Utfordringen til Spotify Hifi er vel at en klar overvekt av kloden ikke bryr seg om de lytter til musikk i mp3, CD-kvalitet eller hires. De fleste "ikke audiofile" lytter i dag til streaming i bilen eller via bluetooth propper eller headset. Mange gjør det også på farten, slik at støyende omgivelser ikke gjør det enklere ift å gi hørbare forskjeller.
Hvis man hadde stilt seg opp på Karl Johan og spurt 100 forbipasserende om tror at lydkvaliteten på Spotify er den samme som på CDen, så tror jeg det hadde vært en klar overvekt av JA. De fleste som hører på nyere musikk har kanskje aldri hørt albumet på CD, eller de har kanskje ikke utstyr til å spille av en CD hjemme heller. Det er nok mye smarthøyttalere som man kobler seg opp med bluetooth eller wifi, for ikke å snakke om lydplanker. Bluetooth er jo komprimerende i seg selv, så for den gjennomsnittlige verdensborger så vil det ikke kvaliteten på streamingtjenesten påvirke den hørbare lydkvaliteten i stor grad.
Spotify lever nok godt på at de var først ute, slik at de fleste som ikke er opptatt av lyd ikke tenker over at det finnes alternativer., og når folk uansett opplever lyden som bra så ser man ingen grunner til å bytte heller.
Vi som er opptatt av lyd er nok dessverre i et betydelig mindretall der ute.
Det kommer nok ikke noe Spotify Hifi før Spotify ser at de kan klare å tjene inn oppgraderingen i maskinpark/båndbredde mot dyrere abonnementstyper. De er nok ikke interessert så lenge ikke betalingsvilligheten overstiger deres økte kostnad på å innføre CD-kvalitet. Går de break-even på det, så tror jeg heller de holder seg på dagens tilbud.
Bare mine tanker rundt det