Alltid spennende å høre hvordan folk tenker om lyd ved innspilling av komponenter, skifte av kabler etc. For min del er jeg overbevist om at innspilling av komponenter utover stabilisering av driftstemperatur er et faktum og er markant hørbart.... på en god del komponenter.
Tilvenning av lydbilde og varianter av innbilning og påvirkning er selvsagt også meget relevante forhold å ta høyde for. Det er til dels mye selvhypnose og suggesjoner i denne hobbyen. Audiofili er spennende på svært mange nivåer fra et psykologisk standpunkt. I bunn og grunn handler dette som så mye annet veldig mye om hva vi har lært og hva vi velger å tro på. Videre hvordan vi tolker det vi har opplevd.
Som regel er det slik at først når man får en personlig erfaring er man villig til å endre oppfatning eller tro. Det krever også en viss ydmykhet. Har man har man ikke særlig tro på endring, spesielt om man er ekstra trassig i sitt standpunkt nok klarer man ofte ikke høre endringer nærmest uansett. Likeså motsatt, at man kan insistere på at ikke eksisterende endringer i lydbildet faktisk lett kan høres.
I tillegg må vi faktisk ta hensyn til hvordan vi som mennesker er formet, både rent fysisk, biologisk og psykologisk. Vi har hardware og software på lyttersiden også. Vi har både bevisste og ubevisste lyttevaner og preferanser, samt at noen faktisk har mer følsomt lytteapparat enn andre. Vi vet jo at enkelte mennesker har spesielt utviklede sanser. Når det gjelder syn og smaksans blir det mer målbart. I psykologien vet vi også at enkelte har et klarere minne og kan gjenta flere detaljer i diverse tester av av sansene våre. Enkelte personer har beviselig større evne enn andre til å registrere, huske og gjøre rede for sanseopplevelser. Man har et rikere og klarere minne både i et kortere og lengre tidsperspektiv. Hvem av medlemmene på forumet som er ekstra velsignet med slike gaver eller har trent opp slike evner når det gjelder oppfattelse av lydbilde, klangfarger osv er en helt annen sak.
Disse kommentarene er forøvrig skrevet på generelt grunnlag og er ikke rettet mot noen spesifikke bidragsytere i denne tråden eller andre medlemmer av forumet. Jeg har respekt for alles erfaringer og opplevelser. Det at ikke alle sannheter er avslørt her i verden og at alle har rett til sine erfaringer og meninger er noe av det som gjør det spennende å leve.
Mer konkret om temaet i tråden... Selv legger jeg nesten alltid inn en innspillingsperiode når jeg tester ut komponenter til egne oppsett. Noen ganger følger jeg aktivt med. Det kan være spennende om jeg har tid til å være oppmerksom og lytte fra dag til dag. Det er i min erfaring verdt tiden å gjøre en innspilling av komponenten. Spesielt om man vurderer en større investering eller virkelig vurdere hva komponenten kan levere for deg. Så får man heller diskutere om det er snakk om tilspilling av ørene eller komponentene. Det kan bli mye bryderi eller koste veldig dyrt når komponenten faktisk endrer lydkarakter når det kommer til matching og sammensetting av oppsettet.
Raskt ut fra egne erfaringer er det på forsterkersiden effekttrinnet Musical Innovation MI9 og på kildesiden, Modwright Transporter som kanskje endret seg mest gjennom innspillingsfasen. Jeg skal ikke gå i detaljer her. Men om man leser omtalene av MI9 i Fidelity nr 42, som må sies å være ganske så forskjellige, får man et eksempel på hva som kan skje med en komponent gjennom innspilling. Begge disse beskrivelsene er meget treffende og jeg er ening med begge testerne. De beskriver lyden fra komponenten slik jeg selv har erfart. Testerne har hatt forskjellige oppsett og rom som kan utgjøre variasjoner, men det er likevel lydmessig to forskjellige forsterkere de beskriver. Jeg har hatt begge forsterkerne i huset, en MI9 før innspilling og en MI9 etter innspilling. Jeg husker ikke om det kommer fram i bladet, men Rognlien må ha testet MI9 før Myrvold. Forsterkeren er han beskriver er faktisk ikke ferdig innspilt.
Interesserte kan lese omtalene fra både Rognlien og Myrvold av effektforsterkeren MI 9 i Fidelity nr 42 (2010):
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf
Fikk også en ny bekreftelse vedr innspilling da min Modwrigtht Transporter etter to års drift brått hadde en defekt strømforsyning. Jeg fikk tilsendt en ny identisk strømforsyning fra Modwright i USA, forøvrig helt gratis. Da den nye var montert i Transporteren tok mer enn to lange uker før lydbildet var på plass igjen mht. oppløsning, dynamikk, kontraster og "riktig" klang etc. i lydbildet. For meg er det klart at skiftet av den ganske massive strømforsyningen gjorde det nødvendig med ny innspilling.
I MI9 er det også en ekstra massiv strømforsyning.
Min interesse og kunnskap om hi-fikomponenters indre og deres elektronikk er relativt ringe og jeg kan ikke påberope meg å kunne forklare noe som helst på det nivået.
Jeg tror heller ikke mine ører eller generelle sanseapparat er spesielt utviklet. Jeg har gjort meg noen erfaringer, jeg vet hva jeg lytter etter og hvilke lydpreferanser jeg har i dag. Dette har endret seg en del gjennom årene.
I min verden har innspilling fortsatt en hensikt i de fleste tilfeller. Noen ganger er det snakk om dramatiske endringer. Andre ganger er det så subtilt at det er vanskelig å ordlegge, det kan være minimale endringer man kan ane kanskje spesielt med hensyn til oppløsing og klang. Det låter bare bedre og riktigere i egne ørere og man vet ikke 100% om det er innbilning eller ikke. Dagens psykologi og hjerneforskning støtter faktisk begge ståstedene; både at vi mennesker skaper og innbiller oss mye mer enn vi tror og at vi også kan sanse langt mer enn vi er bevisste.
Så spørsmålet om innspilling er viktig/reelt eller ikke blir jo heldigvis ikke noe problem om man ikke tror det, legger vekt på det eller hører det selv. Vi som praktiserer en mer intensiv innspilling av komponenter kommer sikkert til å ta oss bryderiet med det videre også. Lykke til med spennende og rike opplevelser, måtte det være i fantasi eller virkelighet, i Hi-Fi- eller andre verdener!
A