Juss og økonomi Sparing...... i fond, aksjer ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    3.340
    Torget vurderinger
    1
    Begå aldri feilen i å anta at velstand er det samme som konsum eller andre tegn på "velstand". Konsum er hva du ser, velstand er hva du ikke ser - eller fraavær av konsum om du vil.
    Når naboen har kjøpt seg ny bil, er det ikke nødvendigvis fordi han har råd, men fordi han tar seg råd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Når naboen har kjøpt seg ny bil, er det ikke nødvendigvis fordi han har råd, men fordi han tar seg råd.
    Folk for bruke pengene sine på hva de vil, men man bør fortrinnsvis skjønne implikasjonene av valg man tar og at det er en sammenheng mellom mangel på konsum og bygging av velstand. Jeg mener vel at man bør bruke lite på det som er uviktig men gjerne mye på det som er viktig. Jeg har ingen grenser på sportsutstyr - der skal alt være top notch. Klær generelt driter jeg i.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Skal opprette et fond i forbindelse med konfirmasjon dvs sparehorisont 5-15 år. ca 100 000. Hvilke indeksfond skal man velge? Tenker et globalt, men hva med valutasikring?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.508
    Antall liker
    3.340
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler ikke valutasikring, da NOK forventes å svekke seg i tiden fremover. I så fall vil du tjene på ikke å ha sikring.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Anbefaler ikke valutasikring, da NOK forventes å svekke seg i tiden fremover. I så fall vil du tjene på ikke å ha sikring.
    «Gud skapte valutasnalytikere for å få astrologer til å framstå som smarte»
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.618
    Antall liker
    35.556
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i anbefalingen, men med litt annet argument. Valutakursene er et nullsum-spill i ekstremt likvide markeder. All tilgjengelig informasjon prises inn på kort tid. Beste estimat på fremtidig valutakurs er dagens kurs, men teorien tilsier også at på lang sikt vil kursene gå mot kjøpekraftsparitet.

    Nå er USD/NOK 11,09 i markedet, mens det er 8,45 ved kjøpekraftsparitet. Om noe tyder det på at NOK bør styrke seg noe mot USD fra dagens nivå, i den grad det i det hele tatt er mulig å si noe meningsfylt om fremtidige valutakurser.

    1714501143209.png

    Likevel, i det lange løp er vi alle døde, som Keynes skrev, og det kan ta lang tid før markedskurs krysser PPP neste gang. Poenget med å investere er å ta kontrollert risiko i forventning om å få en avkastning. Valutasikring er i prinsippet en forsikringspolise på investeringen som reduserer risikoen, her risikoen for valutasvingning. Den polisen har også en premie, så forventet avkastning på investeringen blir noe lavere, naturlig nok.

    Jeg ville ikke valutasikret internasjonale fondsinvesteringer, siden poenget med å eie et internasjonalt fond er å spre risiko bort fra norsk økonomi. Valutarisikoen er en del av regnestykket, siden utenlandske investeringer da blir mer verdt hvis krona går i dass og kjøpekraften av din lønn og pensjon i NOK blir mindre. Det er i seg selv en nyttig risikospredning. Å betale ekstra for å ta bort den gir ikke all verdens mening i mitt hode.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Skal opprette et fond i forbindelse med konfirmasjon dvs sparehorisont 5-15 år. ca 100 000. Hvilke indeksfond skal man velge? Tenker et globalt, men hva med valutasikring?
    Feks KLP Aksjeglobal Indeks P. Alternativt kan du spre litt ved feks 60% i globalt indeksfond og resten på noen aktive fond, og kanskje litt i high yield.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Enig i anbefalingen, men med litt annet argument. Valutakursene er et nullsum-spill i ekstremt likvide markeder. All tilgjengelig informasjon prises inn på kort tid. Beste estimat på fremtidig valutakurs er dagens kurs, men teorien tilsier også at på lang sikt vil kursene gå mot kjøpekraftsparitet.
    ...
    Likevel, i det lange løp er vi alle døde, som Keynes skrev, og det kan ta lang tid før markedskurs krysser PPP neste gang. Poenget med å investere er å ta kontrollert risiko i forventning om å få en avkastning. Valutasikring er i prinsippet en forsikringspolise på investeringen som reduserer risikoen, her risikoen for valutasvingning. Den polisen har også en premie, så forventet avkastning på investeringen blir noe lavere, naturlig nok.

    Jeg ville ikke valutasikret internasjonale fondsinvesteringer, siden poenget med å eie et internasjonalt fond er å spre risiko bort fra norsk økonomi. Valutarisikoen er en del av regnestykket, siden utenlandske investeringer da blir mer verdt hvis krona går i dass og kjøpekraften av din lønn og pensjon i NOK blir mindre. Det er i seg selv en nyttig risikospredning. Å betale ekstra for å ta bort den gir ikke all verdens mening i mitt hode.
    Nå har det jo vært særdeles lønnsomt å ikke valutasikre noesomhelst siden NOK har svekket seg mye mot omtrent alt som finnes av valutaer i den noenlunde utviklede verden. Over tid skal normalt svingninger i aksjekurser være betydelig større enn i valutakurser så det skal sånn sett ikke ha allverdens å si fra eller til. Men med en slik kronesvekkelse som vi har hatt de siste ca 10 årne så får det jo stor betydning, spesielt om man har investeringene sine i USA. Om man ser ytterligere fem eller ti år frem i tid kan det vise seg å ha mye mindre (eller mer å si). Det er ingen som vet hvor valutakurser skal på kort eller lang sikt.

    Som nevnt tidligere mener jeg at man bør ha en god slump uten valutasikring. Man kan alltids diskutere prosentsatsen, men 0% er i alle fall feil og 100% kanskje riktig. Det er en sikring mot å ha alle sine eiendeler denominert i en liten valuta og som innbygger i Norge har man normalt uansett en del eiendeler og kontantstrøm i NOK samme hva man hva man gjør.

    Som de fleste andre har også jeg lurt på hvorfor den norske krona faktisk har svekket seg så mye som den har gjort og det mangler ikke på forklaringer som er gitt men de fleste noenlunde edruelige kommentatorer innrømmer at de ikke vet og det finnes knappest heller noen "riktig" valutakurs man skal kunne forvente at ting etter hvert konvergerer tilbake til.

    All tilgjengelig informasjon prises inn på kort tid.
    Det er bare i lærebøkene og innen akademia. Ting kan svinge villt uten at det er spesielt enkelt å peke på noen konkret grunn til det. Markedet gjør hva markedet gjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Skal opprette et fond i forbindelse med konfirmasjon dvs sparehorisont 5-15 år. ca 100 000. Hvilke indeksfond skal man velge? Tenker et globalt, men hva med valutasikring?
    Alle globale indeksfond fra norske leverandører er mer eller mindre identiske og koster et sted rundt 0.20% årlig i forvaltningshonorar, marginalt mer om de er valutasikrede. Det du bør tenke på - i tillegg til valutasikret eller ei (eller hvilken fordeling mellom de to) er hvordan du skal eie det. Jeg ville hatt det i ditt eget navn av flere grunner, men det kan også være greit å tenke på at det ikke er alle leverandører som tilbyr å ha flere aksjesparekontoer som er uavhengige av hverandre. Når det en gang skal gis videre til noen tror jeg man kun kan gi videre hele kontoen og da er det greit at det er et skille mellom hva man skal ha selv og hva som skal gis videre.

    Litt avhengig av hvilken lærebok man spør så sier de 100% globale aksjer (som da betyr noe slikt som 90% globale og 10% fremvoksende markeder da de globale stort sett ikke indkluderer fremvoksende markeder), - dette er aksjeallokeringen til oljefondet for eksempel. Alternativt 70% globalt, 10% fremvoksende og 20% norske (det er en vanlig fordeling i pensjonsprofiler i Norge). Selv ville jeg gått for førstnevnte, alternativt bare 100% globale. Enda mer altternativt kanskje 80% aksjer og 20% renter eller noe slikt, nå om dagen så gir tross alt rentefond en viss avkastning også men med en tidshorisont på opptil 15 år skal det mye til at det lønner seg men det vil mest sannsynelig svinge mindre. Utvlaget av rentefond til en fornuftig pris er ikke allverdens i Norge, men det finnes mye internasjonale man kan kjøpe som ETFer, men det kan være litt grisete med utbytte mottatt fra utenlandske fond så vidt jeg vet uten at jeg selv eier noen av sorten. Selv har jeg for tiden ca 70% aksjer og ca 30% renter totalt.

    Jeg har ingen egen sparing til ungene i deres navn, når noe en gang eventuelt skal cahses ut til de (f.eks som hjelp til boligkjøp) så får det gå av min generelle beholdning. Så lenge du selv har en god del mer enn verdien av komfgaven på din egen AKS så kan du uansett ta ut verdien av en slik sparing skattefritt og overføre til avkommet.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Kan være lurt vurdere om man tror det blir innført arveavgift igjen også ift hvem aksjesparekontoen skal stå på.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbakemeldinger. Jeg er egentlig enig med Weld angående egen konto for barna: min mening er at min AKS uansett vil gå til barna etterhvert og det er meningsløst å dele opp dette noe mer. Men "Girls math" er ikke tatt helt ut av luften og jeg skal organisere dette da det tydeligvis er veldig viktig for enkelte i husstanden. Uansett skal dette stå i mitt navn. En eventuell arveavgift er helt minimal i forhold til tapet av stipend fra lånekassen. Jeg har snakket med KLP der jeg har min AKS og det er ikke mulig å ha flere AKS, så de anbefalte et ordinært fond da disse kan overføres til andre.

    Det er ikke aktuelt å dele opp et slikt beløp i flere fond, så det blir vel et internasjonalt indeksfond som jeg hadde tenkt. Det er jo valutasikringen som er jokeren. Det er jo klart at ingen kan spå kursen neste 10 år, men jeg har kanskje tenkt at det etterhvert vil tas noen grep for å unngå at NOK blir en fiatvaluta.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.538
    Antall liker
    7.647
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Nå har 3 års erfaring med KLP akjse globalt med valuta sikring...... de 50k jeg satte inn der for 3 år siden er nå værd 51k, hadde jeg satt de på vanlig sparekonto hadde de vært rundt 56500 nå, så sparing i valutasikret fond er fullstendig håpløst pengemessig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Jeg har snakket med KLP der jeg har min AKS og det er ikke mulig å ha flere AKS, så de anbefalte et ordinært fond da disse kan overføres til andre.
    Dersom det er meningen at dette en gang skal tas ut i sin helhet så har det strengt tatt ikke noe å si om man eier det på AKS eller ordinær fondskonto, om ting endrer seg eller man skal ta det stykkevis og delt så vil det være gunstigere å eie på AKS-konto pga skattereglene.

    På mer generelt grunnlag er det også litt skummelt med aksjesparing som mål til ett eller annet konkret, det være seg om man skal pensjonere seg på et gitt tidspunkt eller kjøpe seg bolig på et gitt tidspunkt. Med en gang man introduserer noe som minner om en endelig dato for uttak / realisering så ser risikoprofilen helt annerledes ut enn dersom man bare skal la det skure og gå på ubstemt tid. I tilfelle barn kan jo dette gjerne løses på andre måter innen familen om man har muligheten til det
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.803
    Antall liker
    13.296
    Nå har 3 års erfaring med KLP akjse globalt med valuta sikring...... de 50k jeg satte inn der for 3 år siden er nå værd 51k, hadde jeg satt de på vanlig sparekonto hadde de vært rundt 56500 nå, så sparing i valutasikret fond er fullstendig håpløst pengemessig.
    Det har ikke så fryktelig mye med valutasikring eller ikke å gjøre selv om det sett i ettertid ville vært klart mer lukrativt uten valutasikring. Det har derimot mye med at kjøpet må ha skjedd på rundt det eneste tidspunktet de siste årene hvor avkastningen ved å eie til nå ikke greit overgår banksparing. Det er en risiko man tar ved å kun kjøpe på ett bestemt tidspunkt, samt at 3 år er kort tidshorisont for aksjesparing. Blir sensitivt for start- og sluttidspunkt for målingen da.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.178
    Antall liker
    813
    Kan man ansette egne barn i eget ENK eller AS og lønne dem opptil fribeløpet og dermed unngå beskatning?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    938
    Det bør vel være en grunn til å ansette de. En reell job de skal utføre. Generelt er skatteplanlegging ikke lov. Altså, disposisjoner i et foretak må ha et annet formål enn å spare skatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn