Rørutstyr Spraking/knitring i røyr

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
31
Antall liker
6
Bytta i går utgongsrøyr i ein MP-301 MK3 Mini Tube Amplifier with Headphone Output (Deluxe Version) til eit par 6L6WGC-STR GE-Style black-plate TAD PREMIUM Matched - TAD Power Tubes og opplever at det tidvis sprakar/knitrar i den eine høgtalaren (ulyden følger røyret). Er jo vant til litt lydar ved påslåing av forsterkar, men det gir seg aldri og er ganske plagsomt i lengden sidan eg sit ca ein meter frå høgtalarane. Kan røyret være øydelagt? Evt. nokon som har anbefalingar til andre røyr (av typen 6P3P, 6L6, KT66, 5881, EL34, 6CA7, KT77, KT88, 6550)?

Har forsåvidt og merka at det er litt blått lys i begge røyra (mest i det røyret utan ulyd faktisk), er det noko å være uroa over?

 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.116
Antall liker
4.993
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bytt ut TAD med noe ordentlig.
I det minste noe du vet hva er.
TAD er gode på rebranding og skryt.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Sprakingen høres jo ut som små utladninger. Har sikkert med de blå lysene å gjøre. Små lyn i anlegget. Plutselig sier det virkelig pang, og da er det gjort...... ;)
 

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
31
Antall liker
6
Javel? Pang? Så det er rett og slett farleg å bruke desse røyra?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det kan få følgefeil.

Jeg reparerte en Audio Innovations for en kompis fordi han hadde brukt dårlige kina rør. Fiksa forsterkeren og satt i noen gamle gode rør med streng beskjed om å bytte ut disse kinarørene. Det gjorde han ikke - han kjøpte kun ett nytt av det kinarøret som hadde kollapset med det resultat at forsterkeren brant opp beond repair.

Sånn KAN det gå...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg spøkte da jeg sa pang. Men gjør som Audiomix og 805 SETG sier og få skiftet til noe bedre. Sprakingen er tegn på at de elektriske signalene ikke går slik de skal, og ingen har uansett glede av å ha et slikt anlegg.

Mht rørskifte, anbefaler jeg alltid folk å ringe til Motron (Brynjar Kvanlid). Han er litt dyr, men har superpeiling på rør, og leverer alltid prima vare. Evt kan han gi råd om hva du bør kjøpe.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.116
Antall liker
4.993
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Evt. nokon som har anbefalingar til andre røyr (av typen 6P3P, 6L6, KT66, 5881, EL34, 6CA7, KT77, KT88, 6550)?

Har forsåvidt og merka at det er litt blått lys i begge røyra (mest i det røyret utan ulyd faktisk), er det noko å være uroa over?

Blått lys i rør kan være både et godt og et dårlig tegn.
Det kan bety at det er uønsket gass i røret. Det skal det ikke være.
Det kan også skyldes et fenomen som kalles "hard vacuum", som er et godt tegn.
Blålys + knitring / ulyd er absolutt et dårlig tegn.
For mange av de rørene du nevner vil jeg anbefale Svetlana. Nå er den fabrikken stengt (de lager i hvert fall ikke flere rør) og utvalget blir mindre mens prisene går opp.
 

Km

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
31
Antall liker
6
Ja, då har eg reve ut desse blålysa og satt tilbake dei anonyme 6P6P-røyra som følgde med. Ikkje like fin lyd, men mindre eksplosjonsfare i alle fall! Takk for svar alle saman, dette med røyr er ei ny verd for meg. På inngangsdelen står det no nokre NOS RCA 6SJ7 som fungerte veldig godt. Det blir vel å finne nokre rimelige NOS-røyr og halde seg unna nyproduksjon.
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
bytt de ut med noen russiske nos 6p6s mye bedre enn de 6p6p kinarøra.Er nesten gratis, koster rundt 20kr pr stk på bayen.Låter sikkert bedre enn kina røra;D
Ja, då har eg reve ut desse blålysa og satt tilbake dei anonyme 6P6P-røyra som følgde med. Ikkje like fin lyd, men mindre eksplosjonsfare i alle fall! Takk for svar alle saman, dette med røyr er ei ny verd for meg. På inngangsdelen står det no nokre NOS RCA 6SJ7 som fungerte veldig godt. Det blir vel å finne nokre rimelige NOS-røyr og halde seg unna nyproduksjon.
 
Topp Bunn