Forsterkere Spennende Intergrert : Wadia INTUITION 01

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Mono and Stereo: Wadia Intuition 01

Key Features of INTUITION 01:

• High power output and excellent current delivery: 350 watts per channel via Class D+ technology
• High resolution USB input: 384 kHz/32 bit
• Native DSD playback via USB


De kommer en del nye spennende saker fortløpende nå,og som skrevet i LB ,det skal være morro og se hvordan denne står seg mot Devaliet
 

Vedlegg

Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Er det HDMI på den, og hva koster galskapen? Så jo skamdyr ut ihvertfall.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Det ble antydet 10 000 usd på noen forum
350 w forsterker med DAC | Lyd & Bilde
TECHNICAL SPECIFICATIONS

  • Power: 350W + 350W , 1%THD , Load 4 Ohm
  • Upsampling: 1.536 MHz Wadia Delta-SigMaster IIR/FIR 32 bit upsampling algorithm
  • Digital to analog: 32bit ESS 9018 SabreDAC Industry Reference
  • Frequency response: 3hz – 45khz (-3db) for 1w @ 8 ohm
  • S/N: 113dbA (20-20k hz A weighted)
  • Jitter: below 1pS RMS
  • Distortion: < 0,005% (THD, DIM, SMPTE)
  • 7 Digital Inputs: 1xUSB, 1xTOSLINK Optical, 2xWadialink(I2S), 1xAES/EBU, 2x Coaxial S/PDIF (RCA) , 2x Analog
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg syns den så litt ut som en typisk vekkerklokke med projektor og innebygget badevekt, eller annen praktisk og moderne husholdningselektronikk av typen som bugner i hyllene til Jula og Clas Ohlson.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
ja mulig den ikke er stor og firkantet og ligner på en leca blokk,samt veier 30 kg ,men muligens presterer den bra :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
At den ikke ser ut som en typisk hifi-boks er utelukende positivt. I hvert fall dersom bransjen skal ha en sjans til å friste nye kunder. Jeg er overbevisst om at det er mange pengesterke potensielle kunder der ute som utelukker hifi, (ikke minst high end") pga. design som henger igjen fra 70-tallet og i beste fall passer på gutterommet.

At noen foretrekker transport + DAC + PRE + AMP i svære bokser med "heatsinks & rackmounts" + ei solid kabelklyse for å knytte det hele sammen fremfor denne ganske så elegante løsningen, vel, dem om det, (gitt at den leverer kvalitetsmessig selvsagt).

Wadia har vel knapt hatt en ansiktsløfting siden de startet i bransjewn engang på åttitallet. Friske, nye takter fra en gammel traver !


IMG_6054qq.jpg
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja, den ser ut som en sær og diger musling! 350 watt i Klasse D, ja. Det sier meg ikke så veldig mye. Sikkert bra greier! Og så er det veldig spennende at slike top-notch fabrikanter satser meir på integrerte.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
At den ikke ser ut som en typisk hifi-boks er utelukende positivt. I hvert fall dersom bransjen skal ha en sjans til å friste nye kunder. Jeg er overbevisst om at det er mange pengesterke potensielle kunder der ute som utelukker hifi, (ikke minst high end") pga. design som henger igjen fra 70-tallet og i beste fall passer på gutterommet.

At noen foretrekker transport + DAC + PRE + AMP i svære bokser med "heatsinks & rackmounts" + ei solid kabelklyse for å knytte det hele sammen fremfor denne ganske så elegante løsningen, vel, dem om det, (gitt at den leverer kvalitetsmessig selvsagt).

Wadia har vel knapt hatt en ansiktsløfting siden de startet i bransjewn engang på åttitallet. Friske, nye takter fra en gammel traver !


Vis vedlegget 177128
Ikke helt sikker på hva som ser mest 70-tall ut; de gardinene eller mine rør-monoblokker:cool:
 

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Som jeg har skrevet et andet sted på Hifi Sentralen, så er jeg ikke imponeret over denne forstærker. Der er flere grunde hertil:

1. For mig står Wadia for noget af det ypperste lyd, men dette er en Klasse D forstærker. Hvem forbinder Klasse D med top of the pops?
2. Sidste Wadia lanceret produkter der repræsentere de produkter jeg forbinder med navnet, er for 3 år siden, hvor S7i og 971 blev vist frem på netop CES. Det er altså meget lang tid siden, at firmaet har fremkommet med produkter i "Wadia klassen", hvilket jeg ellers havde forventet nu, efter Wadia blev opkøbt for lidt over et år siden.
3. Designet. Nogen vil sige det er et fremskridt andre det modsatte, men man slagter også her det man forbinder med Wadia. F.eks. har et andet audio ikon, nemlig Audio Research, også bibehold deres design gennem tiden, og det selvom de også er opkøbt af samme selskab der efterfølgende overtog Wadia. Dette livsstil design henvender sig også til en helt anden målgruppe, end dem som i dag ejer en Wadia.
4. Produktet fremstilles i Italien. Hvorfor nu en Italiensk Wadia? Igen er det noget man ikke forbinder med mærket historie
5. Hvis f.eks. Sony, Pioneer eller en af de andre mainstream producenter havde lanceret et tilsvarende produkt, så ville prisen aldrig ligge i det prisniveau som der nu antydes (10.000$). Det skal fortsat koste at erhverve sig en "ægte" Wadia.

Summeret op, så virker det desværre som om, at køberen af Wadia, kun er interesseret i at videreføre firmaets logo, og dermed give afkald på alle firmaets gener, og dermed også de kunder man førhen henvendte sig til.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
La meg bare si att jeg er uenig,den er designet av Sonus Faber sitt designteam,og jeg syntes den ser bra ut :) og design betyr faktisk litt for noen

Den vil konkurere med fremtids rettede produkter som Devaliet,har noen klagd på lyden på den ? eller hva den koster

La oss nå få denne testet og demonstrert før vi starter og kritisere produktet,men visuelt er den en fremgang IMO

REF:

its my pleasure to present another marvel from the hands of Italy most wanted high end audio industrial designer Livio Cuccuza and the legendary expert team of Wadia. I'm preparing the article "Modern Italian high end audio design" where I'll focus on Mr. Cucuzza impact over past few years, but let me start with this year shaking announcement and revelation from the hands of Sonus Faber / Fine Sounds chief of design, namely Wadia Intuition 01. It seems, that 2013 will be the year of life-style products that bring simplicity and fun back to the listing. I'll try to obtain the review sample for early impression of what this beautiful audio object brings. For sure this will be great addition to the new Venere line
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Og så er den analog, da gitt...
 
C

Cyber

Gjest
Som jeg har skrevet et andet sted på Hifi Sentralen, så er jeg ikke imponeret over denne forstærker. Der er flere grunde hertil:

1. For mig står Wadia for noget af det ypperste lyd, men dette er en Klasse D forstærker. Hvem forbinder Klasse D med top of the pops?
2. Sidste Wadia lanceret produkter der repræsentere de produkter jeg forbinder med navnet, er for 3 år siden, hvor S7i og 971 blev vist frem på netop CES. Det er altså meget lang tid siden, at firmaet har fremkommet med produkter i "Wadia klassen", hvilket jeg ellers havde forventet nu, efter Wadia blev opkøbt for lidt over et år siden.
3. Designet. Nogen vil sige det er et fremskridt andre det modsatte, men man slagter også her det man forbinder med Wadia. F.eks. har et andet audio ikon, nemlig Audio Research, også bibehold deres design gennem tiden, og det selvom de også er opkøbt af samme selskab der efterfølgende overtog Wadia. Dette livsstil design henvender sig også til en helt anden målgruppe, end dem som i dag ejer en Wadia.
4. Produktet fremstilles i Italien. Hvorfor nu en Italiensk Wadia? Igen er det noget man ikke forbinder med mærket historie
5. Hvis f.eks. Sony, Pioneer eller en af de andre mainstream producenter havde lanceret et tilsvarende produkt, så ville prisen aldrig ligge i det prisniveau som der nu antydes (10.000$). Det skal fortsat koste at erhverve sig en "ægte" Wadia.

Summeret op, så virker det desværre som om, at køberen af Wadia, kun er interesseret i at videreføre firmaets logo, og dermed give afkald på alle firmaets gener, og dermed også de kunder man førhen henvendte sig til.
Pkt. 1 må jeg bare kommentere. Klasse D er vel mildt sagt sett på som det råeste man får av veldig mange. Leser du tester rundt om av saker som Hypex Ncore, Devialet, Chapter, Nuforce og mange flere så får de fantastiske tester rundt om. Highend-høyttalere i aktivt format som Adam Audio leveres også med klasse D effekt og det er vel noe av det råere man får i handelen.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg liker at den fikser alt og ser ut til å være bra på specs. Utseendet synes jeg er dritstygt :( Men den kan jo fint hjemme i et møbel..

Ellers er det vel på tide at selv de mest konservative, enten får hørt noe bra klasse d (ncore?) så de kan mene noe kvalifisert, eller innser at de ikke vet hva de prater om?
Kanskje litt spissformulert..
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Som jeg har skrevet et andet sted på Hifi Sentralen, så er jeg ikke imponeret over denne forstærker. Der er flere grunde hertil:

1. For mig står Wadia for noget af det ypperste lyd, men dette er en Klasse D forstærker. Hvem forbinder Klasse D med top of the pops?
2. Sidste Wadia lanceret produkter der repræsentere de produkter jeg forbinder med navnet, er for 3 år siden, hvor S7i og 971 blev vist frem på netop CES. Det er altså meget lang tid siden, at firmaet har fremkommet med produkter i "Wadia klassen", hvilket jeg ellers havde forventet nu, efter Wadia blev opkøbt for lidt over et år siden.
3. Designet. Nogen vil sige det er et fremskridt andre det modsatte, men man slagter også her det man forbinder med Wadia. F.eks. har et andet audio ikon, nemlig Audio Research, også bibehold deres design gennem tiden, og det selvom de også er opkøbt af samme selskab der efterfølgende overtog Wadia. Dette livsstil design henvender sig også til en helt anden målgruppe, end dem som i dag ejer en Wadia.
4. Produktet fremstilles i Italien. Hvorfor nu en Italiensk Wadia? Igen er det noget man ikke forbinder med mærket historie
5. Hvis f.eks. Sony, Pioneer eller en af de andre mainstream producenter havde lanceret et tilsvarende produkt, så ville prisen aldrig ligge i det prisniveau som der nu antydes (10.000$). Det skal fortsat koste at erhverve sig en "ægte" Wadia.

Summeret op, så virker det desværre som om, at køberen af Wadia, kun er interesseret i at videreføre firmaets logo, og dermed give afkald på alle firmaets gener, og dermed også de kunder man førhen henvendte sig til.
Nå er det vel ganske opplagt at dette er et produkt som sikter mot et annet publikum enn high end'ere som kaster blikk mot S71 og 971. Jeg tror det er sunt både for bransjen og Wadia å utvikle produkter nettopp mot det kjøpesterke publikum som er opptatt av musikk, men ikke så opptatt av stabler med high end bokser. Nettopp fordi dette er noe helt annet en Wadia's vante produkter, både mtp, design, funksjonalitet og kundegruppe, så er jeg vesentlig mer positiv enn til Sonus Faber sine siste kreasjoner. Selvom det er samme fyren som står bak. Designmessig er de nye SF-produktene nesten vulgarisering av tidligere designuttrykk. INTUITION 01 er helt klart noe helt annet og et tydelig forsøk på å noe på siden av deres etablerte produkter.

Utover det synes jeg det er noe bakstreversk å avskrive et produkt fordi det er klasse D.

Pkt. 5 faller på sin egen urimelighet. Sony, Pioner eller noen andre av de store kunne laget hva pokker som helst til halvparten av prisen som Wadia må ta. Hvis de ville og hvis de så et potensiale.
 

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Min kritik på et Klasse D produkt vil jeg gerne uddybe.

Hvem forbinder en Klasse D forstærker med det ypperste indenfor hi-fi, og det alene vurderet på lyd?

Når denne Wadia model kommer til Norge, så vil prisen nok blive 90.000 nkr. Ud fra mit kendskab af lyden fra en Klasse D forstærker, så burde man gøre et langt bedre køb med f.eks. den lille integreret Pass INT30A, som er et skamrost produkt, og så købe en ekstern DAC. Igen kun vurderet ud fra lyden, og det baseret på hvad andre kendte Klasse D forstærkere er kendt for.

Jeg kender ingen, så vil foretrække en Klasse D forstærker i dette prisleje. De vil enten vælge en Klasse A eller A/B løsning, og det igen på grund af lyden. Alle 3 nævnte konstruktioner, har hver deres fordele og ulemper, dog vurdere jeg, at de fleste vil fravælge Klasse D forstærkeren, ja de fleste vil slet ikke overveje en sådanne konstruktion. Fremtiden vil forhåbentlig byde på bedre modeller, idet der med Klasse D, ligger nogle store fordele, såsom produktionspris, strømforbrug, lav varme afgivelse mm.

Nu er der en der nævner NuForce. Den dyreste integreret forstærker de har i programmet, den koster i Danmark under 4.000 dkr (model DDA-100). Wadiaen vil formodentligt komme til at koste 22,5 gange så meget, og altså henvendt til en helt anden målgruppe!

Således mener jeg, at Wadiaen både med hensyn design, konstruktion, produktion og pris, henvender sig til en kundegruppe, som ikke kan forbindes med det et Wadia produkt hidtil har stået for. Enten har Wadia opgivet sin high-end ambitioner, eller også skal vi formodentligt vente (minimum) 4 år på et nyt high-end produkt. Det er rigtig lang tid, specielt indenfor den digitale verden.
 
C

Cyber

Gjest
Min kritik på et Klasse D produkt vil jeg gerne uddybe.

Hvem forbinder en Klasse D forstærker med det ypperste indenfor hi-fi, og det alene vurderet på lyd?

Når denne Wadia model kommer til Norge, så vil prisen nok blive 90.000 nkr. Ud fra mit kendskab af lyden fra en Klasse D forstærker, så burde man gøre et langt bedre køb med f.eks. den lille integreret Pass INT30A, som er et skamrost produkt, og så købe en ekstern DAC. Igen kun vurderet ud fra lyden, og det baseret på hvad andre kendte Klasse D forstærkere er kendt for.

Jeg kender ingen, så vil foretrække en Klasse D forstærker i dette prisleje. De vil enten vælge en Klasse A eller A/B løsning, og det igen på grund af lyden. Alle 3 nævnte konstruktioner, har hver deres fordele og ulemper, dog vurdere jeg, at de fleste vil fravælge Klasse D forstærkeren, ja de fleste vil slet ikke overveje en sådanne konstruktion. Fremtiden vil forhåbentlig byde på bedre modeller, idet der med Klasse D, ligger nogle store fordele, såsom produktionspris, strømforbrug, lav varme afgivelse mm.

Nu er der en der nævner NuForce. Den dyreste integreret forstærker de har i programmet, den koster i Danmark under 4.000 dkr (model DDA-100). Wadiaen vil formodentligt komme til at koste 22,5 gange så meget, og altså henvendt til en helt anden målgruppe!

Således mener jeg, at Wadiaen både med hensyn design, konstruktion, produktion og pris, henvender sig til en kundegruppe, som ikke kan forbindes med det et Wadia produkt hidtil har stået for. Enten har Wadia opgivet sin high-end ambitioner, eller også skal vi formodentligt vente (minimum) 4 år på et nyt high-end produkt. Det er rigtig lang tid, specielt indenfor den digitale verden.
Jeg er enig med deg angående i de andre punktene, men det er vanskelig å sammenligne Wadia med Sony og Pioneer. De to andre merkene kan jo forvente å selge 1000 enheter for hver Wadia selger. Gå på gaten og spør 100 personer om de vet hva Wadia er for slags merke og hva de produserer. Tror ikke mange hadde truffet blink der.

Nuforce har denne: IA-18

Selvsagt er ikke klasse D valgt ofte i den prisklassen. Klasse D er jo ofte rimeligere og yter langt bedre enn A/B på de fleste parametre, men mange audiofile hørte de første klasse D-ampene og vurderer enda teknologien utifra det de hørte da.

Hypex sine Ncore monoblokker til 20 000 paret har vel blitt testet av flere store navn på bruket og fått mer enn godkjent i konkurranse med mer konvensjonelle alternativer.
 
Sist redigert av en moderator:

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Nuforce har denne: IA-18
Den koster så næsten 1/3 af Wadia'en, nemlig $3.500.

Selvsagt er ikke klasse D valgt ofte i den prisklassen. Klasse D er jo ofte rimeligere og yter langt bedre enn A/B på de fleste parametre, men mange audiofile hørte de første klasse D-ampene og vurderer enda teknologien utifra det de hørte da.

Hypex sine Ncore monoblokker til 20 000 paret har vel blitt testet av flere store navn på bruket og fått mer enn godkjent i konkurranse med mer konvensjonelle alternativer.
Som nævnt, så er vi vist enige om, at en Klasse D forstærker har en række fordele i forhold til de mere traditionelle konstruktioner.

Ville du selv vælge denne forstærker, igen vurderet ud fra lyden, hvis du ville handle forstærker i denne prisklasse?
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Heisan!
Kanskje en avsporing dette..
Jeg må si at absolutt alt, alle konstruksjoner, er interessanne for meg.
Jeg har lyttet på hi-end kvaliteter fra alle "leire", rør, A & A/B -og D..:)
Noen antydet at rør så ut som krigsmonstre.. :) Jeg synes nå fortsatt disse tilhører det vakreste.
Jeg har nå en Chapter Couplet klasse D.(se bilde..beklager bildekvalitet) Tross D avgir den varme, ~40*C., har viftekjøling, 300000uF strømbank etc..
Denne driver mine Totem Wind Design høyttalere. (-i samme prisklasse)
Det viktigste: Jeg nyyyter himmelsk lyd, nyyyter musikk i fulle "drag"..nå "sitter" det. Dette føles riktig.."ekte":)
-og det fra en "skremmende" klasse D.. :)))
chapter audio.jpg
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Klasse D på sitt beste er på høyde med det beste! Tror ikke Wadia har tatt noen snarveier her, fordi det satset sterkt på ny kundekrets. Mange unge i dag har mye penger, er enormt trend fokusert. Dette produktet skriker etter oppmerksomhet og har evnen til å imponere. Trendy, minimalistisk og rå = eierglede (tror jeg da).
Hi-Fi verdenen har ligget i vakum de siste 25 årene. Ekstremt lite har skjedd, bortsett fra at kundekretsen har minskets drastisk, da dei ikke evner å interesere de siste 2 generasjonene, som samtidig lever i den virkelige verden der data industrien har tatt enerme steg nesten vert år. Skal denne hobbyen overleve, så må vi rive oss ut fra vår konservative tenking og heller omfavne nye produkter som vi nå opplever. Hurra for nyskapning og ny rekrutering:cool:

Min kritik på et Klasse D produkt vil jeg gerne uddybe.

Hvem forbinder en Klasse D forstærker med det ypperste indenfor hi-fi, og det alene vurderet på lyd?

Når denne Wadia model kommer til Norge, så vil prisen nok blive 90.000 nkr. Ud fra mit kendskab af lyden fra en Klasse D forstærker, så burde man gøre et langt bedre køb med f.eks. den lille integreret Pass INT30A, som er et skamrost produkt, og så købe en ekstern DAC. Igen kun vurderet ud fra lyden, og det baseret på hvad andre kendte Klasse D forstærkere er kendt for.

Jeg kender ingen, så vil foretrække en Klasse D forstærker i dette prisleje. De vil enten vælge en Klasse A eller A/B løsning, og det igen på grund af lyden. Alle 3 nævnte konstruktioner, har hver deres fordele og ulemper, dog vurdere jeg, at de fleste vil fravælge Klasse D forstærkeren, ja de fleste vil slet ikke overveje en sådanne konstruktion. Fremtiden vil forhåbentlig byde på bedre modeller, idet der med Klasse D, ligger nogle store fordele, såsom produktionspris, strømforbrug, lav varme afgivelse mm.

Nu er der en der nævner NuForce. Den dyreste integreret forstærker de har i programmet, den koster i Danmark under 4.000 dkr (model DDA-100). Wadiaen vil formodentligt komme til at koste 22,5 gange så meget, og altså henvendt til en helt anden målgruppe!

Således mener jeg, at Wadiaen både med hensyn design, konstruktion, produktion og pris, henvender sig til en kundegruppe, som ikke kan forbindes med det et Wadia produkt hidtil har stået for. Enten har Wadia opgivet sin high-end ambitioner, eller også skal vi formodentligt vente (minimum) 4 år på et nyt high-end produkt. Det er rigtig lang tid, specielt indenfor den digitale verden.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Tror det var bra med nye eiere, da Wadia har stått stille, mens dacenes fremmarsj har tatt over imperiet og klart å videreutvikle og forbedre lydkvaliteten. Nå vil Wadia være med på leken og samtidig prøve å dra det enda lenger (forhåpntligvis).
 

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Klasse D på sitt beste er på høyde med det beste!
Hvis der bedømmes ud fra lydkvalitet, så er det bestemt ikke en opfattelse du deler med hverken mig eller mange andre. Jeg stiller gerne op til en duel på bedste lyd, og jeg ser da frem til at stifte bekendtskab med den nye Wadia, hvis den ellers bliver taget hjem her til Danmark.

Tror ikke Wadia har tatt noen snarveier her, fordi det satset sterkt på ny kundekrets.
Her er jeg desværre heller ikke enig med dig. Det fordi, at Wadia ikke besidder know-how med at bygge forstærkere i high-end segmentet. Det vil sige næsten ingen, idet firmaet reelt kun har fremstillet den lille 151 model, hvilket er produkt henvendt til et helt andet publikum. Hermed har jeg ikke sagt det ikke kan lykkes, men der er bestemt ikke alle producenter, selv ultra high-end firmaer, det lykkes at producere en ny vellydende produkttyper. Selv har jeg erfaret, at Tidal laver yderst lækre og vellydende pre, men deres Impact effektforstærker er bestemt ikke god! Det modsatte er gældende for Boulder, hvis effektforstærkere er blandt det bedste der findes - uanset pris. Deres pre er derimod ikke nogen lydmæssig succes.

Mange unge i dag har mye penger, er enormt trend fokusert. Dette produktet skriker etter oppmerksomhet og har evnen til å imponere. Trendy, minimalistisk og rå = eierglede (tror jeg da).
Her i Danmark er hi-fi desværre ikke bare i krise, men dødende. Vi har ikke længere et dansk hi-fi magasin, og MANGE butikker er lukket. Ser man hvilke kunder der er tilbage, så viser en afstemning på det største hi-fi site her i landet, at kun 6,75% af brugerne er under 25 år! Og det på et site som tilemd er kendt for sine mange unge/nybegyndere indenfor hi-fi. Er der lavet en tilsvarende afstemning her på Hifi Sentralen eller et andet norsk site?

De kontakter jeg har til branchen, melder næsten entydigt om både et nationalt og internationalt vigende salg, og næsten kun salg til gamle kunder. Så det er en udfordring for enhver producent, også Wadia, at lancere et nyt produkt henvendt til en helt ny målgruppe, og ikke mindst tiltrække helt nye kunder til denne dyre hobby.

Hi-Fi verdenen har ligget i vakum de siste 25 årene. Ekstremt lite har skjedd, bortsett fra at kundekretsen har minskets drastisk, da dei ikke evner å interesere de siste 2 generasjonene, som samtidig lever i den virkelige verden der data industrien har tatt enerme steg nesten vert år. Skal denne hobbyen overleve, så må vi rive oss ut fra vår konservative tenking og heller omfavne nye produkter som vi nå opplever. Hurra for nyskapning og ny rekrutering:cool:
Der er nu sket meget de sidste 25 år, specielt inden for det digitale medie. Der er f.eks. også kommet fokus på lytterummet og kablers indvirken på lyden, og generelt er produkterne blevet mere driftsikre og bedre lydende. Noget der overrasker mig gang på gang, er hvor konservative og forudtaget vi kunder er. MANGE er af den opfattelse, at mærker som Mark Levinson og Krell er det bedste indenfor forstærkere, hvilket sker på bekostning af mindre firmaer der vitterlig fremstiller bedre produkter.

Jeg ser gerne en udvikling blandt producenterne, men det skal ikke ske på bekostning af det ry/respekt der er opbygget af en af de store producenter som Wadia. Således håber jeg, at det fremover vil gå Wadia godt/bedre, således firmaet får mulighed til at videre udvikle og herefter sælge produkter jeg og andre af de gamle kunder efterspørger. Det kunne være en ny super DAC eller en one-box CD afspiller der er udstyret med et lækkert Ecoteric drev, og dermed igen tilbyde deres kunder adgang til afspildning af SACD skiverne. Frem for alt, så skal kvaliteten hæves, for der har været alt for mange fejl på Wadias seneste produkter.
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Klasse D på sitt beste er på høyde med det beste!
Hvis der bedømmes ud fra lydkvalitet, så er det bestemt ikke en opfattelse du deler med hverken mig eller mange andre. Jeg stiller gerne op til en duel på bedste lyd, og jeg ser da frem til at stifte bekendtskab med den nye Wadia, hvis den ellers bliver taget hjem her til Danmark.


Litt uklart med "meg og mange andre".. Er dette basert på en statistikk?
(Oppfattelse er så mangt -også i tester & dueller.)


Tror ikke Wadia har tatt noen snarveier her, fordi det satset sterkt på ny kundekrets.
Her er jeg desværre heller ikke enig med dig. Det fordi, at Wadia ikke besidder know-how med at bygge forstærkere i high-end segmentet. Det vil sige næsten ingen, idet firmaet reelt kun har fremstillet den lille 151 model, hvilket er produkt henvendt til et helt andet publikum. Hermed har jeg ikke sagt det ikke kan lykkes, men der er bestemt ikke alle producenter, selv ultra high-end firmaer, det lykkes at producere en ny vellydende produkttyper. Selv har jeg erfaret, at Tidal laver yderst lækre og vellydende pre, men deres Impact effektforstærker er bestemt ikke god! Det modsatte er gældende for Boulder, hvis effektforstærkere er blandt det bedste der findes - uanset pris. Deres pre er derimod ikke nogen lydmæssig succes.


Alle audio-produsenter er ikke "født" hi-end, de kan satse på dette segmentet allikevel. Spørs på ønske, ressurser og prioritering.


Mange unge i dag har mye penger, er enormt trend fokusert. Dette produktet skriker etter oppmerksomhet og har evnen til å imponere. Trendy, minimalistisk og rå = eierglede (tror jeg da).
Her i Danmark er hi-fi desværre ikke bare i krise, men dødende. Vi har ikke længere et dansk hi-fi magasin, og MANGE butikker er lukket. Ser man hvilke kunder der er tilbage, så viser en afstemning på det største hi-fi site her i landet, at kun 6,75% af brugerne er under 25 år! Og det på et site som tilemd er kendt for sine mange unge/nybegyndere indenfor hi-fi. Er der lavet en tilsvarende afstemning her på Hifi Sentralen eller et andet norsk site?

De kontakter jeg har til branchen, melder næsten entydigt om både et nationalt og internationalt vigende salg, og næsten kun salg til gamle kunder. Så det er en udfordring for enhver producent, også Wadia, at lancere et nyt produkt henvendt til en helt ny målgruppe, og ikke mindst tiltrække helt nye kunder til denne dyre hobby.

Håper inderlig -og tror at trenden snur ellers ender det med kjip audio blandt mixmastere og støvsugere. Lite hobby igjen da, bare konsumenter..kjøp & kast;)
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei Einar driver du og spiller hifi igjenn :)
Kunn kl a eller a/b som gjelder. (singel ended 70 W)
Mvh Roy K



Heisan!
Kanskje en avsporing dette..
Jeg må si at absolutt alt, alle konstruksjoner, er interessanne for meg.
Jeg har lyttet på hi-end kvaliteter fra alle "leire", rør, A & A/B -og D..:)
Noen antydet at rør så ut som krigsmonstre.. :) Jeg synes nå fortsatt disse tilhører det vakreste.
Jeg har nå en Chapter Couplet klasse D.(se bilde..beklager bildekvalitet) Tross D avgir den varme, ~40*C., har viftekjøling, 300000uF strømbank etc..
Denne driver mine Totem Wind Design høyttalere. (-i samme prisklasse)
Det viktigste: Jeg nyyyter himmelsk lyd, nyyyter musikk i fulle "drag"..nå "sitter" det. Dette føles riktig.."ekte":)
-og det fra en "skremmende" klasse D.. :))) Vis vedlegget 181466
 

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Innlegg
148
Antall liker
13
Sted
Danmark
Litt uklart med "meg og mange andre".. Er dette basert på en statistikk?
Kan du henvise til statistisk velunderbygget tal, der viser at folk der ønsker det absolut bedste, de foretrækker Klasse D forstærker?

Alle audio-produsenter er ikke "født" hi-end, de kan satse på dette segmentet allikevel. Spørs på ønske, ressurser og prioritering.
Hvor ser du, at der er Wadia kunder der har efterspurgt/ønsket dette produkt på forhånd? Og Wadia havde vist ikke de store økonomiske resurser at trække på, før de blev opkøbt. Næe, mit bud er, at det er den nye ejer som ønsker at se Wadias logo på en helt ny produkttype, og håber at kunderne tiltrækkes af det velkendte logo. MANGE af deres kunder har derimod efterspurgt enten en ny SACD transport eller CD maskine med indbygget SACD drev, og Wadia havde også lovet at det ville komme. Det er nu ca. 3 år siden, og flere Wadia kunder har nu opgivet og derfor købt fra en anden producent. Det kan undres at det ikke er sket, for det burde være relativt enkelt at udvikle, og drevene findes, de hedder Ecoteric.

I øvrigt pudsigt, at denne nyhed endnu ikke er at finde på Wadias egen hjemmeside, selvom de har lavet en opdatering på siden i år.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte en i dag! Stod mellom den og en fransk badevekt. Jeg lodd min intuition bestemme. Lyden er umiskjennelig Wadia:)
 
Topp Bunn