Spm om skjult anlegg eller utenpåliggende strømkabel i lytterom. Haster!

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Jeg bygger lytterom og lurer på om jeg skal gå for skjultanlegg i vegger. Jeg har tidligere tenkt at jeg ville ha utenpåliggende kabling, da det var dette rommet hadde før.
Men slik jeg har forstått det så er de utenpåliggende kablene godt skjermet, noe kabler for skjult anlegg ikke er.
Jeg har ellers et bra filter jeg mener jeg hører god forskjell på, i annen bolig så det er ikke sikkert det er relevant her.

Mener dere skjermet kabel må til i lytterom?


Veggene er oppe nå, og er klare for gips, så det haster litt å få avklart dette.
 
R

Rojoh

Gjest
For hva det er verdt: Ikke noe problem å trekke samme type kabel som utenpåliggende i rørene inne i veggen.

Mvh. Johan
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Rojoh skrev:
For hva det er verdt: Ikke noe problem å trekke samme type kabel som utenpåliggende i rørene inne i veggen.

Mvh. Johan
Det er muligens verdt mye:)
Men blir ikke det litt stivt i rør, eller slipper man rør da?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.673
Antall liker
1.414
Dersom du ikke skal opp med ledningsnettet i kveld kan du jo ringe Nexans/Draka/Pipelife/Tec-Con i morgen og høre hvordan det står til med skjerming på ledningene som brukes i k.rør.
 
R

Rojoh

Gjest
Kommer litt an på: Langt strekk + mange krappe svinger er vrient å trekke. Man får kjøpt rør med ferdigtrukket kabel (av utenpåliggende type) - dermed er kabelen på plass når røret trekkes gjennom stenderne.

Mvh. Johan
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Rojoh skrev:
Kommer litt an på: Langt strekk + mange krappe svinger er vrient å trekke. Man får kjøpt rør med ferdigtrukket kabel (av utenpåliggende type) - dermed er kabelen på plass når røret trekkes gjennom stenderne.

Mvh. Johan
Takker for kjappe svar!

Vet du om ferdigtrekt kabel i rør er skjermet?

Noen som har innspill på hvorvidt der er noe å hente på skjerm fra sikringsskap til anlegg?

Edit; trykkleif
 
R

Rojoh

Gjest
belia skrev:
Rojoh skrev:
Kommer litt an på: Langt strekk + mange krappe svinger er vrient å trekke. Man får kjøpt rør med ferdigtrukket kabel (av utenpåliggende type) - dermed er kabelen på plass når røret trekkes gjennom stenderne.

Mvh. Johan
Takker for kjappe svar!

Vet du om ferdigtrekt kabel i rør er skjermet?

Noen som har innspill på hvorvidt der er noe å hente på skjerm fra sikringsskap til anlegg?

Edit; trykkleif
Man får iallefall samme type kabel som man legger utenpåliggende. Denne typen kabel har en tynn alu-folie som "skjerm". Hvor godt den fungerer som skjerm, det vet jeg ikke. Flettet skjerm er nok bedre, men vet ikke man får slikt i ferdigtrukket rør.

Jeg vet ikke hvor mye effekt man får av slikt, men man kan da alltids kjøpe spesialkabel beregnet for frekvensomformere og annet støyende utstyr og trekke den manuelt i rør før man legger røret i veggen.

Mvh. Johan
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Kabel for frekvensomformer er nok ikkje dumt sidan den både er tvinna og har fletta skjerm. Men den er ganske dyr og pleier å vere litt stiv, så den må nok leggast inn i rør før dei blir lagt i veggen.

Eg er ikkje sikker på om det er lov å legge kabel med alu-kappe i rør pga temperatur, men det ser ut som at tvinna PN uten kappe er standard handelsvare.. til og med biltema har dette(bygg>elektrisk>kabel>installasjonskabel).

Eg trur eg ville bedt elektriker å trekke ferdigtvinna PN. Då er mesteparten av RF-støy utelukka. Dersom noko skulle bli plukka opp(dvs støy med bølgelengde mindre enn lengden på tvinninga) så blir dette tatt av nettfilteret og den "magiske" siste meteren med skjerma kabel fra filter til komponent.

lykke til!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Trekk kabelen av normal stiv type med skjerm i røret før du monterer røret i veggen. Det gjorde jeg. 6kvadrat i rør. :)

Da får du også skjerm på plass.

Liker ikke revolverende strømkabler uten skjerm i vegger men det er nå meg.
 
Topp Bunn