Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Wow, gratulerer!! Den der har jeg troen på. Synd du ikke plukket med deg ModWright pre-ampen som er til salgs når du først var på Østlandet…😉
    Takk! 😄 Jeg har sett på den for å si det sånn…! Det er en lekker pre-amp! (Og den låter jo fantastisk i ditt oppsett!)
    Men det er bare knapper og glansbilder igjen etter dette kjøpet så det var ingen mulighet for 😟

• Liker
    Reaksjoner: JK

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Skrev litt om hvilken pre-amp jeg har sett meg ut, og skal «jakte» på!

Det er en Gryphon Sonata Allegro!
    Ser på HiFi-Shark at det Ikke er noen til salgs pr dags dato..

Om det er det beste alternativet vet jeg jo ikke men de matcher perfekt på design, og vil uansett prøve å få tak i en 😄
    Så finnes det jo matchende CD-Spiller og RIAA også... :unsure:

IMG_0955.jpeg

IMG_1646.jpeg

IMG_1647.jpeg

JESPER-HOLBERG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Antall liker
    504
    Sted
    Danmark
    WOW! What a gorgeous beast 😎 Gratulerer Spissoy !

Krydser fingre for din jakt på Gryphon Sonata Allegro 🤞

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.603
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ingen tvil om at du liker bøs hifi! Gratulerer med tøff forsterker, og lykke til med jakten på passende preamp 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.255
    Sted
    Langesund
    Gratulerer! Gryphon er alltid vært et merke jeg har likt utseende på. Har også hørt meget gode lyddemoen med Gryphon utstyr.
    Har vært mange høyttalere innom stuen din og har mistet kontroll. Hva spiller sammen med de nye ampene?

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.684
    Sted
    VestBredden
    Det kommer ovasjoner ifra Beste VestBredden oxo !!! Nå gjenstår det og se om trommisen i Opeth blir bedre med mer kraft enn hva godt er !!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! Gryphon er alltid vært et merke jeg har likt utseende på. Har også hørt meget gode lyddemoen med Gryphon utstyr.
    Har vært mange høyttalere innom stuen din og har mistet kontroll. Hva spiller sammen med de nye ampene?
    Takk for det! Er mitt første møte med Gryphon utenom på messe så er spent!

Nå står det JBL 4365 her! ☺

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    4

Om det er det beste alternativet vet jeg jo ikke men de matcher perfekt på design, og vil uansett prøve å få tak i en 😄
    Vi får håpe den jakten tar en stund, for jeg tror den koster litt mer enn knapper og glansbilder...😂

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja. Fy flate, den ampen er et beist. Råkul!
    Tipper det funker som en kule ja. Topping er nok en brukbar mellomløsning.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.922
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Ser ut som om griffen krev lett ombygging av heile huset (i tillegg til ny hovudsikring?).

Lukke til med jakta på matchande svakstraumselektronikk - og hadde kanskje Everest vore ein betre visuell match når du først legg opp til Darth Vader-tema? :sneaky:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.255
    Sted
    Langesund
    Takk for det! Er mitt første møte med Gryphon utenom på messe så er spent!

Nå står det JBL 4365 her! ☺
    Tøft, og jeg ser du er fornøyd med førsteinntrykket. Spør nok om audiens neste gang jeg er over der :) Kan jo ikke renne ned dørene til han karmana hele tiden heller;)

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.629
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Herlig forsterker! Lykke til med preamp jakten. Oser av eierglede.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    For et beist! Men slik er det vel med ren klasse A kvalitet :)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 1054372

Vis vedlegget 1054373

Vis vedlegget 1054374
    Er ikke noen avskrekkende pris på Gryphon Sonata Allegro hverken nypris eller de som har blitt solgt brukt når en holder på i denne klassen. Uten en topp pre vil du aldri høre potensialet som bor i forsterkeren du har kjøpt.

Men virker å være ganske skjelden, så det kan bety mye venting før en dukker opp på markedet..

Nytt er vel ikke noe alternativ for ser prisene begynner å bli ganske ville, og 820.000.- for en Gryphon Commander er vel i høyeste laget:)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    Har lest litt rundt på forumer når det gjelder Gryphon vil bare tipse om at forsterkeren din har ganske høyt gain på 31 db, noe som gjør f.eks. at en vil ofte få dårlig match med rør pramper. Har gått i denne fellen selv med klasse A, og endte opp med å måtte selge forsterkeren. Ser også at det er del eiere som bruker CH Precision L1 preamp, men sjekket prisen på denne og den var heftig...

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Se der ja. Fy flate, den ampen er et beist. Råkul!
    Tipper det funker som en kule ja. Topping er nok en brukbar mellomløsning.
    Ja ser den siste som ble solgt (som jeg har sett var i 2018 for 6000.- $ USD) så rekner med at det kan bli noe kostbart.. Men får bare begynne å spare..! 😯

Toppingen funker den, er kun lånt så må jo ha noe eget i mellomtiden, en Modwright hadde ikke vært feil tror jeg! Den ser jo 10/10 ut og! ☺

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    ^ Ser ut som om griffen krev lett ombygging av heile huset (i tillegg til ny hovudsikring?).

Lukke til med jakta på matchande svakstraumselektronikk - og hadde kanskje Everest vore ein betre visuell match når du først legg opp til Darth Vader-tema? :sneaky:
    Takk for det! Everest har jeg ikke plass til… Var og derfor jeg solgte LM3 horna, ville ha stått nesten i hverandre her..😒
    Hele leiligheten her er ett oppussingsobjekt nå så alt skal bort når nytt gulv skal legges! Må bare bli ferdig i resten så jeg har en plass å sette ting :rolleyes:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Tøft, og jeg ser du er fornøyd med førsteinntrykket. Spør nok om audiens neste gang jeg er over der :) Kan jo ikke renne ned dørene til han karmana hele tiden heller;)
    Ja første inntrykket var absolutt godt! Har vært for fint vær til å sitte inne så har ikke fått så mange timene enda!
    Alle er velkommen om en er i nærområdet! Bor i en leilighet med liten stue som ikke er lagd for lyd akkurat, men funker middertidligt ☺ Bygger anlegg for fremtiden nå føler jeg! :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Er ikke noen avskrekkende pris på Gryphon Sonata Allegro hverken nypris eller de som har blitt solgt brukt når en holder på i denne klassen. Uten en topp pre vil du aldri høre potensialet som bor i forsterkeren du har kjøpt.

Men virker å være ganske skjelden, så det kan bety mye venting før en dukker opp på markedet..

Nytt er vel ikke noe alternativ for ser prisene begynner å bli ganske ville, og 820.000.- for en Gryphon Commander er vel i høyeste laget:)

Har lest litt rundt på forumer når det gjelder Gryphon vil bare tipse om at forsterkeren din har ganske høyt gain på 31 db, noe som gjør f.eks. at en vil ofte få dårlig match med rør pramper. Har gått i denne fellen selv med klasse A, og endte opp med å måtte selge forsterkeren. Ser også at det er del eiere som bruker CH Precision L1 preamp, men sjekket prisen på denne og den var heftig...
    Først; Takk for tips om gain!
    Er litt dumt at en (mest sannsynelig) ikke får prøvd først.

Nei det er ikke uoppnåeligt å skaffe midler til en Sonata Allegro tror jeg, må bare finne en som vil selge sin!
    Frykter mange er havnet i Østen, eller/og står i samlinger rundt om.

Får spare opp og se hva som kommer etter hvert.. Har fått litt bedre impulskontroll nå en for noen år siden..:LOL:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.680
    Torget vurderinger
    1

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Hva med en slik.
    Flott pre-amp! Ville hatt den med Essence effekt i så fall, litt av poenget med Sonata Allegro pre-ampen er at det er samme serie/design som min amp ☺

Er forøvrig innstilt på at jeg må ha en annen pre-amp en stund, men får se hvor flink jeg er å spare…. Har mange LP´er på «short listen» 😯

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    8
    Ja ser den siste som ble solgt (som jeg har sett var i 2018 for 6000.- $ USD) så rekner med at det kan bli noe kostbart.. Men får bare begynne å spare..! 😯

Toppingen funker den, er kun lånt så må jo ha noe eget i mellomtiden, en Modwright hadde ikke vært feil tror jeg! Den ser jo 10/10 ut og! ☺
    Følger en mine erfaringer som tilsier at pre er viktigere for lyden en enn effekten, som i ny utgave som du har koster nesten 500k, vil en pre ligge i området 1.mill... Da blir det dyrt, selv brukt....:)

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Først; Takk for tips om gain!
    Er litt dumt at en (mest sannsynelig) ikke får prøvd først.

Nei det er ikke uoppnåeligt å skaffe midler til en Sonata Allegro tror jeg, må bare finne en som vil selge sin!
    Frykter mange er havnet i Østen, eller/og står i samlinger rundt om.

Får spare opp og se hva som kommer etter hvert.. Har fått litt bedre impulskontroll nå en for noen år siden..:LOL:
    hei🔊🎸🔊
    Gratulerer me ny forsterker.🙏
    Gain?.. sonata allergro har 18 db gain.
    Mod Wright har 12 db gain ( har samme box i sølv,min uten den externe strøm,Som eg tipper de laget for en varmere sound,min er vanvittig åpen å på så den passer supert her på Pass Lab Eff,da med RCA ikke xlr (blir for mye på CD ikke på Vinyl)du tar ned gain med RCA. Pass Lab pre amper bruker 6 db gain
    Så her hos meg stemmer det med opplevd mye gain som du tar ned 6 db.
    Spiller du kun Vinyl så er de ikke noe problem og eventuell streamer som du kan ta ned volt fra 2 til 1 ( noen har den muligheten)
    Bruker også passiv balansert pre her(DJANGO) 6 db gain som Pass Lab super på CD. Men magien e borte me vinyl.
    Har også en stor trekasse med todelt rør pre i sølv her NAT Utopia 20 db gain.
    De va nå litt om opplevd gain og om litt av alt i sjå med her i bunkerse
    Lav ut impedans fra pre og ca Gain som originalen er de du må se etter på Pre amper.
    Hvordan er opplevd lyd i sveiseapperatet du kjøpte.
    mørk eller lys ?
    Hva er opplevd lyd fra den pre du ønsker
    Finner du ut av det så er de enklere å velge Pre
    Mvh Roy 🔊🎸🔊

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Følger en mine erfaringer som tilsier at pre er viktigere for lyden en enn effekten, som i ny utgave som du har koster nesten 500k, vil en pre ligge i området 1.mill... Da blir det dyrt, selv brukt....:)
    Hehe, ja de nye modellene koster shorta og litt til!
    Må som sagt spare opp og ha cash klart når Sonata Allegro blir tilgjengelig! Så det blir nok ikke store utskeielsen på en middertidlig pre!
    Skal jo ha LP plater også 😁

Må vel og påpeke at jeg er en «utstyrs entusiast» og en stor del av HiFi for meg er utstyret, litt som med LP der jeg er veldig svak for box-sets!

Lyden i seg selv blir begrenset uansett av rommet det står i (Låter Sonata Allegro crap så må jeg jo så klart ha noe annet men da har jeg hvertfall en i samlingen)
    Blir litt som med gitar verden.. Jeg kunne levd fint med en Gibson Standard, men gikk for Customshop pga det er en customshop.

Liker å se en rigg i samme merke som hører sammen, slik som ditt Audio Research utstyr! Det varmer «puristen» i meg! 😄

Så ønsket er å ha en full Gryphon rigg med designet fra tidseperioden! ☺

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    hei🔊🎸🔊
    Gratulerer me ny forsterker.🙏
    Gain?.. sonata allergro har 18 db gain.
    Mod Wright har 12 db gain ( har samme box i sølv,min uten den externe strøm,Som eg tipper de laget for en varmere sound,min er vanvittig åpen å på så den passer supert her på Pass Lab Eff,da med RCA ikke xlr (blir for mye på CD ikke på Vinyl)du tar ned gain med RCA. Pass Lab pre amper bruker 6 db gain
    Så her hos meg stemmer det med opplevd mye gain som du tar ned 6 db.
    Spiller du kun Vinyl så er de ikke noe problem og eventuell streamer som du kan ta ned volt fra 2 til 1 ( noen har den muligheten)
    Bruker også passiv balansert pre her(DJANGO) 6 db gain som Pass Lab super på CD. Men magien e borte me vinyl.
    Har også en stor trekasse med todelt rør pre i sølv her NAT Utopia 20 db gain.
    De va nå litt om opplevd gain og om litt av alt i sjå med her i bunkerse
    Lav ut impedans fra pre og ca Gain som originalen er de du må se etter på Pre amper.
    Hvordan er opplevd lyd i sveiseapperatet du kjøpte.
    mørk eller lys ?
    Hva er opplevd lyd fra den pre du ønsker
    Finner du ut av det så er de enklere å velge Pre
    Mvh Roy 🔊🎸🔊
    Takk for det og takk for deling av erfaring!
    Dette med gain osv får jeg ha i bakhodet og undersøke før noe blir valgt ☺

Har ikke fått hørt så mye på den ettersom været er så bra som det er, tiden blir brukt ved sjøen.
    Første inntrykket er uansett at det låter mer «organisk» om det er ett ord, bedre seperasjon og at den har bedre kontroll på høyttalerne når jeg spiller høyt!

Skal sies at jeg har langt i fra perfekt hørsel, hører bedre på det ene enn andre.. (tar hørselstester på jobb ofte) så derfor er jeg forsiktig med å skrive så mye om lyden, da andre vil oppleve lyden annerledes enn meg! Skrev litt i forrige innlegg hva jeg er ute etter så håper det svaret dekker spørsmålet! 😄

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Fått litt mer tid med forsterkeren, og den blir VARM!
    Kommer godt med nå når vinteren nærmer seg! 😄

Funderer på hvordan jeg skal ha oppsettet.. Vil ha effektforsterkeren i midten pga symmentri! Må nok få laget noe custom, benken som står her i dag var alltid ment å være middertidlig, men planen jeg hadde med Ayon monoblokker osv utgår nå så må fundere litt..! :unsure:

IMG_1815.jpeg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Limited... edt.... snart så er dem tomme.. og du vet du kommer til og angre 🤭 🤭 😝
    Har du bestilt? 😁
    Er ikke noe øreklokke person… Men de SER fete ut!

Bruker Shure SE-535 in-ear på fly og reise, og vi fikk Sennheiser EPOS ADAPT 660 klokker på jobben som funker bra☺

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Kanskje jeg også skulle haft meg ett Gryphon steg til mine 4365 :unsure: er dette samme mod som ditt Spissoy?
    The Gryphon Antileon Mk.2 (hifitorget.se)
    Den der er kul, stiv pris! :unsure:
    Nei min er en nyere konstruksjon (Antileon Signature Stereo - 2001-2015)
    Ser de har kostet på designet og bedre spec. 2x100w vs 2x150w - 280000uF vs 440,000 uF power capacitor bank

Gryphon funker etter mine ører veldig bra, selv med en så enkel pre-amp som Topping Pre-90…! ☺

Legger ved ett bilde av den du viser (Antileon Dual Mono) til og min.

IMG_0978.jpeg

IMG_0979.jpeg

IMG_1807.jpeg

Vedlegg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.056
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Det er vel få forforsterkarar som måler så bra, jaffal. Men det ser ut som han står litt tilbake for effektforsterkaren din, sånn visuelt.
    Ja den måler vel bedre enn Gryphon ampen, kanskje den lar lydsignaturen til Gryphon skinne i gjennom? :D
    Tenker på enkel som design og størrelse, skal ikke påstå noe om lyd uten å ha testet selv først :censored:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.043
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Typisk svensk bruktmarked prising trur dem kan få ut allt for mye!
    Nå har jeg ikke sjekket vad som er mer riktig pris? Har du nån formening om det?
    Ligger ett sett Pass L XA60.8 monoblokker til rett over 100k hade vært noe og hengt på her😎 men da bør kilowatt prisen holde sig lav🙄

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn