Spille inn forsterker? Er det noe i dette?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Er det noe virkelighet i denne myten om at forsterkere også lyder bedre etter x-antall timer med spilling etter den er ny? Holder det med at forsterkeren står på eller må man spille med den?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Her er det mange ulike meninger, omstridt tema.
Personlig tror jeg ikke innspilling av elektronikk har noe for seg, derimot oppvarming for å oppnå korrekt arbeidstemperatur.

Andre mener elektronikk må spilles på i hundrevis av timer før det yter optimalt, jeg klarer ikke se hvorfor og hvilke parametre som reelt sett endrer seg. Produkter blir alltid bedre etter innspilling, jeg har aldri sett noen påstå det motsatte i hvert fall. Uvisst av hvilken årsak.
Jeg tror det handler om tilvenning.
 

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
Holmium skrev:
Her er det mange ulike meninger, omstridt tema.
Personlig tror jeg ikke innspilling av elektronikk har noe for seg, derimot oppvarming for å oppnå korrekt arbeidstemperatur.

Andre mener elektronikk må spilles på i hundrevis av timer før det yter optimalt, jeg klarer ikke se hvorfor og hvilke parametre som reelt sett endrer seg. Produkter blir alltid bedre etter innspilling, jeg har aldri sett noen påstå det motsatte i hvert fall. Uvisst av hvilken årsak.
Jeg tror det handler om tilvenning.
Oppvarming til korrekt arbeidstemperatur kan opplagt påvirke lyden. Dels endres transistorers karakteristika med temperaturen, og dels utvider alt seg når det varmes opp - og forskjellige materialer utvider seg ikke like mye. Dermed kan det oppstå mekaniske spenninger som kanskje trenger litt tid på å jevne seg ut.

- men når noen snakker om hundretalls timer oppvarming, tror jeg nok mer på Holmiums teori om tilvenning - det er lytteren som spilles inn, og ikke elektronikken!
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Grunnen til at jeg spør er rett og slett at i instruksjonsboken til min forsterker står det at denne vil forandre seg iløpet av de første 24 timene, for så fortsette og forandre seg de neste 3 dagene, men ikke like mye som den første 24 timene.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Holmium skrev:
Her er det mange ulike meninger, omstridt tema.
Personlig tror jeg ikke innspilling av elektronikk har noe for seg, derimot oppvarming for å oppnå korrekt arbeidstemperatur.

Andre mener elektronikk må spilles på i hundrevis av timer før det yter optimalt, jeg klarer ikke se hvorfor og hvilke parametre som reelt sett endrer seg. Produkter blir alltid bedre etter innspilling, jeg har aldri sett noen påstå det motsatte i hvert fall. Uvisst av hvilken årsak.
Jeg tror det handler om tilvenning.

Støtter dette 100 prosent,meget godt formulert innlegg. Jeg drister meg til å mene at det å "spille inn" elektronikk er det reneste tøv, i likhet med de som mener at man skal "spille inn" kabler. Greit at vi er hifi interesserte over gjennomsnittet, men det må da finnes grenser for vås vi skal tro på også?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt ting som tyder på at til dømes skifte av komponentar som kondisar, fører umiddelbart til ganske store endringar. Og så trur eg at dei endrar seg gjennom ei innspelingsfase. Men sjølvsagt, det kan vere eit spørsmål om tilvenning. Vanskeleg å seie heilt sikkert om ein ikkje har ei tredje referanse å samanlikne med (det har eg aldri gidda bry meg med i denne og liknande samanhengar. Men det burde vi nok gjere....)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Slik jeg ser det er ingen grunn til å håne andre med ulik innfallsvinkel enn sin egen.
Man må gjerne være uenig, men man respektere at andre har andre erfaringer og/ eller meninger og heller møte det med saklig kritikk og argumentasjon på en høflig måte.

Edit: ser forrige innlegg (som mitt innlegg var myntet på) er fjernet.
 
M

Mr-T

Gjest
Hvis man tror på det så kanskje?

Men hvis ikke: humbug fra ende til annen....
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
Eg har høyrt ting som tyder på at til dømes skifte av komponentar som kondisar, fører umiddelbart til ganske store endringar. Og så trur eg at dei endrar seg gjennom ei innspelingsfase. Men sjølvsagt, det kan vere eit spørsmål om tilvenning. Vanskeleg å seie heilt sikkert om ein ikkje har ei tredje referanse å samanlikne med (det har eg aldri gidda bry meg med i denne og liknande samanhengar. Men det burde vi nok gjere....)
Av nøyaktig samme fabrikat oppgitt med samme toleranser, men med noen timer forskjellig brukstid?
I så fall er det ganske interessant, og hva tenker vi da om to forsterkere av samme art der de inneholder samme kondensatortype, men av to ulike batcher?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dette emnet er vel like gammelt og trofast som fidelity'n selv. Det som er typisk, er at folk påstår og påstår, men ingen kommer med bevis. Hvis det virkelig hadde vært store forskjeller på lyden etter en tid, ville man ha kunnet måle det slik at det ikke ble noe mer å diskutere.

Jeg tror på innspilling av høyttalere, fordi det her er bevegelige deler som skal tilpasse seg. Innspilling av elektronikk med transistorer, tror jeg langt mindre på, selv om jeg må innrømme at jeg syntes riaa'en ble bedre etter noen dager. De som driver med rør, hevder hårdnakket at rørene oppfører seg "unormalt" den første tiden og må spilles inn et par hundre timer før de låter "normalt". Jeg har rør-pre, men kan ikke si at jeg har hørt så store forskjellen, selv om jeg har skiftet rør både to og tre ganger.
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Hvis det trenger flere hundre timers innspilling, hvordan vet konstruktørene hvordan lyden endrer seg? ???

Likevel er jeg enig med Audiofile Arve at det kan virke som den virkelig gjør det og.

Mvh Knut
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Spiller det noen rolle? hvis den blir bedre så er jo det fint. hvis den blir dårligere så er det kjedelig. forsterkere blir som regel bedre fra "kald" til "varm" er min oppfattning. Slår aldri av elektronikken
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.403
Antall liker
187
Torget vurderinger
1
Tror dette kan ha noe med at ladekondensatorer i poweret skal "lade seg helt opp" over tid. Har hørt dette mange ganger når utstyret er av god kvalitet. At vi ikke ennå har gode nok instrumenter til å måle det med er en annen sak. VH. Bernt.
PS: Muligheten at dette bare er Hjernen som tilpasser seg er også mulig, men det oppfattes som lyden blir bedre.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
65finger skrev:
Spiller det noen rolle? hvis den blir bedre så er jo det fint. hvis den blir dårligere så er det kjedelig. forsterkere blir som regel bedre fra "kald" til "varm" er min oppfattning. Slår aldri av elektronikken
Om det spiller en rolle?
Tja, trådstarter spør fordi det står i manualen til forsterkeren hans at lydkarakteren endres etter noen døgn.
Han lurer på om dette trolig har rot i virkeligheten eller ikke, det er jo et helt legitimt spørsmål.
Så ja, jeg vil tippe at det spiller en rolle for trådstarter siden han spør.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Det stemmer :)
Og grunnen til at jeg spør er at min forsterker har spilt kansje 30 timer hittil, og på bakgrunn av den lyden den har nå vurderer jeg kansje å prøve noen nye høytalere, men hvis forsterkeren endrer lydkarrakter videre så er det mulig jeg venter litt..
 
M

Mr-T

Gjest
En måte å finne ut av dette på er å la forsterkeren spille seg inn, og så låne seg en som er helt ny og sammenligne med.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.403
Antall liker
187
Torget vurderinger
1
Du har vel noen dager til bytte ifølge kjøpsloven om du ikke liker boksen. Gi den tid.
VH. Bernt
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Holmium skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg har høyrt ting som tyder på at til dømes skifte av komponentar som kondisar, fører umiddelbart til ganske store endringar. Og så trur eg at dei endrar seg gjennom ei innspelingsfase. Men sjølvsagt, det kan vere eit spørsmål om tilvenning. Vanskeleg å seie heilt sikkert om ein ikkje har ei tredje referanse å samanlikne med (det har eg aldri gidda bry meg med i denne og liknande samanhengar. Men det burde vi nok gjere....)
Av nøyaktig samme fabrikat oppgitt med samme toleranser, men med noen timer forskjellig brukstid?
I så fall er det ganske interessant, og hva tenker vi da om to forsterkere av samme art der de inneholder samme kondensatortype, men av to ulike batcher?
Vel, ikkje akkurat. Eg skifta kondisar i ein effektforsterkar (rørbasert), og opplevde endring. Same verdiar, men ulikt fabrikat. Og ulik lyd. Eg meinte det endra seg over 14 dagars relativt intensiv bruk, men burde då hatt ein referanseforsterkar å samanlikne med i denne fasen. Det hadde eg ikkje.
Elles seiest det at batchar er ulike, og eg har høyrt to utgåver av forforsterkarar der komponentane skal vere noko ulike, som lyden var ganske ulik på (ARC SP 6 i ulike utgåver - faktisk så stor skilnad at det kan samanliknast med heilt ulike modellar). No var det sikkert gjort ein del andre endringar enn på komponentane, men likevel...
Har for dårleg empiri til å meine bastant noko som helst her. Men det er eit viktig tema.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
Holmium skrev:
Her er det mange ulike meninger, omstridt tema.
Personlig tror jeg ikke innspilling av elektronikk har noe for seg, derimot oppvarming for å oppnå korrekt arbeidstemperatur.

Andre mener elektronikk må spilles på i hundrevis av timer før det yter optimalt, jeg klarer ikke se hvorfor og hvilke parametre som reelt sett endrer seg. Produkter blir alltid bedre etter innspilling, jeg har aldri sett noen påstå det motsatte i hvert fall. Uvisst av hvilken årsak.
Jeg tror det handler om tilvenning.

Støtter dette 100 prosent,meget godt formulert innlegg. Jeg drister meg til å mene at det å "spille inn" elektronikk er det reneste tøv, i likhet med de som mener at man skal "spille inn" kabler. Greit at vi er hifi interesserte over gjennomsnittet, men det må da finnes grenser for vås vi skal tro på også?
Trur du ikkje det er viktig å ikkje trekke inn kabelproblematikk her? Eg vil tru at kondisar, rør, transistorar m.m. har meir å seie for endringar over tid enn leiarar/isolasjon....
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har også byttet kondensatorer, og etter en halvtimes lodding kunne jeg sverge på at det var en solid oppgradering.... helt til jeg sammenlignet med et umodifisert eksemplar..... :(

Det er lett å la seg beruse av at man gjerne vil en forbedring skal skje... det har jeg erfart altfor mange ganger.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
sirop skrev:
Det stemmer :)
Og grunnen til at jeg spør er at min forsterker har spilt kansje 30 timer hittil, og på bakgrunn av den lyden den har nå vurderer jeg kansje å prøve noen nye høytalere, men hvis forsterkeren endrer lydkarrakter videre så er det mulig jeg venter litt..
Jeg tviler på at du vil merke noen vesentlige forskjeller i lydkarakteren fremover. Primare er ganske forsiktige m.h.t. innspilling - fra manualen for I22:

B U R N - I N

Your Primare will start to sound best after an
initial burn-in of approximately 24 hours.
You will notice a further smaller improvement in
sound quality for at least another 3 days’ playing.


Og m.h.t. angrefrist som er nevnt ovenfor: Den gjelder ikke hvis du har kjøpt produktet i butikken (= selgers faste forretningssted). Med mindre Soundgarden tilbyr bytterett som et tilleggsgode til kundene sine.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
Jeg har også byttet kondensatorer, og etter en halvtimes lodding kunne jeg sverge på at det var en solid oppgradering.... helt til jeg sammenlignet med et umodifisert eksemplar..... :(

Det er lett å la seg beruse av at man gjerne vil en forbedring skal skje... det har jeg erfart altfor mange ganger.

Hvilke type forsterkere var det konkret du byttet på?
 
M

Mr-T

Gjest
Ikke forsterker. Det var koblingskondensatorene mellom DAC og drivertrinn på en Logitech Transporter. Byttet fra elektrolytter til polyprop. Stor oppgradering trodde jeg gitt... og som viste seg å ikke ha noen lydmessig effekt i det hele tatt.

Dette ble da lyttetestet av en stk skeptiker (Valentino) og en overmodig og hardt troende modder (meg).

Geipen hang lavt etter A-B test kan du si.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
Ikke forsterker. Det var koblingskondensatorene mellom DAC og drivertrinn på en Logitech Transporter. Byttet fra elektrolytter til polyprop. Stor oppgradering trodde jeg gitt... og som viste seg å ikke ha noen lydmessig effekt i det hele tatt.
Trodde tråden handlet om innspilling av FORSTERKERE...Så feil kan en altså ta.... :-\... For det er vel neppe noen forsterker i det hele tatt som kan endre seg noe lydmessig Mr.T når du har testet dette ene? 8)
 
M

Mr-T

Gjest
Mine erfaringer gjelder over alt selvsagt. Har jeg spist en vond potet er alle grønnsaker vonde. Sånn erre bare, og det må dere bare ta inn over dere synes jeg. ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
Mine erfaringer gjelder over alt selvsagt. Har jeg spist en vond potet er alle grønnsaker vonde. Sånn erre bare, og det må dere bare ta inn over dere synes jeg. ;D
Hehe, sånn er det såklart Mr.T ;D. Ha en fortsatt fin kveld :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg prøvde for et års tid siden den da helt nye electrocompaniet ECI 5 Mk.II. Det er ikke tvil i min sjel om at den ble hørbart luftigere, fikk bedre perspektiv, bedre bunn - heile lydbildet ble bedre etter to, tre dagers kontinuerlig bruk. Dette var mindre påtakelig med min Densen B-150+, men jeg opplevde omtrent det samme med min forrige Densen, en DM-10. Og mine forsterkere står på og er gode og varme. Heile tida. De slås kun av når vi er borte fra huset over lengere perioder, ferie og denslags.

Er det ikke noen som har forsøkt å måle dette? Vi kan vel ikke gå rundt å innbille oss ting, heile gjengen??

Nå dreier denne tråden seg om forsterkere, men penser man over på høyttalere, er det vel ikke særlig tvil om at disse låter bedre etter en viss innspillingstid? Det samme har jeg erfart med hodetelefoner, men der ser jeg at noen har målt og funnet at det er ingen målbar forskjell. Jeg har forsøkt å lytte på mine godt innspilte K-701 og på nye, rett ut fra eska. Der er godt hørbar forskjell. De nye var betydelig lysere. Joda, jeg prøvde blindtesting også...med samme resultat.

Og kabler...det er da hørbar forskjell på innbrente og ikke innbrente kabler. Men kan det måles??
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Forskjell på mekaniske bevegelser i et membrand og det andre, kanskje?

Vi innbiller oss ting hele tiden… Spesielt den kollektive innbildning har stor autoritativ kraft.

Det tok vel 300 timer før mine Quattrofil falt til ro…
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.866
Antall liker
24.008
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Innspillingen går fort. Det er utspillingen som tar tid.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg har avslørt hodet mitt mange ganger høre ting som egentlig ikke er der. Jeg vet også at tilvenning går fort (eks lydvolum).

Jeg mener likevel jeg hører forandringer i lyden ved innspilling på nye forsterkere. Har også kjøpt demobrukte forsterkere som ikke har forandret seg (trengte ikke tilvenning ;))

Hadde en Krell kav 300i som jeg dro med meg over alt og testet høyttalere med. Jeg kunne sverget på at den brukte kortere og kortere tid på å spille seg varm ettersom tiden gikk. Da den var ny tok det lang TID før den myknet opp første gangen. Etter tre år gikk det på et kvarter. Har ikke hatt noe særere komponent siden.

Har prøvd mange forsterkere hjemme som nærmest var klare når jeg skrudde de på. Forsterkeren jeg har nå synes jeg trenger mange timer på å lyde optimalt etter at den har vært avskrudd.

Placebo!? Tror ikke, men tør ikke vedde på det. ;)
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
658
Antall liker
588
Hadde en forsterker som var relativt godt bestykket med kondensatorer og transistorer der ene utgangskortet ble byttet etter ca 2 år var spent på om det ville være forskjell siden det ene ble nytt og uinnspilt men klarte ikke å høre forskjell hverken med det samme eller etter den hadde stått på i en måned men jeg skal heller ikke påberope meg gullører ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Holmium skrev:
Her er det mange ulike meninger, omstridt tema.
Personlig tror jeg ikke innspilling av elektronikk har noe for seg, derimot oppvarming for å oppnå korrekt arbeidstemperatur.

Andre mener elektronikk må spilles på i hundrevis av timer før det yter optimalt, jeg klarer ikke se hvorfor og hvilke parametre som reelt sett endrer seg. Produkter blir alltid bedre etter innspilling, jeg har aldri sett noen påstå det motsatte i hvert fall. Uvisst av hvilken årsak.
Jeg tror det handler om tilvenning.
Jeg har samme mening/inntrykk som deg. Har aldri merket noen forskjeller over tid (selv om jeg ikke har så mye erfaring på området) annet en klare forskjeller etter temperaturøkninger.

Men det kan jo heller ikke være lett å vite da jeg også mener at tilvenning vil dominere fremfor minnet av lyden uker tidligere.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Dumt er det vel å påstå det ene eller det andre, men siden produsenten av et produkt påstår at innspilling er nødvendig skulle man jo tro at det er slik.
Regner med at forsterkeren må spille hvis innspilling skal ha noe for seg. ;D
 

Atman

Medlem
Ble medlem
22.08.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Alltid spennende å høre hvordan folk tenker om lyd ved innspilling av komponenter, skifte av kabler etc. For min del er jeg overbevist om at innspilling av komponenter utover stabilisering av driftstemperatur er et faktum og er markant hørbart.... på en god del komponenter.

Tilvenning av lydbilde og varianter av innbilning og påvirkning er selvsagt også meget relevante forhold å ta høyde for. Det er til dels mye selvhypnose og suggesjoner i denne hobbyen. Audiofili er spennende på svært mange nivåer fra et psykologisk standpunkt. I bunn og grunn handler dette som så mye annet veldig mye om hva vi har lært og hva vi velger å tro på. Videre hvordan vi tolker det vi har opplevd.

Som regel er det slik at først når man får en personlig erfaring er man villig til å endre oppfatning eller tro. Det krever også en viss ydmykhet. Har man har man ikke særlig tro på endring, spesielt om man er ekstra trassig i sitt standpunkt nok klarer man ofte ikke høre endringer nærmest uansett. Likeså motsatt, at man kan insistere på at ikke eksisterende endringer i lydbildet faktisk lett kan høres.

I tillegg må vi faktisk ta hensyn til hvordan vi som mennesker er formet, både rent fysisk, biologisk og psykologisk. Vi har hardware og software på lyttersiden også. Vi har både bevisste og ubevisste lyttevaner og preferanser, samt at noen faktisk har mer følsomt lytteapparat enn andre. Vi vet jo at enkelte mennesker har spesielt utviklede sanser. Når det gjelder syn og smaksans blir det mer målbart. I psykologien vet vi også at enkelte har et klarere minne og kan gjenta flere detaljer i diverse tester av av sansene våre. Enkelte personer har beviselig større evne enn andre til å registrere, huske og gjøre rede for sanseopplevelser. Man har et rikere og klarere minne både i et kortere og lengre tidsperspektiv. Hvem av medlemmene på forumet som er ekstra velsignet med slike gaver eller har trent opp slike evner når det gjelder oppfattelse av lydbilde, klangfarger osv er en helt annen sak.

Disse kommentarene er forøvrig skrevet på generelt grunnlag og er ikke rettet mot noen spesifikke bidragsytere i denne tråden eller andre medlemmer av forumet. Jeg har respekt for alles erfaringer og opplevelser. Det at ikke alle sannheter er avslørt her i verden og at alle har rett til sine erfaringer og meninger er noe av det som gjør det spennende å leve.

Mer konkret om temaet i tråden... Selv legger jeg nesten alltid inn en innspillingsperiode når jeg tester ut komponenter til egne oppsett. Noen ganger følger jeg aktivt med. Det kan være spennende om jeg har tid til å være oppmerksom og lytte fra dag til dag. Det er i min erfaring verdt tiden å gjøre en innspilling av komponenten. Spesielt om man vurderer en større investering eller virkelig vurdere hva komponenten kan levere for deg. Så får man heller diskutere om det er snakk om tilspilling av ørene eller komponentene. Det kan bli mye bryderi eller koste veldig dyrt når komponenten faktisk endrer lydkarakter når det kommer til matching og sammensetting av oppsettet.

Raskt ut fra egne erfaringer er det på forsterkersiden effekttrinnet Musical Innovation MI9 og på kildesiden, Modwright Transporter som kanskje endret seg mest gjennom innspillingsfasen. Jeg skal ikke gå i detaljer her. Men om man leser omtalene av MI9 i Fidelity nr 42, som må sies å være ganske så forskjellige, får man et eksempel på hva som kan skje med en komponent gjennom innspilling. Begge disse beskrivelsene er meget treffende og jeg er ening med begge testerne. De beskriver lyden fra komponenten slik jeg selv har erfart. Testerne har hatt forskjellige oppsett og rom som kan utgjøre variasjoner, men det er likevel lydmessig to forskjellige forsterkere de beskriver. Jeg har hatt begge forsterkerne i huset, en MI9 før innspilling og en MI9 etter innspilling. Jeg husker ikke om det kommer fram i bladet, men Rognlien må ha testet MI9 før Myrvold. Forsterkeren er han beskriver er faktisk ikke ferdig innspilt.

Interesserte kan lese omtalene fra både Rognlien og Myrvold av effektforsterkeren MI 9 i Fidelity nr 42 (2010): http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

Fikk også en ny bekreftelse vedr innspilling da min Modwrigtht Transporter etter to års drift brått hadde en defekt strømforsyning. Jeg fikk tilsendt en ny identisk strømforsyning fra Modwright i USA, forøvrig helt gratis. Da den nye var montert i Transporteren tok mer enn to lange uker før lydbildet var på plass igjen mht. oppløsning, dynamikk, kontraster og "riktig" klang etc. i lydbildet. For meg er det klart at skiftet av den ganske massive strømforsyningen gjorde det nødvendig med ny innspilling.
I MI9 er det også en ekstra massiv strømforsyning.

Min interesse og kunnskap om hi-fikomponenters indre og deres elektronikk er relativt ringe og jeg kan ikke påberope meg å kunne forklare noe som helst på det nivået.

Jeg tror heller ikke mine ører eller generelle sanseapparat er spesielt utviklet. Jeg har gjort meg noen erfaringer, jeg vet hva jeg lytter etter og hvilke lydpreferanser jeg har i dag. Dette har endret seg en del gjennom årene.

I min verden har innspilling fortsatt en hensikt i de fleste tilfeller. Noen ganger er det snakk om dramatiske endringer. Andre ganger er det så subtilt at det er vanskelig å ordlegge, det kan være minimale endringer man kan ane kanskje spesielt med hensyn til oppløsing og klang. Det låter bare bedre og riktigere i egne ørere og man vet ikke 100% om det er innbilning eller ikke. Dagens psykologi og hjerneforskning støtter faktisk begge ståstedene; både at vi mennesker skaper og innbiller oss mye mer enn vi tror og at vi også kan sanse langt mer enn vi er bevisste.

Så spørsmålet om innspilling er viktig/reelt eller ikke blir jo heldigvis ikke noe problem om man ikke tror det, legger vekt på det eller hører det selv. Vi som praktiserer en mer intensiv innspilling av komponenter kommer sikkert til å ta oss bryderiet med det videre også. Lykke til med spennende og rike opplevelser, måtte det være i fantasi eller virkelighet, i Hi-Fi- eller andre verdener!

A
 

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Send en forsterker, komponenter eller hva som helst til en skikkelig grundig kvalitetsstest. Send feks noen kabler, noen transistorer og et par transformaterer til NASA.
Gjett hva de gjør med komponenter som endrer egenskaper eller karakteristikk etter inbrenning :)

Det finnes mye rart mellom himmel og jord. Som feks kondensatorer. Her endrer verdiene seg den første tiden etter at de har blitt tatt i bruk. Så det er faktisk fullt mulig å høre forskjeller her.
Om det er mulig å høre forskjell på kondensatorer er også noe man diskuterer, men for de som ikke tror det.. ta frem loddebolten og prøv selv.

Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.127
Antall liker
729
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal man blande inn NASA i alt mulig? De driver med romfart; digre rakettmotorer og sensorer som måler på lys, gass og diverse greier. De driver vel ikke en hifi-avdeling som ingen vet om?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
BerntJ skrev:
Du har vel noen dager til bytte ifølge kjøpsloven om du ikke liker boksen. Gi den tid.
VH. Bernt
Har han? Det tror jeg ikke. Kjøpt er kjøpt, men på postordrekjøp har man 14 dagers angrefrist.
 

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
forman skrev:
Send en forsterker, komponenter eller hva som helst til en skikkelig grundig kvalitetsstest. Send feks noen kabler, noen transistorer og et par transformaterer til NASA.
Gjett hva de gjør med komponenter som endrer egenskaper eller karakteristikk etter inbrenning :)

Det finnes mye rart mellom himmel og jord. Som feks kondensatorer. Her endrer verdiene seg den første tiden etter at de har blitt tatt i bruk. Så det er faktisk fullt mulig å høre forskjeller her.
Om det er mulig å høre forskjell på kondensatorer er også noe man diskuterer, men for de som ikke tror det.. ta frem loddebolten og prøv selv.

Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
NASA-lignelsen er kanskje ikke så dum: NASA brukes som et eksempel på en ektremt avansert teknologiutviklingsorganisasjon.

Uansett hvor godt man er satt opp med laboratoriefasiliteter og spesialister er det alltid en rekke ukjente faktorer i spill. Å måle absolutt alt er dels teknisk umulig og dels for dyrt. En erfaren utviklingsingeniør sørger alltid for å ta høyde for mulige ukjente faktorer ved å gjøre alt mest mulig likt fra forsøk til forsøk. For eksempel regnes det som god skikk å la samme person utføre samme prosedyre i de forskjellige forsøkene i en serie, selv om prosedyren er meget detaljert beskrevet og man har andre, like kompetente folk tilgjengelige.

Det behøver ikke være noen motsetning mellom den praktiske tilnærmelsen (basert på erfaring og håndverk) og den vitenskapelige. Den beste teknologiutviklingen skjer der man klarer å kombinere de to. Det er krevende og dyrt og bygge miljøer der denne synergien utnyttes godt, både fordi man trenger laboratorieinfrastruktur og fordi man må rekruttere førsteklasses håndverkere, teknikere og teoretikere - og få dem til å respektere hverandre og gjøre hverandre gode. Dette gjelder selv for teknologiområder der sansning og følelser spiller liten rolle. I hifi blir det ennå mer komplisert.

I en annen tråd ble det skissert hvordan en forsterkers transferfunksjon kan måles med all ønskelig nøyaktighet. Det skulle dermed gå an å måle hvor stor del av innspillingen som har med selve forsterkeren å gjøre. Det er nok ikke så mange forsterkerprodusenter som gjør det, og det er gode økonomiske grunner til at det er sånn. Ut fra generell fysisk kunnskap er det ikke så vanskelig å tro på at det skjer en endring i transferfunksjonen som følge av temperaturforløpet: gradvis oppvarming når forsterkeren står påslått med tomgangsstrøm; temperatursykluser ettersom man spiller høyere og lavere etc., men ettersom ører og hjerner ikke kan måles på samme vis blir det alltid en masse synsing igjen - og dermed blir det plass til oss alle på forumet :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Takk for mange svar :)
Jeg selv (elektronikkutdannet) vet at diverse enkeltkomponenter kan forandre verdier over tid, og velger og tro at dette er noe som kan registreres i lyden. Men er usikker på om dette kan skje så fort som over noen døgn.

Jeg har kjøpt forsterkeren i butikk = ingen byttegaranti til de som lurte.

Jeg har satt forsterkeren på kontinuerlig spilling i natt, og den skal få fortsette å spiller utover dagen.
Så får vi se om jeg kan registrere noen forandring. Hvis ikke så har jeg kjøper på mine EC høytalere.

Desverre få som har noen erfaring med i22 siden den er såpass ny (med tanke på matching av høytalere)
 
Topp Bunn