Squeezebox 3 testet

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Takk for svar. Så det kommer riktig opp med artist og genre etc? Mine komme under den intetsigende artisten "Musikk". Låtnavnet er ok, men det er fordi den henter det fra filnavnet.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Et par forhåpentligvis nyttige linker:
_________________________________________________
MyFairTunes6 er programvare som konverterer AAC m/DRM til AAC uten DRM. (uten dekomprimering/rekomprimering.)
http://www.hymn-project.org/forums/viewtopic.php?t=1555
_________________________________________________
www.archive.org ligger det massevis av gratis nedlastbare og stream-bare konsertopptak. (Det er dette  Squeezeboxen's "Live Archive" plug-in benytter.) Endel av de nyere opptakene er også tilgjengelige i FLAC, som f.eks. Great Sand's konsert på Rockefeller (http://www.archive.org/details/gsand2001-03-04.flac16)
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Kanskje Giant Sand?

Det opptaket viser forresten at NRK er flinke på Live opptak. Skulle ønsket at man kan kjøpe/få tak i flere konserter fra NRK hvis det holder samme nivå på lyden.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Et spørsmål til de som bruker Allofmp3 sammen med Slimserver. Får dere taggingen til å fungere? Jeg må ta filene opp i Mp3tag for å tagge de på nytt. Noen tips slik at man kan slippe dette? Eller er det rett og slett mangelfull tagging fra Allofmp3?
Jeg har bare lastet ned tre album fra Allofmp3 så langt. OGG/Vorbis filene var ok tagget, FLAC-filene hadde ikke tagging i det hele tatt.

Kan noen med sikkerhet si om AllOfMP3 er egentlig lov i Norge? Det kan jo se heller tvilsomt ut: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5051826.stm
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har bare lastet ned tre album fra Allofmp3 så langt. OGG/Vorbis filene var ok tagget, FLAC-filene hadde ikke tagging i det hele tatt.

Kan noen med sikkerhet si om AllOfMP3 er egentlig lov i Norge? Det kan jo se heller tvilsomt ut: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5051826.stm
Som sagt, jeg har kjøpt noen hundre album og FLAC filene er tagget hos meg. Har aldri gjort noe annet enn å velge i Slimserver hvilken visnings format (f.eks. Artist/Album/låt/år) jeg vil ha. Se under "Server settings" og "Formatting" i Slimserver software'n.

AllOfMP3 er et russisk selskap lokalisert i russland og følger russiske lover. Derfor har de kunnet holde på i alle år uten å bli stoppet. Når vi handler låter på AllOfMP3 mener mange jurister at vi gjør det lovlig i og med at vi forholder oss til russisk lov. Musikkbransjens jurister mener at vi kjøpere bryter de internasjonale lovene, og vil stoppe dem- og oss. Har de greid det? Nei. Men USA har truet med handelssanksjoner etc overfor russland dersom de ikke gjør noe. Derfor kommer det nye lover i russland rundt elektroniske tjenester etc. Har lest at det skal komme nå i høst. Og da vil prisene på AllOfMP3 øke. For egen del er ikke prisen så viktig, men konseptet deres som er knallbra. Det at man selv kan velge hvilket format og hvilken bitrate man vil kjøpe - og at prisen øker jo bedre kvaliteten er. Og ikke minst at man kan spille av låtene på hva man vil, og ikke bare på en iPOD.
 
B

Back_Door

Gjest
Som sagt, jeg har kjøpt noen hundre album og FLAC filene er tagget hos meg. Har aldri gjort noe annet enn å velge i Slimserver hvilken visnings format (f.eks. Artist/Album/låt/år) jeg vil ha. Se under "Server settings" og "Formatting" i Slimserver software'n.

AllOfMP3 er et russisk selskap lokalisert i russland og følger russiske lover. Derfor har de kunnet holde på i alle år uten å bli stoppet. Når vi handler låter på AllOfMP3 mener mange jurister at vi gjør det lovlig i og med at vi forholder oss til russisk lov. Musikkbransjens jurister mener at vi kjøpere bryter de internasjonale lovene, og vil stoppe dem- og oss. Har de greid det? Nei. Men USA har truet med handelssanksjoner etc overfor russland dersom de ikke gjør noe. Derfor kommer det nye lover i russland rundt elektroniske tjenester etc. Har lest at det skal komme nå i høst. Og da vil prisene på AllOfMP3 øke. For egen del er ikke prisen så viktig, men konseptet deres som er knallbra. Det at man selv kan velge hvilket format og hvilken bitrate man vil kjøpe - og at prisen øker jo bedre kvaliteten er. Og ikke minst at man kan spille av låtene på hva man vil, og ikke bare på en iPOD.
Dette hørest virkelig interessant ut. Må prøves ;)
Det kan vel bare være et tidsspørsmål før flere andre aktører tilbyr det samme konsept? Da selvfølgelig til en noe høyere pris.. Det bør samtidig tvinge iTunes til å forandre sin praksis.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Takk for info, janly!

En annen ting jeg lurer på med allofmp3: Jeg begynte med $50 på min konto, og da jeg kom ned mot $20 fikk jeg beskjed om å overføre mer penger hvis jeg ville laste ned mer musikk. Vil det si at man aldri får benyttet de siste $20 på sin konto? I så fall er det et råttent triks.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Takk for info, janly!

En annen ting jeg lurer på med allofmp3: Jeg begynte med $50 på min konto, og da jeg kom ned mot $20 fikk jeg beskjed om å overføre mer penger hvis jeg ville laste ned mer musikk. Vil det si at man aldri får benyttet de siste $20 på sin konto? I så fall er det et råttent triks.
Jeg har $8 på kontoen min og har ikke fått noen beskjed.

Frode
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har $8 på kontoen min og har ikke fått noen beskjed.
Frode
Hmm. Interessant. Jeg ser de opererer med en slags bonus-poeng system. Kan det være slik at man må ha kjøpt for et visst minimumsbeløp før en får brukt de siste $20? Finner ikke informasjon om dette på allofmp3.com
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
En annen ting jeg lurer på med allofmp3: Jeg begynte med $50 på min konto, og da jeg kom ned mot $20 fikk jeg beskjed om å overføre mer penger hvis jeg ville laste ned mer musikk. Vil det si at man aldri får benyttet de siste $20 på sin konto? I så fall er det et råttent triks.
Der hørtes da merkelig ut, har aldri skjedd meg. Jeg har faktisk havnet på minus noen ganger, dvs at jeg har fått låter selv om kontoen har vært tom. Jeg har 30% bonus, så når jeg betaler 50 dollar, blir kontoen min fyllt opp med 65 dollar :)

Senest i går var saldoen på kontoen min under en dollar før jeg fyllte opp igjen.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hmm. Interessant. Jeg ser de opererer med en slags bonus-poeng system. Kan det være slik at man må ha kjøpt for et visst minimumsbeløp før en får brukt de siste $20? Finner ikke informasjon om dette på allofmp3.com
Jeg prøvde for først gang i går, og har kun lastet ned to album. Tviler på at jeg har noe særlig bonus.

Frode
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg prøvde for først gang i går, og har kun lastet ned to album. Tviler på at jeg har noe særlig bonus.

Frode
Oops, min tabbe. Jeg antok at kontoen blir belastet i det man gjør en bestilling, men jeg ser nå at kontoen ikke tappes før man faktisk laster ned filene en har bestilt. Og jeg hadde endel i nedlastingskøen da jeg sjekket kontoen. Nå har jeg lastet ned noen GB med FLAC og kontoen står på minus 65 cent.  Kanskje jeg bør slutte mens jeg er i pluss?  ;D
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Her er bonus systemet:

Yes, there is a bonus system for our users. A certain bonus is added every time you make a new payment. This bonus depends on the sum of the previous payments you’ve made. For instance, if the sum of all your preceding payments is greater than $50, then your every new payment is increased by 1%. If the sum of all your preceding payments is greater than $100, then your every new payment is increased by 2%. And so on.

The bonus system works like this:

* if your balance is greater than $50 - each new payment is increased by 1%;
* if your balance is greater than $100 you get 2% bonus for every payment;
* for $200 the bonus is 5%
* for $300 the bonus is 10%
* for $400 the bonus is 15%
* for $500 the bonus is 20%

Er ikke sikker på beløpet men jeg mener jeg fikk VIP medlemskap etter å ha handlet for $1000 og fikk 30% bonus. Dette er hva min konto viser nå:

Current balance: $62.83
Latest payment $50.00 on September 14, 2006
Personal bonus: 30%
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Prisene er det ingen ting å si på, spesielt med den bonusen du har opparbeidet deg.

Når det gjelder tagging, må jeg ha vært uheldig med mine musikk-valg, for alle FLAC-filene jeg har kjøpt, er "No Artist/No Album/No Genre". :(
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Når det gjelder tagging, må jeg ha vært uheldig med
mine musikk-valg, for alle FLAC-filene jeg har kjøpt, er "No Artist/No Album/No Genre".
Merkelig altså. Det er uvesentlig hvilke låter/artister du kjøper, alle skal jo være tagget. Det jeg ville gjort var å spørre dem på AllOfMP3. Logg deg inn på websiden med brukernavn/passord, klikk på "Assistance" i toppen og så legger du inn spørsmålet.
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
En nedlastingsbutikk for fans av Porcupine Tree, Steven Wilson og hans prosjekter m.m. er www.burningshed.co.uk. De tilbyr cd/dvd/vinyl og noen album til nedlasting som enten mp3 eller flac. Foreløpig er det stort sett kun album som ikke er tilgjengelig på annen måte som tilbys for nedlasting.

Det trekkes fra 17% moms på prisen også på nedlastingsbutikken.
 
B

Back_Door

Gjest
Kan noen hjelpe meg med en forklaring?
"Slim Devices" tiilbyr ripping av min cd-samling dersom jeg sender dem de aktuelle cd-er. Hva innebærer egentlig det tilbudet? Er ikke dette noe som jeg gjør enkelt selv hjemme med min egen pc ???
 
N

nb

Gjest
Kan noen hjelpe meg med en forklaring?
"Slim Devices" tiilbyr ripping av min cd-samling dersom jeg sender dem de aktuelle cd-er. Hva innebærer egentlig det tilbudet? Er ikke dette noe som jeg gjør enkelt selv hjemme med min egen pc ???
Kjenner ikke til hvordan tilbudet til SlimDevices funker, men ja, du ripper lett selv, men det tar tid. Mye tid om du har mange CDer.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kan noen hjelpe meg med en forklaring?
"Slim Devices" tiilbyr ripping av min cd-samling dersom jeg sender dem de aktuelle cd-er. Hva innebærer egentlig det tilbudet? Er ikke dette noe som jeg gjør enkelt selv hjemme med min egen pc Huh
Det tilbudet er for de som ikke gidder å rippe selv. Et greit tilbud om man bor i USA, men jeg vet ikke om jeg ville sendt 1000 CD-er over havet til dem.... :-/
 
N

nb

Gjest
Så tilbudet nå, synes faktisk ikke det er ille å betale 229 USD for å få rippet 200 CDer, men ville nok vært litt skeptisk til å sende samlingen min i posten, det koster jo også en del i frakt, samt litt i moms, betalingsomkostninger o.l. Du får leie inn noen neste gang det er operasjon dagsverk eller lignende;)

Om du først har rippet til et lossless format, er det en ganske smal sak å lage script som kan konvertere hele samlingen til et annet format, som mp3. Så lenge du har det i et lossless format kan du gjør hvasomhelst av konverteringer så lenge du er litt datakynding eller kjenner noen som er det. Å skrive et slikt script tar bare noen få minutter om man vet hva man skal gjøre. Så kan PCen stå over natten og du kan våkne opp til en nykonvertert musikksamling.

Selv ripper jeg til FLAC med tagging, det gir meg fleksibilitet, samt at jeg ikke er låst til noen proprietær standard. Skulle jeg trenge et annet format, er det bare å nerde litt og la PCen gjøre jobben.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Så tilbudet nå, synes faktisk ikke det er ille å betale 229 USD for å få rippet 200 CDer, men ville nok vært litt skeptisk til å sende samlingen min i posten, det koster jo også en del i frakt, samt litt i moms, betalingsomkostninger o.l.
...
På det amerikanske squeezebox-forumet har jeg lest at endel eiere av store CD-samlinger kaster "diamant-eskene" etter at de har rippet CD-ene sine. Så putter de CDene og papir-inleggene i dertil egnede plastmapper med lommer. Dette for å spare lagringsplass.
Hvis du synes dette er en god idé, men er lite lysten på å rippe selv, kan du jo putte CDene i sånne mapper og så sende dem til Slim-gjengen. Da blir frakten mye rimeligere.

Om du først har rippet til et lossless format, er det en ganske smal sak å lage script som kan konvertere hele samlingen til et annet format, som mp3. Så lenge du har det i et lossless format kan du gjør hvasomhelst av konverteringer så lenge du er litt datakynding eller kjenner noen som er det. Å skrive et slikt script tar bare noen få minutter om man vet hva man skal gjøre. Så kan PCen stå over natten og du kan våkne opp til en nykonvertert musikksamling.

Selv ripper jeg til FLAC med tagging, det gir meg fleksibilitet, samt at jeg ikke er låst til noen proprietær standard. Skulle jeg trenge et annet format, er det bare å nerde litt og la PCen gjøre jobben.
Enig med valget av FLAC, men man trenger da ikke mye datakunnskap for å transkode til andre formater. F.eks. kan man på en Windows-PC benytte gratis-versjonen av MediaMonkey. Da velger man bare alle ønskede filer og velger ønsket resultat-format og bitrate i en meny, så går resten av seg selv.

Med MM kan man også velge et antall musikk-filer, og så si at man vil brenne redbook CD av dem. Da gjør MM automatisk format-konvertering og om ønskelig nivåutjevning, og så putter det ut på en CD som du kan spille av på hvilken som helst CD-spiller. Det ble tilogmed "gapfree" overgang mellom sporene på en konsert-CD sist jeg prøvde.

Det er imidlertid én ting som jeg ikke får til å fungere i MM, men som ser ut til at burde kunne fungere. MM leser greit Squeezeboxens playlister (*.m3u), men henger seg fullstendig om jeg prøver å benytte en slik SB playliste til å brenne fra. Noen som har en løsning på dette?


Mediamonkey: http://www.mediamonkey.com/
 
B

Back_Door

Gjest
Dersom jeg ønsker en løsning der jeg vil ha et cd-drivverk ved siden av Squeezeboxen, hva bør jeg da satse på? Jeg tenker å streame via nettverket til Squeezebox.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Hva mener du, forslag til driverk?  Jeg har en DAC med to innganger og har koblet en DVD spiller til denne i tillegg til SB, men jeg har ikke spilt en sølvplate på flere måneder. Anbefaler at du vurderer behovet etter at du har fått boksen i hus, men det er jo kjekt å ha en backupløsning i tilfelle dataen eller nettverket svikter.
 
B

Back_Door

Gjest
Det jeg tenker på er en form for cd-rom og så streame via nettverket. Da unngår jeg svakhetene med et drivverk fra cd-spiller.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Back_Door,

Såvidt jeg kan skjønne skulle det være relativt enkelt å lage en plug-in til SlimServer som gjør det du er ute etter. Det faktum at ingen (meg bekjent) har laget det allerede, kommer sannsynligvis av at ingen før deg har følt behovet. ;)

Det tar deg 10 min. å rippe til harddisk. Såpass kan du vel vente?
 
B

Back_Door

Gjest
Back_Door,

Såvidt jeg kan skjønne skulle det være relativt enkelt å lage en plug-in til SlimServer som gjør det du er ute etter. Det faktum at ingen (meg bekjent) har laget det allerede, kommer sannsynligvis av at ingen før deg har følt behovet.  ;)

Det tar deg 10 min. å rippe til harddisk. Såpass kan du vel vente?
Dette er bare "tenketanker" foreløpig. Et slikt drivverk var i alle tilfeller kun ment som et supplement, bare for å ha den muligheten også ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Har i dag testet "det Russiske alternativ", og laster ned i flac. Det som jeg konstaterer, er hvor lang tid det tar å få flac-filer inn på harddisken. ca 10 min pr melodi :(
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Har i dag testet "det Russiske alternativ", og laster ned i flac. Det som jeg konstaterer, er hvor lang tid det tar å få flac-filer inn på harddisken. ca 10 min pr melodi :(
Dette reagerte jeg også på. Hadde håpet at nedlastingen gikk raskere.

Frode
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Men ikke så lang tid. For meg tar det omtrent like lang tid å laste ned som spilletiden. Det vil si at laster jeg ned 1 times musikk så tar det ca en time. AllTunes klienten laster jo ned i bakgrunnen uten noen form for assistanse, så jeg har ikke behov for noe tilleggsapplikasjon utenom denne.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
AllOfMP3 er et russisk selskap lokalisert i russland og
...
Etter at jeg meldte meg inn host AllOfMP3, får jeg 2-3 russiske spam-meldinger hver dag. Dette kan da ikke være tilfeldig? Noen andre som har samme erfaring?
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kan man legge musikken på en ekstern HD (foreks Maxtor) og laste den via USB til PC/Squeezebox???
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.417
Antall liker
5.190
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kan man legge musikken på en ekstern HD (foreks Maxtor) og laste den via USB til PC/Squeezebox???
Ja, det går fint, hvis det er slik du mener:

[Ekstern HD] -> (USB) -> [PC] -> (Ethernet/WiFi) -> [Squeezebox]
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Ja det kan man. Jeg bruker en eksterne hardisk på 500 gig til backup. Denne har jeg på jobben knyttet til en bærbar PC via USB, og det fungerer utmerket med slimserver. Dermed har jeg tilgang til musikkarkivet på ca 500 album i flac format utenfor heimen også.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
ble litt nysgjerrig på dette og ikke minst om dette virkelig har noe for seg i et high-end anlegg der lydkvalitet og ikke brukervennlighet er viktigst? Noen som har testet dette mot en virkelig god cd-spiller? Hvordan ville for ekesmpel en ECdac+SB spille sammenliknet med en EMC-1?
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Hei!
ble litt nysgjerrig på dette og ikke minst om dette virkelig har noe for seg i et high-end anlegg der lydkvalitet og ikke brukervennlighet er viktigst? Noen som har testet dette mot en virkelig god cd-spiller? Hvordan ville for ekesmpel en ECdac+SB spille sammenliknet med en EMC-1?
Bedre skulle jeg tro. De som forstår seg på det tekniske mener pc-avspilling gir langt mindre jitter enn avspilling med et vanlig cddrivverk.
 
N

nb

Gjest
Bedre skulle jeg tro. De som forstår seg på det tekniske mener pc-avspilling gir langt mindre jitter enn avspilling med et vanlig cddrivverk.
Tja, de(n) som VIRKELIG forstår det tekniske (les: Ivar Løkken) mener at jitter er et ikke-problem på en fornuftig konstruert CD-spiller;)

Har selv veldig sansen for PC-basert avspilling av flere grunner, men jitter er ikke en av de.
 
Topp Bunn