Spendor BC1 delefilter kondensatorer

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Jeg har arvet mine foreldres Spendor BC1 høyttalere fra 1972, og prøver å sette meg inn i vedlikehold av høyttalerne. I delefilteret på mine BC1 er det montert 2 stk røde ERIE A304 kondensatorer, og disse har jeg tenkt å erstatte med nye kondensatorer (har fått tips om dette på Spendor høyttaler forum). Jeg har noen spørsmål angående dette, håper noen har tid til å hjelpe meg:

1. Hvor kan jeg finne moderne erstatnings kondensatorer for mine ERIE A304 kondensatorer (og som ikke endrer lyden i BC1)?

2. Hva slags kondensatorer er montert ved siden av de røde ERIE A304 kondensatorene? Disse er flate, sølvfarget og med merking "B. I. XG", "B. I. XF" og "B. I. YA". Er disse like ustabile som de røde ERIE A304?

Takker på forhånd for all hjelp!

IMG_5092.jpeg
IMG_5060.jpeg

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Troels Gravesen har skrevet litt om det filtret.
Takk for svar! Ja, Troels Gravesen har en interessant artikkel om Spendor BC1. BC1 gjennomgikk mange forbedringer gjennom sine år i produksjon, med blant annet fire forskjellige bass- /mellomtone drivere og mange versjoner av delefilter.

Jeg ber om hjelp til hvor å få kjøpt erstatnings kondensatorer (til ERIE A304) her i Norge, samt hvilke typer kondensatorer som er i mitt delefilter.

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.505
Delefilteret ser perfekt ut. Burde ikke være noen gode grunner for å endre på det. Er det noe galt med lyden? Vet det kanskje høres litt negativt ut, men det er absolutt ikke intensjonen. Synes bare det er synd å bytte deler på en klassiker hvis alt fungerer som det skal. Skal utrolig lite til for å gjøre lyden dårligere med såkalt "bedre" deler. Vanligvis er det jo elektrolyttkondensatorer og papir i olje kondensatorer som blir dårlige med tida, men kan ikke se noen i delefilteret ditt.

Sist redigert:

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Delefilteret ser perfekt ut. Burde ikke være noen gode grunner for å endre på det Er det noe galt med lyden? Vet det kanskje høres litt negativt ut, men det er absolutt ikke intensjonen. Synes bare det er synd å bytte deler på en klassiker hvis alt fungerer som det skal. Skal utrolig lite til for å gjøre lyden dårligere med såkalt "bedre" deler. Vanligvis er det jo elektrolyttkondensatorer og papir i olje kondensatorer som blir dårlige med tida, men kan ikke se noen i delefilteret ditt.
Takk for svar! Jeg er medlem i et Spendor høyttalerforum, og der anbefales det å bytte ut alle kondensatorer av merke "Erie" og "Hunt" i delefilteret på BC1, fordi disse er ustabile og nesten alltid vil være "ute av spec".

Generelt er jeg helt enig med deg om å ikke tukle med klassikere når alt fungerer.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.505
Var ikke klar over at polyesterkondensatorer (går ut fra at det er det) kunne bli svekket over tid. Hvis det er et lesbart forum for ikke-medlemmer så hadde det vært interessant med en link (som du skjønner så er jeg skeptisk, men det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke kan ta feil. Det gjør jeg hele tiden). Kanskje du kan måle kapasitansen på de du har? Kan jo være nyttig enten du bytter eller ikke.

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Var ikke klar over at polyesterkondensatorer (går ut fra at det er det) kunne bli svekket over tid. Hvis det er et lesbart forum for ikke-medlemmer så hadde det vært interessant med en link (som du skjønner så er jeg skeptisk, men det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke kan ta feil. Det gjør jeg hele tiden). Kanskje du kan måle kapasitansen på de du har? Kan jo være nyttig enten du bytter eller ikke.
Spendor forumet er medlemsbasert:

https://groups.io/g/spendor

Jeg har planer om å måle kondensatorene før jeg eventuelt bytter dem.

Her er et innlegg om BC1 kondensatorer fra Spendor forumet:

IMG_5316.jpeg

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.505
Takk for info! Da skal ikke se helt bort fra at de røde Erie kondensatorene er en hybrid med både papir og mylar (polyester). I USA hadde Sprague en type som ble kalt Black Beauty, og som først ble laget av bare papir og etterhvert med en kombinasjon av papir og mylar ("di film" eller noe sånt hvis jeg husker riktig. Og de skal visstnok ha et rykte på seg for å "drifte" etterhvert som årene går. Kan bli vanskelig å finne en fullgod erstatning uten å sjekke ut Ebay eller noe lignende. Men tror nok det er best å ikke erstatte med polypropylen. Det blir definitivt "en annen låt".

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Takk for info! Da skal ikke se helt bort fra at de røde Erie kondensatorene er en hybrid med både papir og mylar (polyester). I USA hadde Sprague en type som ble kalt Black Beauty, og som først ble laget av bare papir og etterhvert med en kombinasjon av papir og mylar ("di film" eller noe sånt hvis jeg husker riktig. Og de skal visstnok ha et rykte på seg for å "drifte" etterhvert som årene går. Kan bli vanskelig å finne en fullgod erstatning uten å sjekke ut Ebay eller noe lignende. Men tror nok det er best å ikke erstatte med polypropylen. Det blir definitivt "en annen låt".
Takk for interessant informasjon👍 Finnes det elektronikk/audio butikker i Norge som har et stort utvalg av polyesterkondensatorer?

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.505
Må melde pass der. Kanskje noen andre vet. Etter at Dynabel slutta så er det vel kanskje ingen i Norge?

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
4.844
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
partsconnexion i canada har 25% nå mulig de kan ha noe der også, av polyester/pet mylar, ikke at jeg har så kjenskap til disse Spendorene men kan være som sagt at de røde er en slags hybrid med metalisert papir + mylar eller lign, mvh

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Prøv Elfa:

Takk skal du ha! I tillegg til Spendor høyttalere er jeg eier av en loddebolt og et multimeter, men jeg er ganske kunnskapsløs når det gjelder kondensatorer.
På mine røde Eire A304 kondensatorer står det 2.0 mikrofarad og 150V DC. Finnes det 2.0 mikrofarad 150V DC polyester (eller polypropylen) kondensatorer nå i dag?

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
partsconnexion i canada har 25% nå mulig de kan ha noe der også, av polyester/pet mylar, ikke at jeg har så kjenskap til disse Spendorene men kan være som sagt at de røde er en slags hybrid med metalisert papir + mylar eller lign, mvh
Takk👍 Skal sjekke ut partsconnexion.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.859
Torget vurderinger
1

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.158
Sted
Ytterst i havgapet...
Linken til Elfa viser SCM propylenkondensator..... det gjør ingenting om merkespenningen er høyere enn originalene... om du finner noe anndre steder så er 100V og oppover helt OK... du får ikke så høye spenningerr i en BC1.... viktig også at de passer sånn nogenlunde på kortene...
Graveseen har vel også en link til Janzen kondensatorer...

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Takk KJ, Aurora og alfegutt, mange gode innspill her. Skal sjekke ut alt dette, nyttig å lære hvordan å holde liv i mine gamle Spendor høytalere.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Takk skal du ha! I tillegg til Spendor høyttalere er jeg eier av en loddebolt og et multimeter, men jeg er ganske kunnskapsløs når det gjelder kondensatorer.
På mine røde Eire A304 kondensatorer står det 2.0 mikrofarad og 150V DC. Finnes det 2.0 mikrofarad 150V DC polyester (eller polypropylen) kondensatorer nå i dag?
Som andre har skrevet: Glem spenningen. 2,0 uF er en ganske ukurrant verdi, du kan evt. kjøpe 1,5 uF og 0,47 uF og koble i parallell.

Når det gjelder de flate kondensatorene så minner teksten om produksjonsinformasjon -- altså helt uinteressant. Prøv å lodde ut et ben på en av disse
og se om det er mer fornuftig tekst på den andre siden

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
23.167
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Falcon Acoustics har og komplette sett med kondensatorar til fleire engelske høgtalerar. Eg kjøpte til mine Kef for nokre år sidan.
Sjekk om dei har til dine høgtalerar.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.158
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det multimeteret ditt også kan måle kapasitet ( noen kan det) så kan du jo evt lodde ut en og sjekke verdien... toleranse er nok +/- 10% eller mer...

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
4.844
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
ser at hifi collective har Jantzen mkt metallisert polyester i 2,2uf i allefall en annen kompakt metalisert polyester kunne vært Wima mkt ,som sagt over mål verdien på de som står i ikke sikkert de er så langt unna 2,2uf heller + - mtp avvik

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Hvis det multimeteret ditt også kan måle kapasitet ( noen kan det) så kan du jo evt lodde ut en og sjekke verdien... toleranse er nok +/- 10% eller mer...
Jeg må nok kjøpe meg nytt multimeter, mitt billige Clas Ohlsen multimeter kan nok ikke måle kondensatorer:

IMG_7724.jpeg

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
ser at hifi collective har Jantzen mkt metallisert polyester i 2,2uf i allefall en annen kompakt metalisert polyester kunne vært Wima mkt ,som sagt over mål verdien på de som står i ikke sikkert de er så langt unna 2,2uf heller + - mtp avvik
Takk! Skal sjekke ut Hificollective.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
4.844
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
sjekk ut uni-t ut133b den kan måle kapasitet også opptil 10.000uf mener jeg:) mener det multi meteret heller ikke var så dyrt,de hadde det også tidligere på clas i allefall
mvh

Ultralyd

Medlem
Ble medlem
12.11.2024
Antall liker
3
Sted
Levanger
Tusen takk for hjelpen alle sammen👍 Nå har jeg fått nok informasjon til å kunne sjekke ut og vedlikeholde delefilteret på mine gamle Spendor høyttalere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.373
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Monacor selger også delefilterkomponenter.

Johan-Kr

Topp Bunn