvor VFM er tilsynelatende så mye høyere. De satser på at det ramler folk inn i butikken (som kanskje ligger på et kjøpesenter) som ikke har peiling på hva ting koster eller burde koste. Vil ikke gå så langt som å bruke ord som 'bondefangeri', selv om det er et ord som dukket opp i bevisstheten mens jeg skrev dette innlegget. :)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.735
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
All sutring om trådløse, aktive IKEA løsninger. Er det en nasjon av spastisk lamme linsetyggere som skal sette agenda? Tonesatt av Kygo og Hætta Isaksen?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.557
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg lurer på hvor Dynaudio havner nå som Soundgarden forsvinner...
Venn deg til tanken om at det ikke havner her i landet i det hele tatt! I takt med at markedet/butikker forsvinner, forsvinner også distribusjon av en rekke merker/brands. Det gir rett og slett ikke økonomisk logikk på de volumer som vi ser komme i nærmeste fremtid.
Da bør det bli direkte distribusjon fra Danmark med et seriøst fraktselskap. Alt ordner seg:)
Om du vil kjøpe uhørt, usett og uten særnorske forbrukervilkår kan alt jo komme til deg.
Har Dynaudio fra før og er ikke redd for å prøve noen litt større uhørt hvis anledningen byr seg. Men nå er jeg veldig fornøyd med de jeg har da. Og nå ser det jo ut som om Soundgarden lever videre og da er problemet løst.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Det er vel ikke denne mannen det er snakk om?? håper da tidene har forandret seg, greit nok det er lenge sia men likevel..

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/59k06/farmen-bonde-doemt-for-piratproduksjon
Joda, det er det. Men det må være lov å starte på nytt. Jeg får bare håpe at det nye konseptet lykkes. Jeg er dog enig i de som mener at prisutviklingen de tre siste årene har vært på ville veier, og fortsetter denne utviklingen, så blir "hifi" om kort tid bare for de få - og velbeslåtte.

H

Hifibasillen

Gjest
Absolutt lov og starte på nytt og tenke fremover, bare litt skeptisk til Fnky AS men det er nå bare meg og kvaliteten de har på produktene sine, men håper dette bærer rette veien for Soundgarden ihvertfall.

At lyd og bilde har blitt dyrere de siste fem årene er det ikke noen tvil om.

C

Cyber

Gjest
Absolutt lov og starte på nytt og tenke fremover, bare litt skeptisk til Fnky AS men det er nå bare meg og kvaliteten de har på produktene sine, men håper dette bærer rette veien for Soundgarden ihvertfall.

At lyd og bilde har blitt dyrere de siste fem årene er det ikke noen tvil om.
Det er jo bare å se på bruktmarkedet også. Noen snakker om at ting blir "gitt bort" osv... Jeg synes prisene er skamhøye på mye. Mye ligger jo ute til nesten samme pris som det kostet nytt i 2008.

C

Cyber

Gjest
Tja, er det det?
Gå konk, starte på nytt, gå konk noen måneder senere, starte på nytt.....
Noen taper penger her !
Minner om matbransjen rundt om. Flere restauranter her i området er inne i syklusen oppstart i januar, konkurs i desember - og så starter et familiemedlem opp ca. tilsvarende sjappe i samme lokaler og overtar varelageret under nytt navn. Jeg mistenker at det er arbeidsgiveravgift og moms som ikke blir betalt i de boene.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Frode er kjeltring, har alltid vært kjeltring, og vil mest sannsynlig alltid være kjeltring. Ikke en krone fra min portemone skal legges ned på den disken.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.134
husker Patos hadde en sak mot han, men Moen tapte.

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Antall liker
82
Skeptisk til at det kan lønne seg å prøve igjen i 2019, men med konkurshistorikken til kjeden og bakgrunnen til de involverte er vel den sunne tilnærmingen:

Leverandører - betaling før levering
Kunder - betaling etter levering

V

VVV

Gjest
Skeptisk til at det kan lønne seg å prøve igjen i 2019, men med konkurshistorikken til kjeden og bakgrunnen til de involverte er vel den sunne tilnærmingen:

Enklare å bare styra unna og heller handla hos andre. Dessutan synes eg det er best å ikkje støtta konkursryttarar/kriminelle.

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hegel fortsetter vel samarbeidet med Soundgarden da. Den nye eieren er vel broren til Hegel sin Anders Ertzeid.

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
293
Sted
Skien
Torget vurderinger
1

Enklare å bare styra unna og heller handla hos andre. Dessutan synes eg det er best å ikkje støtta konkursryttarar/kriminelle.
Denne var vel godt under belstestedet! Her er det ingen konkursryttere, det er NY eier og såvidt jeg vet er ikke ny eier dømt for noe somhelst. Dessuten er det jo helt håpløst om det er den gamle eieren du kaller konkursrytter.

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Antall liker
82
Jeg hadde nok et litt flåsete innlegg, men jeg tror ikke at det er liv laga med nystart med dagens marked.
Med 2 konkurser på kort tid og en del kontroverser i fortiden vil jeg også tro det er vanskelig å gå tillit hos leverandører.

Hvis jeg skulle handle der måtte det være produkter hvor man har en seriøs importør som tar seg av evt garanti og reklamasjoner om (når) det er slutt igjen.

V

VVV

Gjest

Denne var vel godt under belstestedet! Her er det ingen konkursryttere, det er NY eier og såvidt jeg vet er ikke ny eier dømt for noe somhelst. Dessuten er det jo helt håpløst om det er den gamle eieren du kaller konkursrytter.
Ordet "konkursryttarar" burde truleg ikkje vorte brukt. Stein Frode Ertzeid er tidlegare dømt. Eg er skeptisk til selskap kor slike som han besitter ein framtredande posisjon. Eg er også skeptisk til eit selskap som gjekk konkurs for mindre enn eit år sidan, for så (i litt ny form) å gå konkurs igjen.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Den nye driveren av Soundgarden er tidligere dømt for og ha importert og solgt piratkopierte produkter under falsk merkenavn.
Dette er ikke under beltestedet, dette er offentlig informasjon som kun er et google søk unna, og forsåvidt informasjon verd å ha med seg for potensielle leverandører såvel som kunder i framtiden som ønsker å gjøre forretninger med Soundgarden.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
831

Ja, jeg er nok enig i det. Hvis jeg handler over disk i en fysisk butikk, og jeg bokstavelig talt kan legge pengene på disken når jeg står med produktet i handa, så kan jeg nok se litt gjennom fingrene hvem som eier kjeden hvis f.eks. Soundgarden i Trondheim fortsetter å eksistere.

Verre er det jo hvis man handler i nettbutikken. Jeg ville ikke lagt inn noe bestilling der akkurat nå i alle fall, og der kan Soundgarden fort ha et problem hvis mange kunder tenker som meg.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Det ser ut til at en del indeher har problemet m Kopivarer!
Men da har de jo et problem, da en stor del av verdens konsum varer er Made in China.

Det er jo da, sp’?????? om disse personer i hele taget vil kunne finde noget at klæ på sig, eller om de har tenkt sig at rende nøgne rundt med moralen intakt.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Søndag, mulighet for at få renset sjælen, vis det trengs.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
1.994
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Men da har de jo et problem, da en stor del av verdens konsum varer er Made in China.

Det er jo da, sp’������ om disse personer i hele taget vil kunne finde noget at klæ på sig, eller om de har tenkt sig at rende nøgne rundt med moralen intakt.
Ja! Jeg har store problemer med kopivare som jeg i tillegg med mange andre ser på som ren svindel og kriminell virksomhet. -og som du selv er inne på er det absolutt et moralsk spørsmål i tillegg til det ufravikelige faktum at det både ulovlig og straffbart.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4

Det er jo da, sp’������ om disse personer i hele taget vil kunne finde noget at klæ på sig, eller om de har tenkt sig at rende nøgne rundt med moralen intakt.
Ja! Jeg har store problemer med kopivare som jeg i tillegg med mange andre ser på som ren svindel og kriminell virksomhet. -og som du selv er inne på er det absolutt et moralsk spørsmål i tillegg til det ufravikelige faktum at det både ulovlig og straffbart.
ja i prinsip, men det er også et faktum , at alt utover prototypen av et produkt, vil være kopivarer og videre utviklet kopivarer.

Verden er fuld av disse kopivarer, produkt udvikling kaldes det.
Det er spørsmål om hvor snevert synt ens tanke gang er, men i prinsip er verden utviklet ved at vi har stjeler hinanden ideer, og videre utvikler disse, hvor det bliver Kriminelt er når man benytter falsk varemerke., ut samt vis der er brud av andre patent rettigheter , hvilken vis er den mest utbredte forbrytelse i market idag, ut over skatte unndragelse i diverse former.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
1.994
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
«ja i prinsip, men det er også et faktum , at alt utover prototypen av et produkt, vil være kopivarer og videre utviklet kopivarer.»

Ser ikke dette som noe «faktum»! Er i tillegg usikker på hva du mener/vil henn?

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Vi har altid Kopi printed hinanden ide,er og produkter, eller dele av av andres produkter, for at konstruktion av nye produkter.
Der er faktisk utrolig langt mellem, at er kommer noget virkelig innovativ nyt på den mekaniske side, du kan tildels incl. Den elektriske del også.

Ja vi, stjeler og låner og sammensetter av hinandens, Ideer og opfindelser, for at komme videre. Det er et faktum.

Vis ikke vi gjorde det stod vi stadig i Stein alderen.

Og ja det ser ut til at den nye ejer av Soundgarden har været på Kant av loven, men hvem fanden har ikke det, på et eller anden tidspunkt.

Personlig vil jeg ikke ha noget problem m at handle i der, de er tros alt en medvirkende til at skabe omsetning, det vil sige arbejdsplasser, som er grunnleggende for din og min eksistens og resten av menneskehetens eksistens, Amen.

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
92
Deler av denne tråden synes jeg ble litt spesiell. Ertzeid har en dom fra noen år tilbake ok, men skal man dømmes til evig tid?

Jeg tenker at Ertzeid må legge mange millioner på bordet - risikokapital så det rekker! - for å kjøp boet, og - ikke minst - for å finansiere videre drift. Soundgarden får garantert ikke kjøpe mye på kreditt hos leverandører med sin forhistorie - og bankene vil være restriktive og vil garantert sette store krav til egenkapital og sikkerhet. Konklusjonen er - slik jeg tenker omkring dette - at denne satsingen er risikofull samtidig som at satsingen med videreføring av Sgarden må være seriøs.

Inntil det motsatte er bevist så der dette positivt for bransjen og for oss som konsumenter.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det er nok uansett krevende å drive hi-fi forretning om dagen når rekruteringen av de unge uteblir. De vil heller gå til "Narvesen" for å kjøpe hørepropper til mobiltelefonen enn å kjøpe ørlite dyrere hos Soundgarden.
Jeg har selv besøkt Soundgarden utallige ganger og hørt testvinnerutstyr mange ganger uten å bli imponert. Made in China er og forblir made in China uansett. Hint Hint.

Topp Bunn