Spisse sss'er - Mastering eller?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei

Har i den siste tiden gjort endel endringer i anlegget mitt som har gjort at lyden har blitt merkbart åpnere. Men som en konsekvens av dette blir jeg mere oppmerksom på spisse sss'er. Dette er litt plagsom og ikke kult å høre på. Så blir det til at man fokuserer og irriterer seg over det :) Mange plater er helt ok, men noen skjærer litt for mye. Det jeg lurer på er om dette er slik fra masteringen, og at det slipper for lett gjennom på anlegget mitt, eller om jeg har for høyt nivå i diskanten (og bør dempe den litt).
Plater som jeg sliter med: De fleste David Sylvian's, Coldplay X&Y (noen sanger), Siri Svale ++
Noen som er ok: Chet Baker (As times go by), Genesis (Trick of a tale), Zappa

Nå har jeg begynt å fokusere på dette når jeg hører på radio og tv andre steder også. Spesielt nyere innspillinger høres en betoning på ssss'ene som klart kan være generende om man har ett oppløst annlegg.

Jeg ser litt bort fra akustikken i stua mi nå (selv om den kan hjelpe). Jeg har lyttet med øret helt inntill på lavt nivå, og den samme betoningen er der fortsatt.

Hva mener lydteknikerene her?
Kan dere anbefale plater som er dønn nøytrale, slik at jeg kan gjøre en kalibrering av diskantnivået?

Mvh
Bjørn
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Siri's Svale Band - Blackbird har nok noen lett overstyrte s'er i blant i vokalen, men ellers synes jeg det er en utrolig flott plate. Bruker bassgangene i den en del for å bedømme om bassgjengivelsen er jevn i det meste av bassområdet.
De andre platene du nevner har jeg ikke noe forhold til.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
sørg først for å rense hodet ;)

dette er typisk noe som setter seg og ødelegger musikken for en.

dra på besøk til kompiser og avstem med lyden i deres anlegg.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hei,

Ja dette er et problem, SSSSpeSSSSielt på nyere innSSSSpillinger, et reSSSSSultat av overdreven limiting og komprimering, SSSamt generellt mye diSSSSkant.

Jeg SSSSSitter å hører på en Frank SSSSinatra SSSSSamleplate...

Bruk gjerne låta "it waSSSS a very good year" SSSSom ekSSSSempel på en låt med helt paSSSSe avSSSStemte SSSSiblianSSSSer.

Det er en SSSS mot SSSSlutten SSSOm er lit drøy etter min mening.

Mannen har utpreget SSSterke SSSSer men det blir ikke plagSSSSomt på denne låta.



(Sammenlign gjerne låta med  Mackie Messer fra samme plate, så kan en høre en del om hvilket inspillingshåndverk hva angår akustisk musikk som gikk tapt iløpet av et pat tiår!)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg synes virkelig det har bedret seg siden 80-tallet, da bassen omtrent var fraværende og miksen så spiss det gikk an for å overbevise alle om "detaljeringen i det nye, flotte CD-mediet".

Skal ikke uttale meg om prosessen for å spille inn LP-plater, men dagens kvalitetsinnspillinger av CD-plater (snakker ikke om de overkomprimerte pop-utgivelsene) er betydelig bedre balansert tonalt enn de første CD-utgivelsene.
 
B

bamsemann

Gjest
Hei

Har i den siste tiden gjort endel endringer i anlegget mitt som har gjort at lyden har blitt merkbart åpnere. Men som en konsekvens av dette blir jeg mere oppmerksom på spisse sss'er. Dette er litt plagsom og ikke kult å høre på. Så blir det til at man fokuserer og irriterer seg over det :) Mange plater er helt ok, men noen skjærer litt for mye. Det jeg lurer på er om dette er slik fra masteringen, og at det slipper for lett gjennom på anlegget mitt, eller om jeg har for høyt nivå i diskanten (og bør dempe den litt).
Plater som jeg sliter med: De fleste David Sylvian's, Coldplay X&Y (noen sanger), Siri Svale ++
Noen som er ok: Chet Baker (As times go by), Genesis (Trick of a tale), Zappa

Nå har jeg begynt å fokusere på dette når jeg hører på radio og tv andre steder også. Spesielt nyere innspillinger høres en betoning på ssss'ene som klart kan være generende om man har ett oppløst annlegg.

Jeg ser litt bort fra akustikken i stua mi nå (selv om den kan hjelpe). Jeg har lyttet med øret helt inntill på lavt nivå, og den samme betoningen er der fortsatt.

Hva mener lydteknikerene her?
Kan dere anbefale plater som er dønn nøytrale, slik at jeg kan gjøre en kalibrering av diskantnivået?

Mvh
Bjørn
Der har jeg vært selv for en 10-15 år siden, og det er grusomt! Disse s lydene brenner seg fast, uff og uff, tror nok du må tveake deg tilbake slik at du får kontroll på s lydene. Bruk gjerne duplex ride m Sidsel Endresen, du skal høre s lydene tydlig, men de skal ikke stikke i øra, for du kontroll på s lydene her er alt i orden. m.v.h. Bamsemann ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei,

Ja dette er et problem, SSSSpeSSSSielt på nyere innSSSSpillinger, et reSSSSSultat av overdreven limiting og komprimering, SSSamt generellt mye diSSSSkant.

Jeg SSSSSitter å hører på en Frank SSSSinatra SSSSSamleplate...

Bruk gjerne låta "it waSSSS a very good year" SSSSom ekSSSSempel på en låt med helt paSSSSe avSSSStemte SSSSiblianSSSSer.

Det er en SSSS mot SSSSlutten SSSOm er lit drøy etter min mening.

Mannen har utpreget SSSterke SSSSer men det blir ikke plagSSSSomt på denne låta.



(Sammenlign gjerne låta med Mackie Messer fra samme plate, så kan en høre en del om hvilket inspillingshåndverk hva angår akustisk musikk som gikk tapt iløpet av et pat tiår!)
Ser du har problemer med en del SSSSSer i inlegget. Du har ikke tenkt å prøve med annen kabel fra tastaturet ;D ;D ;D
 
T

theStig

Gjest
Nøytral gjengivelse av vokal på jazz/country/pop/rock/etc musikk er svært uvanlig å finne. Vokalen på slike plater spilles nesten alltid inn med stor-membran nyre-mikrofoner, og disse farger alltid lyden i en eller annen retning. Ofte velges det mikrofoner som farger på en viss måte for at det skal låte "kult". Og så prosesseres signalet i hue og ræva etterpå....

Med andre ord - skal du finne referanseinnspillinger når det gjelder vokal må du vekk fra slik musikk, og over i klassisk musikk. Her er det mer vanlig å bruke helt nøytrale mikrofoner ved opptak, ofte omni-mikrofoner også (som ikke har proximity-effekt). Dessuten vil ingen som har vettet i behold velge å prosessere lyden etterpå for slik musikk.

Kan anbefale en norsk referanse her, med både kor, mannlig og kvinnelig vokal:
Grex Vocalis/Crux - Quattro QCD9408
 

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Hei!

De fleste lydteknikere bruker De esser på vokal i mixeprosessen.
Desverre er det en del teknikere som ikke tenker på dette, eller ikke vil bruke det pga produsentens insistering på at innspillingen og mixen skal være så "ekte" som mulig.


Etter min mening er dette slurv! og skaper irritasjon hos enkelte lyttere.

Mvh. Artsfrende.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hei!

De fleste lydteknikere bruker De esser på vokal i mixeprosessen.
Desverre er det en del teknikere som ikke tenker på dette, eller ikke vil bruke det pga produsentens insistering på at innspillingen og mixen skal være så "ekte" som mulig.


Etter min mening er dette slurv! og skaper irritasjon hos enkelte lyttere.

Mvh. Artsfrende.
Bruker aldri D'esser.

Det er da noe fryktelig galt med både mikrofon og høyttaler konstruksjonen hvis dette skulle være nødvendig?

Opptaksteknikkern ligeså.

En Desser er siste utvei, aller aller siste.

Hvordan få en god sanger til å bli en sanger med talefeil=Desser.

Djevelens verk!

Neidu serru overdrevven bruk av additiv EQ i HF + komprimering + limiting skaper dette problemet, det er ikke i utgangspunktet noe å prate om i hele tatt.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Med andre ord - skal du finne referanseinnspillinger når det gjelder vokal må du vekk fra slik musikk, og over i klassisk musikk. Her er det mer vanlig å bruke helt nøytrale mikrofoner ved opptak, ofte omni-mikrofoner også (som ikke har proximity-effekt). Dessuten vil ingen som har vettet i behold velge å prosessere lyden etterpå for slik musikk.
Nøytrale mikrofoner finnes ikke....

En moderne Omni (f.eks. B&K/DPA, Schoeps etc) er noe av den mest fæle og fargende lyden som finnes....  
Det er mer mellom himmel og jord enn proximity effekten.



Grunnen til at f.eks. stormembraner (som ikke er noen ensartet gruppe lydmessig, annet enn at karakteristikken selv i nyre nærmer seg omni ved lave frekvenser)  som f.eks. 47en blir brukt er at de gir en form for realsime som er anderledes enn "kaldt, nøytralt, og tafatt elektrisk forsøk på å være virkeligheten" men b.l.a. annet har visse harmoniske forvrengninger  som sammsvarer med måten øret forvrenger på ved høyere lytte volum (= mere engasjerende lytteopplevelse)

Les denne tråden for mer:
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/7105/0/0/1939/?SQ=85f48ca0b1c0e105d1ca3a145b28b0c1
 

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Bruker aldri D'esser.

Det er da noe fryktelig galt med både mikrofon og høyttaler konstruksjonen hvis dette skulle være nødvendig?

Opptaksteknikkern ligeså.

En Desser er siste utvei, aller aller siste.

Hvordan få en god sanger til å bli en sanger med talefeil=Desser.

Djevelens verk!

Neidu serru overdrevven bruk av additiv EQ i HF + komprimering + limiting skaper dette problemet, det er ikke i utgangspunktet noe å prate om i hele tatt.
Hei!

De esser må selvfølgelig brukes med omhu!

Enkelte vokalister har veldig skarpe esser, og må alltid beandles med de esser.

Har selv bred erfaring med dette "problemet".
Har gjort en haug med innspillinger hvor vokalyden er helt perfekt bortsett fra essene.

Her snakker jeg om kun om og ta peakene, ikke å få vokalisten til å høres ut som han/hun lesper ;D

En god lydtekniker ser muligheter og ikke begrensninger med verktøy.

Jeg har selvfølgelig gjort innspillinger hvor esser ikke er noe problem.

De esser er noe jeg mener skal brukes hvis det er behov for det.


Mvh. Artsfrende.
 

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Du bruker feil mic.
Noen ganger har nok dette vært tilfelle, men som oftest bruker jeg god tid til å finne riktig mic til den enkelte vokalist.

Enkelte ganger er det nødvendig å bruke en mic som gir et problem med esser, da lyden ellers er veldig bra.

Hvis du lurer på hva slags micer jeg bruker, gå inn på linken som ligger til venstre for innlegget.
Se på utstysrsliste.


Mitt syn er, bruk de esser når det er nødvendig men med måte.

Mvh. Artsfrende.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
hmm.

U47, og U67.

Hvis du har problemer med SS'er i disse har jeg noen flere forslag:

Båndmikrofoner generelt. RCA spesielt.
M49.

Det finnes en mod for 67'en som tar bort noe av bass roll off nettverket , og tilbakefører noe av den tapte close proximity effekten. Dette gjør at avstanden kan økes bittelitt og redusere siblians problemer.


Har du en tendens til å mikse bright?

Og

Hvis du absolutt må temme SSSSer.

Automatiser hver enkelt ned i Pro Tools, så sliper du hele Deesser kjøret.

Jeg har enda til gode å høre en desser som ikke gjør stygge, stygge ting med vokallyden generelt.

Igjen, ta deg heller tid til å automatisere dem ned.

Ellers vil jeg anbefale Diskrete neve preamper (1073, 1081), eller Telefunken/siemens/Tab V72/76/78 for å ikke maksimere problemet her (senere Neves og diskrete Siemens/telefunken/TAB preamper kan være problematiske)

API er ganske brighte uten å legge for mye vekt på sibliansene.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hoi

En liten oppdatering.
Jeg har nylig satt sammen ett par nye høyttalerkabler, og ville teste de. Med de innkoplet i anlegget ble de spisse ss'ene mindre dominerende. Dette var kabel av typen lakkert kobbertråd 0,9 mm. Hmmmmm... tenkte jeg. Kabelskeptiker som jeg er, kunne jeg ikke forstå at dette skulle ha så mye å si. Men hva var forskjellen på den gamle kabelen som satt i, og den nye? Jo, den nye hadde nye rene kontakter. Den gamle var avisolert og tvinnet (for lenge siden) i ene enden. Den var klart oksydert og uren. Så etter en runde med kontaktspray på høyttaler-/forsterkerplugger og kabelplugger, ble det hele litt bedre (fortsatt ny kabel i). Hva med resten av phonopluggene tenkte jeg? Dermed renset jeg alle han- og hunplugger i hele kjeden. Der ble det mye svart q-tips gitt. Dette har ikke blitt gjort på noen år, så det var på tide. Og jeg har tatt pluggene mye ut og inn siste året, med modding og testing.
Den gamle kabelen ble reterminert med tilsvarende kabelspader og renset. Tilbake i anlegget var det ikke så stor forskjell på kablene likevel. Jeg foretrekker likevel den tynne lakkerte kabelen p.g.a. at den er noe mere oppløst (subjektivt såklart :))

Ett lite tankekors i all kabeldiskusjonen. Stiller alle med rene sko? :p

Ett lite bilde:


De spisse sss'ene er nå redusert til å ikke være så irriterende, men mere en del av innspillingen. Med på kjøpet har jeg jo fått en mye bedre lyd. Klarere og mere avslappet på alle måter. Anbefales :)
 
T

theStig

Gjest
Nøytrale mikrofoner finnes ikke....

En moderne Omni (f.eks. B&K/DPA, Schoeps etc) er noe av den mest fæle og fargende lyden som finnes....  
Det er mer mellom himmel og jord enn proximity effekten.
Nei - helt da nøytrale mikker finnes ikke, men i mine ører er f.eks DPA svært nær. Jeg vet ikke hva du mener når du påstår at DPA har "den mest fæle og fargede lyden"... Jeg synes f.eks DPA 4006 som jeg har selv låter temmelig likt som den "ekte vare". F.eks hører jeg utrolig mye kormusikk live, og spiller den inn av og til med DPA 4006. Forskjellen mellom det jeg hører å salen/kirka og det som kommer på opptaket er liten. Hvis dette skyldes at mikken er noe av det mest fargede som finnes, er det noe mystisk på gang.

Jeg har også flere glitrende kor-plater som er gjort med DPA mikker, f.eks Grex Vocalis/Crux. Referanselyd uten tvil.
 
Topp Bunn