Juss og økonomi Sparing og investering, - hva slags sparegris bruker du ?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Nå slipper man forsåvidt å forholde seg til andre børser. Man kan kjøpe globale index-fond fra alle tilbydere, KLP, Storebrand, Alfred Berg, DNB, alle notert i kroner.

Jeg ville ikke ha valgt kun ett fond. For høy risiko. 3-4 er innafor.

(man skal passe seg for å ha en rekke brede aktivt forvaltede fond, for da risikerer man summe ut som et index-fond light, bare man betaler 10 ganger så mye for dem).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.803
Antall liker
13.296
Jeg har to globale indeksfond. Et som er valutasikret og et som ikke erdet. Å investere særlig i Norge ser jeg liten grunn til - som innbygger og arbeidstaker og huseier i landet Norge har jeg evig nok norsk risiko i livet mitt. "Home bias" er et høyst reelt problem og de aller fleste har altfor stor andel fond i hjemlandet. Norge utgjør 0.5% av verdens akjsemarkeder og bør i utgangspunktet vektes et sted rundt der synes jeg.

Det skal sies at jeg selv avviker noe fra dette prinsippet. Jeg har litt aksjer i et knippe norske sparebanker som et alternativ til bankinnskudd. Relativt liten risk, betydelig høyere direkteavkastning og ikke minst utsatt skatt på avkastningen.

Alt man gjør i tillegg til / istedenfor dette bør betraktes som ymse varianter av å time markedet, time sektorer, prøve å være smart og lignende. Empirien for at det fungerer over tid er svært dårlig.

Jeg bruker to globale indeksfond, DNB Global Indeks (ikke valutasikret) og KLP Aksje Global IV (valutasikret). Enhver får finne den miksen mellom sikret og ikke som funker, men det er i alle fall feil å ha alt valutasikret. Som innbygger i et lite land har man mye valutarisiko i livet sitt både ifm reiser og importerte varer og innsatsfaktorer. I tillegg har jeg KLP Global Indeks V (ikke valutasikret) for sparingen til ungene. Det er akkurat det samme som DNB Global Indeks, men det er bare for å holde de adskilt. Så har jeg innskuddspensjonsordningen på jobben, men den får jeg ikke gjort allverdens med utover å velge risikoprofil - jeg har 100% aksjer på den. Den er 20% Norge og 80% global og valutasikret.

Utover et globalt indeksfond trenger man etter min mening ingen diversifisering innen aksjer. Da har man en global portefølje som forvaltes med lavest mulig kostnader. Man kan gjøre en ganske plausibel sak for å kun ha amerikanske aksjer, men kun Norske? Nei, nei og atter nei.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF
C

Cyber

Gjest
KLP har fine fond, men gikta sier at man bør ha is i magen og gå inn over tid nå. Signaler i markedet sier at vi skal ha en stor bevegelse snart - opp eller ned.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, det er planen.

Nå får alle 6 mnd avdragsfrihet på lånet, så da måker jeg litt penger inn i aksjemarkedet, så får vi se hvordan det gikk om 5-10 år.
 
C

Cyber

Gjest
Ja, det er planen.

Nå får alle 6 mnd avdragsfrihet på lånet, så da måker jeg litt penger inn i aksjemarkedet, så får vi se hvordan det gikk om 5-10 år.
Jeg hadde holdt an til juni personlig før jeg gjorde noe. Men ikke ta min intuisjon for god fisk, eller anbefaling.
 
Topp Bunn