Hei, jeg ble nettopp ferdig ikveld. Selve "prosjektet" ble i to faser: 1) Ta ut signal fra forforsterker 2) Bytte ut kondensatorer.
Jeg droppet å sette opp rca-plugger for inngang til effektforsterker. Hadde egentlig tenkt ha forforsterkerutgang og effektforsterkerinngang som to par rca-plugger bak, slik at jeg kunne brokoble disse for å få normal funksjonalitet i huldraen, men jeg droppet dette.
1)
For et halvt års tid siden tok jeg en phono-kabel, strippet endene, og loddet på kondensatorene C701 og C702 (og kuttet forbindelsen til Huldraens effektdel) som Kjell nevner tidlligere i tråden. Skjermingen loddet jeg på punktene 606 og 609 (eller rettere sagt, til et punkt hvor ledninger fra henholdsvis 606 og 609 endte opp, det var nærmere kondensatorene) Phonokablene går da inn i en Music Angel.
Fortsatt bra lyd, merket ikke noe spesiell forskjell.
2) Ikveld byttet jeg ut de gamle kondensatorene C701 og C702 med de Vishay-kondensatorene jeg linket til tidligere i tråden, og brukte skjermede kabler fra printkort til kondensatorer, og videre til phonokabelen til MA'en.
Merket mye bedre lyd etter å ha byttet kondensatorene. Mer detaljert og klarere, mye tørrere/ryddigere bass.
Hvis jeg leser diagrammene riktig, skal dette funke som en steg-for-steg beskrivelse for å få likt oppsett som jeg har p.t.
1) Fjern kondensatorene C701 og C702.
2) Lodd på det ene benet av en Vishay-kondensator[1] til punkt 701. Det andre benet lodder du på en kabel som går til effektforsterkeren (signal venstre) Skjermingen/jord(?) til kabelen lodder du på 606
3) Tilsvarende for høyrekanal. Det ene benet til kondensatoren til punkt 703, det andre til effektforsterker (right) - skjerming/jord på punkt 609.
Siden Vishay-kondensatorene ikke får plass på printeplaten, brukte jeg en skjermet kabel[2] som jeg loddet på punktene på printeplaten og førte til kondensatorene.
Link til Huldra 10 diagram:
http://sportsbil.com/tandberg/huldra-10-sm.pdf
[1] Vishay ERO MKT1822 Metalized Polyester 22uf / 63v High Capacitance 22uf
Vishay Ero MKT1822 Metalized Polyester 22uF 63V High Capacitance 22uF | eBay
[2] 6-Foot Shielded Guitar Circuit Wire Single conductor ,Gray
E38 6 Foot Shielded Guitar Circuit Wire Single Conductor Gray | eBay