Spille inn forsterker? Er det noe i dette?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Takk for flotte innlegg Atman og onkeljonny :)

Vanlig praksis fra min tid i hifi-butikk var å spille inn produktene før vi demonstrerte de. Til dels store forskjeller. Ikke alltid, men i mange tilfeller. Høyttalere og forsterkere spesiellt, men også cd-spillere og dac-er. Vi hadde selvsagt muligheten til å sammenligne helt "ferske" varer med innspillte. Ikke vanskelig å høre forskjeller.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Etter det jeg har skjønt, så skyldes problemet statiske ladninger som ligger lagret i dielektrumet når komponentene kommer fra fabrikken. Når systemet har spilt en stund, blir de positive ladningene fra dielektrumet gradvis nøytralisert og lyden høres "varmere" ut. Når systemet står i ro igjen, begynner statiske ladninger gradvis å lade seg opp igjen osv...

Bill Low fra Audioquest mener problematikken skyldes ulineære faseforskyvninger:

"I know you have noticed, and I hope your readers have all noticed, that when they leave their electronics turned on all the time, the system sounds better. This effect is almost entirely due to decreasing the amount of nonlinear phase errors caused by circuit board materials, capacitors, dielectric inside of an FET or transistor, insulation on wires inside and outside of the hardware, and in the very big and distortion-causing capacitors inside of loudspeaker crossovers.

Well, the dielectric properties of a wire’s insulation are not usually so severe, but they can be dramatic. In other applications, at much higher frequencies and over longer lengths, the absorption and loss of energy due to dielectric can be fatal. The specification of “dielectric constant” is most often used to describe a material’s interference with signal amplitude. However, in our world of fairly short cables carrying audio frequencies, dielectric constant is more deceiving than helpful. Amplitude loss due to dielectric is trivial to irrelevant. But a 10-octave audio signal is incredibly difficult to move around without interfering with its information content—information that is all about frequency and time relationships. Dielectric specifics such as “propagation delay” get a little closer to the truth of our problem. Propagation delay is specified as a percent of the speed of light. A very well designed 75-ohm coax has a propagation speed just over 80% of the speed of light. But think about it. What difference would it make if it took a minute for the music to come through a cable? It would be like using an early SACD player that took a minute before the music started. As long as the music all arrived undistorted, so what if it came a little late?

What propagation delay does hint at is that dielectric slows down a signal. Much the way shampoo slows down a coin dropped in it, so does insulation slow down the magnetic field of an audio signal and, therefore, slows down the signal itself. Again, this effect alone would be no problem. Unfortunately, the slow-down, time delay or phase distortion is nonlinear. The degree of time delay is different for different frequencies and for different amplitudes, wreaking havoc on a 10-octave signal of ever-changing amplitude. For generations, cable design engineers have sought to minimize dielectric-induced problems, whether loss of amplitude or distortion, by using better dielectric materials and less of them. “Better” for some applications is not better for others. Sometimes a material that causes less loss of amplitude causes more nonlinear phase errors. This trade-off explains why Teflon is so controversial as a dielectric material. Good for a circuit board, bad for a capacitor, good and bad as wire insulation. Ever heard terms like “cold and analytical” applied to some equipment? Take a look at the variety of dielectric materials used throughout the signal path and you will often find the explanation."
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.004
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Valentino skrev:
Innspillingen går fort. Det er utspillingen som tar tid.
Premie for dette innlegget. Det mest zaklige jeg har registrert i denne tråden til nå! :D
 
M

musicus

Gjest
Atman skrev:
Alltid spennende å høre hvordan folk tenker om lyd ved innspilling av komponenter, skifte av kabler etc. For min del er jeg overbevist om at innspilling av komponenter utover stabilisering av driftstemperatur er et faktum og er markant hørbart.... på en god del komponenter.

Tilvenning av lydbilde og varianter av innbilning og påvirkning er selvsagt også meget relevante forhold å ta høyde for. Det er til dels mye selvhypnose og suggesjoner i denne hobbyen. Audiofili er spennende på svært mange nivåer fra et psykologisk standpunkt. I bunn og grunn handler dette som så mye annet veldig mye om hva vi har lært og hva vi velger å tro på. Videre hvordan vi tolker det vi har opplevd.

Som regel er det slik at først når man får en personlig erfaring er man villig til å endre oppfatning eller tro. Det krever også en viss ydmykhet. Har man har man ikke særlig tro på endring, spesielt om man er ekstra trassig i sitt standpunkt nok klarer man ofte ikke høre endringer nærmest uansett. Likeså motsatt, at man kan insistere på at ikke eksisterende endringer i lydbildet faktisk lett kan høres.

I tillegg må vi faktisk ta hensyn til hvordan vi som mennesker er formet, både rent fysisk, biologisk og psykologisk. Vi har hardware og software på lyttersiden også. Vi har både bevisste og ubevisste lyttevaner og preferanser, samt at noen faktisk har mer følsomt lytteapparat enn andre. Vi vet jo at enkelte mennesker har spesielt utviklede sanser. Når det gjelder syn og smaksans blir det mer målbart. I psykologien vet vi også at enkelte har et klarere minne og kan gjenta flere detaljer i diverse tester av av sansene våre. Enkelte personer har beviselig større evne enn andre til å registrere, huske og gjøre rede for sanseopplevelser. Man har et rikere og klarere minne både i et kortere og lengre tidsperspektiv. Hvem av medlemmene på forumet som er ekstra velsignet med slike gaver eller har trent opp slike evner når det gjelder oppfattelse av lydbilde, klangfarger osv er en helt annen sak.

Disse kommentarene er forøvrig skrevet på generelt grunnlag og er ikke rettet mot noen spesifikke bidragsytere i denne tråden eller andre medlemmer av forumet. Jeg har respekt for alles erfaringer og opplevelser. Det at ikke alle sannheter er avslørt her i verden og at alle har rett til sine erfaringer og meninger er noe av det som gjør det spennende å leve.

Mer konkret om temaet i tråden... Selv legger jeg nesten alltid inn en innspillingsperiode når jeg tester ut komponenter til egne oppsett. Noen ganger følger jeg aktivt med. Det kan være spennende om jeg har tid til å være oppmerksom og lytte fra dag til dag. Det er i min erfaring verdt tiden å gjøre en innspilling av komponenten. Spesielt om man vurderer en større investering eller virkelig vurdere hva komponenten kan levere for deg. Så får man heller diskutere om det er snakk om tilspilling av ørene eller komponentene. Det kan bli mye bryderi eller koste veldig dyrt når komponenten faktisk endrer lydkarakter når det kommer til matching og sammensetting av oppsettet.

Raskt ut fra egne erfaringer er det på forsterkersiden effekttrinnet Musical Innovation MI9 og på kildesiden, Modwright Transporter som kanskje endret seg mest gjennom innspillingsfasen. Jeg skal ikke gå i detaljer her. Men om man leser omtalene av MI9 i Fidelity nr 42, som må sies å være ganske så forskjellige, får man et eksempel på hva som kan skje med en komponent gjennom innspilling. Begge disse beskrivelsene er meget treffende og jeg er ening med begge testerne. De beskriver lyden fra komponenten slik jeg selv har erfart. Testerne har hatt forskjellige oppsett og rom som kan utgjøre variasjoner, men det er likevel lydmessig to forskjellige forsterkere de beskriver. Jeg har hatt begge forsterkerne i huset, en MI9 før innspilling og en MI9 etter innspilling. Jeg husker ikke om det kommer fram i bladet, men Rognlien må ha testet MI9 før Myrvold. Forsterkeren er han beskriver er faktisk ikke ferdig innspilt.

Interesserte kan lese omtalene fra både Rognlien og Myrvold av effektforsterkeren MI 9 i Fidelity nr 42 (2010): http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

Fikk også en ny bekreftelse vedr innspilling da min Modwrigtht Transporter etter to års drift brått hadde en defekt strømforsyning. Jeg fikk tilsendt en ny identisk strømforsyning fra Modwright i USA, forøvrig helt gratis. Da den nye var montert i Transporteren tok mer enn to lange uker før lydbildet var på plass igjen mht. oppløsning, dynamikk, kontraster og "riktig" klang etc. i lydbildet. For meg er det klart at skiftet av den ganske massive strømforsyningen gjorde det nødvendig med ny innspilling.
I MI9 er det også en ekstra massiv strømforsyning.

Min interesse og kunnskap om hi-fikomponenters indre og deres elektronikk er relativt ringe og jeg kan ikke påberope meg å kunne forklare noe som helst på det nivået.

Jeg tror heller ikke mine ører eller generelle sanseapparat er spesielt utviklet. Jeg har gjort meg noen erfaringer, jeg vet hva jeg lytter etter og hvilke lydpreferanser jeg har i dag. Dette har endret seg en del gjennom årene.

I min verden har innspilling fortsatt en hensikt i de fleste tilfeller. Noen ganger er det snakk om dramatiske endringer. Andre ganger er det så subtilt at det er vanskelig å ordlegge, det kan være minimale endringer man kan ane kanskje spesielt med hensyn til oppløsing og klang. Det låter bare bedre og riktigere i egne ørere og man vet ikke 100% om det er innbilning eller ikke. Dagens psykologi og hjerneforskning støtter faktisk begge ståstedene; både at vi mennesker skaper og innbiller oss mye mer enn vi tror og at vi også kan sanse langt mer enn vi er bevisste.

Så spørsmålet om innspilling er viktig/reelt eller ikke blir jo heldigvis ikke noe problem om man ikke tror det, legger vekt på det eller hører det selv. Vi som praktiserer en mer intensiv innspilling av komponenter kommer sikkert til å ta oss bryderiet med det videre også. Lykke til med spennende og rike opplevelser, måtte det være i fantasi eller virkelighet, i Hi-Fi- eller andre verdener!

A
Trådens mest tankevekkende og gjennomtenkte innlegg Atman og en glimrende spot on konklusjon..

"Så spørsmålet om innspilling er viktig/reelt eller ikke blir jo heldigvis ikke noe problem om man ikke tror det, legger vekt på det eller hører det selv.

Hifilivet er igrunn ganske enkelt, hvorfor komplisere det? opplever man subjektiv forbedring så er det vel en forbedring, for deg selv, den kollektive enigheten som mange synes være målet å strebe etter finner man vel ikke alikevel siden mye av det meste fortolkes og sanses mellom øra på den enkelte.

Innspilling, placebo? njeeeei kanskje ikke så ofte som det ropes på iaf, tror fler enn de tror drabbes av denne...



mvh
musicus som skal teste fabrikk innspillt og testet forsterker de nærmeste ukene....
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
forman skrev:
Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
Er det vekselstrøm-signal som går gjennom høyttalerkablene??
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
VilhelmW skrev:
forman skrev:
Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
Er det vekselstrøm-signal som går gjennom høyttalerkablene??
I hvert fall helt til du får full klipping og brenner av spolene :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
VilhelmW skrev:
forman skrev:
Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
Er det vekselstrøm-signal som går gjennom høyttalerkablene??
Ganske riktig: vekselstrøm. Det hadde ikke blitt mye frem-og-tilbake-bevegelse av høyttalermebranene med likestrøm - og heller ingen lyd - de hadde bare beveget seg til et ytterpunkt og blitt stående der inntil likestrømmen blir slått av eller snur.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
forman skrev:
Send en forsterker, komponenter eller hva som helst til en skikkelig grundig kvalitetsstest. Send feks noen kabler, noen transistorer og et par transformaterer til NASA.
Gjett hva de gjør med komponenter som endrer egenskaper eller karakteristikk etter inbrenning :)

Det finnes mye rart mellom himmel og jord. Som feks kondensatorer. Her endrer verdiene seg den første tiden etter at de har blitt tatt i bruk. Så det er faktisk fullt mulig å høre forskjeller her.
Om det er mulig å høre forskjell på kondensatorer er også noe man diskuterer, men for de som ikke tror det.. ta frem loddebolten og prøv selv.

Problemet slik jeg ser det, er at det er så mye svada der ute, at det er vanskelig å vite for de som ikke har tid eller ikke gidder å sette seg inn i alt.

Høytalerkabler som er retningsbestemte er et godt eksempel på noe jeg ikke skjønner en dritt av. Hvordan kan det være en bestemt retning på et vekselstrømsignal? Retningen endrer seg jo mange tusen ganger i sekundet ???
Nasa?
Hadde dei hatt svaret på alt, hadde vi reist fra galakse til galakse. + i tid og rom.
Selv om du ser på det som svada er ikke det nødvendigvis riktig.
Og du trenger ikke skjønne alt for at det er riktig, gjør du vel?
Skjønner du hvorfor partikkler kan gå kjappere enn lyset? Det er nå bevist og det åpner nå seg en
spennende verden i fremtiden.

Det blir og spennende om enn kan bekrefte eller avkrefte f.eks om en kabel kan lages retningsbestemt, om en forsterker forandrer lyden osv.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
sirop skrev:
Takk for mange svar :)
Jeg selv (elektronikkutdannet) vet at diverse enkeltkomponenter kan forandre verdier over tid, og velger og tro at dette er noe som kan registreres i lyden. Men er usikker på om dette kan skje så fort som over noen døgn.

Jeg har kjøpt forsterkeren i butikk = ingen byttegaranti til de som lurte.

Jeg har satt forsterkeren på kontinuerlig spilling i natt, og den skal få fortsette å spiller utover dagen.
Så får vi se om jeg kan registrere noen forandring. Hvis ikke så har jeg kjøper på mine EC høytalere.

Desverre få som har noen erfaring med i22 siden den er såpass ny (med tanke på matching av høytalere)
Spurde en elektriker i sommer om han trodde det var forskjeller på lyden i høyttalerkabler?

Selvfølgelig er det forskjeller sa han, og det kan også måles.
Men det har vi jo fått bevist både her og på et annet forum.
Loddinger da..nyloddinger må vel gå seg til og?
 
M

Mr-T

Gjest
En leder kan lages retningsbestemt, men normalt kaller vi noe sånt for en diode eller halvleder. Den leder strøm bare i en retning. Og en slik kabel vil ingen ha til å kjøre et audiosignal (som er vekselstrøm) gjennom i hvertfall.....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
En leder kan lages retningsbestemt, men normalt kaller vi noe sånt for en diode eller halvleder. Den leder strøm bare i en retning. Og en slik kabel vil ingen ha til å kjøre et audiosignal (som er vekselstrøm) gjennom i hvertfall.....

Joda, men nå tenkte vi mer vandlig ledning, om det har noe for seg?
 
M

Mr-T

Gjest
En vanlig ledning er ikke retningsbestemt siden den kan lede strøm i begge retninger. Ganske åpenbart spør du meg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
En vanlig ledning er ikke retningsbestemt siden den kan lede strøm i begge retninger. Ganske åpenbart spør du meg.
Enig, men en som er laget for å lede best 1 vei? Bare spør jeg.. nei er ingen forklaring, for då må vi få forklaring på hvorfor ikke.
Tilbake til forsterker. Hvorfor er lyden forferdelig pipendes og skrikendes etter kondisbytter, for å bli den samme som før, etter 4 timer?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mr-T skrev:
En vanlig ledning er ikke retningsbestemt siden den kan lede strøm i begge retninger. Ganske åpenbart spør du meg.
Joda, jeg er faktisk klar over at det er vekselstrøm - det var en aldri så liten "provokasjon", men jeg glemte smilefjeset.. ;D

Men hvis retningen ikke har noe å si, hvorfor merker de aller fleste kabelprodusenter kablene sine med en pil? Lydig og veldressert ( og sikkert lettlurt også ) som jeg jo er, har jeg alltid rigga kablene med pila fra kilden mot forsterker og høyttalere. Har aldri prøvd de motsatt vei, men det er jo fort gjort for de som gidder. Kanskje jeg tar meg umaken en dag..

Tilbake til forsterkere; jeg oppfatter lydbildet som noe "magrere" og mindre dynamisk de første timene etter oppvarming - da snakker jeg om de få gangene som forsterkeren har vært avslått, blitt påslått igjen OG varm. Så går det seg til. Hva er det som gjør dette? Tilvenning??

NB: Jeg er alvorlig nå, sånn passe i alle fall.
 
M

Mr-T

Gjest
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
Njææ..kanskje..

Vis en tenker seg en smelter og lager en leder fra eit pungt.. Da blir den smeltet ut av en lite hull, en vei hele tiden. Kan ikke støpingen da legge seg utover, slik at det er mikroskopiske bøyd/støpt en vei, vis du skjønner?
Omtrent som ei kongle. Vil ikke det ha noe å si? For oss mennesker ville et sånt tereng hatt mye å si på farten, hvilken vei vi tok. :)
 
M

Mr-T

Gjest
Strømmen "tar" ikke en vei gjennom kabelen. Elektronene står der hele tida de. Det er når vi dytter på elektroner ett sted at vi kan få de ut igjen et annet sted, men det er ikke de samme elektronene vi dytter inn som kommer ut.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lovemusikk skrev:
Mr-T skrev:
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
Njææ..kanskje..

Vis en tenker seg en smelter og lager en leder fra eit pungt.. Da blir den smeltet ut av en lite hull, en vei hele tiden. Kan ikke støpingen da legge seg utover, slik at det er mikroskopiske bøyd/støpt en vei, vis du skjønner?
Omtrent som ei kongle. Vil ikke det ha noe å si? For oss mennesker ville et sånt tereng hatt mye å si på farten, hvilken vei vi tok. :)
Du har et poeng der. Krystallstrukturen avhenger av hvordan tråden trekkes - og kan sånn sett bli retningsavhengig. Pilene har som misjon å berolige våre audiofile nerver i forhold til dette - men strømmen skal jo tilbake også - og i løpet av en sånn frem-og-tilbake-syklus blir det sikkert ikke så stor forskjell for de fleste av oss. Men kjekt å koble likt - for sikkerhets skyld. En annen misjon som disse pilene har - og den er kan hende viktigere - er i forhold til skjerming. Noen kabler har skjermingen tilkoblet bare i den ene enden - og da kan det være et større poeng å koble likt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
Strømmen "tar" ikke en vei gjennom kabelen. Elektronene står der hele tida de. Det er når vi dytter på elektroner ett sted at vi kan få de ut igjen et annet sted, men det er ikke de samme elektronene vi dytter inn som kommer ut.
Neida, men når en dytter flere inn i kabelen fra forsterkeren, dvs strøm, må jo noe komme ut i høyttalerenden. Vil ikke det ha noe å si på kjappe lyder? Jeg opplever sølv som en kjappere kabel, riktig eller bare fantasi?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
lovemusikk skrev:
Mr-T skrev:
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
Njææ..kanskje..

Vis en tenker seg en smelter og lager en leder fra eit pungt.. Da blir den smeltet ut av en lite hull, en vei hele tiden. Kan ikke støpingen da legge seg utover, slik at det er mikroskopiske bøyd/støpt en vei, vis du skjønner?
Omtrent som ei kongle. Vil ikke det ha noe å si? For oss mennesker ville et sånt tereng hatt mye å si på farten, hvilken vei vi tok. :)
Du har et poeng der. Krystallstrukturen avhenger av hvordan tråden trekkes - og kan sånn sett bli retningsavhengig. Pilene har som misjon å berolige våre audiofile nerver i forhold til dette - men strømmen skal jo tilbake også - og i løpet av en sånn frem-og-tilbake-syklus blir det sikkert ikke så stor forskjell for de fleste av oss. Men kjekt å koble likt - for sikkerhets skyld. En annen misjon som disse pilene har - og den er kan hende viktigere - er i forhold til skjerming. Noen kabler har skjermingen tilkoblet bare i den ene enden - og da kan det være et større poeng å koble likt.

Ja, hadde ikke tenkt på at den skal gå begge veier liksom..
Men dette svaret ditt virket mer som et svar ja. Takk for det.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mr-T skrev:
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
Min hageslange virker retningsbestemt med rykk på fra krana på i den ene enden og hull i den andre :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.270
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Mr-T skrev:
En ledning er laget av metall, og strøm er elektronvandring i metallet, strømmen "går" sånn sett ikke, den bare forplanter seg. Tenk deg en hageslange full av vann som det er satt trykk på fra krana på et vilkårlig sted, og du hakker hull i slangen. Der du lager hull vil det komme vann. Akkurat sånn fungerer en ledning også, der du kobler på, der vil det være et signal (så fremt en signalkilde kobles på kabelen et sted).

På same måte som at en hageslange ikke er retningsbestemt er også en ledning det.

Det var en enkel forklaring som jeg tror holder vann (!!).
Min hageslange virker retningsbestemt med rykk på fra krana på i den ene enden og hull i den andre :)
Spyler den dårligere hvis du kobler den andre enden til krana i stedet? ;)

Fra spøl til alvor: Vannslanger og elektriske ledere kan ikke sammenliknes.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Mye morsom lesning her om strøm og hageslanger. En annen sammenlikning er dominobrikker, men det tar jo forbasket lang tid å sette dem opp hver gang strømmen skal snus! ;D
For øvrig har leg lest meg til at elektrostater både skal ha likestrøm og vekselstrøm. Så da så!

Ellers er løsningen selvfølgelig å kjøre fullbalansert hele veien! Da går det ikke an å koble feil, med mindre man krysser kablene.
 
Topp Bunn