Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dine konklusjoner fordrer følgende to forhold:
    1) Målinger er uttømmende for hvordan et produkt låter (noe jeg selvsagt bestrider)
    2) Fordi man ønsker seg at et billigere produkt skal være like godt, så trenger ikke dette nødvendigvis stemme

    En liten fotnote på punkt 2, knyttet opp mot din kommentar ‘Man kjøper heller ikke en Bugatti med fare få få et karosseri med totaktsmotor inni‘
    - Det fortoner seg nokså tydelig her inne at hvis man driver med DIY, så kan eksempelvis høyttalerelementer koste hva som helst - man blir heiet entusiastisk fram uansett. Men hver gang man kommer med noe ferdige greier i høy prisklasse, så er det nærmest uten unntak en sjarlatan som svindler en stakkars audiofil som ikke vet sitt beste med noe magisk boutique greier som ikke burde ha livets rett, noe man tydeligvis finner veldig provoserende.
    Har overnevnte funnet sted? Så absolutt, men hva er det med denne krampaktige holdningen som tilsier at dette er regelen og ikke unntaket?
    Jeg ser jo at holdningen på ASR er en blindkopi av holdningen her inne både til high end og kirkesamfunnet for målinger >:D, så det er langt mer utbredt enn jeg var klar over.
    Jeg sier ikke at Amir har en agenda, men jeg påstår at han har en ekstrem bias, noe han ikke virker å være klar over selv. Men at han skal redde verden fra sjarlataner..... I mean C’MON.

    -Og jeg savner fremdeles setningen som begynner med ‘Jeg har prøvd begge, og mener....’ (noe som selvsagt ikke betyr shit her inne).
    Du har lagt merke til at nevnte Amir selv har Mark Levinson effektforsterkere, har du ikke? De er vel ikke helt billige. Vet ikke helt hvordan det påvirker karakteristikkene dine.

    Men, ja, det virker dessverre mer som regelen enn unntaket at såkalt «high end audio» selges som Ferrari eller Rolex, men viser seg ved nærmere ettersyn å inneholde et gjøkur. Amir har en betraktning om det:
    https://www.audiosciencereview.com/...-totaldac-d1-six-dac.8192/page-21#post-204872
    The conclusion is certain: audiophiles like you state love to think they have great ears. But when it comes to non-linear artifacts (as opposed to simple frequency response changes and such), they have no better ability than the general public. Which is to say, their ability is quite poor compared to trained listeners.

    Fact is that people buy flawed audio products because they are totally deaf to their artifacts. This proves their inability to be critical listeners.

    Faced with above, the convenient counter is: "oh, I prefer the distortions." Who says? If you can't hear the distortions, you certainly can't prefer them. What's more this theory has never been proven to be true using controlled tests. I have tested countless flawed products and as I observe in this review, the defects are hard to hear. But if you do hear them, they are unpleasant.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.097
    Antall liker
    8.045
    Torget vurderinger
    12
    ^^ litt ufrivillig morsomt kanskje, at du kaller det «kirkesamfunnet for målinger» all den tid man med målinger søker verifikasjon og det er du som representerer føleri- og trossiden ;).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Dine konklusjoner fordrer følgende to forhold:
    1) Målinger er uttømmende for hvordan et produkt låter (noe jeg selvsagt bestrider)
    2) Fordi man ønsker seg at et billigere produkt skal være like godt, så trenger ikke dette nødvendigvis stemme

    En liten fotnote på punkt 2, knyttet opp mot din kommentar ‘Man kjøper heller ikke en Bugatti med fare få få et karosseri med totaktsmotor inni‘
    - Det fortoner seg nokså tydelig her inne at hvis man driver med DIY, så kan eksempelvis høyttalerelementer koste hva som helst - man blir heiet entusiastisk fram uansett. Men hver gang man kommer med noe ferdige greier i høy prisklasse, så er det nærmest uten unntak en sjarlatan som svindler en stakkars audiofil som ikke vet sitt beste med noe magisk boutique greier som ikke burde ha livets rett, noe man tydeligvis finner veldig provoserende.
    Har overnevnte funnet sted? Så absolutt, men hva er det med denne krampaktige holdningen som tilsier at dette er regelen og ikke unntaket?
    Jeg ser jo at holdningen på ASR er en blindkopi av holdningen her inne både til high end og kirkesamfunnet for målinger >:D, så det er langt mer utbredt enn jeg var klar over.
    Jeg sier ikke at Amir har en agenda, men jeg påstår at han har en ekstrem bias, noe han ikke virker å være klar over selv. Men at han skal redde verden fra sjarlataner..... I mean C’MON.

    -Og jeg savner fremdeles setningen som begynner med ‘Jeg har prøvd begge, og mener....’ (noe som selvsagt ikke betyr shit her inne).
    Du har lagt merke til at nevnte Amir selv har Mark Levinson effektforsterkere, har du ikke? De er vel ikke helt billige. Vet ikke helt hvordan det påvirker karakteristikkene dine.

    Men, ja, det virker dessverre mer som regelen enn unntaket at såkalt «high end audio» selges som Ferrari eller Rolex, men viser seg ved nærmere ettersyn å inneholde et gjøkur. Amir har en betraktning om det:
    https://www.audiosciencereview.com/...-totaldac-d1-six-dac.8192/page-21#post-204872
    The conclusion is certain: audiophiles like you state love to think they have great ears. But when it comes to non-linear artifacts (as opposed to simple frequency response changes and such), they have no better ability than the general public. Which is to say, their ability is quite poor compared to trained listeners.

    Fact is that people buy flawed audio products because they are totally deaf to their artifacts. This proves their inability to be critical listeners.

    Faced with above, the convenient counter is: "oh, I prefer the distortions." Who says? If you can't hear the distortions, you certainly can't prefer them. What's more this theory has never been proven to be true using controlled tests. I have tested countless flawed products and as I observe in this review, the defects are hard to hear. But if you do hear them, they are unpleasant.
    Ja, jeg leste posten hvor noen prøvde å underminere Amir med hans ML forsterkere, samt Amirs svar i tråd med den kompromissløse ‘gullører’ oppfatningen over. Jeg tror personlig ikke at audiofile nødvendigvis har bedre ører, men de har ofte hørt på de produktene de snakker om og noen ganger kan være trent på akkurat dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ^^ litt ufrivillig morsomt kanskje, at du kaller det «kirkesamfunnet for målinger» all den tid man med målinger søker verifikasjon og det er du som representerer føleri- og trossiden ;).
    Du mener vel ‘søker verifikasjon for at folk har forstått budskapet’? :p
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser mer på ASR enn jeg leser her på hfs, og jeg vil si at det er en viss arroganse som råder blant gjengangerne på ASR. Ikke nødvendigvis relatert til målinger i seg selv, men i forhold til den selvoppfattede ufeilbarligheten av sin egen kunnskap og sine refererte kilder/autoriteter.

    Viser seg jo titt og ofte at man ikke helt har forstått sine egne kilder og referansematerialet, men ASR er uslåelig fordi verdenseliten i form av folk som feks Bruno Putzeys (Hypex UcD og Ncore-skaper, Kii Audio, Grimm ls1 og Purify Audio), Floyd Toole (mest kjente forsker på lyd), John Sinau (Benchmark) osv bidrar med sin kunnskap.
    Man lærer enormt mye av å holde kjeft og lese litt på den siden.

    Men selvfølgelig, det er mange småkonger på ASR også, og i noen tilfeller har selv Armin vært usaklig usmakelig i diskusjoner hvor han har vært utenfor sin ekspertise i debatt med kunnskapsrike folk. Det er mennesker på det forumet også, så den gyldne tommelfing-regelen om at man må vurdere hvert utsagn på sin egen meritt og ikke på bakgrunn av hvem som sier det gjelder fortsatt, selv på ASR.

    Når det er sagt, på ASR er det et voldsomt krav om å støtte oppunder påstander med noe annet enn anekdoter og svada, og det fører til at mange tar ting personlig og blir fornærmet over at ens mening ikke blir akseptert som noen sannhet uten videre.
    Dermed blir ofte debattklimaet deretter.

    Minner om hfs, når jeg tenker meg om...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger er en gås faktisk en gås, så usikker på om jeg ville holdt pusten i påvente av akseptable målinger selv når målingene er skreddersydde.

    Men men, blir spennende å se om Amir tar innlegget seriøst. Han pleier å gjøre det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da venter vi på svaret på denne posten:
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/page-44#post-206188
    Jeg vet ikke utfallet av dette, men at svaret vil bli en arrogant oppremsing av overbærende bedreviter-strofer fra Amir er vel hevet over enhver tvil, for her står masse på spill.
    Det var i det minste litt ydmykhet å spore fra sweetsounds.
    De forslagene går vel mest ut på å reklassifisere artifaktene som digital aliasing i stedet for som analog harmonisk forvrengning. Det hjelper ikke så mye, spektrumet er jo det samme. Tingen produserer så mye aliasing at andre målinger lett kan vise noe litt annet enn man skulle tro. Den første målingen av frekvensgangen viste et tilsynelatende løft opp mot 20 kHz (i stedet for den forventede sin(x)/x-avrullingen med -3dB ved 20 kHz for en NOS DAC), noe som viste seg å skyldes at aliasing ble summert inn av et litt for bredt notch-filter i sveipet. Noe lignende skjedde med målingen av THD+N, hvor all alasingen ble tatt med som «D» når den egentlig burde vært klassifisert som «N». Men signalet ut av boksen er jo like herpet uansett hva man kaller hvert enkelt artifakt. Den viser jo alle de problemer som fantes i de første og mest primitive CD-spillerne fra rundt 1982. De samme som nå forsvarer denne katastrofen hadde ikke så mye godt å si om dem, såvidt jeg kan huske.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Da venter vi på svaret på denne posten:
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/page-44#post-206188
    Jeg vet ikke utfallet av dette, men at svaret vil bli en arrogant oppremsing av overbærende bedreviter-strofer fra Amir er vel hevet over enhver tvil, for her står masse på spill.
    Det var i det minste litt ydmykhet å spore fra sweetsounds.
    De forslagene går vel mest ut på å reklassifisere artifaktene som digital aliasing i stedet for som analog harmonisk forvrengning. Det hjelper ikke så mye, spektrumet er jo det samme. Tingen produserer så mye aliasing at andre målinger lett kan vise noe litt annet enn man skulle tro. Den første målingen av frekvensgangen viste et tilsynelatende løft opp mot 20 kHz (i stedet for den forventede sin(x)/x-avrullingen med -3dB ved 20 kHz for en NOS DAC), noe som viste seg å skyldes at aliasing ble summert inn av et litt for bredt notch-filter i sveipet. Noe lignende skjedde med målingen av THD+N, hvor all alasingen ble tatt med som «D» når den egentlig burde vært klassifisert som «N». Men signalet ut av boksen er jo like herpet uansett hva man kaller hvert enkelt artifakt. Den viser jo alle de problemer som fantes i de første og mest primitive CD-spillerne fra rundt 1982. De samme som nå forsvarer denne katastrofen hadde ikke så mye godt å si om dem, såvidt jeg kan huske.
    OK, takk.
    Hadde faktisk ventet at Amir hadde quoted dette i svaret sitt:
    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/page-45#post-206339
    Han her fyren (som leverer analysers) er jo inne på viktigheten av å måle riktig som en av de viktigste kriteriene (sakset fra TrompeteN sin tråd):
    https://youtu.be/2V6YN-mshmY
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Sørlandet
    Nye målinger har blitt lagt ut.

    There is some serious clocking and or grounding problem here folks. This not a working DAC. It is a synthesizer. You give it one tone, it plays hundreds starting at low to high frequencies. Can you say this steps on your music detail? I knew you could.

    So please. Put to rest this notion that something is wrong with measuring this DAC. How many ways do we test it before we put the blame where it belongs: the DAC.

    These may be the reason the designer does not post any measurements even though he says he has an AP2522 analyzer. He knows he will scare everyone from his product


    -BB-
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.283
    Antall liker
    10.910
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som jeg sa. Du får så mye mer :)
    AudioStream:"PRODUCT OF THE YEAR 'the most musically satisfying DAC I've yet heard'"
    6moons:"the most fluidly organic"
    HifiPig:"I was completely shocked"
    HifiStatement:"the best digital source I have heard so far"
    AUDIO:"sensational natural sounding"
    Stereophile: "makes me feel: very happy"
    Audio Art:"Beyond your imagination"
    AUDIO-ACTIVITY:"great DAC"
    Parttimeaudiophile:"The most analogue sounding"
    Stereo times:"the best sounding digital playback"
    highfidelity.pl:"outstanding, one of the very best I know of"
    mono&stereo:"beyond everything that I have ever tried"
    Inearspace:"the best DAC we have ever reviewed"
    haute fidélité: Maximum note 8/8 for 5 sound qualities
     
    X

    X186841

    Gjest
    Fortsatt noen som lurer på hvorfor man skal ta hifiblekker med ett vogntog salt ?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    2.043
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Han her fyren (som leverer analysers) er jo inne på viktigheten av å måle riktig som en av de viktigste kriteriene (sakset fra TrompeteN sin tråd):
    https://youtu.be/2V6YN-mshmY
    Takk for glimrende link Distinctive...Meget interessant foredrag av Jonathan Novick fra AP(Audio Precision). Video'n tar en time, her har de fleste noe å lære...både gullører og ikke minst ‘målefrik-glouters’ som digger å latterliggjøre et produkt ut fra specs.


    Psophomatric filters....:D
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt noen som lurer på hvorfor man skal ta hifiblekker med ett vogntog salt ?
    Jeg tviler på at de lyver, det er antagelig noe av det beste de har hørt. Det virker som mange foretrekker lyd som inneholder "støy" og "forvrengninger", og det er vel ikke noe galt i det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den andre muligheten (som Amir var inne på) er at de rett og slett ikke hører forvrengningen og aliasingen. «Beste lyd jeg har hørt til nå» - fordi vedkommende uansett ikke kan høre noen forskjell. Da responderer man like gjerne på historiefortellingen rundt og lar «opplevelsen» farges av den i stedet. Andre har også påvist at hifi-anmeldere ikke er stort bedre til å høre reelle feil og avvik enn mannen i gata.

    Audio Musings by Sean Olive: How to Listen: A Course on How to Critically Evaluate the Quality of Recorded and Reproduced Sound
    D26FFFA0-FA20-48DE-8698-BCBCEE55AD8B.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Jeg utelukker fremdeles ikke at vi til slutt kan finne noen måle-glitcher her etterhvert som man ser en utvikling mot det verre (men jeg er sikkert den eneste).
    $10k spørsmålet er også i hvor stor grad dette er hørbart.
    Vedder på at Amir også underveis finner en del ting som IKKE diskrediterer DAC’en, men her skal alt det verste frem og low cost fanskaren på ASR vil selvsagt bare klappe dette frem. Det er lenge siden dette vippet over fra ‘en såkalt objektiv og ærlig fremstilling’ til ‘latterliggjøring og arrogant pissekonkurranse’.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kanskje de ikke direkte lyver, men de fremstår like pålitelige som ei tispe i løpetida:D

    Fortsatt noen som lurer på hvorfor man skal ta hifiblekker med ett vogntog salt ?
    Jeg tviler på at de lyver, det er antagelig noe av det beste de har hørt. Det virker som mange foretrekker lyd som inneholder "støy" og "forvrengninger", og det er vel ikke noe galt i det.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Sørlandet
    $10k spørsmålet er også i hvor stor grad dette er hørbart.
    Hørbart?

    Kan vi være enig i at svært friske ører klarer å høre mellom 20Hz og 20 000Hz? Det er også bevist at vi mennesker klarer å høre ned til noe under 10Hz ved ekstreme lydtrykk men så langt ned har ikke Amir målt.

    Hvis du ser på den nye 10 000Hz (10 kHz) måliongen som Asbjørn la ut over her så ser du hørbar støy både under og over 10 000Hz. Støynivået ligger på ca -42dB fra ca 20 000Hz nedover til ca 2 000Hz:

    TotalDac.jpg


    (jeg har lagt inn det dynamiske spekteret for 16 bits (-96dB) og 20 bits (-120dB) avspillinger i måleskjemaet)

    -BB-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Og alle disse har et formål for øyet og det er å ‘lure’ potensielle kunder:
    https://www.hifisentralen.no/forume...igh-end-dac-som-ma-ler-bra-9.html#post2944769
    Og alle disse er elendige lyttere.

    Holo Spring R2R DAC måler tilsvarende elendig, men får tilsvarende lovprisninger overalt.
    Problemet til ASR er at de er vaksinert mot ‘snobberi’ og definisjonen av (og grensen av) snobberi er ekstremt lav. Ikke det at jeg forventer at andre skal se denne opplagte sammenhengen.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke de har som mål å lure leserne, men jeg tror de lurer seg selv ved å ikke hverken A-B teste, blindteste eller teste produktet over tilstrekkelig lang tid til å kjenne igjen en eventuell lydsignatur i musikken.

    Det spørs om ikke anmeldere som lytter til ekstreme mengder komponenter biter seg merke i de komponentene som faktisk høres annerledes ut, og dermed konkluderer med at det er en god ting.

    I min mening er det viktig med flere A-B sammenligninger med en kjent komponent ved volummatching + lytting over tid som gjelder når det kommer til subjektiv vurdering.

    Personlig er jeg veldig skeptisk til produkter som har en så sterk signatur at de imponerer umiddelbart. For meg er det selve definisjonen av farging av lyd.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Sørlandet
    Og alle disse har et formål for øyet og det er å ‘lure’ potensielle kunder
    Og alle disse er elendige lyttere?
    Jeg har ikke grunn for å tro at dem er ute etter å lure potensielle kunder og hvordan hørselen deres faktisk er aner jeg ikke. Men jeg er ikke i tvil om at noen av dem er dyktige forfattere og også dyktige fotografer. De går i dybden med fabrikksbesøk og intervjuer i tillegg til å lytte til produktene dem tester. Enkelte av dem foretar også målinger.

    Deretter er det opp til enhver av oss hvordan man velger å tolke det dem skriver.

    -BB-
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Men, er det egentlig noen sammenheng mellom dårlige målinger og dårlig lyd? Det virker jo nesten som utstyr som måler dårlig fører til "bedre" lyd for mange. Tenker da på hvordan vi mennesker oppfatter den subjektivt.

    Hvis man liker lyden en dings lager er det vel egentlig likegyldig hvordan den måler, med mindre man jobber i ett studio eller produserer musikk. Der kan det være greit å holde seg til utstyr som farger lyden minst mulig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Men, er det egentlig noen sammenheng mellom dårlige målinger og dårlig lyd? Det virker jo nesten som utstyr som måler dårlig fører til "bedre" lyd for mange. Tenker da på hvordan vi mennesker oppfatter den subjektivt.

    Hvis man liker lyden en dings lager er det vel egentlig likegyldig hvordan den måler, med mindre man jobber i ett studio eller produserer musikk. Der kan det være greit å holde seg til utstyr som farger lyden minst mulig.
    Ja, men da blir det vanskelig å anbefale noe fra et objektivt ståsted uten å si ’dette gjelder i mitt rom, med mitt anlegg og mine preferanser’.
    Men da er det vel greit, eksempelvis ved å meddele hvor fornøyd man er med kabel-nyanskaffelsen’ og samtidig erkjenne at dette ikke nødvendigvis vil gjelde hos andre. ‘Andre’ i denne sammenhengen er stort sett folk som har dannet seg en mening uten å ha prøvd noe som helst av nevnte utstyr.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.097
    Antall liker
    8.045
    Torget vurderinger
    12
    ^Jeg synes du selv også inntar et klart standpunkt i alle slike diskusjoner uten av jeg har sett at du selv har hørt alt det er snakk om ...... Det har ikke dukket opp noen overraskelser i så måte det jeg kan huske.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ^Jeg synes du selv også inntar et klart standpunkt i alle slike diskusjoner uten av jeg har sett at du selv har hørt alt det er snakk om ...... Det har ikke dukket opp noen overraskelser i så måte det jeg kan huske.
    Det er vel en forskjell på å ikke ha hørt alt og omtrent ikke ha hørt noe som helst, men fremdeles vet best?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.097
    Antall liker
    8.045
    Torget vurderinger
    12
    ^Jeg synes du selv også inntar et klart standpunkt i alle slike diskusjoner uten av jeg har sett at du selv har hørt alt det er snakk om ...... Det har ikke dukket opp noen overraskelser i så måte det jeg kan huske.
    Det er vel en forskjell på å ikke ha hørt alt og omtrent ikke ha hørt noe som helst, men fremdeles vet best?
    Det var en veldig forutinntatt holdning.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Som sagt, setningen ‘jeg har prøvd begge deler, og mener...’ skaper respekt hos meg, uansett hva utfallet måtte være.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    104
    Antall liker
    139
    Torget vurderinger
    7
    Stello DA100 MK2

    For å gjøre en lang historie kort med alle disse evinnelige diskusjoner og kranglinger om målinger av DAC`er etc. så er det bare å kjøpe seg en Stello DA100 MK2. Super bra hodetelefonforsterker og DAC. Beste jeg har hørt hittil i mitt liv. Pen å se på med en responsiv og delikat fjernkontroll. Bra løsning det karer?? Løp og kjøp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men, er det egentlig noen sammenheng mellom dårlige målinger og dårlig lyd? Det virker jo nesten som utstyr som måler dårlig fører til "bedre" lyd for mange. Tenker da på hvordan vi mennesker oppfatter den subjektivt.

    Hvis man liker lyden en dings lager er det vel egentlig likegyldig hvordan den måler, med mindre man jobber i ett studio eller produserer musikk. Der kan det være greit å holde seg til utstyr som farger lyden minst mulig.
    Kort fortalt, ja. Grunnen er mest fordi man definerer en dårlig måling utifra at det er hørbar påvirkning av signalet.

    Den lange versjonen er at det kommer an på hvordan komponenten påvirker signalet. Ikke alle typer forvrengning låter fryktelig ille, så det spiller stor rolle.

    Utover det spiller det fint liten rolle hvordan ting måler så lenge man liker lyden. Man må bare være klar over at man da farger all musikk og lyd samt tåle idéen om at man ikke besitter et transparent superoppløst anlegg.

    Årsaken til dette voldsomme fokuset på målinger er at man prøver å bevise at suveren kvalitet ikke har rare sammenhengen med pris når det kommer til elektronikk. Av en eller annen grunn er det fritt frem i audio-verden til å selge hva som helst uten noen form for dokumentasjon, helt uten risiko.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    9.811
    Torget vurderinger
    2
    Men, er det egentlig noen sammenheng mellom dårlige målinger og dårlig lyd? Det virker jo nesten som utstyr som måler dårlig fører til "bedre" lyd for mange. Tenker da på hvordan vi mennesker oppfatter den subjektivt.

    Hvis man liker lyden en dings lager er det vel egentlig likegyldig hvordan den måler, med mindre man jobber i ett studio eller produserer musikk. Der kan det være greit å holde seg til utstyr som farger lyden minst mulig.

    Ser man på de grusomme målingene til Total DACen og lurer på hvorfor ingen hører det, så er de ganske enkelt slik at unoter under 40 dB 1% forvregning kan overhøres, husk at 1% forvregning ikke er uvanlig i høyttalere, og "ingen" i verden som klarer å skille mellom -60dB/0.1% unoter og -120dB/0.0001 %THD..når musikk spilles. jeg har 2 tidligere innlegg om om dette tema i den tråden,for de som gidder å lete.
    Av denne enkle grunn kan man ikke bruke subjektive beskrivelser alene som mål på kvalitet på et produkt. Heldigvis bidrar bla Stereophile med både subjektive inntrykk og harde fakts.

    De som vil kan bestille test CDer fra Stereophile og andre og høre på ulik grad av forvregning, bit reduksjon og annet grums. Jeg har disse og det er bemerkelsesverdig hvor mye grums som går greit å overhøre. Det kreves høy grad av konsentrasjon for å høre 0.3% forvregning på en enkelt tone, og først på 1% blir det åpenbart at det foregår noe, selv 3% forvregning på musikk er greit å høre på, det vet alle som har hatt en liten 300b rørforsterker.

    At ørene vår er ikke er bedre til å objektivt skille lyd og ulyd er ingen unnskylding for å levere teknisk undermåls produkter.Man kan lure seg selv ved å drite i målinger. Ser nå hva Coolio skrev over og må si meg enig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som en liten fotnote: Hørbarheten kommer også an på forvrengningsspektrumet. Andreordens maskeres lettest av grunntonen, dernest tredjeordens, osv. Det kommer også an på ved hvilken frekvens grunntonen ligger, siden ørets følsomhet varierer med frekvens.

    https://www.dpamicrophones.com/mic-university/the-basics-about-distortion-in-mics
    B6991B85-E6B8-46CB-AFFC-50C401E63195.jpg


    Legg merke til at tredjeordens ned ca -55 dB fra signalet ved 1 kHz ikke stikker opp over maskeringsterskelen, mens femteordens ved -60 dB ville vært nokså tydelig (og ville blitt opplevd som ubehagelig «hardhet i mellomtonen»). Legg også merke til at et aliasingprodukt med -60 dB ved f eks 500 Hz ville være umaskert og stikke ut som en verkefinger.

    Generelt vil elektromekaniske dingser som høyttalere og mikrofoner generere mest lavereordens forvrengning, elektroniske dingser som forsterkere kan generere mer høyereordens, mens digitale dingser også kan generere artifakter som ikke har noe harmonisk forhold til signalet. Det er en grunn til at man forventer lavere THD+N i en DAC enn i en høyttaler.

    Unotene i Totaldac være hørbare, i det minste for en lytter som er i stand til å kjenne igjen grov forvrengning. Det er virkelig ikke noe eufonisk her.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.970
    Antall liker
    36.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, slik skal det se ut:

    094BBD88-8163-4C6B-BDEE-E453A0866ACB.jpg


    Igjen en ESS Sabre chip inni, ES9038PRO. Den er 8-kanals, så det er mulig at Matrix Audio har parallellkoblet fire og fire kanaler her for å redusere støygulvet så mye.
    http://www.esstech.com/files/7414/5193/1716/ES9038PRO_Product_brief_121715.pdf

    $3000 er heller ikke helt billig, men her får man state of the art ytelser for pengene. Amirs syn på det var ganske tydelig:
    So it comes down to the US $3,000 price tag. Not everyone can afford this of course. But provides aspiration to save up and purchase it. For those who can purchase it now, you can buy it and be done with your digital to analog pipeline. You will have the comfort of knowing that you have a state-of-the-art DAC, streamer and headphone amplifier that puts countless high-end products to shame.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    9.811
    Torget vurderinger
    2
    og så har de også eliminert ESS humpen i intermodulasjonsforvregningen som 99% av ESSchip implementeringene lider av
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    12.854
    Sted
    Sørlandet
    Matrix Audio Element DAC’n over her er nok et eksempel på en 100% transparent DAC som hverken krydrer, pynter, dekorerer eller endrer på signalet (lyden/musikken) på noen måter. Den gjør rett og slett bare jobben sin og ikke noe annet. Med andre ord så er det nå de andre elementene i kjeden man må jobbe med hvis man ikke er fornøyd med hva denne presterer. Matrix Audio Element er en DAC i den absolutte verdenstoppen.

    -BB-
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da har jeg hatt Topping D70 i drift noen dager og den er jævlig bra. Både rytme, trøkk, detaljer og suveren klar og tydelig bass. Hadde SMSL SU-8 en stund og den var meget bra, men her får du mer av alt og det lille ekstra.
    Er som en god saus som får den siste touchen med en fløteskvett, MFSL hadde ikke fløteskvetten som rundet av alt til perfeksjon.

    Kjøpte fra Frankrike for 4318.- dertil kom Norsk MVA. og gebyr til posten på 1396.- som ble totalsum 5714.- Sto i racket en uke etter bestilling.

    fullsizeoutput_26e.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn