SPEC. Real Sound Amplifiers.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    678
    Antall liker
    756
    Hvis jeg forstår det korrekt er dette samme fjernkontroll som følger med f eks M99. Den svarte boksen kobles til bak på forsterkeren. Så legges denne på ett sted hvor den håndholdte kan få kontakt med den. Fjernkontrollen er ikke som andre i det at man ikke kan fjernstyre hele nivået. Man finner ett "passe" lyttevolum og kan justere noe opp og ned ut ifra dette. I bruk er den helt ok, men altså noe spesiell. Jeg mener at det er en Mute funksjon også.

    Min erfaring med Spec er at dette er veldig gode forsterkere, virkelig. Jeg har selv brukt M 99 og V 10.

    Men som andre her har sagt må match mot høyttalere stemme. Dette er ikke som andre klasse D forsterke med masse watt. Lettdrevne høyttaleren med en jevn, høy impedans og en følsomhet ett stykke oppover 90- tallet vil være ideelt. Da kan jeg nesten love virkelig gode lyd- og musikkopplevelser.

    Lykke til.

    JP
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.018
    Torget vurderinger
    8
    Hvis jeg forstår det korrekt er dette samme fjernkontroll som følger med f eks M99. Den svarte boksen kobles til bak på forsterkeren. Så legges denne på ett sted hvor den håndholdte kan få kontakt med den. Fjernkontrollen er ikke som andre i det at man ikke kan fjernstyre hele nivået. Man finner ett "passe" lyttevolum og kan justere noe opp og ned ut ifra dette. I bruk er den helt ok, men altså noe spesiell. Jeg mener at det er en Mute funksjon også.

    Min erfaring med Spec er at dette er veldig gode forsterkere, virkelig. Jeg har selv brukt M 99 og V 10.

    Men som andre her har sagt må match mot høyttalere stemme. Dette er ikke som andre klasse D forsterke med masse watt. Lettdrevne høyttaleren med en jevn, høy impedans og en følsomhet ett stykke oppover 90- tallet vil være ideelt. Da kan jeg nesten love virkelig gode lyd- og musikkopplevelser.

    Lykke til.

    JP
    Har Klipsch la scala men blir nok uaktuelt med en remote som ikke går fra null til 100 👍
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har Klipsch la scala men blir nok uaktuelt med en remote som ikke går fra null til 100 👍
    Se her min venn. SPEC spiller på følelser, særhet, litt bespoke komponenter og tech i forseggjorte bokser.
    Jeg liker dem, men som du selv er inne på: Når man tar frem f.eks RSA 777EX som bør brukes på lettdrevne saker, så synes jeg remote løsningen deres er rimelig stupid. Med all respect SPECs :)

    6moons audio reviews: SPEC Corp. RSA-M3EX
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med Alan som ville hjelpe og kontaktet Rise. Bebop ville ikke låne ut noen M99 til en potensiell kunde. Tilbudet var for kjøpende!!!! Jeg kjøper ingenting uten gjennomprøving først. Så da står saken.
    Nå har noen du kjenner og som bor i nabolaget ditt et par Tannoy DC10Ti som skal ut av huset etter kjøp av de enda mer fantastiske Cube Audio Nenuphar. Er du rask kan du sikkert få prøvelånt disse sammen med W3 og hørt hva Håkon sikter til. Litt dumt å skrinlegge en glimrende forsterker basert på utprøving med noe som mest mulig var et kroneksempel på en dårlig match. Hvis det skulle vise seg at W3 + TC10Ti skulle vise seg å være en så god kombo som Håkon sier det er, er jeg faktisk ikke sikker på om du får en kombinasjon med Respons som låter bedre på de fleste parametere uansett hvor mye du måtte putte i potten på ikke rørbaserte forsterkere. Salg av Respons ville jo kunne gjøre at du egentlig får et høyttalerbytte som uten særlig kostnad (om noen) passer W3 som hånd i Holger Danske.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Nå har noen du kjenner og som bor i nabolaget ditt et par Tannoy DC10Ti som skal ut av huset etter kjøp av de enda mer fantastiske Cube Audio Nenuphar. Er du rask kan du sikkert få prøvelånt disse sammen med W3 og hørt hva Håkon sikter til. Litt dumt å skrinlegge en glimrende forsterker basert på utprøving med noe som mest mulig var et kroneksempel på en dårlig match. Hvis det skulle vise seg at W3 + TC10Ti skulle vise seg å være en så god kombo som Håkon sier det er, er jeg faktisk ikke sikker på om du får en kombinasjon med Respons som låter bedre på de fleste parametere uansett hvor mye du måtte putte i potten på ikke rørbaserte forsterkere. Salg av Respons ville jo kunne gjøre at du egentlig får et høyttalerbytte som uten særlig kostnad (om noen) passer W3 som hånd i Holger Danske.
    Hei du :)
    Nå er W3 levert tilbake og prosjektet avsluttet for denne gang.
    Den kan komme opp igjen.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Disse Cube høytalerne kan kanskje passe Spec perfekt siden de bl.a. er veldig lettdrevne:

    Nenuphar speakers are all about pure emotional connection, and it does not take long to connect with favorite music and lock with the rhythm and pace.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    678
    Antall liker
    756
    Disse Cube høytalerne kan kanskje passe Spec perfekt siden de bl.a. er veldig lettdrevne:

    Nenuphar speakers are all about pure emotional connection, and it does not take long to connect with favorite music and lock with the rhythm and pace.
    Cube er fenomenale høyttalere som jeg er bankers på passer perfekt med Spec.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også sikker på at Spec vil passe bra på Cube. Maken til allround kjøpehøyttaler gitt at den får god rørforsterker eller god klasse A eller god rørklingende klasse D (som Spec i følge de som har hørt dem) er det ikke mange av. At et fulltoneelement i tillegg kan spille så dypt og kontant og samtidig flatt som Cube gjør overrasket meg stort første gang jeg hørte dem. Du vet at jeg liker dine Respons høyttalere, men i mine ører er det en god divisjon opp med Nenuphar og Nenuphar Mini i forhold til svensken.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har testet to stk. Spec forsterkere i det siste. Begge var utrolig bra. Passet mine Tannoy (Cheviot) høyttalere, og låt rett og slett fantastisk. Den ene imponerte mest i starten, mens den andre skuffet litt først, før den sakte brøytet seg vei, og sa "jeg blir" 😊.
    Snakker om RSA-V10 og V11. V11 ble hos meg.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og fjernkontrollen er sær, men fungerer faktisk fint. Alt trenger ikke være helt likt 😊. Sære ting har sin sjarm de også.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er blitt SPEC venn. Blitt eier av en M3EX og er strålende fornøyd.

    Har et spml til folket her. Er det noen av dere som hører svak brum fra selve forsterkeren om du står over/inntil forsterkeren? IKKE ut over høyttaler, men i selve forsterker.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hvis du har DC som rir i vekselsstrømnettet (usymmetrisk ett eller annet) så vil trafoer i forsterkere kunne brumme. Jeg har en M99 som brummer hørbart, men har satt en stor skilletrafo foran nå, og da er det den som brummer svakt og ikke M99 forsterkeren. Hegel H20 som jeg hadde før brummet forøvrig mer.

    Det er ikke noe galt med din M3. Jeg har også W3 effektforsterkere med switchende strømforsyning (ingen trafo) og de brummer overhode ikke.
    Du trenger en eller annen DC-blokker før forsterkeren din for å slippe å høre brumming. Vær oppmerksom på at forskjellige DC-blokkere har ulik kapasitet, så sjekk spec. (oppgitt i volt).
    Produsent-link (svenske Supra produkter)
    Supra DC-blokker hos Dustin i Norge
    .
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Ja, hvis du har DC som rir i vekselsstrømnettet (usymmetrisk ett eller annet) så vil trafoer i forsterkere kunne brumme. Jeg har en M99 som brummer hørbart, men har satt en stor skilletrafo foran nå, og da er det den som brummer svakt og ikke M99 forsterkeren. Hegel H20 som jeg hadde før brummet forøvrig mer.

    Det er ikke noe galt med din M3. Jeg har også W3 effektforsterkere med switchende strømforsyning (ingen trafo) og de brummer overhode ikke.
    Du trenger en eller annen DC-blokker før forsterkeren din for å slippe å høre brumming. Vær oppmerksom på at forskjellige DC-blokkere har ulik kapasitet, så sjekk spec. (oppgitt i volt).
    Produsent-link (svenske Supra produkter)
    Supra DC-blokker hos Dustin i Norge
    .
    Se der ja. Takker for tips. Vil denne DC blokken du linker til passe da?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en slik, så kan prøve i kveld i stedet for den skilletrafoen. Er nysgjerrig sjøl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja for eksempel.
    Har du noe nettfilterpadde i kjeden hjemme hos deg?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er nok en grunn til at Jenving lager en særskilt DC-blokker i tillegg.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.018
    Torget vurderinger
    8
    Ja da blir det og prøve en M99 nå med remote på La Scala ll så det blir spennende 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.018
    Torget vurderinger
    8
    Ja, hva syns du?
    .
    .
    Ikke spilt mer en to timer men svært lovende! Kun bassen jeg foreløpig må få lyttet mer til på div musikk, føler vel at PrimaLuna har litt mer nivå der nede og La Scala går ikke akkurat dypt men som sagt en lengre lytt og koble frem og tilbake på samme volum, lett og la seg lure.
    Remote som jeg var svært skeptisk til fungerer faktisk helt greit.
    Første gang jeg legger ørene inntil disse horna uten et snev av sus, 100% tyst 👍
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt på Morten minstemann: rsa-bw7ex? Den fikk fin omtale i polske high fidelity.

    De små, lette Spec-forsterkerne låter også flott, den store forskjellen på de lette og de tunge SPEC'ene er evnen til å drive realistisk høyttalerlast. Småtassene er notorisk pinglete, og du må lete opp noe veldig enkelt og greit før de slipper seg løs. Men når de slipper seg løs, er de til gjengjeld helt fantastisk løsslupne!! :D

    Forrige utgave av denne forsterkeren, RSA-777EX (RSA-7 er basert på denne, men gitt litt mer skyv i mellombassen) kan du lese litt om her: https://rognlien.wordpress.com/2019/02/04/spec-me-up/
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg til gode å høre de mindre spec forsterkerne men har jo hatt m-99 hjemme her ved 2 anledninger & ser for meg at det er den man får mest igjen for, ellers er nok nyere v11/10 også gode kandidater, hjelper nok endel med de r core trafoene med dreimoment kontra de minste som kun er modul basert, for meg var spec m99 en av få forsterkere som spilte så mange stilarter i en og samme boks, at den klarte å spille fullstendig 3dimensjonalt,dynamisk og kontrollert uten å bli kjedelig på noe vis, var det noe å sette fingeren på så var det at jeg kanskje bet i å savne noe mer fett & tyngde bortsett fra dette har de fått til det mest ultimate i mine ører av hva jeg har hørt av klasse D i allefall,mvh ivan
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det som fanget interessen var denne testen her, av en polsk ringrev:


    Drevet av denne vesle spec-forsterkeren så høres hans Harbeth 40 alt annet enn pinglete ut. Tvert i mot, det er en fyldig (dense) klang med varme og smooth topp. Noe gammelmodig, eller for godt voksne folk, som han skriver. Akkurat noe for meg og barokkmusikken min?! Men den godeste Pacula skriver lignende om ganske mye utstyr han tester, så jeg blir uansett litt usikker på hvor på skalaen vi er.

    De fleste Spec-forsterkerne er litt for kostbare for smertepunktet mitt, men denne til 50k kan kanskje gå hvis den er innertier lydmessig.

    Det hører med å si at jeg ikke kan spille særlig høyt lenger, ørene har fått en del juling gjennom årenes løp og jeg blir fort lyttetrett. Særlig området rundt 2-3 kHz er følsomt. Kvinnestemmer, saksofoner, strykere- her må det være helt rent og uten å fremheves av anlegget.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.018
    Torget vurderinger
    8
    Reagerer veldig på prisen jeg ga brukt kontra andre store merker her inne som ligger langt høyere men nå er det vel enkelte merker i Norge som folk henger seg på
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    De fleste Spec-forsterkerne er litt for kostbare for smertepunktet mitt, men denne til 50k kan kanskje gå hvis den er innertier lydmessig.

    Det hører med å si at jeg ikke kan spille særlig høyt lenger, ørene har fått en del juling gjennom årenes løp og jeg blir fort lyttetrett. Særlig området rundt 2-3 kHz er følsomt. Kvinnestemmer, saksofoner, strykere- her må det være helt rent og uten å fremheves av anlegget.
    Jeg har nå hatt min M99 i 2 år. Lot de først drive et par Vienna Acoustics "the Kiss", og nå har jeg spilt gjennom et par PMC IB2i i et år. Hadde det ikke vært for bassen i IB2i, så hadde jeg byttet tilbake til the Kiss som bare er så trivelig å oppleve musikk og film med. Jeg bruker en Lyngdorf forforsterker med romkorrigering og med IB2i demper jeg området rundt 2-3 kHz oftere enn med the Kiss (ikke veldig ofte, uansett da). Denne muligheten sparer nok ørene og hjernen en del. IB2i er mer nøytral monitorpreget, men M99 skinner godt igjennom med lyd som får meg til å smile gang på gang. Jeg hører mye på klassisk og ørevennlig jazz.

    Bruktmarkedet i Norge er fint for kjøpelystne - er veldig fornøyd med at jeg kunne kjøpe min M99 som demo-modell. Jeg mener den absolutt er innertier for de som liker den lydkvaliteten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn