Spilegg på frontvegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Har handlet spileplater for å tone ned en vegg i stuen. Ikke som et akustisk tiltak,men som et estetisk tiltak i stuen.
    Men snakket med en kompis her om dagen som har en ala samme type spilevegg på jobben der han sitter og han advarte meg om å ikke ha en slik vegg der man sitter og ser på den over lengere tid. ?
    Han nevnte at han ble uvell / sliten i øya av de om han ble sittende å se mot den veggen
    Den veggen han snakker om er dog mye lengere og antagelig ikke avbrutt av ht og tv og et vindu som den vil bli hos meg.men fikk en liten tankevekker om at, vil den bli et uro element for øynene.? Som å se på en strekkode for lenge på en måte..

Noen av dere som har laget en spilevegg på tv veggen og opplevt det som forstyrrende for øya eller noe slitsomt over tid å ha den på tv veggen.?
    Jeg kan også sette de opp på bakveggen, men estetisk ville det blitt bedre på frontvegg.
    Takker for erfaringer .:)

Bilde er kun et eksempel på omtrent samme størrelse på vegg og spiler..

Vedlegg

fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Takker for innspill kompis.. ser flott ut den, jeg valgte natur eik. Men er noe som sagt , jeg noe urolig om og snekre de på en vegg der jeg oppholder meg såpass mye som i stuen , og ser på sammen med tv.
    Kan det virke forstyyrende på tv veggen stuen.?
    Hmm.
    Kjipt å sage til plater til godt over 10k og jobben med lister rundt vindu osv , så må fjerne de i etterkant er også mitt ankepunkt.
    Men synes de ser veldig fine ut estetisk,men redd for at de »kan» bli forstyrrende.. Mulig om jeg ikke hadde fått «heads up» om problemet så hadde jeg levd med spilevegg på frontvegg uten problem.
    Men noen som har slike på tv vegg i stuen.?

Frontveggen er ca 4,20 m og tenkt til hele veggen. Med et slissevindu på 2.m over tv som bryter veggen noe.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tror ikke du skal være så redd for det, mer forstyrrende ting å se på enn en spilevegg.
    Det henger nok heller sammen med at kompisen din har dette på jobb. Det er naturlig å bli uvel på jobb :)

fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    tror ikke du skal være så redd for det, mer forstyrrende ting å se på enn en spilevegg.
    Det henger nok heller sammen med at kompisen din har dette på jobb. Det er naturlig å bli uvel på jobb :)
    Hehe. Det er sant. 😂
    Han snakket om det som det siste han ville hatt i et rom han oppholdte seg i mye , og sitat ble svimmel bare av å se på..
    Men han nevte også at når han satt rolig så nja, kanskje ok, men når han gikk forbi eller bevegde seg forbi denne veggen i synsfeltet, så var helt «jævlig» som å spille et spill i 10 hz. Så nja.
    Fortsatt urolig da jeg kjenner han fra barndommen og stoler på meningene hans. , men mulig den veggen min ikke kan sammenlignes med den»dominerende» veggen han snakker om.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har en forholdsvis lys vegg nå, så kan du vel evt simulere spiler ved å lage svarte teipstreker så får du en følelse.

fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Takker for respons. Kan jo prøve.
    Har lys vegg ja. Lys perlestaff vegg. Mistenker eik vil gi noe roligere innstrykk.
    Men var den tredimensjonale effekten man visst kan reagere på.
    Usikker om flat strekkode vil skape samme effekt.
    Mulig jeg bare får satse og prøve , eller kappe til et par plater og sette opp og prøve..

om noen har lys eik spilevegg med sort bakgrunn i frontvegg i tv stua har en erfaring.🙂

kom på at de er ubehandlet eik, så kan evt beise de mørkere så vil det kanskje minske strekkode/eller 3d effekten om jeg skulle reagere på det.

Vedlegg

Sist redigert:

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    380
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Takker for respons. Kan jo prøve.
    Har lys vegg ja. Lys perlestaff vegg. Mistenker eik vil gi noe roligere innstrykk.
    Men var den tredimensjonale effekten man visst kan reagere på.
    Usikker om flat strekkode vil skape samme effekt.
    Mulig jeg bare får satse og prøve , eller kappe til et par plater og sette opp og prøve..

om noen har lys eik spilevegg med sort bakgrunn i frontvegg i tv stua har en erfaring.🙂

kom på at de er ubehandlet eik, så kan evt beise de mørkere så vil det kanskje minske strekkode/eller 3d effekten om jeg skulle reagere på det.
    Heisan, kom over innlegget ditt da jeg sitter her med innkjøpte spile plater som var tenkt på front vegg og TV. Men jeg fikk også kalde føtter ettersom jeg frykter at de kan virke forstyrrende når man ser på tv med alle "strekene på veggen" Har en 77 O-led og tilbringer mye tid foran skjermen :)

Nysgjerrig på å høre om de valgte å montere spiler på tv vegg?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.159
    Sted
    Sørlandet
    Dempingen vi snakker om her med spillevegg demper høye frekvenser og tale effekivt. Pass på så den ikke blir en "diskant og dynamikk dødare". Dette regulerer du effektivt med avstanden mellom spilene. Mer avstand - mer demping. Dette avhenger så klart også hvor aktivt resten av rommet er. Vinduer, harde flater osv.

F. Robert

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Antall liker
    122
    Sted
    Sørumsand
    Jeg har bare gode erfaringer med å bruke spileplater, både akustisk og visuelt.
    I stua foret jeg ut veggen 68mm og la 70mm Rockwool og deretter spileplater med filt (aka akustikkspileplater).
    IMG_20211028_134923.jpg
    IMG_20230301_175016.jpg
    IMG_20230304_173338.jpg

Gjorde noe tilsvarende hos noen andre og brukte her en lysere variant, og heller ikke her oppleves veggen som 'masete' visuelt sett.
    IMG20240122115348.jpg

IMG20240318102625.jpg

IMG20240318102706.jpg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.654
    Sted
    VestBredden
    Akustikk alibi ??

Snart er spilevegg like harry som luta brystpanel med enten okergult eller burgunderrød glassfiberstrie! Helst med tapetbård opp mot taklist!! Halleluja !!!

:unsure: :ROFLMAO:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Trendy heter det vel, ikke harry?

Eik er et fint materiale og veggen blir et møbel sammenlignet med en glatt malt gipsvegg. Et riktig stepp vekk fra minimalismen? Både pent og funksjonelt?
    Eneste jeg kan være enig i er at ulike design har sin tidsepoke. Velger nok spiler fremfor furubrystning med burgundermalt strie i 2024.
    Begge prosjektene dine @F. Robert ble lekkert spør du meg(y)

F. Robert

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Antall liker
    122
    Sted
    Sørumsand
    Jeg foretrekker også mørkere varianter, men dette styres i stor grad av øvrig interiør og møbler.
    Her er en vegg og enkeltfelt, jeg monterte i en frisørsalong. Benyttet 'smoked oak' som ble et fint avbrekk fra de ellers helt slette mørkebrune gipsveggene. Akustikken (støy og ekko) ble vesentlig forbedret.
    IMG_20230815_103624.jpg

IMG_20230818_201927.jpg
    IMG_20230820_134719.jpg
    IMG_20230820_152109.jpg

Mer kinkig var det å få til en fin løsning i et rom med furupanel i taket... Her var det primært et ønske om å redusere nivået på lyd inn til tilstøtende soverom. Eksisterende vegger (98mm) ble åpnet og isolert, deretter foret ut i forband nye 98mm og isolert.
    Veggen i tilstøtende soverom skal også behandles, men det er ikke påbegynt enda.
    received_241597635441889.jpeg

IMG_20230830_191156.jpg

IMG_20230830_191148.jpg

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan lager man hull i spilene til stikkontakter, lysbrytere etc?

F. Robert

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Antall liker
    122
    Sted
    Sørumsand
    Hvordan lager man hull i spilene til stikkontakter, lysbrytere etc?
    Jeg skyter fast spilene ekstra der det skal tas hull og bruker vanlig hullsag for veggboksen. Deretter bruker jeg feinsag for å kappe spilene slik at selve kontakten eller bryteren ligger mot bakplaten på spileplatene.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.294
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Pene å se på, men om de gjør så veldig stor jobb med akustikken er jeg litt mer usikker på.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.294
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nok demping "under" spilene, så klart du kan lage en akustikkvegg på baksiden, slik har vi gjort det i taket på stuen. 35cm med demping "bak" spilene, det hjalp godt.

eral

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Antall liker
    380
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker også mørkere varianter, men dette styres i stor grad av øvrig interiør og møbler.
    Her er en vegg og enkeltfelt, jeg monterte i en frisørsalong. Benyttet 'smoked oak' som ble et fint avbrekk fra de ellers helt slette mørkebrune gipsveggene. Akustikken (støy og ekko) ble vesentlig forbedret.
    Vis vedlegget 1051950
    Vis vedlegget 1051951 Vis vedlegget 1051952 Vis vedlegget 1051953

Mer kinkig var det å få til en fin løsning i et rom med furupanel i taket... Her var det primært et ønske om å redusere nivået på lyd inn til tilstøtende soverom. Eksisterende vegger (98mm) ble åpnet og isolert, deretter foret ut i forband nye 98mm og isolert.
    Veggen i tilstøtende soverom skal også behandles, men det er ikke påbegynt enda.
    Vis vedlegget 1051955
    Vis vedlegget 1051956
    Vis vedlegget 1051957
    Dette så veldig fint ut, likte spesielt at du har foret ut med lekter , isolert og at tv er felt inn i veggen. Jeg har allerede en del akustikk plater på vegg og diffusjon i tak og på frontvegg så rommet fungere bra slik det er i dag uten spile plater og mere demping. Jeg liker egentlig at rommet er litt livlig, har prøvd med mere absorbsjon men følte da at lyden ble litt død. Jeg kjøpte spileplatene hovedsaklig for at jeg syntes det ser fint ut, men nå har de ligget på vent i et år allerede og risikerer å gå av på moten før de kommer opp :) Hunden min slapper ihvertfall av når jeg spiller musikk :) Beklager litt rotete bilde...
    Stue.jpg
    Tak.jpg

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.802
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har bare gode erfaringer med å bruke spileplater, både akustisk og visuelt.
    I stua foret jeg ut veggen 68mm og la 70mm Rockwool og deretter spileplater med filt (aka akustikkspileplater).
    Vis vedlegget 1051752 Vis vedlegget 1051753 Vis vedlegget 1051754

Gjorde noe tilsvarende hos noen andre og brukte her en lysere variant, og heller ikke her oppleves veggen som 'masete' visuelt sett.
    Vis vedlegget 1051755
    Vis vedlegget 1051756
    Vis vedlegget 1051757
    Takk for mye bra bilder 👍

Uten å være noe ekspert på akustikk har jeg hatt i tankene å gjøre det på denne måten som du du viste her:

Har det noe for seg å bruke feks fibergips eller noe annet rett på eksiterende vegg før man lekter ut og isolerer?
    Eller blir det bare arbeid man ikke får noe igjen for lydmessig i rommet eller lyddempende mot rom bak veggen?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1

Uten å være noe ekspert på akustikk har jeg hatt i tankene å gjøre det på denne måten som du du viste her:

Har det noe for seg å bruke feks fibergips eller noe annet rett på eksiterende vegg før man lekter ut og isolerer?
    Eller blir det bare arbeid man ikke får noe igjen for lydmessig i rommet eller lyddempende mot rom bak veggen?
    Neppe noe lydmessig forskjell i lytterommet, men sikkert mer lyddempende (unntatt dypbass) i tilstøtende rom.
    Men dere som bygger inn TV'en slik, hvordan er det med kjøling? Stor TV, mye varme.

Sist redigert:

F. Robert

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Antall liker
    122
    Sted
    Sørumsand

...
    Jeg er heller ingen ekspert, bare så det er sagt, men søker å gi mest mulig demping av ekko innenfor de rammer kone, eller kunde gir meg.
    Dersom du skal fore ut (slik det ble gjort i nevnte bilde) vil gipsplate kunne dempe lyd til tilstøtende rom.

Om det er slik at du søker å forbedre akustikken i rommet ditt OG dempe lyd til tilstøtende rom så ville jeg valgt å legge bjelkesko i gummi, eventuelt kork mellom eksisterende gulv og bunnsvill, og som mellomlegg mellom lettvegg (stendere) og eksisterende vegg. Skru lettvegg fast i eksisterende vegg via bjelkesko/annet mellomlegg, og ikke benytt fler skruer enn nødvendig.
    Dette blir en fattigmanns 'flytende' vegg og sørger for å redusere vibrasjoner fra ny vegg til eksisterende konstruksjon.

-Det finnes også spesielle produkter du kan benytte mellom lettvegg og eksisterende vegg som er designet for formålet å redusere lydlekkasje. Husker ikke hva dette heteri farten, men er i form av en gummi(?)matte som spennes opp på baksiden av lettveggen før det benyttes mellomlegg mot eksisterende vegg.

Sist redigert:

F. Robert

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Antall liker
    122
    Sted
    Sørumsand
    Neppe noe lydmessig forskjell i lytterommet, men sikkert mer lyddempende (unntatt dypbass) i tilstøtende rom.
    Men dere som bygger inn TV'en slik, hvordan er det med kjøling? Stor TV, mye varme.
    I mitt tilfelle (bildet), så er det ca 10cm større hulrom enn TV'en.
    Det er godt med ventilasjon i 'spikerslaget' under TV da racket også er bygget inn i veggen (ikke isolert), og det er laget hull i spikerslaget over og oppetter stenderne.
    Vet ikke hvor mye varmere det er nå sammenlignet med veggmontering, men synes ikke temperaturen på hverken TV eller i luften rundt er alarmerende.

Anbefaler absolutt å ha rom rundt TV'en (som dekkes av spileplatene), også med tanke på at man kanskje bytter ut TV'en og har da noen cm å gå på i rammen, og trenger eventuelt kun å tilpasse spileplatene dersom ny TV skulle være noe større.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn