Vinyllover
Hi-Fi freak
Her https://www.thomannmusic.no/tape_accessories.html finner du det meste.
Er det å få tak i noe å skjøte bånd med? Brukte vanlig klar tape før men det er nok ikke helt etter boka. Fikk bækklæsj i starten på ett bånd da bremsene ikke virket på spolebånd spilleren. (Drev å testet spilleren etter kjøp)
Sikkert mye støv inni du må få ut. Skru den på etterpå å følg meg om motor sviver fint. Clutchene er nokk smuldret opp. Kjøper du det og dem 2 nye beltene til ca 400kr totalt,på lydshop.no smører opp mekanikken, sprayer potentiometerene med elektrorens på boks kan du være heldig det er kun det som trengs.Vis vedlegget 814614
Tandberg 3300X, er nok ikke blitt brukt på minst 30 år. Er det noe jeg bør sjekke før jeg slår på, eller er det bare å træ på bånd og spille?
En kompis dreier noen kule. Blir en klædd men tror det blir fint.gratulerer en av dem tøffeste
men den fortjener bedre nabs i sølv som resten av maskinen
Darklab 0,25" Anodized NAB Adapter Set (5 colors)
High quality pair of NAB adapters with metallic cups in various finishes in luxury box. Darklab logo engraved on the side.sepeaaudio.com
Vis vedlegget 815220
Forstår jeg det riktig er ytterste til line in og innerste til mikrofon. Tolker skriften slik. Men har ikke sett det førHer er akaien med bilde av level...REC... Vis vedlegget 816222
maskinen bør ta 15ips.....det er på den hastigheten alt det interessante av tapes finnes imo
Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
Har nok blandet litt med bånda.Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
Ser en bedre forklaring på bildet ditt vs på pål sin maskin" et sett er høyre og venstre line inn " - slik er det på 635 og på Teac X2000M.
Vis vedlegget 816276
Så det etter litt knoting jeg også. Fasiten stod på spilleren. Men feilen jeg har gjort var at den ene siden på båndet var spilt inn på sonyen. (tror jeg, har ikke testet noe mere)Ser en bedre forklaring på bildet ditt vs på pål sin maskin
Vis vedlegget 816331
Ja, TDK dettePartypulver... Jeg har kastet nesten alle bånd kjøpt brukt som har støvet(Brunt/hvit). Maxell pleier å holde bra.
Det skal vel gå greit å spille av et 2-spors på en 4-spors spiller, bortsett fra at S/N blir noen dB dårligere.Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
Én mulig forklaring er at viskehodet er ute av stilling.Hei, se bilde over. Sonyen er 2 spors og akai er 4 spors? Har tatt opp ett bånd med Sonyen og det ble jo bra….men gjorde det samme på akaien først en side og så den andre men da var det jeg tok opp først omtrent borte…bare mumle mumle….har tydlighvis gjort noe feil ved opptak med akaien. Det er to level justeringer på høyre kanal og to på venstre.
2 feil i samme innlegg.Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
Tviler på det da den spilte supert på ett annet bånd dagen før. Tok ett annet bånd og da ble det både møkk og surr Må rense alt sammen igjen.Det skal vel gå greit å spille av et 2-spors på en 4-spors spiller, bortsett fra at S/N blir noen dB dårligere.
Én mulig forklaring er at viskehodet er ute av stilling.
La den få bli det.... Gjensalgsverdi går veldig opp i forhold til "ihjell møkka av en idiot"-maskinerHar fått noen tips nå så finner nok ut av det. Noen justeringer tror jeg ikke det er da spiller er brukt veldig lite og er uskrudd .Sikkert noe jeg har surret til). Gyver løs senere i kveld Takker så langt
Sånn vil jeg ha ogsåBulk eraser er vel eneste måte å fjerne gamle innspillinger helt...
du hvis du er sur for jeg parkerte deg i en annen tråd trenger du ikke være slik.2 feil i samme innlegg.
1. Du kan sagtens avspille et 2-spor bånd på en 4 spors maskine. Bli´r litt svakere i ene kanal, da spor 3 til dels faller i
gapet mellem de 2 spor.
2. Man kaster seg ikke bare uti å justere azimut til enhver given anledning.
Dårligste rådet ever. En maskin, som har blitt justert en gang, trenger ikke og røres igjen.
Kjører båndet feil over hodene, ligger feilen andre steder (pinch roller, båndstyr, motholdsbremse o.m.a)
du hvis du er sur for jeg parkerte deg i en annen tråd trenger du ikke være slik.
justere azimuth kan en fint gjøre selv. det står forklart i bruksanvisninger som følge med disse maskinene
nå er dem 50år+ og det går sikkert like greit i dag som på 70tallet.
Her har du fra en reklame-mappe butikkene ga til potensielle kunder. Som forklarer at, på denne trenger du ikke engang verktøy. På våren åpner du en luke å skrur med fingrene dine..Vis meg en bruksanvisning (IKKE servicemanual)
på en Spolebands-spiller, som denne tråden handler om (IKKE Kassettespiller), hvor det står angitt for bruker
å justere azimut på hoveder. Det må du vel kunne klare, når du slenger ut slik påstand.
Og som teknikker, som har arbeidet i faket (nok lengre enn du har levt, gitt din måte å skrive på)
Si´r jeg, at du har feil. Hold fingrene far Azimut-justeringer om de ikke har vært skrudd i fra før.
De trenger det ikke. Dårlig lyd kommer av skitne hoder, slitt trykkrulle, skitne båndstyr, dårlig mothold,
for mye trekk i oppsamle spole og en mengde andre ting. IKKE Azimut.
Det fremhevte er barnehage-retorikk. Gidder ikke engang å nedverdige meg til å svare.